Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 24, 25, 26   >>
15 besök senaste veckan (198967 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Söker efter lämplig pelarborr, helst med koordinatbord.
Söker också modell medium svarv, en sådan modell som brukar ha ett bord under sig ca 1.5 meter långt. (Ingen fet storebror svarv alltså)

Edit: pelarborr hämtas i helgen, söker fortfarande svarv för hobbybruk. Garagesvarv med gängningsfunktion

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Förste trotjänaren installerad, rejäl gammal arbogamaskin.
Har beställt rörnotch o lite mk konor och större chuck till borren.



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Äntligen har jag startat lite lätt med bärarmarna, kapat upp lite rör och gradat av dem.
Förhoppningsvis kommer rörnotchen imorgon.



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Alla plåtar till bärarmarna klara.
Ska börja skära till rör snart, får se om rapplet från verktygsbiden ens duger till det, var riktigt usel passning på rörnotchen...




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
krullibull
Eksjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 36



Om det var en sån här du köpte


Så har du lite jobb framför dig . Jag köpte en likadan modell från Deamon Tweeks (V-B hade inte på lager). Har hittills gjort detta:

Bytt alla skruvar, pallar inte att se 4.8 .
Fixat bussningar till axeln, org. var det mässingsrör .
Svetsat och förstärkt 90 gradaren, punktsvetsarna gick av efter 2a notchningen.
Shimsat in blocket till axeln ca 1.5mm, rätt fint om notcharna blir i mitten.

Men nu går den som den ska iaf. Kan rekommendera Lenox T2 hålsågar, lite dyrare men väldigt bra.

_________________
Johan Högström
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
krullibull skrev:
Om det var en sån här du köpte


Så har du lite jobb framför dig . Jag köpte en likadan modell från Deamon Tweeks (V-B hade inte på lager). Har hittills gjort detta:

Bytt alla skruvar, pallar inte att se 4.8 .
Fixat bussningar till axeln, org. var det mässingsrör .
Svetsat och förstärkt 90 gradaren, punktsvetsarna gick av efter 2a notchningen.
Shimsat in blocket till axeln ca 1.5mm, rätt fint om notcharna blir i mitten.

Men nu går den som den ska iaf. Kan rekommendera Lenox T2 hålsågar, lite dyrare men väldigt bra.


Japps, exakt samma dynga.
Fick shimsa ut min hållare 0.2mm bara för korrekt centrering.
Och sen fäste jag upp hållaren i borrbordet ordentligt.
Skiten vibrerar ändå fint, skär dock över förväntan när man kör den med pelarborr.

Glappet i mässingsbussningarna var inte o leka med heller. Haha!
Skulle aldrig köpa dyngan igen.
Skulle svetsa ihop en egen lösning istället om jag skulle göra om det.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Idag fick jag äntligen 20mm stålbitarna för spindelfästena.
Har brotchat fästena till jaguarspindlarna, återstår mazdaspindlarna nu bara 👍



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271



Är jag knasig men det är väl ingen brotsch - det är väl en stegborr...?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



elCrillo skrev:
Är jag knasig men det är väl ingen brotsch - det är väl en stegborr...?


Skulle tippa på att han brotshat för hand

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Nikel skrev:
elCrillo skrev:
Är jag knasig men det är väl ingen brotsch - det är väl en stegborr...?


Skulle tippa på att han brotshat för hand


Nej fan, stegborren var till o borra upp hål i stödbiten som sitter i skruvstycket. Detta pga. Den långa brotschen som inte skulle bottna mot städet.
Brotschade i pelarborren på lägsta varvtalet och med mycket skärolja, funkade klockrent och nyper riktigt fint mellan spindel och fästet nu.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271



Då hade jag rätt! Fast fel... Och eftersom jag komenterade så följer jag ju ditt bygge - kämpa på!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
elCrillo skrev:
Då hade jag rätt! Fast fel... Och eftersom jag komenterade så följer jag ju ditt bygge - kämpa på!


Kul o se lite alfatokar som följer med från gamla projektet/forumet

Fått ihop framvagnen idag i mjukvaran, saknar styrväxel/arm ännu dock.
Funderar på vad som anses rimligt rattutslag. 30°? mer? mindre?

Bjuder på några bilder så länge.





_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Ang. rattutslag, i 2D cad bör du enkelt kunna rita upp och räkna ut vad du får för vändradie med olika hjulvinklar (går nog pappersvägen med).

Det går ju hand i hand med hjulbasen En vändradie på ~10m så har du en helt ok smidig bil för vardagsbruk, V70 t ex brukar kallas långsnodd den har vändradie runt 11m om jag minns rätt, samtidigt brukar 240in sägas ganska smidig och den har vändradie på 9,5 eller nått sånt.

Det är ju egentligen bara för drifting och parkering du behöver mycke styrutslag så kolla upp en bil du anser vara smidig, och satsa på liknande vändradie så blir de säkert bra

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Såja!
Det där ser ju bra ut! Jag anar lite Pontiacinspiration i den där spindeln och övre bärarmen.
Har du kollat att du får plats med en nyckel att dra undre spindelleden med? Glöm inte att du ska kunna ta bort nycken på höjden sen också när du skruvat klart. thumbs up
Var hamnar styrarmen?


Angående svängradie/svängdiameter/styrutslag
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41809&sid=4c36076fbd7a1edb8 . . . .

Här finns också en del nyttigt:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32830&highlight=styrvinkel

Jag siktade på 33º på Pontiacen, och slutade på 29 tror jag. Kommer nog begränsa den något mer av olika anledningar. Har man inte fälgar med hög offset så är det mycket enklare att få stora styrutslag. Man får göra smala länkarmar annars som sagt.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Såja!
Det där ser ju bra ut! Jag anar lite Pontiacinspiration i den där spindeln och övre bärarmen.
Har du kollat att du får plats med en nyckel att dra undre spindelleden med? Glöm inte att du ska kunna ta bort nycken på höjden sen också när du skruvat klart. thumbs up
Var hamnar styrarmen?


Inte klarlagt vart styrarmen hamnar som sagt. Måste anskaffa styrväxel och rita in för först för o se vart vi hamnar (klart man plankar enkla och bra lösningar Övre bärarmen är dock inte plankad)

Idag har en liten milstolpe uppnåts(snart är milstolpen större när hela är färdigritat) då jag har ritat in mina hjulupphängningar på mitt "rullande chassi" i 3D.
Insåg rätt snabbt att jag tänkt med huvudet uppkört långt upp i *** gällande placering av främre axeln. Och fick därmed ändra om undre bärarmen fram en del.
Fortfarande samma design, men grejerna har rört på sig bakåt en hel del.
Tur att man får "göra om gör rätt" innan man gör för mycket fel i garaget



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243



Snyggt! Har du kollat vad vikten på enbart rörchassit ser ut att bli?

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Ser bra ut! Kan du inte göra plats för längre A-armar?

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Ronny Norkvist skrev:
Ser bra ut! Kan du inte göra plats för längre A-armar?


Tyvärr, har pressat gränserna så gott jag kan med bibehållet fotutrymme(vilket är trångt nog som det är)
Simuleringarna ger dock tillfredställande värden.

EDIT: Förresten, några tips på hur man ska hitta "rätt" styrväxel?
Finns det någonstans där man kan köpa styrväxel med beställd bredd?
Yttre leden går alltid att förkorta/förlänga till rätt, men just kroppen och första leden på styrväxeln känns väldigt låst.
Har inte så stor lust att kapa sönder en styrväxel för att korta ner den, då om den havererar så kollapsar hela framvagnen...

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Absolut inte rocket science att korta en styrväxel på ett säkert sätt.
Men om du ändå vill köpa så kan du kolla med Hox här på forumet. Han har fått tillverkad i england efter egna mått till sin Mazzarini.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



VET....Du i detta nu hur bred Du vill ha den?
Jag har någonstans i gömmorna en March styrväxel från en formel 1 bil som jag hade på min -58:a i första utförandet.
Den har snabb utväxling och är väldigt smal . Troligen får Du bredda den istället.

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



SwedishGT40 skrev:
Ronny Norkvist skrev:
Ser bra ut! Kan du inte göra plats för längre A-armar?


Tyvärr, har pressat gränserna så gott jag kan med bibehållet fotutrymme(vilket är trångt nog som det är)
Simuleringarna ger dock tillfredställande värden.


Går ju alltid att flytta stolarna maximalt in mot mitten sedan ta av passagerare till förare. Blir ju lite klurande av hur du löser vridstyvheten......

Se elisen för inspiration

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 24, 25, 26   >>
15 besök senaste veckan (198967 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande