Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 144, 145, 146 ... 219, 220, 221   >>
13 besök idag (1114441 totalt)
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007
Inlägg: 73



And ersJepp sson skrev:
And ersJepp sson skrev:

Fick backning på ett amerikanskt forum att jag inte hade slangar ut till oken pga risken för flex.
Mitt argumenterande med att där var väl tilltagen längd på röret, samt att jag till och med bedömde camberjusteringen som försumbar rörelse (spindeln vrider sig runt centrumpunkten av röret/skruven) och att flex förekommer längs hela dedionröret, dock gissningsvis mer i punkten på bilden visserligen bemöttes... tja.. på ett amerikanskt ödmjukt sätt. (Typ; man ska minsann inte skämta om bromsar! De kan faktiskt gå sönder i 250 km/h och då vill du ha slang där! Du kan ju köra ihjäl någons barn!!!
inte ordagrannt men på ett ungefär..)


Jag kan verkligen inte se något problem med det här, men rejsametallurgerna får gärna yttra sig i frågan.
Skulle det vara risk för någon utmattning pga mikrovibrationer eller liknande?
Jag valde medvetet bort slang, bara för att minska andelen saker som kan gå sönder/läcka...


Bara som kuriosa kan jag berätta att Citroen kör rör hela vägen frånchassiet ut till hjulet på bakvagnen trots ganska skaplig fjädringsrörelse, de har löst det genom att göra en spiral på röret så det kan ta upp mer rörelse.



_________________
Daniel Gustavsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



När jag ser din coilover dämpare på bilden ovan... har det någon betydelse hur man har dämparen?? dvs, vilken ände upp ,tänker på ventiler i dämparen???
alts detta är på inget sätt kritik utan bara funderingar. brukar väl vara gas och olja...i.. iofs har du förmodligen en separat gas behållare??!!
Annars ett outstanding bygge hatten av !!!!!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Torkarmotor Alfa Romeo GTV916 -95-01.
Lägger sig en bit upp på rutan så länge den är igång, intervall eller vanligt läge, återgår i botten när man stänger av.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Bra tips på torkarmotorer. thumbs up
Håller på att kolla lite på Honda-modellerna och funderar över sånt som totalvinkel på svep och likande. Får nog köpa en motor och kolla lite på.

Michael Th skrev:
När jag ser din coilover dämpare på bilden ovan... har det någon betydelse hur man har dämparen??


Tack!
Det är separat gasbehållare, så det kvittar hur dämparen monteras. Gasbehållaren sitter inuti kupén (för att det är coolt att den syns genom bakrutan! ...och lättare att justera. ) och det sitter en hemmagjord genomföring i karossen.

http://www.propontiac.com/stotdampare-bak/

Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



så j*dra fränt thumbs up

_________________
janne pettersson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Tack!


McRae skrev:
De här använder vi, jäkligt bra. Har iofs inte koll om det går att göra exakt det du vill, med ett separat parkeringsläge, allt annat går att göra iaf. Skulle tro att den PWM-styrda åtminstonde borde få att göra det via en smart PDM programmering. Inte helt gratis som vanligt när det är Bosch Motorsport, men fungerar väldigt bra. Jag kan fråga systemingenjören på chassisidan om du skulle vara seriöst intresserad hur man löser det.


Du behöver inte kolla med ingenjörn... Den var ganska obillig. Jag köper hellre aluminiumblock till motorn för de pengarna

Victor. skrev:
Första generationens Honda Legend (86-89 eller om det var 90) har intervall och parkeringsläge


Ja, den verkade ju ha precis vad jag söker. thumbs up
Sådana där torkarmotorer bygger väl på att parkeringsläget strömsätts separerat från torkningen misstänker jag. Det borde ju i teorin gå att göra på nuvarande motor också om man slaktar den (fast det känns ju enklare att köpa andra delar).

Kontrollerade spaken ikväll dock och konstaterade att för intervalläget finns där två separata kretsar som sluts, medans kontinuerlig låg och hög finns det bara en krets som sluts (varav ett stift är samma för intervall). Som jag tolkar det borde ju egentligen spaken ha dubbla stift som sluter på alla tre lägena?
Har inte lyckats hitta ett elschema för Legend-motorn (som jag kan tolka i alla fall...) men spontant verkar det som att spaken inte är kompatibel med funktionaliteten jag söker.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



And ersJepp sson skrev:

Victor. skrev:
Första generationens Honda Legend (86-89 eller om det var 90) har intervall och parkeringsläge


Ja, den verkade ju ha precis vad jag söker. thumbs up
Sådana där torkarmotorer bygger väl på att parkeringsläget strömsätts separerat från torkningen misstänker jag. Det borde ju i teorin gå att göra på nuvarande motor också om man slaktar den (fast det känns ju enklare att köpa andra delar).

Kontrollerade spaken ikväll dock och konstaterade att för intervalläget finns där två separata kretsar som sluts, medans kontinuerlig låg och hög finns det bara en krets som sluts (varav ett stift är samma för intervall). Som jag tolkar det borde ju egentligen spaken ha dubbla stift som sluter på alla tre lägena?
Har inte lyckats hitta ett elschema för Legend-motorn (som jag kan tolka i alla fall...) men spontant verkar det som att spaken inte är kompatibel med funktionaliteten jag söker.

Jag hittade att jag hade kvar en verkstadsmanual (uppbyggd av html-sidor och pdf:er) så jag har ett schema på torkarkretsarna thumbs up
Kollade bara som hastigast nu men det borde gå att bygga lite enkel översättningselektronik för att använda befintlig spak (eftersom det går att identifiera varje enskilt läge) och separat potentiometer för intervallhastigheten (eller steloperera den till en viss intervall). Jag ska titta lite närmare på det vid tillfälle.

Eller så använder du kontaktdelen från Hondaspaken och fräser/svarvar fram en snygg spak i aluminium

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5552



Victor. skrev:
Eller så använder du kontaktdelen från Hondaspaken och fräser/svarvar fram en snygg spak i aluminium

thumbs up Inget annat duger thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



And ersJepp sson skrev:
Du behöver inte kolla med ingenjörn... Den var ganska obillig. Jag köper hellre aluminiumblock till motorn för de pengarna


Snåljåp...

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Victor. skrev:
Eller så använder du kontaktdelen från Hondaspaken och fräser/svarvar fram en snygg spak i aluminium


Hallå, minns du inte diskussionerna från sidan 110 i den här tråden???
Spaken sitter infäst i rattstången på ett sätt som jag inte pallar mecka med, så den får stanna. Dessutom är lägena på spaken uppåt och inte nedåt vilket främjar benutrymmet...
Det blir metallskaft på spaken med tiden, så både Ove och du kan vara lugna.

Du får gärna kika på lösning. Tills vidare köps nog motor (för de är typ gratis) och i värsta fall får jag acceptera att det inte går att parkera i ovankant. Motorn ser betydligt lättare ut än de 2,7kg som jänkarna engineerat fram. thumbs up
Annars kan jag ju koppla parkeringsläget på samma signal som antispinn-funktionen i ECU. Så när man ställer antispinnet för vått underlag så skickar PDMen upp torkarna automatiskt och att dessa då går att använda.

And ersJepp sson skrev:
Lycka är när man snabbt svänger förbi skroten för att leta efter en kåpa till sin rattstång och inser att Opel använder vanliga spakar på andra rattstänger men med standardiserad infästning. Modultänk is The shit.

Nu har jag två hederligt analoga spakar thumbs up
Tack för all hjälp med saabspakar, men detta känns ännu smidigare. Tror jag.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



And ersJepp sson skrev:

Annars kan jag ju koppla parkeringsläget på samma signal som antispinn-funktionen i ECU. Så när man ställer antispinnet för vått underlag så skickar PDMen upp torkarna automatiskt och att dessa då går att använda.

Smart idé thumbs up Blir det ställbar intervall också...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Missade att göra hål i torpedväggen för gaswiren
Fick bli lite patentare eftersom motorn är så långt tillbakaflyttad att wiren inte kan gå in där pedalen sitter, utan måste gå in bakom motorn istället.

Bränslerör i alu, gängat M8 i båda ändarna. hålborrade skruvar och wirehölje genom hela bränsleröret. Ena änden är skruvad mot plåten i torpedväggen och andra änden sitter i aluplåten. Hålborrad skruv i gaspedalen som genomföring och en låsskruv för wiren. Känns solitt, men skulle egentligen haft en fjäder någonstans eller ett stopp under pedalen sista centimetern av slaget då slaget på pedalen är yttepyttelite längre än slaget på spjällhuset.


Verkligen smidigt att jobba i aluminium! Ska försöka undvika stål i den mån det går i fortsättningen (finns det någon här som laserskär aluminium och vill hjälpa till lite? har bra kontakt på stål idag, men noll på alu... )


Har även bråkat lite med spjällen, eftersom det var alldelels för mycket 100% gas i sprutet innan man ens rört pedalen. Mätte spjällvinklarna med gradvattenpass och räknade ut ett snitt (eftersom länkaget är som förgasaröppningen med primärer och sekundärer ) som gör att det blir lite mer linjärt förhoppningsvis.

Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



And ersJepp sson skrev:
Victor. skrev:
Eller så använder du kontaktdelen från Hondaspaken och fräser/svarvar fram en snygg spak i aluminium


Hallå, minns du inte diskussionerna från sidan 110 i den här tråden???
Spaken sitter infäst i rattstången på ett sätt som jag inte pallar mecka med, så den får stanna. Dessutom är lägena på spaken uppåt och inte nedåt vilket främjar benutrymmet...
Det blir metallskaft på spaken med tiden, så både Ove och du kan vara lugna.

Du får gärna kika på lösning. Tills vidare köps nog motor (för de är typ gratis) och i värsta fall får jag acceptera att det inte går att parkera i ovankant. Motorn ser betydligt lättare ut än de 2,7kg som jänkarna engineerat fram. thumbs up
Annars kan jag ju koppla parkeringsläget på samma signal som antispinn-funktionen i ECU. Så när man ställer antispinnet för vått underlag så skickar PDMen upp torkarna automatiskt och att dessa då går att använda.

Jo, nu när jag såg bilderna Men som sagt, att pyssla ihop lite logik som har Opelspakarna som input och ger rätt funktion bör inte vara några konstigheter.

Man bör nog se till att få med reläet/styrenheten till torkarmotorn också, enligt verkstadsmanualen ser den ut att sitta på insidan av plastpanelen nedanför ratten, vid höger knä ungefär.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



And ersJepp sson skrev:
Missade att göra hål i torpedväggen för gaswiren


.....men ska inte ett sådant här ultra-hyper-bygge ha e-gas? Det var säkert så du tänkte när du inte gjorde ett hål......


_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Hur menar du 'alldeles för mycket 100%', har du inte kalibrerat spjällägesgivaren ordentligt?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Jag trodde man skulle ha proportionaliteten i gaspedalen uträknad beroende på flödet genom pseudoförgasaren vid olika spjällvinklar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



And ersJepp sson skrev:
Missade att göra hål i torpedväggen för gaswiren

Drive by Wire thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Kadett4wd skrev:
Hur menar du 'alldeles för mycket 100%', har du inte kalibrerat spjällägesgivaren ordentligt?


Ja det där fastnade jag också på. Det normala är ju att bara kalibrera på 0% och 100% och då har man ju en kurva där och då ger den ju inga 100% förrän man håller fullt

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741





Har du en mellanaxel som rattstång? :S

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Det är original Corsa C-axel jag använt. korrekt antal splines i ena änden och DD i andra vilket gjorde att jag slapp svetsa adaptrar eller något liknande. thumbs up


St3v3 skrev:
Kadett4wd skrev:
Hur menar du 'alldeles för mycket 100%', har du inte kalibrerat spjällägesgivaren ordentligt?


Ja det där fastnade jag också på. Det normala är ju att bara kalibrera på 0% och 100% och då har man ju en kurva där och då ger den ju inga 100% förrän man håller fullt


Det går alldeles utmärkt på ett spjällhus med en spjällaxel, eller till och med ett hus med flera axlar där axlarna är synkade med varandra. Problemet med detta spjällhuset är att det finns en TPS på ena axeln, medan (om du ser långhålet på länkaget) den andra spjällaxeln öppnar betydligt snabbare och dessutom inte öppnar förrän ngåonstans vid 50% öppen på första axeln. Det ger lite lustigt fenomen... 0 och 100% är ju rätt, men öppningen där mellan är inte linjär.

Konstruktionsmiss av de som gjorde spjällhuset, men man får rätta sig efter det helt enkelt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Missade att göra hål i torpedväggen för gaswiren

Drive by Wire thumbs up

DTAs låda hade inte så mycket funktioner så jag hoppade över det.
Man kan tänka sig att det är länkat med antispinn/farthållare/launch control etc men det var bara en vanlig dum drive by wire tyvärr. Annars hade jag satsat på det. thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 144, 145, 146 ... 219, 220, 221   >>
13 besök idag (1114441 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande