Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 144, 145, 146 ... 219, 220, 221 >> 13 besök idag (1114441 totalt) |
Bara som kuriosa kan jag berätta att Citroen kör rör hela vägen frånchassiet ut till hjulet på bakvagnen trots ganska skaplig fjädringsrörelse, de har löst det genom att göra en spiral på röret så det kan ta upp mer rörelse. _________________ Daniel Gustavsson |
||||
När jag ser din coilover dämpare på bilden ovan... har det någon betydelse hur man har dämparen?? dvs, vilken ände upp ,tänker på ventiler i dämparen???
alts detta är på inget sätt kritik utan bara funderingar. brukar väl vara gas och olja...i.. iofs har du förmodligen en separat gas behållare??!! Annars ett outstanding bygge hatten av !!!!!!! _________________ Michael Thulesius |
||||
Torkarmotor Alfa Romeo GTV916 -95-01.
Lägger sig en bit upp på rutan så länge den är igång, intervall eller vanligt läge, återgår i botten när man stänger av. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Bra tips på torkarmotorer.
Håller på att kolla lite på Honda-modellerna och funderar över sånt som totalvinkel på svep och likande. Får nog köpa en motor och kolla lite på.
Tack! Det är separat gasbehållare, så det kvittar hur dämparen monteras. Gasbehållaren sitter inuti kupén (för att det är coolt att den syns genom bakrutan! ...och lättare att justera. ) och det sitter en hemmagjord genomföring i karossen. http://www.propontiac.com/stotdampar |
||||
Tack!
Du behöver inte kolla med ingenjörn... Den var ganska obillig. Jag köper hellre aluminiumblock till motorn för de pengarna
Ja, den verkade ju ha precis vad jag söker. Sådana där torkarmotorer bygger väl på att parkeringsläget strömsätts separerat från torkningen misstänker jag. Det borde ju i teorin gå att göra på nuvarande motor också om man slaktar den (fast det känns ju enklare att köpa andra delar). Kontrollerade spaken ikväll dock och konstaterade att för intervalläget finns där två separata kretsar som sluts, medans kontinuerlig låg och hög finns det bara en krets som sluts (varav ett stift är samma för intervall). Som jag tolkar det borde ju egentligen spaken ha dubbla stift som sluter på alla tre lägena? Har inte lyckats hitta ett elschema för Legend-motorn (som jag kan tolka i alla fall...) men spontant verkar det som att spaken inte är kompatibel med funktionaliteten jag söker. |
||||
Jag hittade att jag hade kvar en verkstadsmanual (uppbyggd av html-sidor och pdf:er) så jag har ett schema på torkarkretsarna Kollade bara som hastigast nu men det borde gå att bygga lite enkel översättningselektronik för att använda befintlig spak (eftersom det går att identifiera varje enskilt läge) och separat potentiometer för intervallhastigheten (eller steloperera den till en viss intervall). Jag ska titta lite närmare på det vid tillfälle. Eller så använder du kontaktdelen från Hondaspaken och fräser/svarvar fram en snygg spak i aluminium _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
Snåljåp... _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
Hallå, minns du inte diskussionerna från sidan 110 i den här tråden??? Spaken sitter infäst i rattstången på ett sätt som jag inte pallar mecka med, så den får stanna. Dessutom är lägena på spaken uppåt och inte nedåt vilket främjar benutrymmet... Det blir metallskaft på spaken med tiden, så både Ove och du kan vara lugna. Du får gärna kika på lösning. Tills vidare köps nog motor (för de är typ gratis) och i värsta fall får jag acceptera att det inte går att parkera i ovankant. Motorn ser betydligt lättare ut än de 2,7kg som jänkarna engineerat fram. Annars kan jag ju koppla parkeringsläget på samma signal som antispinn-funktionen i ECU. Så när man ställer antispinnet för vått underlag så skickar PDMen upp torkarna automatiskt och att dessa då går att använda.
|
||||
Smart idé Blir det ställbar intervall också... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Missade att göra hål i torpedväggen för gaswiren
Fick bli lite patentare eftersom motorn är så långt tillbakaflyttad att wiren inte kan gå in där pedalen sitter, utan måste gå in bakom motorn istället. Bränslerör i alu, gängat M8 i båda ändarna. hålborrade skruvar och wirehölje genom hela bränsleröret. Ena änden är skruvad mot plåten i torpedväggen och andra änden sitter i aluplåten. Hålborrad skruv i gaspedalen som genomföring och en låsskruv för wiren. Känns solitt, men skulle egentligen haft en fjäder någonstans eller ett stopp under pedalen sista centimetern av slaget då slaget på pedalen är yttepyttelite längre än slaget på spjällhuset. Verkligen smidigt att jobba i aluminium! Ska försöka undvika stål i den mån det går i fortsättningen (finns det någon här som laserskär aluminium och vill hjälpa till lite? har bra kontakt på stål idag, men noll på alu... ) Har även bråkat lite med spjällen, eftersom det var alldelels för mycket 100% gas i sprutet innan man ens rört pedalen. Mätte spjällvinklarna med gradvattenpass och räknade ut ett snitt (eftersom länkaget är som förgasaröppningen med primärer och sekundärer ) som gör att det blir lite mer linjärt förhoppningsvis. |
||||
Jo, nu när jag såg bilderna Men som sagt, att pyssla ihop lite logik som har Opelspakarna som input och ger rätt funktion bör inte vara några konstigheter. Man bör nog se till att få med reläet/styrenheten till torkarmotorn också, enligt verkstadsmanualen ser den ut att sitta på insidan av plastpanelen nedanför ratten, vid höger knä ungefär. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
Ja det där fastnade jag också på. Det normala är ju att bara kalibrera på 0% och 100% och då har man ju en kurva där och då ger den ju inga 100% förrän man håller fullt _________________ S Örnberg |
||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Det är original Corsa C-axel jag använt. korrekt antal splines i ena änden och DD i andra vilket gjorde att jag slapp svetsa adaptrar eller något liknande.
Det går alldeles utmärkt på ett spjällhus med en spjällaxel, eller till och med ett hus med flera axlar där axlarna är synkade med varandra. Problemet med detta spjällhuset är att det finns en TPS på ena axeln, medan (om du ser långhålet på länkaget) den andra spjällaxeln öppnar betydligt snabbare och dessutom inte öppnar förrän ngåonstans vid 50% öppen på första axeln. Det ger lite lustigt fenomen... 0 och 100% är ju rätt, men öppningen där mellan är inte linjär. Konstruktionsmiss av de som gjorde spjällhuset, men man får rätta sig efter det helt enkelt. |
||||
DTAs låda hade inte så mycket funktioner så jag hoppade över det. Man kan tänka sig att det är länkat med antispinn/farthållare/launch control etc men det var bara en vanlig dum drive by wire tyvärr. Annars hade jag satsat på det. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 144, 145, 146 ... 219, 220, 221 >> 13 besök idag (1114441 totalt) |