Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (32534 totalt)
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Stämmer bra. Tanken är att den ska bli körbar till våren, men det återstår liiiite jobb till... 😂. Men får både jag och brorsan ihop bilarna så blir det nog en hel del körning till sommaren. Säg till om du vill komma på Studiebesök, men isåfall kan vi ta det på pm.

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Efter lite julmat, en magsjuka och lite barnläggningar så har man nu fått lite gjort i garaget:)

Fronten är färdig svetsad och provmonterad. Kändes stabilt så jag provar med detta och så får jag se om det rör på sig när man börjar köra. Fronten kommer sitta med totalt 16 st m8 bultar. Svetsningen är väl inget att skryta om men det har bränt in bra så det bör hålla. Sjukt smidigt och skönt att fronten är klar!

Kommer bli lite trångt i garaget med dubbla motorer, ett burbygge (brorsans bil) och snart ska både framvagn och bakvagn ner. Bakvagnen är också i princip nere. Och som vanligt så ville inte silentblocken släppa men man har ju bytt några på bruksbilarna så det gick hyffsat smidigt ändå.

Bygget rullar på enligt plan men tror det blir svårt att vara klar till April som är planen men om det inte strular allt för mycket så kanske kanske.

Man kan väl nu säga att bilen inte längre är orginal:)








Endast punktat:





Och motor och växellåda är äntligen ute:


Bakvagn innan byte till 188 diff:


Givetvis satt silentblocken fast som vanligt men det löstes med kedja och domkraft:


_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar men det händer hela tiden lite. Bakvagnen är i princip klar, fattas handbromsvajerar och så ska coilovers finjusteras men det gör jag när hela bilen är klar. Stålomspunnabromsslangar är också monterade.

Provmonterade 17 tums M3 e36 fälgar bak:
Hoppas dom kommer passa fram sedan också.


Nya bakvagnen från 323 e36 compact med 188 diffbroms:


Gamla bakvagnen:

_________________
Richard Jönsson
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378



Du jobbar på bra i de tysta thumbs up
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
M3 e36 bromsok är inköpta:


Eller man kanske skulle ha sådana här😁:


Coilovers fram:



Framvagn demonterad:


Fram coilovers med BMW 330 skivor och gamla 318 fjäderben:


Kort rattaxelknut för e36 styrväxel inköpt och framaxelbalk målad:

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up

Heja, heja!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Varit lite segt på sistonde men trots allt hänt lite i garaget. Nytt delmål är utfört, motorn är inne dock inte helt på rätt plats men mer om det nedan😁.

Mätt och funderat mycket på hur jag ska göra med mina orginal e36 M3 fälgar men kommer göra ett försök med 15 mm spacers fram och 13 mm distans bakom e46 M3 bromsskivor:) Beställt en del delar så som bmw 540 broms servo, bromsokadapters, nya hjulnav fram och 15 mm spacers fram, samt 55mm långa hjulbultar. Tanken är 26 mm långa orginal + 13 mm spacer bakom M3 e46 skivan och 15mm spacer utanför skivan ska ge 55mm hjulbultar.

Påbörjat montering av motorn men det strular redan en hel del. Får inte in motorn tillräckligt långt:(
Någon som vet om man måste klippa sönder plasten till kabelstocken bak på s62 enligt röda pilen på fotot? Motorfästena är från 300mm.de där även en hel del annat är köpt.



Och lite fler bilder:







Och brorsan som bygger bur... och för allmänt oväsen i garaget:)

_________________
Richard Jönsson
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Det sitter inget på torpeden du kan ta bort?

Hur blir det med originaltråg och framvagnsbalken? Sänker du balken eller kapar tråget?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Jag sänker framvagnsbalken med 20 mm med alu distanser från 300mm.de.

Jag mailade till 300mm.de och han skrev att jag kunde antingen ta bort skyddsplasten eller modifiera torpedväggen. Får ta nya tag ikväll och se om jag kan få till det. Det som oroar mig är rören från värmeväxlaren som ligger oroande nära motorn. Motorn är inte på rätt plats på bilden utan ska tillbaka 6-7cm till, men det löser sig säkert på något vis:) Kanske blir släggan på högersidan och klippa plasten på vänstersidan vid värmeväxlaren.

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



👍

Min motor slickar i princip torpeden, men jag har ju längre motor ifs.
Min torped är modifierad på högersidan för att grenröret skall gå fritt.
Som du fick svar från Tino så krävs allt som oftast specialare när man gör som vi gör.
Lönar sig nog att du lägger lite omsorg kring värmeröret - jag fick ju göra om den dragning
som var på min.

Dina E46-fälgar ser ut att hamna långt ut med den spacern - skall du modda skärmarna?
Kanske ögat som luras av fotot. E36-fälgar har lite lägre offset, därför jag valde att använda dem
och hoppa över spacer utanför skivan.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Fick motorn på plats igår efter att jag klippt bort all plast runt kablarna. Behöver nog moda något mer för att det ska gå helt fritt från vibrationer i framtiden☺️

Har du gjort om röret till värmeväxlaren? Hur har du gjort? Är det beskrivet i din tråd?

Fälgarna är från M3 e36 fast med 225/45/17 på alla fyra däcken. Kommer nog köra med 215/40/17 i framtiden. Kommer få 15mm spacers i veckan som jag ska prova med, hoppas det blir bra. Med 15mm spacers så kommer det bredda totalt 15mm(4 till 5 bult) + 15mm (spacers) =30mm bredare på var sida. Blir kanske i bredaste laget men har inget val om jag ska använda M3 e36 fälgar eftersom dom inte går fritt annars. Eller finns det någon annan lösning på det?

_________________
Richard Jönsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Dubbel post.

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Nja, själva värmeröret är en utmaning att modda, sticker väl inte ut mer
än några cm från torpeden. Jag gjorde om slangdragningen
mellan värmeröret/motor/kyl. Fick till så att värmeslangen
direkt böjer av 90 gr och går längs torpeden. Det innebär att insuget
inte längre klämmer slangen, jag har ca 2 cm mellan torpeden och motor
där. Finns bilder på det i min tråd.

Fälgar - vi har ju lite olika vägval du och jag vilket påverkar.
Jag har ju byggt om med E36-nav, som ger en breddning i sig. Alla mått
finns i min tråd, men om jag minns rätt så fick jag en breddning
på 12 mm med Bonje-hylsor och nav. Sedan breddade jag 10 mm innanför skivan.

Dina Styling 68 fälgar var väl ovanliga på M3 (tror de fanns som option för typ vinterfälgar?)
men desto vanligare på de andra E46-modellerna med M-pkt?
Vill minnas att de fälgar som jag hade på min gamla E46:a hade offset på ET47 i dim 7,5 x 17, ET50 i dim 8,5 x 17.
Jämfört med M3 E36 som har ET41 så hamnar, åtminstone de jag hade, alltså minst 6 mm närmre fjäderbenen,
vilket bara skulle ge 2 mm bredare på din bil jfrt med min när du har 30 mm spacer. Tycker att dina bilder ger intryck
av att du fått det bredare än så, men som sagt, kan ju vara att bilden luras lite grann.
Har du ET41 på.dina fälgar så hamnar de ju 8 mm längre ut än mina, då kan det bli tight mot skärmkanter kan jag tänka mig.
Måste du ha 15 mm spacer utanför skivan?

Alpina-fälgarna som jag har fram på bilderna i min tråd har 235-40-17 och är 8" som jämförelse.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Tack Christian! Känner mig som en idiot🙂. Efter att kollat lite närmre på fälgarna så insåg jag att det var olika bredd på fälgarna och jag har givetvis fått en bakfälg med 8,5 bredd fram. Nu har jag provat med 7.5 fram och det blev mycket bättre😁. Med ingen spacer så tar fälgen i bromsoket. Med 7,5mm brickor imellan så går det fritt.

Fram: Vad tror du om 10mm spacers fram? Då blir det 15mm (4-5 bult) + 10mm (spacers) = 25mm bredare fram.
Bak: 323 compact bakvagn som ska bredda 19,5mm, vilket ger att jag borde ha ca 5mm spacers bak?
Eller man behöver kanske inte bry sig om 5mm skillnad bak och fram?

På nedan bilder är det 10mm spacer på men med 225/45/17 däck. Så fortfarande brett men bör bli bättre med 215/40/17.





_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Hmm, det år något som spökar för dig. Jag behöver inga spacer utanför skivan alls och oken går fritt
utan problem - det sitter ju inga spacer på en E36 eller E46 och de oken tar ju lika lite i som mina...

Oken borde ju bara kunna sitta på ett sätt i förhållande till skivan. Möjligtvis kan Styling 68-fälgarna
ha tightare mått in mot skivan pga det högre ET:et, men det känns inte helt logiskt.

Gällande bakfälgarna - du borde inte behöva extra spacer. 8,5" fälgarna breddar sannolikt ca 10 mm
jfrt med framfälgarna. Ihop med Compact nav som breddar 19 mm så får du ju antingen något bredare
spårvidd bak eller samma som fram, beroende på vilken spacerlösning du väljer i fram.
När jag tänker på det så kan ju Compact-naven i sig vara skäl till att spaca ut i fram iom att de breddar
såpass, men det borde inte vara nödvändigt rent frigångsmässigt.

Jag har ju Z4 nav som bara breddar 2,5 mm, har därför valt att ha 10 mm spacer innanför fälgen bak,
då.får.jag samma spårvidd fram/bak.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Du har klart för dig Christian! Tino på 300mm sa att det är normalt med 10mm spacers och M3 e36 fälgar fram samt hans nav med 5-bults. Nu har jag hittat lösningen genom att lätt modifiera adaptrarna från 300mm.de så att oken kom ca 3mm närmre centrum vilket gjorde att jag slapp spacers fram. Vad orsaken är till detta vet jag inte men nu funkar det fint!

Före modifiering av adaptrar:




Efter modifiering av adaptrarna:




I och med detta så kan jag börja lite smått med avgassystemet samt växellänkage.
Funderat mycket på om jag ska ha orginal kattar eller racekattar? Någon som har bra tips på vilka racekattar man i så fall skulle beställa? Länk?

Jag kan köpa 2st beg orginal kattar med 4 st lambasonder inkl frakt för 6700kr men det känns lite saftigt? Vad hade ni föredragit?

_________________
Richard Jönsson
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Kör med andra kattar, gör underverk för ljudet!

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up

Rallyshop har väl bra priser på SBF/FIA godkända racekattar, länk finns ju här nedanför i deras banner.

Mr Tuning har just nu erbjudande på sportkattar utan FIA-papper - det blir väl billigaste alternativet tror jag.

Om man inte har några ambitioner på väg-reggning så finns ju gott om alternativa o billiga kattar.

Men du skall ju inte betala mer än ca 3000:- för ett par beggade original M-kattar - titta på Bildelsbasen.
Finns t.ex till S54 här:
https://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=1&vc1=111&pc1=101&vc[0]=111105100&vcx=1528&pc[0]=101103100&filter=s54&post_id=25619963

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Tack för tipsen.

Jag ringde faktiskt på M3 katalysatorn som länkades dagen efter men den hade blivit stulen hos bilskroten Vad tror ni om 2 st av dessa 100 cells kattar? http://rallyshop.se/produkt/FIASBF-Racekatalysator Kan man besiktiga bilen med dessa racekattar som ombyggt fordon med lilla V8an?

Finns det något ställe i Skåne där man kan kan köpa rör, flänsar ljuddämpare mm som man kan känna och klämma på delarna innan köp? Christian är ditt avgasbygge gjort för att vara tyst eller brumma? Jag vill ha ett tyst avgassystem.

Fick svetsat vxl staget i aluminium på jobb med tigen. Spännade med aluminium, nästan klar så smälter allt ihop Blev ganska bra ändå men inte speciellt snyggt Tyvärr dålig bild...

Och växellådsfästet är också klart! Egentillverkade skruvar i balken.







_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kämpa på! thumbs up

Mitt avgas - jag vill ju gärna ha lite sång i bitarna, det är helt klart, men samtidigt
måste jag klara dB-provet som är rätt så lågt. Misstänker att det är gränsfall för
mig med de relativt små dämpare jag har. Har inte provstartat ännu då motorn
är torr för tillfället.
Första provstarten får visa, behövs det mer dämpning blir det dB-killers för min del.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Jo lite sång vill man ju ha i bitarna, även om jag verkar bygga totala motsatsen

Så nu börjar äntligen mitt första avgasbygge bli klart. Och för att vara första gången så får det väl anses okej...
Tanken var att den skulle vara hyffsat tyst, (och billigt ) och eventuellt kunna klara en besiktningen med lilla 3 liters v8an i framtiden. Blir jag sugen på att bygga vidare på avgassystemet i framtiden så kan jag ju göra det.

Letat efter en M3 e36 orginal slutdämparen men hittade ingen så köpte en billig 328 e46 ljuddämpare. Hoppas den inte stryper flödet alldeles för mycket. Får testa sen men gör den det så blir det nästa vinters projekt.

Och lite bilder:
Köpte först 2 st lösa dämpare för att testa men det blev inget vidare utseende mässigt... så lämnade tillbaka dem.



Sedan köpte jag M3 e46 kattar, lånade brorsans M3 e36 slutdämpare (som jag sedan inte fick använda )och köpte e46 328 ljuddämparen:



Provmonterat:


Sedan började själva bygget. Kopierat mycket från Christian Janssons bygge:)
Vänster grenrör (ej färdigsvetsat) som ska passera rattaxelknuten:


Höger grenrör:


Diverse rörböjar, X-pipen använde jag aldrig. Bra med Biltema att man kan lämna tillbaka det man inte behöver.




Blev speciellt nöjd med min patentlösning på avgasupphängning till slutdämparen, vilket underlättar montering och demontering oerhört, så slipper man slå sönder något varje gång man ska ha ner och upp dämparen:





_________________
Richard Jönsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (32534 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande