Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36   >>
21 besök senaste veckan (329238 totalt)
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
964RS skrev:
Ola Fischer skrev:

Kommer separata rullspjäll till min nya motor...


Du Saknar i alla fall inte idéer. 😃


Nä, det är ett problem....

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Ola Fischer skrev:
ZVR skrev:
Hej Ola

Fått någon tid över för bilen?

Ha det!


Nä det blir nog inget i år. Får inte ihop tidspusslet...

/Ola


Surt

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Passerade Bjärnum idag,kom å tänka på dig,eller bilen iaf Hur går det med kärran?

_________________
Andreas Nilsson
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Kymi skrev:
Passerade Bjärnum idag,kom å tänka på dig,eller bilen iaf Hur går det med kärran?


Det är jävligt passivt på den fronten....

Kommer förmodligen inte hinna något i år heller...

/En sleten Ola

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Ola Fischer skrev:
Kymi skrev:
Passerade Bjärnum idag,kom å tänka på dig,eller bilen iaf Hur går det med kärran?


Det är jävligt passivt på den fronten....

Kommer förmodligen inte hinna något i år heller...

/En sleten Ola


Sålänge du har bilen kvar så är det ju inte hela världen thumbs up Inga fräna fräsjobb annars som man kan gotta sig åt?Eller all fritid går till annat nödvändigt

_________________
Andreas Nilsson
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Nu gick det inte att låta bilen vara längre. Har för dåligt med tid att ge mig på större projekt men det här spårade ju ur en del ändå...

Tanken var att laborera lite med en RaspberryPi och ett par Arduino. Raspberry'n skulle ta emot data från flera Arduino's, visa dem på en display och logga på minneskort. I första hand en stor mängd tempgivare för olja och vatten var tanken men det går ju att lösa i princip vad som helst. Tanken var att hålla loggfrekvensen till ca 1Hz så det är inte tänkt att logga värden som förändras snabbt, typ motorvärden.




Gjorde ett nytt försök med 3D-scannern och det gick faktiskt bättre än sist så en hygglig ytmodell av ratten kom in i CAD:en. Skissade lite snabbt på display, frontplatta och några knappar. Får duga som skiss så länge. Skärmen är en 7" pekskärm i fullfärg som fungerar helt utan konfiguration ihop med RasPi'n




Lite komponeneter ihopkopplade på källarbordet framför TV'n. Inte helt populärt kanske, men vad gör man...



Sida 1 visar 18 värden. Nertill visas lite statusinformation



Sida 2 visar ytterligare 18 värden.



Sida 3 visar 18 manipulerade värden typ differenser eller annan modifierad information. De sista värdena på denna sida visar även lite debuginformation.



Det finns lite olika färgsättning av värde. Blå betyder att man inte kommit upp i arbetstemperatur på detta värde ännu. Rött betyder att man kommit upp i varningsnivå 1. Detta medför även att sidan detta värde visas på bläddras fram. Om värdet överskrider varningsnivå 2 blinkar hela skärmen rött i 1Hz och värdet visas i samtliga datafält.

Nedan finns lite filmer på funktioner. Lyckades inte bädda in videorna...







Finns mycket mer att skriva, men det har jag inte heller tid med...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Någon som har förslag på knappar med bra känsla även med handskar på? Även en vettig 10-polig kontakt för under 500:-? Vred som inte är allt för stora? Klickar runt på ELFA men det är svårt att veta vilken kvalitetsnivå det är på prylarna...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Ola Fischer skrev:
Någon som har förslag på knappar med bra känsla även med handskar på? Även en vettig 10-polig kontakt för under 500:-? Vred som inte är allt för stora? Klickar runt på ELFA men det är svårt att veta vilken kvalitetsnivå det är på prylarna...


APEM, https://www.apem.com/int/

Vilken serie exakt får jag återkomma om, de syns flitigt i diverse rattar i motorsport, jag har använt sådana till min huvudbrytare och det är bra taktil känsla i dem!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



+1 på Apem. Den här serien har jag använt:
https://www.elfa.se/search?q=IPR3SAD

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



+1 dem knapparna är det bra känsla i.


Har provat både dyra fina på elfa och billiga från kina. Rent tryckmässigt kändes dem lika. Däremot var dem dyrare lättare o löda

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tackar för inputen!

Delar från ELFA på väg hem...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Efter lite mer CAD:ande var det dax att köra fram delar för att fästa skärmen i ratten. Yxade till en bit aluminium i byggsågen på 220 x 150 x 20mm typ att börja på. Svarvade även fram början till distanser för att få en uppfattning om att allt verkar rimligt. Verkade ok så det var bara att köra på!




Första tempot kört i skruvstycket. Färdig detalj är rätt klen i godset så det blir att spänna med skruvar i fixtur. Brunnarna innehåller bara dessa skruvhål som senare ska försänkas. Formen är grovkörd så man kan se hur det kommer se ut. Även hålen för knapparna är klara så när som på att hela övre planet skall sänkas 2mm




Skrotat lite... Blir mest spån...




Det gick ju sådär med att jag ska bara. Hela bänken full med delar som kan vara bra att ha...




Nåja, nu var i alla fall insidan helt klar på fixturen






Hela detaljen klar efter lite modifieringar efter provmontering i ratten




Även fästena i ratten helt klara






Hållaren provmonterad i ratten




Hållaren till skärmen provmonterad. Passade finfint... thumbs up






Även skärmen med RaspberyPi'n provmonterad. Rätt pilligt att montera skärmen i plasthållaren men det går om man lossar lite skruvar och bänder försiktigt. Inte direkt jättehög kvalitetskänsla... Hoppas det håller för allt skakande i bilen sen...




Fick hjälp av Leif Bengtsson på BLB-gravyr att fräsa fram brickor under knapparna. Första testbrickan provmonterad och det känns kalasbra. Många tack!


Tänkte koppla ihop allt med ett kretskort som jag skall fästa på baksidan av locket till skärmen. Har inte gjort några kretskort innan men jag använde EasyEDA i molnet och har beställt 10st som är på väg hem från det stora landet i öst. 2$ för korten och 22$ för frakten... Intressanta proportioner på kostnaden men jag hatar att vänta... Ska bli spännande att se om jag har tänkt rätt och delarna går att montera. Vet att det brukar bli skapligt varmt i bilen under körning så jag har skaffat en liten fläkt som skall integreras också. Blir nog några 3D-printade delar men de har jag inte designat än..

Nu väntar jag på kretskorten först och främst så får vi se om jag vågar uppdatera tråden med resultatet...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Riktigt snyggt! Vad väger adaptern?
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Grymt snyggt "hantverk"

När får vi se version 2.0 som står stilla i navet?

_________________
Magnus Falk
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Älskart!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
alindquist skrev:
Riktigt snyggt! Vad väger adaptern?


Tackar!

287g har jag för mig. Går att få bort lite till men det tar jag till sist, om jag orkar ha upp den i fräsen igen...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
stilldouble skrev:
Grymt snyggt "hantverk"

När får vi se version 2.0 som står stilla i navet?


Tackar!

Nja, tanten har en Cittra C5 med liknade rattlösning. Vänjer mig aldrig... Har varit nära att bryta handleden vid ett par tillfällen...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Cammo skrev:
Älskart!


Gött!

Jag har ju inte din dampenergi men lite händer det för tillfället i alla fall...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Fy farao för att jobba inom elektronikindustrin...

Beställde mina kretskort i lördags natt. Idag innan middag kom följande paket till ytterdörren...



Frakten var väl inte jättebillig men 22$ är ju inget rån heller från Kina och hit på 3 dagar. Det som är helt absurt är att på en dag få fram 10st dubbelsidiga kretskort från designfiler helt kompletta med hål, tryck, lödmask, etc för 2$!!! Sinnes!!




Snyggt förpackade inne i en kartong i DHL-påsen




2$...




Framsida. Inga påhopp nu... Tänk på att de är de första kretskort jag någonsin designat...




Baksida




Fick även ett efterlängtat paket från BJP-Race i dagarna. Nu kan jag hänga på ett par riktiga vätsketempgivare som fungerar upp till 150graderC och kalibrera med lite andra termometrar jag köpt för ändamålet




Med i paketet var även en spiralkabel som ska förbinda rattelektroniken med övrigt i bilen




Tillbaks till kretskorten igen. Efter lite petande med lödpennan var det första klart för test. Hör och häpna fungerade det som tänkt... Hade lite strul med en lödpunkt som inte verkade ha kontakt med både övre och undre lager. Efter lite övertalning med lödpennan så verkar även detta fungera




Lite funderingar på montage bak på plastkåpan. Kylflänsen skall på under 5V-spänningsregulatorn. Ser ut som det skall gå att både få i montageskruvar till kretskortet samt en 3D-printad fläktkåpa. En grej jag tycker är konstigt med 5V-regulatorn är att baksidan (alltså örat som man ska fästa kylflänsen på) är ihopkopplad med 5V-benet.... Denna måste alltså vara isolerad så man inte råkar dra i den i jord någon stans...




Här är multipolkontakten som skall fästas på ratten. Blir nog på baksidan av en eker. Tycker dragsäkringen är lite klumpig så det blir nog att göra en egen...

Fortsättning följer...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Ola Fischer skrev:
En grej jag tycker är konstigt med 5V-regulatorn är att baksidan (alltså örat som man ska fästa kylflänsen på) är ihopkopplad med 5V-benet.... Denna måste alltså vara isolerad så man inte råkar dra i den i jord någon stans...

Inte helt ovanligt att annat än just jord/minus sitter ihop med höljet, man får t.ex. ofta ha ett isolerande (men värmeledande) lager mellan effektransistor och kylfläns i denna typ av kapsling om kylflänsen är jordad. (På en N-channel FET är Drain ofta sammankopplad med höljet men det är Source som normalt kopplas mot jord/minus eftersom den börjar leda när spänning läggs mellan Gate och Source.)

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Victor. skrev:
Ola Fischer skrev:
En grej jag tycker är konstigt med 5V-regulatorn är att baksidan (alltså örat som man ska fästa kylflänsen på) är ihopkopplad med 5V-benet.... Denna måste alltså vara isolerad så man inte råkar dra i den i jord någon stans...

Inte helt ovanligt att annat än just jord/minus sitter ihop med höljet, man får t.ex. ofta ha ett isolerande (men värmeledande) lager mellan effektransistor och kylfläns i denna typ av kapsling om kylflänsen är jordad. (På en N-channel FET är Drain ofta sammankopplad med höljet men det är Source som normalt kopplas mot jord/minus eftersom den börjar leda när spänning läggs mellan Gate och Source.)


Där ser man... Upptäckte det samtidigt som jag fattade att denna regulatorn INTE var pinkompatibel med en 7805. Nära ögat att kretskorten inte blivit alls bra... Finns fortfarande en liten reträttväg med att lägga regulatorn externt iofs men det känns bättre med alla delar på ett ställe. Är lite osäker på om 3A räcker att driva både Pi och skärm men den 220V adaptern jag använt för bänkkörning var bara märkt med 2.6A så jag hoppas på det bästa. Annars får det bli en 5A-variant, men den kräver ett par komponenter till så då blir det garanterat externt...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36   >>
21 besök senaste veckan (329238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande