Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Subaru Brumby/Brat/Pickup med kompressor. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 12 besök senaste veckan (34944 totalt) |
Ja det är ju ingen banåka bil direkt utan min vardags lekbil/åka till Endurobanan med.
Bilen har nån gång i tiden fått en Ea82 motor. Överliggande kamaxel och typ 85 hästar istället för 75 som original Ea81 har. Bilen har en kompressor bak med en 24 liters tank för att kunna pumpa däck och justera hijackers. Nu ska det på en Eaton M24a fram som ska suga igenom två Mikuni TM40 förgasare. Har jag tur så får jag tresifrigt med effekt Är inte ute efter någon effekt hysteri utan mest för att det är roligt. Här är vi någonstans i Estland och kör Carbage Run. [/b] |
||||
Tack du. Jag köpte den bara för att ha istället för en släpvagn. Sen har den blivit min favoritbil |
||||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Ska göra så gott jag kan. |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Nu är kompressorn hemma.
Den är så liten å söt som Pumba sa. Jag höll på att väga fram om tillbaka mellan denna och en M45 från Mercedes. Men då M45orna har så knepig form på insug så föll det på M24an. Trotts att den är i minsta laget. Den kommer växlas upp till ca 3.2 och då övervarvar den vid 5650 varv. Den har en invändig uppväxling på 1.93 från fabrik. I vw 1.4 tsi så kopplades den ur vid 3400 varv och då varvade kompressorn 17500. Det ser ut som om den blir väldigt lätt att montera iaf och jag kommer prova att köra V belt till att börja med. På bilden står den på den gamla förgasaren så hela paketet kommer bli lägre än vad det är nu. |
||||
Här är lite beräkningar från Eatons simulator.
På pappret så har EA82 motorn 85 hästkrafter. Jag har pratat med ett företag som har en Bromsbänk så jag ska göra en effektmätning så fort jag besiktigat bilen. 500 kr för en runda i bänken är det värt. |
||||
Ritat upp ett prototyphjul.
Printar ut det imorgon. Värt att notera är att axeln på kompressorn är koniskt. Det är inte original remhjul. VW har löst det genom att bara sätta remhjulet 5 mm - 1.5 mm fas in på axeln och dra skruven hårt. Så kan man också göra. |
||||
Jag har en tröskel som ligger i hallen. Det är rost här med. Men inget jag inte kan hantera Det är standard fyrväxlad. Den som bytte motor brydde sig inte om att byta till en modernare låda. |
||||
Fått förgasarna. Dom var större I verkligheten än på bild.
Ska prova att printa ut ett insug i Hips. Kommer säkert inte hålla. Men provar ändå. Edit. Kommer inte funka med Hips.... Läste fel. |
||||
|
||||
|
||||
Lite fascinerande med 3d printer. Kommer du köra med det insuget sen eller är det bara prototyp som ska byggas i metall?
Typ hur mycket pengar i material är det för säg det remhjulet resp insuget?? Mellan tumme å pekfinger alltså _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Håller det så kommer jag köra med Insuget i Nylon. Annars så får jag bygga något I Stål. Men det blir säkert inte lika snyggt. Remhjulet kostar ca 8 kronor i material. Insuget blir ju iofs dyrare men vi pratar ändå småpotatis. Rätt smidigt om man ska göra flänsar som ska skäras I laser. Bara och printa en testbit som är 1 mm tjock. Edit. Felkräkning. |
||||
Hahaha. Japp. Man räknar rätt med det är skit ändå. Typ betala räkningar.. |
||||
Fick nerslag på tröskeln.
Det var lite mer än bara tröskeln. Typ golvet och infästningen till bältet. |
||||
Ja det är mysiga bilar =). Körde Carbage Run med den 2017 och ska göra samma 2018, denna gången blir det ner till Spanien. |
||||
Andra projekttrådar Subaru Brumby/Brat/Pickup med kompressor. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 12 besök senaste veckan (34944 totalt) |