Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Drivlina till FWD> RWD bygge?
2 besök senaste veckan (2544 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5279


Trådstartare
Hej!

Här länge varit sugen på att bygga om min civic till RWD.
Finns folk som gjort detta förut och tagit delar från Nissan 200sx S14.
Då inte tillgången är lika stor på dessa delar här så tänkte jag höra med er vad man bör satsa på för.

Byta
Motor (alt framvagn som passar motor med styrkolumn etc)
Växellåda
Bakaxel/bakvagn

Krav
ca 200hk motor (ca 1000kg bil)
Driftsäkert
Gärna delar som eftermarknaden har omfamnat

Målet är att ha en Bil som är går att regga via SFRO samt är körbar och rolig.

Bilen i fråga

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Civic TypeR drivlina som mittmotor?



Nja, du kanske var ute efter frontmotor RWD (gärna turbo original)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5279


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Civic TypeR drivlina som mittmotor?


Nja, du kanske var ute efter frontmotor RWD (gärna turbo original)?


Tänker mig motorn fram och drivningen bak.
Ta hela motorklumpen och stoppa bak verkar aldrig bli bra.

Jo turbo orginal så man får en turbomotor reggad som man sedan kan bygga på.

Tack för inputen dock.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Dum fråga egentligen, men varför? Jag har ju sett Civic som "bland det roligaste framhjulsdrivna som går att hitta", har du tröttnat eller är det ännu lägre tider som lockar? Eller är det mer känslomässiga skäl till att spara Civicen?

Om man nu ska kapa i den, är väl Miata med turbomatad Duratec-motor en tänkbar lösning.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Miata med Duratec låter som en smart kombo i bra storlek jämfört med Civicen. Jag hade nog bytt framvagn till Miatans med. Bild: https://www.miataturbo.net/attachments/miata-parts-sale-trade-5/29212- . . . .

Motormässigt bör de väl dock vara lättare att få tag på en T5 eller Saab kortmotor. Beror lite på hur "egen" du vill vara, hur bra garagelokaler du har, hur lång tid du kan acceptera att det tar innan du får va ute å köra igen (samt hur bra tålamod du har, det tar på psyket med långa projekt)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Köp en hel mx-5 och byt över rubbet, häng på en turbo och e85. 200-250 driftsäkra hästar, mängder med kunskap, eftermarknadsdelar och det enda du behöver fixa i geometrin är lite längre slaglängd i bak
Billigare och enklare kan du nog inte komma undan.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Detaljfråga som 15s googlade nog har blandade svar på;
Vilket axelavstånd är du ute efter?
Miatan påstås ha 2265mm och är det väldigt nära så slipper du tom fippla med kardan och kan använda hjälpram och allt utan mod.
En burad Civic med miatan drivlina borde bli en lätt och smidig sak. thumbs up
Det blir lite pyssel att fixa ramben fram och bak att fästa subframes I, men det blir ju naturliga delar att avsluta buren i.

Dvs, knö civickarossen över detta:


Hmm... Växelspaken kanske hamnar i armbågen eller baksätet iofs.
Och det verkar vara 1-2 dm längre hjulbas på en Civic så det blir att justera längden oavsett.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



SAAB 9000 T5 komplett med växellåda i baken är nog billigast per krona? Lite tajt att få plats med dock...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Stora frågan är vad man vinner på ett så pass omfattande bygge.

Växellådan kommer att hamna lite längre bak i bilen men det är ganska marginellt. Motorns tyngdpunkt hamnar möjligen en dm längre bak. Diffen och drivaxlarna hamnar längst bak. Du får karnske lite bättre viktfördelning och en bil som är lite snällare mot framdäcken.

Du får troligen bygga om kardantunneln för att få in lådan och avgassystem med kardan, flytta styrväxeln om den inte går att klämma in mellan motor och låda. Troligen får du byta bränsletank. Bygga nya fästen till motor, låda, bakaxel, ny bakvagn med spindlar som klarar drivaxlar. Specialdrivaxlar om du inte flyttar över en hel bakvagn. Förutom fästen och anpassningar till alla smågrejer som gasvire, koppling, växellänkage, kylare, expansionskärl mm mm. Låter enkelt men det tar massor med tid, tro mig

Mitt råd är att inte bygga om till bakhjulsdrift då det blir dyrt, omständigt och med största sannorlikhet aldrig färdigt. Vill du ha mer effekt så stoppa i en B serie från Civic eller Integra, alternativt kör på K20 där du enkelt kan köpa de jobbiga sakerna som motorfästen och grenrör färdiga.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Andreas Millbro skrev:
Stora frågan är vad man vinner på ett så pass omfattande bygge.

Växellådan kommer att hamna lite längre bak i bilen men det är ganska marginellt. Motorns tyngdpunkt hamnar möjligen en dm längre bak. Diffen och drivaxlarna hamnar längst bak. Du får karnske lite bättre viktfördelning och en bil som är lite snällare mot framdäcken.

Du får troligen bygga om kardantunneln för att få in lådan och avgassystem med kardan, flytta styrväxeln om den inte går att klämma in mellan motor och låda. Troligen får du byta bränsletank. Bygga nya fästen till motor, låda, bakaxel, ny bakvagn med spindlar som klarar drivaxlar. Specialdrivaxlar om du inte flyttar över en hel bakvagn. Förutom fästen och anpassningar till alla smågrejer som gasvire, koppling, växellänkage, kylare, expansionskärl mm mm. Låter enkelt men det tar massor med tid, tro mig

Mitt råd är att inte bygga om till bakhjulsdrift då det blir dyrt, omständigt och med största sannorlikhet aldrig färdigt. Vill du ha mer effekt så stoppa i en B serie från Civic eller Integra, alternativt kör på K20 där du enkelt kan köpa de jobbiga sakerna som motorfästen och grenrör färdiga.


Ditt bidrag i denna tråd må vara fyllt av sanning, men det är också fyllt av tråkighet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 351



Andreas Millbro skrev:
Stora frågan är vad man vinner på ett så pass omfattande bygge.

Växellådan kommer att hamna lite längre bak i bilen men det är ganska marginellt. Motorns tyngdpunkt hamnar möjligen en dm längre bak. Diffen och drivaxlarna hamnar längst bak. Du får karnske lite bättre viktfördelning och en bil som är lite snällare mot framdäcken.

Du får troligen bygga om kardantunneln för att få in lådan och avgassystem med kardan, flytta styrväxeln om den inte går att klämma in mellan motor och låda. Troligen får du byta bränsletank. Bygga nya fästen till motor, låda, bakaxel, ny bakvagn med spindlar som klarar drivaxlar. Specialdrivaxlar om du inte flyttar över en hel bakvagn. Förutom fästen och anpassningar till alla smågrejer som gasvire, koppling, växellänkage, kylare, expansionskärl mm mm. Låter enkelt men det tar massor med tid, tro mig

Mitt råd är att inte bygga om till bakhjulsdrift då det blir dyrt, omständigt och med största sannorlikhet aldrig färdigt. Vill du ha mer effekt så stoppa i en B serie från Civic eller Integra, alternativt kör på K20 där du enkelt kan köpa de jobbiga sakerna som motorfästen och grenrör färdiga.


Robin lyssna på den här mannen.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Daugaard skrev:
Andreas Millbro skrev:
Stora frågan är vad man vinner på ett så pass omfattande bygge.

Växellådan kommer att hamna lite längre bak i bilen men det är ganska marginellt. Motorns tyngdpunkt hamnar möjligen en dm längre bak. Diffen och drivaxlarna hamnar längst bak. Du får karnske lite bättre viktfördelning och en bil som är lite snällare mot framdäcken.

Du får troligen bygga om kardantunneln för att få in lådan och avgassystem med kardan, flytta styrväxeln om den inte går att klämma in mellan motor och låda. Troligen får du byta bränsletank. Bygga nya fästen till motor, låda, bakaxel, ny bakvagn med spindlar som klarar drivaxlar. Specialdrivaxlar om du inte flyttar över en hel bakvagn. Förutom fästen och anpassningar till alla smågrejer som gasvire, koppling, växellänkage, kylare, expansionskärl mm mm. Låter enkelt men det tar massor med tid, tro mig

Mitt råd är att inte bygga om till bakhjulsdrift då det blir dyrt, omständigt och med största sannorlikhet aldrig färdigt. Vill du ha mer effekt så stoppa i en B serie från Civic eller Integra, alternativt kör på K20 där du enkelt kan köpa de jobbiga sakerna som motorfästen och grenrör färdiga.


Robin lyssna på den här mannen.


+1

Faktum är att Robin verkar sakna sina gamla mercor som bara blev mer och mer isärplockade...

Jag kan känna igen mig i saknaden av ett lite större häftigt projekt men sedan kommer verkligheten ikapp mig med allt vad jobb, husägare och småbarnsförälder heter.
Vet att du är i typ samma situation, du har ju inte ens lyckats svänga förbi och titta på stolen som du ville köpa för ett par veckor sedan, hur skall du hinna med att RWD konvertera din civic

Tips från coachen, saknar du skruvandet köp en gammal moppe eller nått istället, hondan funkar ju typ ny för bövulen :-)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5279


Trådstartare
Wärhner skrev:
Daugaard skrev:
Andreas Millbro skrev:
Stora frågan är vad man vinner på ett så pass omfattande bygge.

Växellådan kommer att hamna lite längre bak i bilen men det är ganska marginellt. Motorns tyngdpunkt hamnar möjligen en dm längre bak. Diffen och drivaxlarna hamnar längst bak. Du får karnske lite bättre viktfördelning och en bil som är lite snällare mot framdäcken.

Du får troligen bygga om kardantunneln för att få in lådan och avgassystem med kardan, flytta styrväxeln om den inte går att klämma in mellan motor och låda. Troligen får du byta bränsletank. Bygga nya fästen till motor, låda, bakaxel, ny bakvagn med spindlar som klarar drivaxlar. Specialdrivaxlar om du inte flyttar över en hel bakvagn. Förutom fästen och anpassningar till alla smågrejer som gasvire, koppling, växellänkage, kylare, expansionskärl mm mm. Låter enkelt men det tar massor med tid, tro mig

Mitt råd är att inte bygga om till bakhjulsdrift då det blir dyrt, omständigt och med största sannorlikhet aldrig färdigt. Vill du ha mer effekt så stoppa i en B serie från Civic eller Integra, alternativt kör på K20 där du enkelt kan köpa de jobbiga sakerna som motorfästen och grenrör färdiga.


Robin lyssna på den här mannen.


+1

Faktum är att Robin verkar sakna sina gamla mercor som bara blev mer och mer isärplockade...

Jag kan känna igen mig i saknaden av ett lite större häftigt projekt men sedan kommer verkligheten ikapp mig med allt vad jobb, husägare och småbarnsförälder heter.
Vet att du är i typ samma situation, du har ju inte ens lyckats svänga förbi och titta på stolen som du ville köpa för ett par veckor sedan, hur skall du hinna med att RWD konvertera din civic

Tips från coachen, saknar du skruvandet köp en gammal moppe eller nått istället, hondan funkar ju typ ny för bövulen :-)


Hehe ni känner mig för väl

Får ta och inleda ett större projekt när barnen är större.
Lätt att drömma sig bort på div forum och byggtrådar.

Dock på senaste tiden fått upp ögonen för att de flesta liknande projekt som slutförs oftast inte genererar en speciellt potent eller bra bil i slutet pga för många variablar i chassi mm dvs det blir inte speciellt körbart och utstuderat.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600



En saab 900 turbo motor med Trionic 5 borde ju vara bland det billigaste man kan få till som räcker till höga effekter. Desutom kan man ju mappa T5 själv nuförtiden om jag inte minns helt fel. Det finns väl nån opel växellåda som passar direkt, men det är ju inte hela världen att göra en adapter mellan valfri BMW diesel låda och motorn, kan bli kanonbra!

Annars, en Volvo 2.0T eller T4 mot från en S/V40 och en M90 låda från en 940? Här finns det nog till och med adapters att köpa för att få på en getrag på en vitmotor. Dessa motorer borde vara vanliga och billiga på skroten! Är dom inte hyfsat lätta också?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Jag vill inte vara en pessimist nu men, sätt dig ned o går igenom allt som behöver göras.

Jag har själv byggt om en framhjulsdriven bil med tvärställd motor till 4wd med längsmonterad motor.

Det jag kan säga är att det är såååå mycket mera jobb än vad man någonsin kunde tänka sig.

Om jag hade gjort om det hade jag gått 2st istället för "mellan" vägen jag gick.

antingen hade jag tagit en komplett bottenplatta från en potent bil. I mitt fall tex en mitsubisi evo, bmw e90 xdrve osv osv. Som jag sedan modifierat ihop med karossen jag ville ha, i mitt fall en Polo 6r coupe med wrc skärmar. Med detta så hade man fått alla infästningspunkter, en färdig bottenplatta som är byggd för det jag vill ha. Innerskärmar, chassi osv. Då har man alltid möjligheten att kunna använda eftermarknadsgrejer (stötdämpare, bromsar osv.) från den bilmodellen. Sedan komplettera bygget med en helbur så man har extra bärighet från den.

eller så hade jag gått all in, då hade jag kapat ur så jag bara haft ytterhöljet och sedan byggt en rörram med allt vad det innebär, kardantunnel, innerskärmar osv osv osv osv. Detta ger en en större frihet att kunna välja komponenter från precis vad man vill men det innebär extremt mycket mera jobb.

I mitt fall är jag väldigt bortskämd då vi på gården har en mekanisk verkstad med, plåtsax, plåtbock, svarv, fräs och allt detta har varit oumbärligt att ha tillgång till för att genomföra ett bygge av denna kaliber. En bra migsvets med lite kräm i är ett måste. Jag har säkert gjort av med 120st kapskivor och 30st tigersågsblad.

Denna typ av bygge kommer jag aldrig mer ge mig på. Att helatiden ha huvudbry över hur jag ska lösa vissa saker och inte ha möjligheten att titta hur andra har gjort.

Jag skulle tippa på att jag lagt i snitt 2-3h per dag i 2 år för o bygga bilen. Det är över 2000h timmar.

Så tänk till ett par gånger till innan du drar igång detta. I mitt fall blev det till slut på tok för mycket pengar och framförallt tid investerat för att lägga ned det.

Min bil börjar bli körbar och jag har gjort en första provtur, nästa steg är att se om allt detta faktiskt funkar tillsammans vilket jag inte har en aning om. Det kan bli pannkaka av alltihop.


Lycka till iallafall.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Skruva banåkabil
Drivlina till FWD> RWD bygge?
2 besök senaste veckan (2544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande