Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vart köper man linjära potentiometer/givare? | 3617 besök totalt |
Som topic så mottages tips på vart man köper detta till humana priser, ös på med länkar
|
||||||||
Inte ett svar på din fråga, men trådpotentiometer eller string potentiometer som dom säger i utlandet är en trevlig typ av linjär givare. Väldigt enkel att installera.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Håller med. Fast det är viktigt att notera att sting-pot:ar är inte så användbara i snabba förlopp, i alla fall inte om tråden ska mata in. Då hinner de ofta inte med utan tråden slackar. Det finns visserligen givare med väldigt starka fjädrar för att råda bot på det men då får man lätt problem med haverier.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
_________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||||||
Gabriel har beställt en del från Kina.....och vi kanske vill vara med på ett köp. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Nivågivare på många nya bilar som har xenonljus är rätt så fina. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Hmm... Vilken typ av givare brukar användas för detta ändamål...? Vanliga resistiva analoga, typ potentiometer/spänningsdelning...? Eller är det nå'n tillkrånglad variant rätt in i CAN-bussen? |
||||||||
Det vet jag inte riktigt Men jag har i alla fall bytt ett stag till höjdregleringen på min brukskärra som gått av det kan jämföras med ett krängningshämmar stag i miniatyr. Och skälva givare såg rätt så smutt ut. https://www.bildelsbasen.se/?link=it _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Ska det hålla så länge man vill i den miljön så är det sannolikt ingen potentiometer utan nåt beröringsfritt alternativ, typ med magneter och halleffektssensor eller liknande. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Precis vad jag tänkte... Men jag googlade lite - verkar finnas såna givare baserade på vanlig analog teknik... Jag har tidigare haft lite kontakt med en pot-tillverkare och jag har för mig att pottar med konduktiv plastbana är specade för förvånande många cykler - är nog sådana i så fall. Tror man använder (använde?) den tekniken även för typ spjällägesgivare i vissa fall... Om det är så kanske man skulle testa att leka lite med en "xenon-nivågivare" från skroten... Några tips på set-up för att logga styrvinkel utan att grotta in sig i CAN-bus världen... (analogt alltså)? Jag har tidigare funderat just på en snör-potentiometer, bara linda lite snöre runt rattstången och hoppas på att snörpotrörelsen räcker med snöret runt rattstångsdiametern för typ 3 rattvarv... |
||||||||
Vi använde den här typen på formelbilarna: http://www.gillsc.com/products/posit Jag vet inte vad de kostar, men om vi är ett gäng som vill ha så är jag intresserad De går att använda som vinkelgivare också, borde kunna ge väldigt smutt installation på nån nedre bärarm eller så. Jag antar att tanken var att mäta hjul-displacement. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Finns båda varianterna. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Skall börja med att testa använda mig av lägesgivaren från en e39 bakvagn som jag har liggande, annars är den typ på Ali precis en sån jag funderat på.
|
||||||||
Trådlyft
jag tänkte dra kablage för lämplig potentiometer till styrningen i samband med att jag pysslar med elsystemet. Vad är det egentligen man vill mäta? Rattutslag eller styrspindelvinkel? Teoretiskt sett så bör de ju skilja lite, men den skillnaden kanske är så liten att det är skit samma när jag tänker efter. Jag tänkte först sätta en vanlig modell, likt den i alibaba-länken här ovan, på kuggstången och på styrstaget ut till spindeln. Det ger väl lite vinkelfel pga fjädrande rörelser osv, men tänker att det är försumbart. Har mest sett modeller med kugghjul på rattstången som överför till lämplig vridpot så allt annat kanske är okonventionellt? Lite tips och råd hade varit uppskattat |
||||||||
Jag har en string pot för styrningen och linjära givare för varje stötdämpare.
Dämpargivarna har jag köpt här: https://www.sens4speed.com/ _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Var sitter den monterad? Styrväxeln eller någonstans på rattstången?
Hade varit kul och se installationen. Länken funkar inte heller... EDIT: men google funkar i alla fall |
||||||||
Kan ta några bilder ikväll! Den sitter på rattstången. Ps Nu verkar deras site vara uppe igen. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Det finns den här varianten också: https://www.ebay.co.uk/itm/311359872
_________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||||||
Skruva banåkabil Vart köper man linjära potentiometer/givare? | 3617 besök totalt |