Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil burdimensioner - Banrace /trackday??? | 1367 besök totalt |
Jag bygger min första banracebil så jag är som vilken nybörjare som helst- därav en dum fråga.
Jag bygger på ett aluminium monocoquechassie och har nu bockat till rören. Hämtade idag ut plattorna som ska hålla buren på plats, men inser att de väger 8.5 kg Jag har fått för mig att de ska vara 3 mm gods och 15x15 cm stora ÄR.... det verkligen så? det känns dumt att bygga iin mer vikt än nödvändigt. Jag KAN ( ovanligt) fått "för" mig felaktiga dimensioner. Är det olika krav för seriös banracing kontra en enkel trackday typ? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
_________________ Pontus Fyhr |
||||
Alla anordnade tävlingar har ett reglemente du måste uppfylla för att få köra.
Track days är arrangören som bestämmer men brukar vara enklare krav. Väldigt ofta på en cab (om du nu har det) är det krav på rundslagningsskydd från trackday arrangörer. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Förtydligar:
burrören klara- frågan rör de plattor som bultas i aluminiummonocoquen. Storleken på dem. De ser onödigt stora ut och är onödigt tunga i min värld. Därav frågeställningen. På en hel bil är det inte mycket vikt men varhelst man kan spara under bygget så slipper man lätta "dumheter" sedan. Annars är det bra att bygga för björnjakt så är det klart för framtiden. Så.... är det någon som VET? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Vi öppnar regelverket och tittar: http://www.sbf.se/globalassets/svens
Sida 36 i regelverket säger att:
Matematiklektionerna från sjätte klass säger att 15*15=225. Efter noggranna beräkningar har jag kommit fram till att 225 med stor sannolikhet är ett större tal än 120. Vilken kombination av mått du vill använda får du välja själv, så länge arean blir 120 cm². Sedan får du fortsätta läsa på sida 36 för att se godkända metoder för att fästa in stålplattorna i aluminiummonocoquen. Sida 36 i regelverket säger också att:
Hur du räknar ut om plattorna är 60 cm², är nästan exakt på samma sätt som tidigare. 225 är i alla fall ett större tal än 60. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Som tidigare har länkat till så står allt i SBF gemensamma tekniska regler avsnitt 5.8
Förstärkningen för främre båge och huvudbåge skall vara 120cm2, de till baksträvorna räcker om de är 60cm2: Se även not ang limning i bil av aluminium: Ang krav i timeattack så skiljer det beroende på klass och serie, här kan du läsa timeattacknu.se regler (båge krav från Prostreet och fullbur likt SBFs krav från pro och uppåt): http://timeattacknu.se/rulebook/ _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Guld!
Då kan jag köra på 11 X 11 och klassa in på de seriösaste av de seriösa På så vis spar jag halva vikten och det ser mer rätt ut..... Tackar! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Skruva banåkabil burdimensioner - Banrace /trackday??? | 1367 besök totalt |