Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
burdimensioner - Banrace /trackday???
1367 besök totalt
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517


Trådstartare
Jag bygger min första banracebil så jag är som vilken nybörjare som helst- därav en dum fråga.
Jag bygger på ett aluminium monocoquechassie och har nu bockat till rören.
Hämtade idag ut plattorna som ska hålla buren på plats, men inser att de väger 8.5 kg
Jag har fått för mig att de ska vara 3 mm gods och 15x15 cm stora
ÄR.... det verkligen så?
det känns dumt att bygga iin mer vikt än nödvändigt.
Jag KAN ( ovanligt) fått "för" mig felaktiga dimensioner.
Är det olika krav för seriös banracing kontra en enkel trackday typ?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Finns Inga regler för trackday körning. Så ska du inte tävla bygg hur du vill

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517


Trådstartare
OK- Hur är det med tex "time-attack"??
Går det efter något reglemente isf?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Alla anordnade tävlingar har ett reglemente du måste uppfylla för att få köra.
Track days är arrangören som bestämmer men brukar vara enklare krav.
Väldigt ofta på en cab (om du nu har det) är det krav på rundslagningsskydd från trackday arrangörer.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517


Trådstartare
Förtydligar:

burrören klara- frågan rör de plattor som bultas i aluminiummonocoquen. Storleken på dem.





De ser onödigt stora ut och är onödigt tunga i min värld. Därav frågeställningen.
På en hel bil är det inte mycket vikt men varhelst man kan spara under bygget så slipper man lätta "dumheter" sedan. Annars är det bra att bygga för björnjakt så är det klart för framtiden.
Så.... är det någon som VET?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Vi öppnar regelverket och tittar: http://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/teknik . . . .

Sida 36 i regelverket säger att:
Citat:
Varje fastsättningsplatta ska monteras med minst tre (3) st. skruvar på en
förstärkningsplatta i stål med minst 3 mm materialtjocklek och arean minst 120 cm², som är
svetsad i kaross/chassi.


Matematiklektionerna från sjätte klass säger att 15*15=225. Efter noggranna beräkningar har jag kommit fram till att 225 med stor sannolikhet är ett större tal än 120.

Vilken kombination av mått du vill använda får du välja själv, så länge arean blir 120 cm². Sedan får du fortsätta läsa på sida 36 för att se godkända metoder för att fästa in stålplattorna i aluminiummonocoquen.


Sida 36 i regelverket säger också att:
Citat:
Varje fastsättningsplatta ska ha en area på minst 60 cm² och fästas med minst två (2) st. M8
skruv med lägst 8.8 kvalité (ISO standard) (skiss 253-57).


Hur du räknar ut om plattorna är 60 cm², är nästan exakt på samma sätt som tidigare. 225 är i alla fall ett större tal än 60.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



2QIK4U skrev:
Förtydligar:

burrören klara- frågan rör de plattor som bultas i aluminiummonocoquen. Storleken på dem.





De ser onödigt stora ut och är onödigt tunga i min värld. Därav frågeställningen.
På en hel bil är det inte mycket vikt men varhelst man kan spara under bygget så slipper man lätta "dumheter" sedan. Annars är det bra att bygga för björnjakt så är det klart för framtiden.
Så.... är det någon som VET?


Som tidigare har länkat till så står allt i SBF gemensamma tekniska regler avsnitt 5.8

Pontus Fyhr skrev:
http://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/teknik/2018/publicerat/tr_tekniska_regler-2018_ver.2.pdf


Förstärkningen för främre båge och huvudbåge skall vara 120cm2, de till baksträvorna räcker om de är 60cm2:

Se även not ang limning i bil av aluminium:



Ang krav i timeattack så skiljer det beroende på klass och serie, här kan du läsa timeattacknu.se regler (båge krav från Prostreet och fullbur likt SBFs krav från pro och uppåt):

http://timeattacknu.se/rulebook/

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517


Trådstartare
Guld!
Då kan jag köra på 11 X 11 och klassa in på de seriösaste av de seriösa


På så vis spar jag halva vikten och det ser mer rätt ut.....

Tackar!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Skruva banåkabil
burdimensioner - Banrace /trackday???
1367 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande