Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vatten/metanol insprut
2 besök senaste veckan (1675 totalt)
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371


Trådstartare
Jag håller på att installera ett vatten/metanol insprut men ett par frågor cirkulerar i huvudet.

1) Systemet måste installeras på avgassidan av motorutrymmet pga platsbrist hur brandfarligt är metanol blandat 50/50 med vatten?

2) Hur mkt effekt/tempsänkning skulle man förlora om man bara körde vatten i systemet? Bilen går redan på e85 så en del fördelar har jag redan därifrån.

Det kanske kan vara värt att bara köra vatten om man inte förlorar så mkt fördelar mot metanol om man samtidigt slipper att bilen och jag själv i värsta fall brinner upp?

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Om jag minns rätt har vatten mycket högre ångbildningsvärme (energimängd som behövs för att förångas) än alkoholerna, så är det temperaturen du vill få kontroll över före och under förbränningen bör vatten vara mycket effektivare än metanol.

Metanol har högre oktantal än E85 så det kan kanske ge en liten vinst därför, men i övrigt ser jag ingen uppenbar vinst i att använda det. Möjligen som frysskydd om bilen kommer användas under vintertid.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



Enbart vatten i stället för en vatten/metanol blandning sänker effekten då vattnet som inte kan förbrännas tar plats i brännrummet från bränsleblandningen.

_________________
Kai Anttila
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Commodåren skrev:
Enbart vatten i stället för en vatten/metanol blandning sänker effekten då vattnet som inte kan förbrännas tar plats i brännrummet från bränsleblandningen.


Det tror jag inte på utan dynobevis, snarare högre effekt tack vare lägre temp.
Varför skulle man vilja skicka in något som kan förbrännas, då ändrar man ju hela mappningen. Skicka på mer soppa istället då, eller gå över till e85.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



Idén är väl att man vill hindra att motorn spikar, och om man då sprutar in enbart vatten som inte förbränns så tappar man en viss mängd potentiell effekt. Men om man ersätter hälften av vattnet med metanol som har högre oktantal än bensin och samtidigt är brännbart så får man tillbaka en del av den potentiellt förlorade effekten. Men jag kan ha fel(har hänt förr)

_________________
Kai Anttila
Citera
Skruva banåkabil
Vatten/metanol insprut
2 besök senaste veckan (1675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande