Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Subaru Brumby/Brat/Pickup med kompressor.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (34930 totalt)
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



Dra mig baklänges vilket monster!

_________________


BMW e30 v8
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
knotan skrev:
Jag gissar att ni fick köra pull på typ 2an eller treana växel

Ser ut som det måste gått för tungt för 5ans växel


5an gick jävligt tungt.
Det är ju Backen

Vi körde på 2an.

Men jag blev lite besviken då jag räknade med bottenrekord.

Tyvärr så håller en A-Ford det.
16 hp med misständning.

Men motorn verkar må toppen.


Nu ska det skissas på Wastegatedtyrd tändjustering.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
Test adapter till kompressorn körs i printern just nu.
Blir bara några mm tjock som test men jag passar på att köra den i Nylon då det kan vara lite bökigt att få till.


Iaf.

När jag bänkade så kom vi (Han) fram till att jag behöver antingen en tändjustering vid ladd, eller gå över till etanol.
E85 är ju inga bekymmer här i Sverige, men jag ska ju ta med bilen på Carbage run och då tror jag det blir bekymmersamt.

Han funderade lite på en Wastegate som vrider fördelaren, sen skrattade vi lite.



Men idén är ju rätt bra så det blir en sådan design.

Ett fäste i fördelaren med ett avlångt hål.
Detta för att kunna justera hur många grader Wastegaten vrider samt hur fort den ska vrida.
Wastegaten kopplas via en Pysventil så man kan bestämma vid vilket laddtryck den börjar öppna.

Blir en kul grej att snida ihop

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Wastegate på en kompressorbil? Hur funkar det?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
Mange K skrev:
Wastegate på en kompressorbil? Hur funkar det?


Ja, det är ju den gamla hederliga tryckklockan jag sjå använda.
Den som öppnar ventilen I turbon ska istället vrida fördelaren.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Ahh dåså, då hänger jag med

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
Mange K skrev:
Ahh dåså, då hänger jag med


Yes.

Blir lite farligt att ventilera ut bensingaser i motorutrymmet. Tror bilen inte blir långlivad då

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Olleinsulander
Enköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 28



Nikel skrev:
Mange K skrev:
Wastegate på en kompressorbil? Hur funkar det?


Ja, det är ju den gamla hederliga tryckklockan jag sjå använda.
Den som öppnar ventilen I turbon ska istället vrida fördelaren.

Skulle det funka med en gammal fördelare med vacuumklocka ?

Rolig byggtråd med en bil helt i min smak!

_________________
Olle Insulander Alfetta 76, E3 3.0s, V4-75
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
Olleinsulander skrev:
Nikel skrev:
Mange K skrev:
Wastegate på en kompressorbil? Hur funkar det?


Ja, det är ju den gamla hederliga tryckklockan jag sjå använda.
Den som öppnar ventilen I turbon ska istället vrida fördelaren.

Skulle det funka med en gammal fördelare med vacuumklocka ?

Rolig byggtråd med en bil helt i min smak!


Ptja. Det är ju typ samma sak. Men jag tror dom ofta går åt andra hållet. Dvs avancerar tändningen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Tidiga bilar med fördelare och turbo. Som Volvo 240 och SAAB 99, 900.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
snailspeed skrev:
Tidiga bilar med fördelare och turbo. Som Volvo 240 och SAAB 99, 900.


Det låter som mer jobb att leta reda på en sådan än att göra det själv

Nu har jag vakuum klocka på min så jag får väl prova att trycka på den och se vad som händer.
Den kanske går åt båda hållen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Sitter på diverse bilar även utan turbo. Bara gå en vända på skroten så hittar du nog några.
Problemet att bygga egen brukar vara att få till så det går lika lätt eller tungt åt bägge håll, dvs om man vill ha linjär ökning sänkning av förtändning vid vakum /tryck.

Rekommenderar inte att strunta i vakum delen å bara sänka. Blir oftast riktigt tråkig motor på så vis.

Som sagt finns många äldre med dubbelverkande klocka

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
knotan skrev:
Sitter på diverse bilar även utan turbo. Bara gå en vända på skroten så hittar du nog några.
Problemet att bygga egen brukar vara att få till så det går lika lätt eller tungt åt bägge håll, dvs om man vill ha linjär ökning sänkning av förtändning vid vakum /tryck.

Rekommenderar inte att strunta i vakum delen å bara sänka. Blir oftast riktigt tråkig motor på så vis.

Som sagt finns många äldre med dubbelverkande klocka


Klart jag inte bara sak sänka.
Bilen ska ju användas och gå som den ska =).

Har eftersökt vakuumklocka på Facebook nu.
Såg att den äldre fördelarn har dubbelverkande.

Jag ska även prova och se om min går åt båda hållen.
Jag kan ju ha tur där.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Förstår jag det rätt om det är original låda i bilen? Farsan har en likadan som han har varit sugen på att sätta något lite starkare i nämligen EA82 motorn verkar ju som ett lagomt steg i så fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
Cassius skrev:
Förstår jag det rätt om det är original låda i bilen? Farsan har en likadan som han har varit sugen på att sätta något lite starkare i nämligen EA82 motorn verkar ju som ett lagomt steg i så fall


Det är original låda i.
Jag tror man behöver byta svänghjul eller något sådant för att det ska passa.
Tror det är ea81 svänghjul på ea82 vev. Men bult cirkeln passar inte riktigt så man får fila upp hålen.

Sen måste man ta fram slägga och hamra rambalken på förarsidan så toppen går fri.

Och slipa ovala hål i motorfästet.

Det är allt.

Många sätter I EJ motorer.
Men då ser man rätt fort att motorn är bytt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
Hittat ett annat system nu.

http://www.aldonamethyst.co.uk

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
Tydligen ville folk se byggblogg.
Jagär inte så het framför kameran.

Much Swenglish


_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
Fick svarvat till ett remhjul lite fort i fredags.
Gjorde det i en manuell svarv då mina maskiner var fulla med jobb.
Printern behöver lite reservdelar så väntar på dom.



_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
Det händer lite här hemma.
Adaptern till insuget är till 90% klar, behövs putsas till lite.
Remspännaren fick en ny placering och fästet till den fick uppgift att hålla både spännaren och agera främre stöd för kompressorn.
Det är bultat rakt ner i blocket.
Gjort I 5mm stål.



Tändsystemet blir en CB black box.
Jag har jämför mellan, Aldon Amethyst, Megajolt och Black Box.
Alla ligger i nästan samma prisklass. Megajolt blir ca 1000 kr dyrare då man behöver triggehjul, tändspole osv.

I övrigt så är dom rätt lika.
Black Box har en 5 bar mapsensor, megajolt 2.5 och Aldon 1 bar (För lite)

Black box har ett spark table på 21x21 och includerar varvstopp X2 och lite annat kul.

Blir säkert helt finemang för mig.

3d printern strulade till sig ordentligt så får nya delar imorgon.
Sen kan insuget printas.

Hoppas på ett test på iaf startgas här i veckan.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15485


Trådstartare
3d printern är reparerad och går för fullt.
Tror däremot materialet kommer ta slut innan insuget är klart

Det märker vi om ett par timmar.

Typ.

30.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Andra projekttrådar
Subaru Brumby/Brat/Pickup med kompressor.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (34930 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande