Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Billigt bil-lyfts-alternativ?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (24341 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



ButterflyRacing skrev:
Jag skruvar hellre med bilen på pallbockar än på lyft.
Det har säkert att göra med att jag har en del värk och kan inte stå med armarna över huvudet någon lång stund.
Dessutom tycker jag att en lyft ALLTID är i vägen.

Det jag irriterar mej på, är att det tar en jävla tid att hissa en låg bil med domkraft.
När den väl är uppe en bit i luften.....tycker jag att en kombo av pallbockar och bord under hjulen funkar bäst.

Jag har en uppsättning Caroliner hjul-bockar.....och höga pallbockar med klick-låsning och en väldigt bekväm hora.

Så....om jag skulle köpa något av det som visats här.....så är det Quick Jack, alla dagar i veckan.
Då har man möjligheten att ställa bockar, när lyften är ivägen.


Har man plats att köra upp bilen på ramper, så är Levenrot's tankar ganska smarta, i kombo med div bockar och löstagbara bitar mellan hjulen.


När vill man hissa bilen högre än en meter..???
Antingen ligger manväl under, eller så vill man väl ha ståhöjd....


Förstår dina tankar.
Jag är själv för lång för att stå under en bil på en riktig lyft. Men att hissa den lagom för att sitta på en pall med hjul, eller ligga under bilen på en vagn är ju behagligt. Att stå med armarna upp li luften är ingen höjdare.
För mig så underlättar det enormt med en riktig lyft när man ska plocka ur motorn. Man man sänka ned motorn på golvet och sen upp med karossen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132



Blev lite intresserad av quickjack, men jag tycker det ser lite klent ut!

Ta t ex lastsäkringen som består av två klena rör dessa skall fastna i en liten konsoll på nedre delen, ser ut som den skulle kunna glida av ganska enkelt om infästningsskruven inte är fullt åtdragen.

Är det bara jag eller är konstruktionen sund?

Ingen som testat verktygsbodens nya servicelyft?

_________________
Janne Ojanen
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Top Notch skrev:
robber skrev:
matfo skrev:
Här är ett annat alternativ: http://www.luges.se/Luges/Smartlyft_2000.html


Lite lågt dock med 40cm.

Ska man kunna vara under bilen så är nog minst 100cm nödvändigt om man ska kunna få lite moment och kunna vända sig.


Lika dyra som Quick Jack också, och då är ju valet lätt

Ang lyfthöjden så tänkte jag detta som ett alternativ till Janne Levenrots hemsnickrade träalternativ. Denna lösning skulle nog vara möjlig att ta med till banan om man vill.
Gällande priset så kan det vara värt att notera att det på Luges startsida står det att de säljer två demosystem till rabatterat pris (ca 40% rabatt): http://www.luges.se/Luges/Valkommen.html

Nackdelen med Smartlyft är dock att man (enligt min bedömning) behöver handbroms på bilen för att enkelt kunna utföra lyftproceduren. En annan fördel med Quick Jack är ju att hjulen blir fria.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



safe skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag skruvar hellre med bilen på pallbockar än på lyft.
Det har säkert att göra med att jag har en del värk och kan inte stå med armarna över huvudet någon lång stund.
Dessutom tycker jag att en lyft ALLTID är i vägen.

Det jag irriterar mej på, är att det tar en jävla tid att hissa en låg bil med domkraft.
När den väl är uppe en bit i luften.....tycker jag att en kombo av pallbockar och bord under hjulen funkar bäst.

Jag har en uppsättning Caroliner hjul-bockar.....och höga pallbockar med klick-låsning och en väldigt bekväm hora.

Så....om jag skulle köpa något av det som visats här.....så är det Quick Jack, alla dagar i veckan.
Då har man möjligheten att ställa bockar, när lyften är ivägen.


Har man plats att köra upp bilen på ramper, så är Levenrot's tankar ganska smarta, i kombo med div bockar och löstagbara bitar mellan hjulen.


När vill man hissa bilen högre än en meter..???
Antingen ligger manväl under, eller så vill man väl ha ståhöjd....


Förstår dina tankar.
Jag är själv för lång för att stå under en bil på en riktig lyft. Men att hissa den lagom för att sitta på en pall med hjul, eller ligga under bilen på en vagn är ju behagligt. Att stå med armarna upp li luften är ingen höjdare.
För mig så underlättar det enormt med en riktig lyft när man ska plocka ur motorn. Man man sänka ned motorn på golvet och sen upp med karossen.


Ja...till det måste en lyft vara perfekt.
Har man en tvåpelarlyft, behöver man ju bara hissa så mycket att man kommer under med horan.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



matfo skrev:
Top Notch skrev:
robber skrev:
matfo skrev:
Här är ett annat alternativ: http://www.luges.se/Luges/Smartlyft_2000.html


Lite lågt dock med 40cm.

Ska man kunna vara under bilen så är nog minst 100cm nödvändigt om man ska kunna få lite moment och kunna vända sig.


Lika dyra som Quick Jack också, och då är ju valet lätt

Ang lyfthöjden så tänkte jag detta som ett alternativ till Janne Levenrots hemsnickrade träalternativ. Denna lösning skulle nog vara möjlig att ta med till banan om man vill.
Gällande priset så kan det vara värt att notera att det på Luges startsida står det att de säljer två demosystem till rabatterat pris (ca 40% rabatt): http://www.luges.se/Luges/Valkommen.html

Nackdelen med Smartlyft är dock att man (enligt min bedömning) behöver handbroms på bilen för att enkelt kunna utföra lyftproceduren. En annan fördel med Quick Jack är ju att hjulen blir fria.


Grejen med den hemsnickrade, är ju att mittsektionen går att ta bort. Nackdelen är att den inte blir justerbar i höjd. Men man kan väl ha ett gäng masonitskivor med sig....så man kan väga av den.

För pengarna som aluminiumramperna kostar, måste man istället kunna utveckla något eget, även om man lämnar bort en del jobb.
Användningsområdet är väldigt begrensat....och den är skrummande i storlek.
Dessutom tror jag den är oanvändbar på grus..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Briby skrev:
Niklas Falk skrev:

Annars finns ju QuickJack

Men ingen 220V pump, än (12V eller 110V).


Jäklar vad smidig. En sån hamnar nog i mitt garage tids nog. thumbs up


Verkligen smidig. En sådan vill jag ha!
Var får man tag på två kolvar och en pump egentligen?
Det där är ju inte så svårt att göra själv, och då har man dessutom möjligheten att skräddasy den för sin egen bil thumbs up
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Jag är också inne på Håkans linje lite grann. Dessutom är det trevligt att skaffa något som är litet, portabelt och underhållsfritt.

Hittade dessa pallbockar med en lyfthöjd på nästan en meter: http://www.bilverktyg.com/bilder/bilder2/pdf/C-J/CCAX8H.pdf Torts att det är "kampanj" just nu så kostar de 999kr/st.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



matfo skrev:
Top Notch skrev:
robber skrev:
matfo skrev:
Här är ett annat alternativ: http://www.luges.se/Luges/Smartlyft_2000.html


Lite lågt dock med 40cm.

Ska man kunna vara under bilen så är nog minst 100cm nödvändigt om man ska kunna få lite moment och kunna vända sig.


Lika dyra som Quick Jack också, och då är ju valet lätt

Ang lyfthöjden så tänkte jag detta som ett alternativ till Janne Levenrots hemsnickrade träalternativ. Denna lösning skulle nog vara möjlig att ta med till banan om man vill.
Gällande priset så kan det vara värt att notera att det på Luges startsida står det att de säljer två demosystem till rabatterat pris (ca 40% rabatt): http://www.luges.se/Luges/Valkommen.html

Nackdelen med Smartlyft är dock att man (enligt min bedömning) behöver handbroms på bilen för att enkelt kunna utföra lyftproceduren. En annan fördel med Quick Jack är ju att hjulen blir fria.


Tänkte mer på användningsområdet "ta med till banan"

Hemma har jag en höglyftande garagedomkraft och stora/höga pallbockar avsedda för bussar/lastbilar (för lågt i tak för att effektivt kunna utnyttja en pelarlyft) men dessa är ju inte så smidiga att ta med, speciellt inte om man kör till och från, och ska ha med sig slicks mm. Brukade ha med en liten billig garagedomkraft och hopfällbara pallbockar i ordinär storlek, men det har ju sina begränsningar.

Då ser jag Ouick Jack som en alldeles suverän kompromiss

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag håller på att titta på ett gruppköp av Quickjack, i första hand inriktat på Norrland men det går ju att frakta saker vidare härifrån.

Jag har tagit in offert från Tyskland till att börja med:

Om vi blir minst 5 så landar den större BL-5000 SLX (2,2 ton) på 16500 ink moms, den mindre BL-3500 SLX (1588 kg) på 14600 ink moms. Blir vi 3 så är det cirka en tusenlapp till. Viss reservation för att priset hänger ihop med Eurokursen också men det slår inte så mycket. Detta är då inkl frakt till Skellefteå. Jag säljer vidare från firma med momskvitto/faktura.

Men jag väntar på pris direkt från USA också.

Ni som eventuellt är intresserade kan kontakta mig via pm.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



https://www.facebook.com/wdwlift.de/

Men nu börjar det dra iväg I pris.

_________________
/Anders C
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej igen

Jag har nu en kontakt som tar in Quickjack direkt från USA.

5000-modellen landar på 16200 kr ink moms, då kommer den till Gävle. Kan hämtas där, eller längs med E4 på väg till Skellefteå.

Behövs frakt söderut från Gävle kan jag be om pris på det separat.

De kommer till Sverige i slutet av april, men vi måste beställa senast fredag 16/2.

Kontakta mig om ni vill beställa.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 677



Hur ser det ut med billiga/bra/smidiga lyftar?
Har det kommit något nytt?
har någon köpt en Quickjack och hur gillar ni dem?

_________________
Emil W
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag köpte Quickjack i våras (genom en kontakt som importerar saker från USA). Det finns lite bilder i min biltråd.

Den passar mina behov rätt bra, ett ganska litet garage med lågt i tak så jag kan inte lyfta bilen så högt, och jag behöver kunna packa undan lyften ibland utan att den tar plats som en "riktig" saxlyft eller liknande.

Har man en bil med enkla lyftpunkter eller som man lyfter direkt under trösklarna (pinch weld) är det smidigt. Caprin vill jag inte lyfta där (plastskärmar) utan under andra delar och där är inpassningen av lyften lite mer tidsödande.

Låsningen känns stadig, inga problem där.

Med bilen lyft kommer man ju inte in under den från sidan där lyften står, utan det är framifrån/bakifrån eller genom "hjulhusen" om man har plockat loss hjulen (eller har lite utfjädring). Det är förstås en begränsning. Jag har ändå tagit ned och lyft upp växellådan några gånger och det har funkat bättre än med bilen på pallbockar.

Om jag hade haft mer utrymme, både höjd och yta, så hade jag föredragit andra lösningar för lyft men nu är nog detta en bra kompromiss.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



therealpinto skrev:
Jag köpte Quickjack i våras (genom en kontakt som importerar saker från USA). Det finns lite bilder i min biltråd.

Den passar mina behov rätt bra, ett ganska litet garage med lågt i tak så jag kan inte lyfta bilen så högt, och jag behöver kunna packa undan lyften ibland utan att den tar plats som en "riktig" saxlyft eller liknande.

Har man en bil med enkla lyftpunkter eller som man lyfter direkt under trösklarna (pinch weld) är det smidigt. Caprin vill jag inte lyfta där (plastskärmar) utan under andra delar och där är inpassningen av lyften lite mer tidsödande.

Låsningen känns stadig, inga problem där.

Med bilen lyft kommer man ju inte in under den från sidan där lyften står, utan det är framifrån/bakifrån eller genom "hjulhusen" om man har plockat loss hjulen (eller har lite utfjädring). Det är förstås en begränsning. Jag har ändå tagit ned och lyft upp växellådan några gånger och det har funkat bättre än med bilen på pallbockar.

Om jag hade haft mer utrymme, både höjd och yta, så hade jag föredragit andra lösningar för lyft men nu är nog detta en bra kompromiss.

Gustaf


Skoj!

Har också ett litet garage med lågt i tak.
Hur högt i tak har du?
Nyfiken så man får lite referenser.

Mvh

Robin

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 677



therealpinto skrev:
Jag köpte Quickjack i våras (genom en kontakt som importerar saker från USA). Det finns lite bilder i min biltråd.

Den passar mina behov rätt bra, ett ganska litet garage med lågt i tak så jag kan inte lyfta bilen så högt, och jag behöver kunna packa undan lyften ibland utan att den tar plats som en "riktig" saxlyft eller liknande.

Har man en bil med enkla lyftpunkter eller som man lyfter direkt under trösklarna (pinch weld) är det smidigt. Caprin vill jag inte lyfta där (plastskärmar) utan under andra delar och där är inpassningen av lyften lite mer tidsödande.

Låsningen känns stadig, inga problem där.

Med bilen lyft kommer man ju inte in under den från sidan där lyften står, utan det är framifrån/bakifrån eller genom "hjulhusen" om man har plockat loss hjulen (eller har lite utfjädring). Det är förstås en begränsning. Jag har ändå tagit ned och lyft upp växellådan några gånger och det har funkat bättre än med bilen på pallbockar.

Om jag hade haft mer utrymme, både höjd och yta, så hade jag föredragit andra lösningar för lyft men nu är nog detta en bra kompromiss.

Gustaf


Tack för svar!
Jag ska kika i din tråd men det låter ju helt klart mycket intressant.
Jag har högt i tak i mitt garage, men jag hyr det så det är inte aktuellt att sätta in en lyft eller liknande..

_________________
Emil W
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



robber skrev:


Skoj!

Har också ett litet garage med lågt i tak.
Hur högt i tak har du?
Nyfiken så man får lite referenser.

Mvh

Robin


Jag har 220 cm ungefär i takhöjd, men lite skrot till portarna som gör att där Caprin står kan jag lyfta den max 70 cm innan något riskerar att ta i.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Billigt bil-lyfts-alternativ?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (24341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande