Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Billigt bil-lyfts-alternativ? | << 1, 2 3 besök senaste veckan (24341 totalt) |
Förstår dina tankar. Jag är själv för lång för att stå under en bil på en riktig lyft. Men att hissa den lagom för att sitta på en pall med hjul, eller ligga under bilen på en vagn är ju behagligt. Att stå med armarna upp li luften är ingen höjdare. För mig så underlättar det enormt med en riktig lyft när man ska plocka ur motorn. Man man sänka ned motorn på golvet och sen upp med karossen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Blev lite intresserad av quickjack, men jag tycker det ser lite klent ut!
Ta t ex lastsäkringen som består av två klena rör dessa skall fastna i en liten konsoll på nedre delen, ser ut som den skulle kunna glida av ganska enkelt om infästningsskruven inte är fullt åtdragen. Är det bara jag eller är konstruktionen sund? Ingen som testat verktygsbodens nya servicelyft? _________________ Janne Ojanen |
||||||||
Ang lyfthöjden så tänkte jag detta som ett alternativ till Janne Levenrots hemsnickrade träalternativ. Denna lösning skulle nog vara möjlig att ta med till banan om man vill. Gällande priset så kan det vara värt att notera att det på Luges startsida står det att de säljer två demosystem till rabatterat pris (ca 40% rabatt): http://www.luges.se/Luges/Valkommen. Nackdelen med Smartlyft är dock att man (enligt min bedömning) behöver handbroms på bilen för att enkelt kunna utföra lyftproceduren. En annan fördel med Quick Jack är ju att hjulen blir fria. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||
Ja...till det måste en lyft vara perfekt. Har man en tvåpelarlyft, behöver man ju bara hissa så mycket att man kommer under med horan..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Grejen med den hemsnickrade, är ju att mittsektionen går att ta bort. Nackdelen är att den inte blir justerbar i höjd. Men man kan väl ha ett gäng masonitskivor med sig....så man kan väga av den. För pengarna som aluminiumramperna kostar, måste man istället kunna utveckla något eget, även om man lämnar bort en del jobb. Användningsområdet är väldigt begrensat....och den är skrummande i storlek. Dessutom tror jag den är oanvändbar på grus..? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Verkligen smidig. En sådan vill jag ha! Var får man tag på två kolvar och en pump egentligen? Det där är ju inte så svårt att göra själv, och då har man dessutom möjligheten att skräddasy den för sin egen bil |
||||||||
Jag är också inne på Håkans linje lite grann. Dessutom är det trevligt att skaffa något som är litet, portabelt och underhållsfritt.
Hittade dessa pallbockar med en lyfthöjd på nästan en meter: http://www.bilverktyg.com/bilder/bil _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Tänkte mer på användningsområdet "ta med till banan" Hemma har jag en höglyftande garagedomkraft och stora/höga pallbockar avsedda för bussar/lastbilar (för lågt i tak för att effektivt kunna utnyttja en pelarlyft) men dessa är ju inte så smidiga att ta med, speciellt inte om man kör till och från, och ska ha med sig slicks mm. Brukade ha med en liten billig garagedomkraft och hopfällbara pallbockar i ordinär storlek, men det har ju sina begränsningar. Då ser jag Ouick Jack som en alldeles suverän kompromiss _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
Jag håller på att titta på ett gruppköp av Quickjack, i första hand inriktat på Norrland men det går ju att frakta saker vidare härifrån.
Jag har tagit in offert från Tyskland till att börja med: Om vi blir minst 5 så landar den större BL-5000 SLX (2,2 ton) på 16500 ink moms, den mindre BL-3500 SLX (1588 kg) på 14600 ink moms. Blir vi 3 så är det cirka en tusenlapp till. Viss reservation för att priset hänger ihop med Eurokursen också men det slår inte så mycket. Detta är då inkl frakt till Skellefteå. Jag säljer vidare från firma med momskvitto/faktura. Men jag väntar på pris direkt från USA också. Ni som eventuellt är intresserade kan kontakta mig via pm. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
_________________ /Anders C |
||||||||
Hej igen
Jag har nu en kontakt som tar in Quickjack direkt från USA. 5000-modellen landar på 16200 kr ink moms, då kommer den till Gävle. Kan hämtas där, eller längs med E4 på väg till Skellefteå. Behövs frakt söderut från Gävle kan jag be om pris på det separat. De kommer till Sverige i slutet av april, men vi måste beställa senast fredag 16/2. Kontakta mig om ni vill beställa. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Jag köpte Quickjack i våras (genom en kontakt som importerar saker från USA). Det finns lite bilder i min biltråd.
Den passar mina behov rätt bra, ett ganska litet garage med lågt i tak så jag kan inte lyfta bilen så högt, och jag behöver kunna packa undan lyften ibland utan att den tar plats som en "riktig" saxlyft eller liknande. Har man en bil med enkla lyftpunkter eller som man lyfter direkt under trösklarna (pinch weld) är det smidigt. Caprin vill jag inte lyfta där (plastskärmar) utan under andra delar och där är inpassningen av lyften lite mer tidsödande. Låsningen känns stadig, inga problem där. Med bilen lyft kommer man ju inte in under den från sidan där lyften står, utan det är framifrån/bakifrån eller genom "hjulhusen" om man har plockat loss hjulen (eller har lite utfjädring). Det är förstås en begränsning. Jag har ändå tagit ned och lyft upp växellådan några gånger och det har funkat bättre än med bilen på pallbockar. Om jag hade haft mer utrymme, både höjd och yta, så hade jag föredragit andra lösningar för lyft men nu är nog detta en bra kompromiss. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Skoj! Har också ett litet garage med lågt i tak. Hur högt i tak har du? Nyfiken så man får lite referenser. Mvh Robin _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
Tack för svar! Jag ska kika i din tråd men det låter ju helt klart mycket intressant. Jag har högt i tak i mitt garage, men jag hyr det så det är inte aktuellt att sätta in en lyft eller liknande.. _________________ Emil W |
||||||||
Jag har 220 cm ungefär i takhöjd, men lite skrot till portarna som gör att där Caprin står kan jag lyfta den max 70 cm innan något riskerar att ta i. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Skruva banåkabil Billigt bil-lyfts-alternativ? | << 1, 2 3 besök senaste veckan (24341 totalt) |