Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 106, 107, 108   >>
67 besök senaste veckan (826774 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Känns det inte lite som att göra en höna av en fjäder eller??
I mina ögon är det "bara en pump" visst ska det gå långlopp så är det ju en helt annan sak. Köra pass på 10-15 min i mina ögon något helt annat??

Tänkte på det, kan inte bli lite för mycket motstånd eller kan det tvärt om att oljan i slangen ni pumpar in i,?? Borde ju kunna bli så att den hjälper till eller motverkar beroende på hur det ser ut. Men det har ni ju garanterat koll på, jag bara spånar.

Men personligen har jag valt att alltid sätta turbon lite högre just för att slippa detta bekymmer

Vad är det för turbos ni har?? Är det kullagrade turbos om man är rädd att "tätningar ska gå sönder" för i min värld så finns inget som kan gå sönder omedelbums på en glidlagrad turbo även om den allmänna uppfattningen tycks va så

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
knotan skrev:
Känns det inte lite som att göra en höna av en fjäder eller??
I mina ögon är det "bara en pump" visst ska det gå långlopp så är det ju en helt annan sak. Köra pass på 10-15 min i mina ögon något helt annat??

Tänkte på det, kan inte bli lite för mycket motstånd eller kan det tvärt om att oljan i slangen ni pumpar in i,?? Borde ju kunna bli så att den hjälper till eller motverkar beroende på hur det ser ut. Men det har ni ju garanterat koll på, jag bara spånar.

Men personligen har jag valt att alltid sätta turbon lite högre just för att slippa detta bekymmer

Vad är det för turbos ni har?? Är det kullagrade turbos om man är rädd att "tätningar ska gå sönder" för i min värld så finns inget som kan gå sönder omedelbums på en glidlagrad turbo även om den allmänna uppfattningen tycks va så

Det är kullagrade turbos. Måste även säga att vår förra säsong lärde oss att att tätningarna tål bra mycket stryk innan de ger upp, så jag håller helt med dig (våra gav aldrig upp trots mycket stryk).
Fast trots kullagrade turbos så rinner det igenom ganska rejäla mängder olja så det börjar omedelbart ryka vid minsta mottryck.
Sedan är det faktiskt så, trots kullagrade turbos, att lagren använder oljan för att "sväva" på, så har man för lågt tryck in så går det åt h-vete och man får köpa en ny kärna. Så det är viktigt att man inte underdimensionerar oljerestriktorerna in i turbon. Vi vet...!
Fast sätt turbona högre än man absolut behöver... :attentn2:

Nu har dessutom del2 om Bettan kommit ut i senaste Bilsport (3/2018), 6 sidor. Hon ser allt lite naken ut..:



MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ok ja alltså jag har ju aldrig haft isär en kullagrad turbo så vet inte vad för typ av tätningar som sitter där i.

Ja det måste ju vara så som du säger. Skulle man bygga ett kullager som var tillräckligt tight vid dem temperaturer dem ska tåla så skulle dem ju sitta fast vid kall motor. Det hade ju säkert vart nått man tillämpar i f1 men dessa turbos är väll byggda för att kunna användas i en gatbil som man inte förvärmer innan start.

Ja alltså det är ju samma på glidlagrade turbos. Det räcker ju att det är minsta uppförsbacke för oljan i returen så bolmar det. Eller om man ha för klen vevhusventilation på motorn så kommer oljan hitta vägen ut genom turbintätningen.

Har ju byggt ihop lite turbos till kompisars bekanta som ringer å gnällt att den bara spyr ut olja vid fullt tryck och luktar bränt, vad är det för skit du gjort, dåliga lager trasiga tätningar buhu.
Så får man tillbaka turbon och tar isär allt är som nytt men man sätter i nya tätningar ändå mest sen ringer dem igen å säger att det fortfarande ryker.

Så kommer man dit å tittar på bilen så har dem använt sådana här biltema /klracing, vevhusventilation styling luftfilter och satt ett eller två till vevhusventilation, och ingen sugslang till turbon. Och man säger ta bort den skiten å sätt bara en liten tillfällig slang till turbon/luftfilter som drar lite av etanolångor så man slipper den tråkiga lukten i bilen. Och plötslig är allt ryk och illalukt borta.

Ofta ha dem då kör flera timmar med turbon som tryckt olja genom turbintätningen men den går ju inte sönder för det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
knotan skrev:
Ok ja alltså jag har ju aldrig haft isär en kullagrad turbo så vet inte vad för typ av tätningar som sitter där i.

Ja det måste ju vara så som du säger. Skulle man bygga ett kullager som var tillräckligt tight vid dem temperaturer dem ska tåla så skulle dem ju sitta fast vid kall motor. Det hade ju säkert vart nått man tillämpar i f1 men dessa turbos är väll byggda för att kunna användas i en gatbil som man inte förvärmer innan start.

Ja alltså det är ju samma på glidlagrade turbos. Det räcker ju att det är minsta uppförsbacke för oljan i returen så bolmar det. Eller om man ha för klen vevhusventilation på motorn så kommer oljan hitta vägen ut genom turbintätningen.

Har ju byggt ihop lite turbos till kompisars bekanta som ringer å gnällt att den bara spyr ut olja vid fullt tryck och luktar bränt, vad är det för skit du gjort, dåliga lager trasiga tätningar buhu.
Så får man tillbaka turbon och tar isär allt är som nytt men man sätter i nya tätningar ändå mest sen ringer dem igen å säger att det fortfarande ryker.

Så kommer man dit å tittar på bilen så har dem använt sådana här biltema /klracing, vevhusventilation styling luftfilter och satt ett eller två till vevhusventilation, och ingen sugslang till turbon. Och man säger ta bort den skiten å sätt bara en liten tillfällig slang till turbon/luftfilter som drar lite av etanolångor så man slipper den tråkiga lukten i bilen. Och plötslig är allt ryk och illalukt borta.

Ofta ha dem då kör flera timmar med turbon som tryckt olja genom turbintätningen men den går ju inte sönder för det


Håller helt med. Precis som du säger så är det nästan alltid något annat än tärningarna som spökar!

Mvh Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Behöver lite hjälp av Rejsa-kollektivet...
Tittar parallellt lite på alternativa bakaxellösningar och olika innanmäten. Det vi ser på bilden är vår diff till vänster och en Dana36 från Corvette C4 till höger. 36:an känns nog lite tunn, tyvärr.
Så min fråga är: Är det någon här som har innanmätet på en Dana44 liggande? Sitter i Viper bl.a.
Skulle väldigt gärna få möjlighet att ta några mått på den!
Så hör gärna av er om ni har möjlighet att hjälpa till!



Med vänlig hälsning, Michael Karpers

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Behöver lite hjälp av Rejsa-kollektivet...
Tittar parallellt lite på alternativa bakaxellösningar och olika innanmäten. Det vi ser på bilden är vår diff till vänster och en Dana36 från Corvette C4 till höger. 36:an känns nog lite tunn, tyvärr.
Så min fråga är: Är det någon här som har innanmätet på en Dana44 liggande? Sitter i Viper bl.a.
Skulle väldigt gärna få möjlighet att ta några mått på den!
Så hör gärna av er om ni har möjlighet att hjälpa till!



Med vänlig hälsning, Michael Karpers

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Förresten,
vår samarbetspartner 3D-Verkstan demar Markforgeds 3D-skrivare med "äkta" kolfiberförstärkning. Enkelt kan man säga att styrkan motsvarar 6061-aluminium. Ger fantastiska möjligheter till lätta och starka lösningar som vi själva börjat labba med.

Är någon intresserad av att kolla in detta lite närmare så har 3D-verkstan ett event runt MarkForged-skrivarna nu på måndag den 20/6. De skriver alltså ut med en löpande kolfibertråd inlagd i infillet. Blir galet starkt!
Du väljer dessutom själv var du vill ha tråden och var du inte vill ha den.

Klicka på länken och läs mer + anmäl dig om du är intresserad!
https://3dverkstan.se/after-work-med-markforged-juni-2018/

MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Hur går det med bilen. Kommer ni köra några tävlingar i år?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
GustafB skrev:
Hur går det med bilen. Kommer ni köra några tävlingar i år?

Jodå, även om det gått nästan lite knäckande segt trots groteskt många nedlagda timmar (eller också är det kanske detta som är det normala... varför skall ett bilprojekt bete sig annorlunda än t.ex ett IT-projekt?) så börjar äntligen bitarna att falla på plats.
Vi fick ju, precis som du, problem med uprightsen och de nya produceras i slutet på denna vecka. Sedan hoppas jag verkligen att vi räknat rätt/mätt rätt och att de passar på en gång!

Sista undersidedelen kan vi med litet tur hämta imorgon, men den skulle egentligen varit klar i april.
Nya blocket var ju försenat tre månader från USA vilket ställt till det brutalt o.s.v, o.s.v
Tyvärr kommer vi troligen inte få fram vårt nya insug innan hösten är här, vilket gör att vi får köra runt med nuvarande klump vi har ett tag till. Tiden räcker helt enkelt inte.

Nu har Göran varit borta på semester en vecka och jag har faktiskt också slappnat av en del, vilket gjort underverk med både psyke och övrig omvärld, så från och med i helgen är det bara på det igen!
Fantastisk att bara få göra något annat emellanåt istället för att springa runt och må dåligt över att saker inte går som man hoppas...
Jag tror du vet ganska väl vad jag menar.

Men tävlingar ja... Vi siktar mot månen (Mantorp nu i juni) så får vi se om det håller. Annars blir det definitivt klart och testat till TAnu-festivalen. Bara någon form av haveri kan ändra på det.

Själv då? Kommer ni ut något? Ser verkligen fram mot att se resultatet av er kraftiga ombyggnad! Sedan vet jag att ni har mycket att tuna in och få ordning på innan det börjar gå fort, men det vore ändå häftigt att få se det gröna monstret rulla!

Skickar med en liten film på nya fram-uprightsen.



MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Snygga uprights. Ser ut som att de ska fräsas fram? Men det ser samtidigt pilligt ut med lättning inuti? Vad blir det för hjullager?


Ja såna här projekt har många likheter med stora IT-projekt. On time on budget... inte så ofta
Det kan göra mycket att få lite distans och ta en kort paus. Jag jobbar fortfarande riktigt mycket (62h sista veckan + övriga livet) men det är väldigt skönt att ha släppt den stora pressen med exakt datum att vara färdig.

Hade verkligen hoppats på R3 på Mantorp i juni men det är kört så målsättningen är festivalen i augusti och att ha testat åtminstone 1-2 gånger innan dess.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
GustafB skrev:
Snygga uprights. Ser ut som att de ska fräsas fram? Men det ser samtidigt pilligt ut med lättning inuti? Vad blir det för hjullager?


Ja såna här projekt har många likheter med stora IT-projekt. On time on budget... inte så ofta
Det kan göra mycket att få lite distans och ta en kort paus. Jag jobbar fortfarande riktigt mycket (62h sista veckan + övriga livet) men det är väldigt skönt att ha släppt den stora pressen med exakt datum att vara färdig.

Hade verkligen hoppats på R3 på Mantorp i juni men det är kört så målsättningen är festivalen i augusti och att ha testat åtminstone 1-2 gånger innan dess.


Jepp, de skall fräsas.
Har ju den helt galna förmånen att ha hjälp av en kille med en i princip ny HAAS CNC i verkstan. Han lever på att konsulta och bygga saker åt flygindustrin och hans huvudområden är just material och hållfasthet.
Han förbjöd oss i princip att svetsförstärka vår gamla uprights då det ditsvetsade förstärkningarna förvisso gör att flexet elemineras kraftigt, men samtidigt ökar styvheten/sprödheten vilket gör att vid extrema belastningar så hävdar han att de bara kan gå tvärt av vid svetsarna. Så jag vågade inte chansa.

Tycker din tidplan låter ungefär som vår (har dock lite hopp kvar för R3)
Tycker det låter toppen i ert fall. Bra tester under året, korrigeringar under vintern och sedan full attack mot Australien nästa år!
Kämpa på!!

Ja just det ja...hjullager. Tanken är att vi skall köra med SKFs förstärkta Corvettelager för ZR1:an i år. Så får vi följa upp efter varje repa och se hur de orkar med!

/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



...HAAS.... Låter som en dröm

Kämpa på så ses vi på banan

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det här med å prata material med maskingubbar gällande svetsning.

Lika roligt varje gång 😂😂😂😂

Å lika samma tvärt om att prata toleranser med svetsare. Lika komiskt däråt.

Syns att det är så väldigt få som behärskar bägge teorierna på något lagom plan, men även har praktiskt kunnande.

Så många ggr mer ekonomiska lösningar man skulle kunna få fram inom "industrin".

Kollar man lite på f1 detaljer så är det (iallafall på dem årsmodeller jag jobbat med) nästan alltid kombinerat med skurna plåtar och CNC frästa /svarvade detaljer som sedan är svetsade tillsammans.

Väldigt vanligt (vad jag hört) inom ubåtstillverkning, och viss mån även flyget.

Fungerar det i dem kategorierna så skulle det nog även ha fungerat i detta fallet tänker jag.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



knotan skrev:
Det här med å prata material med maskingubbar gällande svetsning.

Lika roligt varje gång 😂😂😂😂

Å lika samma tvärt om att prata toleranser med svetsare. Lika komiskt däråt.

Syns att det är så väldigt få som behärskar bägge teorierna på något lagom plan, men även har praktiskt kunnande.

Så många ggr mer ekonomiska lösningar man skulle kunna få fram inom "industrin".

Kollar man lite på f1 detaljer så är det (iallafall på dem årsmodeller jag jobbat med) nästan alltid kombinerat med skurna plåtar och CNC frästa /svarvade detaljer som sedan är svetsade tillsammans.

Väldigt vanligt (vad jag hört) inom ubåtstillverkning, och viss mån även flyget.

Fungerar det i dem kategorierna så skulle det nog även ha fungerat i detta fallet tänker jag.


Helt enig, men det kostar lika mycket som billet, om man inte kan göra det själv.

Då tar man hellre billet.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



Den där 3D-printern verkar ju vara lite spännande! Äntligen börjar man kunna ha dem till något mer än estetiskt thumbs up
Att döma av utförandet på den, har jag dock inte råd med en sån.

knotan skrev:
Det här med å prata material med maskingubbar gällande svetsning.

Lika roligt varje gång
...

Kollar man lite på f1 detaljer så är det (iallafall på dem årsmodeller jag jobbat med) nästan alltid kombinerat med skurna plåtar och CNC frästa /svarvade detaljer som sedan är svetsade tillsammans.


Det är lika roligt som att prata teori med förståsigpåare.
Poängen här var ju inte att man inte fick blanda tillverkningsmetoderna, utan att konstruktionen helt enkelt blir för spröd på det (gissningsvis; enda) sättet den kan modifieras.

Svetsning och värme blir lätt komplext när man krymper marginalerna. Som lekman är det då enklare att ta till frästa detaljer och låta bli svetsen för att minska risken för utmattning etc.
Ett F1-team har ofta mer resurser i form av mer kunniga svetsare, något som inte alla garageskruvare råkar vara bortskämda med.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja självklart. Och givetvis är det alltid extra svårt med svetsning Så fort man kommer ens i närheten av lagerlägen (som up right tex)
Då är ju i princip alltid maskintid /bearbetning ett måste både före och sen igen efter svetsning. Vilket gör att det ofta blir både dyrare och mer tidskrävande om man inte kan göra det "in house"

Och det är det jag tycker är lite synd att det ofta är så svårt att få maskin gubbarna konstruktörer och svetsare att jobba närmare varandra. Ganska få företagare i mindre skalor som kan erbjuda en bra lösning på alla planen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
knotan skrev:
Ja självklart. Och givetvis är det alltid extra svårt med svetsning Så fort man kommer ens i närheten av lagerlägen (som up right tex)
Då är ju i princip alltid maskintid /bearbetning ett måste både före och sen igen efter svetsning. Vilket gör att det ofta blir både dyrare och mer tidskrävande om man inte kan göra det "in house"

Och det är det jag tycker är lite synd att det ofta är så svårt att få maskin gubbarna konstruktörer och svetsare att jobba närmare varandra. Ganska få företagare i mindre skalor som kan erbjuda en bra lösning på alla planen.


Hmmm... Lugn och fin nu allihopa. En sak mitt 55-åriga liv har lärt mig med tiden är att bli allt mindre bombsäker. Dessutom hänger det ofta ihop med att jag lärt mig mer och mer om ämnet. Samt att jag insett att jag inte alltid vet alla detaljer som lett fram till människors vägval.

Så här ser det ut:
1. Vår svetsare och vår "maskinkille" är kollegor. De bygger och konstruerar ganska avancerade saker tillsammans. Ofta just till flygplan. Vår svetsare, Christer och hans tidigare företag, var dessutom certifierade av SBF för att beräkna och svetsa dragracing-burar och chassien. Så ingen glad klåpare, det kan jag garantera.

2. I princip allt på bilen är svetsat och mycket snyggt dessutom (Alu, CrMo, Rostfritt) av Christer. Även de tidigare uprightsen är gjorda av honom fast enligt våra ritningar och krav.
P.g.a svårt "viktfascism" i teamet tvingas ofta Christer jobba med mycket tunna material. Vissa lösningar visar sig helt enkelt vara för "avskalade". Uprightsen var bevisligen ett sådant exempel.
Efter Alx mycket tuffa men helproffsiga testkörning på Knutstorp förra året visade det sig att uprightsen hade börjat uppvisa tecken på utmattning på vissa ställen. Helt beroende på alltför tunt material i förhållande till vad det blev utsatt för.
Vårt fel, helt enkelt. Vi hade gått för långt.

3. Vi bad Christer förstärka upp dem genom att just lägga in förstärkningar på olika ställen där vi insåg att problem fanns. Christer uttryckte viss professionell tveksamhet och han och Sven ("maskinkillen" Farkostingenjör från KTH med ett helt liv i hållfasthet och material + en jäkligt duktig TIG-svetsare själv. Ni skulle bara se vad som försiggår i hans verkstad!) slog sina kloka huvuden ihop och Sven gjorde raskt en CAD-modell av de gamla uprightsen och lät sedan Solid Works köra olika stresstester på dem.
Vi testade även att lägga in "svetsade" förstärkningar i modellen på de ställen som borde förstärkas. Resultaten visade att visst blev det klart bättre (3x bättre faktiskt!), men grabbarna menade att det trots detta var dags att göra nya, kraftigare uprights från grunden. De gamla hade blivit utsatta för utmattning på ett sätt som inte kunde garantera någonting egentligen och använda dem som grund för fortsatta övningar ansågs inte vara en framkomlig väg. Tanken är ju att vi snart skall börja köra riktigt fort!

Och eftersom Sven nu har en liten HAAS stående i verkstan så var det den enklaste och snabbaste vägen att få till det så alla blev nöjda.
Dessutom kunde ju jag få ägna mig åt kontrollerad lättningslekstuga, vilket jag gillar skarpt!

Så vi hamnade på (enkelt uttryckt) ca 4ggr starkare uprights som trots allt blev ca 0,5kg lättre per styck (2 kg VS 2,5kg) än vad de förstärkta ståluprightsen hade blivit.
Nu hade vi säkerligen kunnat få ner stålvikten via lite smart fackverkande och omkonstruerande, men det hade troligen tagit längre tid.
Så därför blev det fräst alu istället. Det fanns inget religiöst över det.

Hoppas ni nu förstår bättre varför det blev som det blev!

Bifogar även en påminnelse om att alla kan göra fel:



MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



And ersJepp sson skrev:
Den där 3D-printern verkar ju vara lite spännande! Äntligen börjar man kunna ha dem till något mer än estetiskt thumbs up
Att döma av utförandet på den, har jag dock inte råd med en sån.

knotan skrev:
Det här med å prata material med maskingubbar gällande svetsning.

Lika roligt varje gång
...

Kollar man lite på f1 detaljer så är det (iallafall på dem årsmodeller jag jobbat med) nästan alltid kombinerat med skurna plåtar och CNC frästa /svarvade detaljer som sedan är svetsade tillsammans.


Det är lika roligt som att prata teori med förståsigpåare.
Poängen här var ju inte att man inte fick blanda tillverkningsmetoderna, utan att konstruktionen helt enkelt blir för spröd på det (gissningsvis; enda) sättet den kan modifieras.

Svetsning och värme blir lätt komplext när man krymper marginalerna. Som lekman är det då enklare att ta till frästa detaljer och låta bli svetsen för att minska risken för utmattning etc.
Ett F1-team har ofta mer resurser i form av mer kunniga svetsare, något som inte alla garageskruvare råkar vara bortskämda med.


Med en treårig operationell leasing så landar månadskostnaden på 3700 exkl moms/månaden
Med ett företag så är det inte speciellt blodigt och tittar man på cost save jämfört med traditionell metallbearbetning (i de fall det går att ersätta metalldelarna med kolfiberförstärkta) så är det ganska enkelt att räkna hem!

Om man inte har möjlighet att komma förbi imorrn i Stockholm så kommer även hela eventet att livesändas här!

https://www.facebook.com/3DVerkstan/videos/933317983517633/

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

På vilken nivå ligger materialkostnaden när man kör lite mer avancerade varianter som upplägget med kolfibertråd? Var någonstans mellan försumbart till dyyyyrt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Magnus Thomé skrev:
På vilken nivå ligger materialkostnaden när man kör lite mer avancerade varianter som upplägget med kolfibertråd? Var någonstans mellan försumbart till dyyyyrt?


800m3 (800gr) av basmaterialet Onyx som man använder i MarkForged-skrivarna kostar 1600+moms och en 150cm3 rulle med kolfibertråd kostar 3600+moms ungefär. Det säger dock inte speciellt mkt.
En "traditionell" del, ca 60x60x60mm med lagom mkt fiberförstärkning (utan att fylla den till 100% vilket sällan är nödvändigt) brukar ligga på 20-30 usd i materialkostnad.

Det går att regga sig på eiger.io gratis, ladda upp en STL-fil, pilla lite med inställningar, gå till internal view och placera ut fiberförstärkning. Materialkostnaden och printtiden uppdateras hela tiden till vänster!

Har man en MarkForged hemma i hobbyrummet blir det en rätt hög driftkostnad men om man varje månad beställer tex jiggar och fixturer i alu från en extern eller intern metall-shop så är materialkostnaden försumbar om man dessutom lägger in tiden det tar att få sina delar frästa vs att kunna printa själv över natten.

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Intressant!! Någon som har en sån printer kan alltså printa prylar mot överkomliga pengar bara printern har någorlunda hög nyttjandegrad och mängden arbetstimmar i handpåläggning för att den ska rulla på inte drar iväg. Spännande.

Sen är ju filamentutbudet en djungel för den som inte håller på med det...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 106, 107, 108   >>
67 besök senaste veckan (826774 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande