Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi V8 1991 - 4.2 BNS (RS4) - säljes i delar/komplett
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (13014 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Igår började jag lite lätt med vad som i framtiden är tänkt att bli lite av en alltiallo bil. Främsta funktionen den ska fylla är som bruksfordon på fina dagar samt som dragbil åt Kadetten dom gånger man är orolig över om den ska hålla hem med, samt som ersättare på roligare körningar de gånger Kadetten ej är brukbar.

Bilen i sig är en Audi V8 från -91, då jag köpte den hade den den så kallade Evo läppen fram samt spår på bakluckan efter en Evo vinge. Dessa bitar är vad som satt på DTM bilarna i början av 90-talet. Audi vann ju faktiskt DTM 2 år i rad med bilar som BMW E30 M3 och Mercedes 190E 2.5 16v som motståndare! De må vara ett klart sämre utgångsobjekt och det hade varit intressant att veta hur Audi tänkte när dom bestämde sig för att tävla med en 5+ meter lång lyxlimo mot de klart mindre och rappare modellerna från BMW och Mercedes, men som allround bil tror jag de kommer bli bra ändå!

Just detta exemplar har ~21 000 mil på mätaren vilket säkert kan vara i underkant, den är trors allt importerad.
Den har torsendiffad bakaxel.
Fräsch skinnklädsel.
Ufo bromsar.
Rostfläckar.
Trött automat.
Och en onormalt törstig 3.6 liters helalu åtta på 250 hästar.

Inte de vackraste objektet.. tanken från början var att göra en simpel uppfräschning, låna lite delar till andra tänkte projekt och sen sälja om ett antal år med lite vinst (jag gav bara 6000 för bilen) men vid närmare granskning var den faktiskt i rätt bra skick! Ett par bulor, nån rostprick, dåliga framdörrar men annars bra.



Planen då...
Motor och låda från Audi RS4 B7. motorkod BNS vilket betyder varvstopp på 8250 rpm och 420ish hästar.
Coilovers runt om så smånigom, lutar åt GAZ för tillfället..
Justerbara topplagringar fram.
Ett set schyssta fälgar.
Evo bakvinge.
Nått i stil med 360-365mm skivor fram, samt biffiga 4 eller 6 kolvs ok.
330ish skivor bak med 4 kolvs Brembo framok från Mercedes S klass (om jag minns rätt) samt handbromsok från Dodge Viper.
Hel lackering.
Lite mindre rostfix.
Sportstolar i svart skinn från Ur-S4 eller första S6an.

Längre fram blir de väl mer ingående framvagns och bakvagns renovering, bättre bussningar etc men redan de ovan lär ta ett tag då jag inte har garage där jag bor.

Status just nu är egentligen bara att jag börjat riva, och man har nog blivit rätt bortskämd med att meka 70 talare.. nog för att de kan vara trångt ibland men man måste ju ytterst sällan ta bort en massa annat för att ens kunna se skymten av de man vill komma åt! Detta må vara en stor bil.. men gisses va lite plats de är överallt..

Än så länge går allt bra även om jag är lite oroad över elinkopplingen senare.. Samt att jag verkar sakna delar av växellänkaget trots att jag blivit lovad att allt skulle vara med vid köp men men.. Nån som har ett set med växelarmar till audi låda över?


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Fränt med en gammal V8 (modellen kallades även 300 innan den kom ut har jag för mig)
Har nog växelstagen om du behöver och har en V8 som donator av karossdelar till min 200quattro med diesel i så det finns också andra delar om du behöver

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Växellänkaget löser sig nog, jag köpte ett för 300+ frakt från en B7a. Verkar inte vara samma typ av länkage på 01E och denna låda som jag trodde..

Ett par reservdelar till gamlingen kan dock vara på tal! Först och främst skulle jag haft en grå golvmatta på passagerarsidan, den saknas helt i min bil.. Men jag kan kolla över lite om de är nått mer så skickar jag en förfrågningslista på PM senare

Jag hade ju tänkt bedriva detta nästan i realtid.. saken är ju den att de garage jag har att tillgå ligger över 100 mil från där jag bor därför brukar de bli 2 veckors maraton när de väl är dags. Dels har de inte alls gått så bra som jag hoppats, och dels är de kanske inte SÅ intressant att se små små framsteg..

Original motor och låda är i alla fall ute.
Mellanaxeln från en 6 växlad C4 kaross visade sig vara 1cm "för kort", visade sig sen att jag hade ca 2cm kvar jag kunde flytta motorn bakåt så det löste sig fint ändå.

På den mer irriterande sidan så tar vattensystemet som går i bakkant av motorn i styrarmarna, så det har jag spenderat ett par timmar med att dra om, fick flytta det uppåt då grenrören sätter stopp nedåt.

Generatorn tar i rambenet vilket gör att jag inte får bak motorn så den hoppar på dom nya motorfästena.

Grenrören tar också i rambenen :/

Sen har jag hittat en massa små, men ack så dyra, saker som inte var helt sen krocken motorn var med om. Jag fick den billigt så är de bara inga interna skador har jag fortfarande gjort ett superklipp!

Men motorn är där den ska i alla fall! Jag hade hoppats på att börja med elen nu men då många småbekymmer ätit tid har de inte kommit så långt. Bara att få ut original motorn tog 2 dars skruvning!! Jag är nog bra bortskämd med gamla 70 talare där inget är inbyggt så man måste bort med 5 andra saker bara för att komma åt..

Ska försöka ta någon bild imorgon i alla fall.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Summering av "semestern".. De kunde gått bättre :/

Vattensystemet på baksidan av motorn mellan topparna krockade med styrarmarna oavsett hur jag drog det, kunde gått om jag satt det i höjd med spjällhuset men då tog torpeden stopp istället.

Slutgiltiga lösningen blev att ha korsningen mellan sidorna framför motorn istället (där har jag idag 5-6cm fritt från remhjulet fram till kylarmaskeringen)
Att komma fram till det och dra till allt, nya fästen etc tog totalt nästan 2 hela dagar (20 timmar)... Och ett antal vändor in och ut med motorn :/
Slutgiltigt resultat:


Det är inte många cm totalt som är gummislang, de allra mesta är metall mot metall med slang över skarven bara.

Nästa grej som tog en del tid var att lista ut var grenrören tog i rambenen. Efter ett antal timma kom jag fram till att ena sidan skulle det räcka med en lätt justering med hammaren, den andra behövde jag dock ta ut någon cm på, hade varit mer om jag inte byggt om grenröret lite också.
Syns på förarsidan var jag kapat, kommer få ta ur liiite mer bakåt bilen på ovansidan också. Just nu sitter det nån konstig bit från en gammal downpipe där som agerar mall, ska ersätta den med en bit 3mm stål senare så de inte blir vekare än va de var.



Därpå var det motorfästena. Första tanken jag fick var att sätta dom i framvagnsbalken, så punktade till det. Sen kom sambon på besök ett par dar vilket gav mig lite tid att tänka varpå jag kom fram till att de hade känts bättre att hänga motorn i rambalkarna ändå..
Gör om motorfästena, provpassar in motorn (som jag försökt få bakåt 10mm mot original position). Inser att jag på inget sätt kan få in motorkuddarna..
Låter det bero nån dag och funderar vidare, gör sedan om motorfästena så jag skruvar en platta underifrån som kudden sitter på, på så sätt kan jag få upp grejerna i alla fall! Sagt och gjort, installerar allt och provar, ser ut att funka!

Sen var det spakstället.. eller rättare sagt länkaget. Efter att jag fått in motorn där jag vill ha den så har jag inga växlar frammåt. Jag har tyvärr ingen bild men lådan har en axel som kommer ut, den i sin tur har en kulled som skruvas på som har ett stag monterat lite framför och ovanför kulleden, staget går sedan till andra sidan lådan. Detta för att hålla emot kulleden när axeln ska tryckas/dras in ut ur lådan. Detta fäste tog i styrväxeln... *suck*
Ut med motorn, flytta leden 10mm bakåt, in igen och nu verkar det fungera!

Skruvar in framvagnsbalk, växellåds balk etc. Och ska upp med mellanaxeln.... Motorn har inte hamnat 10mm längre bak, utan 20... så nu ligger mellanaxeln i spänn! Fick trycka upp mittlagringnen och dra fast så den inte hänger och dallrar bara. Såg då också att krängaren tar mot tråget på motorn så de blir att göra om en gång till...

Tur att de varit smidigt att dra paketet in och ut i alla fall, har haft motorn på 2st EU pallar och kört med palldragare in och ut, riktigt smidigt faktiskt.




Så jag kom väl ungefär hälften så långt som jag hade hoppats. Dock har jag funnit att även om jag fått ihop allt hade jag inte kunnat starta motorn då MAF'en verkar saknas. Vattenpumpen som jag beställde kom inte heller.. Så de blir nya tag i sommar istället! Till dess har jag en lista på saker som måste ordnas och/eller funderas över..

MAF - Saknas
Oljenivå givare - Trasig, behöver bytas ut.
Elfläkt i hålet där viskon satt behöver skaffas (380mm hål, 15 eller 14" fläkt bör fungera)

Ny kylare. Originalet har in och ut på samma sida, och det är höger sida. Båda utloppen på samma sida hade fungerat om de varit på vänster sida men med den här konfigurationen får jag först dra vattnet från höger sidan tillbaka till pumpen efter termostaten, sen tillbaka från vänstersidan från kylaren till pumpen (och termostaten).. Med båda på vänstersidan hade jag bara behövt gå över med en ledning, eller om utloppet varit på vänster sida i alla fall.
Frågan är då vad för alternativ som finns... orignalet är 720x410x70mm, dvs en rätt krallig sak. Frågan är som en så kallad "race" kylare som är 50mm och helt i alu fixar kylningen ändå?

Nya motorfästen, eventuellt nya kuddar. Jag har använt originalkuddarna, dom är rätt stora. Ca 90mm höga mellan anliggningsytorna och något liknande i diameter. Jag kan ju egentligen bygga in vad som helst men jag vill inte ha en kudde som är För hård, bilen ska fortfarande ha god komfort. Någon som har ett tips på vettigt alternativ som är mindre? På högersidan blir de nämligen väldigt tight mot generatorn, med en kudde som har mindre diameter kan jag göra ett fäste som har justermån så jag lättare kan få motorn precis där den behöver vara!

Spakstället.. Jag behöver antingen flytta "vipp leden" bakåt bilen, eller flytta styrväxeln uppåt. Eftersom motorn ska frammåt igen kommer ju länkaget ta där igen.. :/ Så här ser det ut original: http://i1335.photobucket.com/albums/w677/goodspares/17-02-23/P2220730_ . . . .

Hittade dock precis just nu även denna bild: http://i60.photobucket.com/albums/h40/Terrasub/4BD2CEBE-DEDA-433C-B8A6 . . . .
Jag har inte platsen för denna typ av länkage, men att bygga om det på detta sätt bör nog finnas utrymme för. Jag har inte tänkt igenom detta än, men är det något jag måste se upp för? Gäller bara att se till å få nog med slag antar jag? Bör inte bli mer tungväxlat eller liknande?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Då har jag pysslat på i en vecka till ungefär. Och det är fortsatt knöligt att få ihop allt.. många småjusteringar som fått göras för att få motorn att sitta på plats, men nu är den i alla fall där!

http://i.imgur.com/6OeYd60.jpg
http://i.imgur.com/UKaSIk5.jpg

Medan jag väntade på att färgen på rambalkarna skulle torka så passade jag på att gå över framvagnsbalken med lite Temdur 90 färg jag hade liggandes. Seg industrifärg som jag hoppas ska hålla framtida rostprickar borta under många många år! Passsade på att byta två av bussningarna med, den ena var kass och dom 2 som blev kvar kändes bra. Nya bärarmar också, till Ur-S4. Dessa var några mm längre än original, hoppas på en aning mer camber och caster. Sen visade det sig att dessa ska ha M14 skruv medan de gamla hade M12. Höjden på inre bussningen var också 10mm lägre så i dagsläget ligger centrum på inre led 5mm lägre än original. Inga stora ändringar men förhoppningsvis ger de nått i alla fall!

http://i.imgur.com/KoBL4Fu.jpg

Så nu är motorn på plats där den ska, spakstället har rett ut sig så allt där är rätt, lite värmematta sporadiskt utplacerad etc etc etc. Kvar är att få ihop framvagnen och få till elen. Men som vanligt är de inte "bara"...

Innan jag gav upp för dagen tänkte jag prova in de nya drivaxlarna, ABS ringen har 8mm större diameter... *suck*.. Jaja, får sätta över knutarna från originalaxlarna då.

Knackar loss original knutarna, ger mig på den nya drivaxeln och tame satan i helvetet vad den satt! Väl loss i alla fall så släpper jag på den gamla knuten på den nya axeln och de glappar... som fan... diametrarna stämmer, splinesantalet stämmer, men splines ser inte lika dana ut. Den ena ser mer rektangular ut och den andra triangulär.. Börjar lessna på alla sånna här små motgångar.. Tagit nästan 3 veckor bara att få in motorn i bilen (och då pratar vi 10 timmar om dan, 7 dar i veckan veckor) å sen fortsätter de med sån här skit.. :/

Nån som har bra koll på Audi knutar? Kanske de var så att dom skiftade typ av splines innan dom skiftade diametern på ABS ringen? Men kan alltid hoppas.. Har ett par drivaxlar från en C4a jag ska knacka isär imorn å se. I värsta fall får man väl maskinbearbeta fjäderbenen..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Arbetet fortskrider, problemen fortsätter komma och jag är fortsatt kreativ..

men det börjar likna en bil igen i alla fall!







Bränsle färdigkopplat.

Oljekylaren inkopplad.

Kylsystem nästan klart, nån slang till som ska dras in samt ihopkoppling av allt.

Kvar är mer eller mindre vakumsystemet samt elen. Kabelstammen är inte lång nog att få in i bilen så jag får försöka trolla till det i utrymmet framför vindrutan.. får se hur de går...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



thumbs up thumbs up Kul med en V8 sleeper!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Ja lite kul ska de väl bli Inte kända som några raketer kanske även om dom går rätt okej redan original!

Idag var en stor dag. Efter 3 hela dagar med grubblande och läsande i elscheman var planen att prova starta motorn.

Första försöket så drar dels motorn inte runt, sen smattrar pumprelät... kopplar ur styrströmen från boxen till relät tills vidare, kontrollmäter också spänningen och den är knappt 2v så misstänker att RS4an jobbar på annat sätt.

Kollar också till strömmen från nyckeln, den kabel jag hittat i den klippta delen av härvan ger ingen ström när jag vrider på nyckeln.. kanske pga någonting annat som försvunnit på vägen också som hade med automaten att göra.. Kopplar om och nu direkt på kabeln ut ur tändningslåset istället.

Provar ta på nyckeln, och nu snurrar motorn i alla fall! Lovande!

Kopplar om strömmen till pumpen så den följer med nyckeln istället och får 12v som styrström istället.

Tar på nyckeln, nöter några varv och Pang så smäller den igång!! Känns otroligt skönt efter allt krångel! I ett par dar har jag gått å tänkt på när jag satte ner en 2.2 CIH med insprutning i min gamla Manta.. Där var de 4 kablar att hålla koll på. Här har de varit ca 40 från vardera håll. Ändå var de nästan struligare att få igång den där CIH än va de var att få igång denna...

Imorgon ska jag göra en shoppinglista och ta en del mått, städa undan och ställa bort bilen igen. sista dan för den här meksemestern.. Så får jag se när de blir denna som dras fram igen nästa gång, planen nu är att få igång min Kadett som inte körts sen december 2005! :S

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Vore kul med en uppdatering! 👍

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Står ganska still med denna för tillfället. Satsar på att få Kadetten min klar först

Nästa gång jag är hem är dock tanken att ta ner fjäderbenen på denna och förbereda inför att skicka till GAZ i england.

Där kommer dom byggas om till coilovers med justerbar bump/return samt förhoppningsvis så fixar dom att svarva upp hålet för drivknuten 2mm till så B7 drivaxlarna passar bolt on.

När sen Kadetten är reggad kommer jag återgå till denna. Förhoppningen var ju att få den körbar innan jag fortsatte med Kadetten, men jag har insett att det var ett klart större projekt än jag trodde :/ Hade den varit körbar hade de ju "bara" varit finskruvning kvar. T ex byte till coilovers, större bromsar sen klart för reggning. Men det är en del pill kvar innan dess tyvärr :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
I brist på bättre att göra har jag börjat fundera över det som kvarstår på denna med.

Coilovers.. blir nog att bygga egna, och köpa antingen Bilstein B8 eller justerbara Koni Sport. Lite velig ang. väg att gå.. verkar råda väldigt delade uppfattningar om vilken som är bättre. Lutar just nu i alla fall mot Koni pga justerbarheten.

Fjädrar börjar jag nog med 350lbs fram och 400 bak, mest för att jag har 400 fjädrar redan. Och många verkar åka med ca 50lbs hårdare fjädrar bak. (Har inget MR bak men vet att det är mindre än fram i alla fall)

Sen så är de bromsar.. Jag kommer inte köra bromsvåg på denna så de blir lite klurigare att få ihop det.. Jag tänkte kopiera Audi Q7/VW Touareg på ett ungefär. Dessa har 350x34mm skivor fram och 330x28 bak.
Tanken var då att använda Audi S8 360x34 fram (som i övrigt har samma mått som HP2 bromsarna som passar direkt på dessa fjäderben) och 323x30 bak då det är de närmaste jag hittat med samma mått som originalskivorna i övrigt (djup samt centrumhålsdiameter)

Egentligen kanske man skulle hittat en skiva som var 340x28, men det känns väldigt svårt.. För att få ihop det skulle jag behöva räkna fram hur mycket "kraftigare" ok jag behöver bak jämfört med Q7an.

Tankegången går så här:
Q7 ok fram + 10mm större skiva = x% mer bromskraft
Q7 ok bak + 7mm mindre skiva = y% mindre bromskraft.

Större ok bak + 7mm mindre skiva = x% mer bromskraft.

Q7 oken har 28+30mm kolvar (4 kolvs ok). Jag gissar också att Q7an har bättre viktfördelning än 59/41 vilket borde peka på att den använder bakbromsarna mer än vad jag skulle behöva, korrekt? Jag skulle då kunna nöja mig med kanske 30+30mm kolvar i 4 kolvs konfig, eller 2 kolvs ok med 41mm kolv t ex (samma kolvarea per sida)

Eller ett glidok.. men hur räknar jag på ett glidok för att jämföra mot ett 2 eller 4 kolvsok?

Någon som har nått tips på ok som kunde varit lämpliga? Jag har Viper handbromsok liggande så handbromsfunktion behöver dom inte ha. Alternativt tips på skivor i ~330mm som är 28 tjocka och max 60mm djupa, gärna 5-bultade

När dessa saker löst sig, och jag fått in delarna och skruvat på dom (samt allt annat som ska ihop under huven) är de egentligen bara avgassystem som saknas innan de är "klart" för reggningsförsök

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Passar nog fram, även om jag gärna haft större dimension fram än 345mm ur besiktningssynpunkt.. Bilen motorn kommer från har ungefär samma vikt som V8an, men 370mm skivor std och 8 kolvs ok, 345 känns som i underkant för att SBP ska tycka de låter bra. Men jag kanske bara inbillar mig SFRO tror jag har bättre förståelse för att det inte Bara är skivdiameter som spelar in

Sen är de inte riktigt köpläge just nu, utan jag bara benar fram vad jag ska ha. Inköp av bromsar (som ändå är en ganska dyr post) blir nog tidigast under nästa år :/ Steg ett är att få dit drivaxlarna fram och få den körbar igen.

Att hitta 4 kolvs ok med små kolvar som tar ~330mm skivor verkar dock inte så lätt.. Enda jag hittat hitills är Wilwood Forged Superlite 4 som har 4st 32mm kolvar, tar upp till 32mm skiva i 330mm diameter. Jag har å andra sidan bara börjat leta så.. Helst skulle jag vilja använda ett std ok då dom är bättre anpassade för brukskörning än t ex Wilwoods. Sen måste jag räkna på vad jag egentligen behöver med.. jag gissar än så länge bara.

Absolut enklast kanske ändå är att skaffa sportskivorna till Mercedes SLK (R171) som är just 330x28.. dock hålborrade vilket jag inte heller gillar men.. jaja man kan inte få allt 46mm höga om jag minns rätt.. Navhålet 1mm för litet.

Edit:
Volvo V70 III har en skiva som är 336x28, 52mm hög. Funkar efter omborrning och uppsvarvat centrumhål
M3 E46 har en skiva so är 325x28, 52mm hög. Funkar efter omborrning och centrumring
Renault Megane III RS har en skiva som är 340x28, 63mm hög. Kan fungera efter omborrning. Centrumhålet är korrekt. Ganska billiga med, ~65EUR styck... Känns mest intressant efter MB skivorna just nu.

Även hittat ej hålborrade SLK skivor för småpengar så det känns ändå som en bra kompromiss. Kompensera den sämre viktfördelningen med 10mm större framskivor än urspungsbilen. Nån som har invändningar?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Kul projekt! Jag är svag för V8 modellen. En sådan i mint condition och köra och handla glass på sommaren med hade inte suttit fel!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Alexus skrev:
Kul projekt! Jag är svag för V8 modellen. En sådan i mint condition och köra och handla glass på sommaren med hade inte suttit fel!


De är lite de som är grundtanken med den här bilen också. Dock finns en baktanke också såklart.. Det är ju en bra dragbil, med gott om kupe utrymme.. Så att spänna på en trailer mad Kadetten på och ta med hela familjen till banan och låta damen ratta den ena medan man själv puttrar runt med den andra vart annat pass vore de fint om den dög till också

Redan original tyckte jag väghållningen kändes rätt bra, den kränger inte särskilt. Även om både stötdämpare och fjädrar var/är rätt mjuka. En uppgradering där och lite friskare bussningar så ska de nog bli bra! Klart i klass med många nyare lite sportiga vardagsbilar i alla fall.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5282



SKOJ!

Själv länge varit svag för dessa bestar.

Vilken vikt/effekt siktar du på samt hur ser eftermarknaden ut med delar till dessa?

Passar några bromsar från S8 mfl rakt på spindeln?

Lite inspiritation


EDIT: Kollar nu blocket, vart själv helt brutalt sugen...

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Eftermarknadsdelar är de ganska ont om.. Chassiet är mer eller mindre ett C4 chassie så "typ" allt som passar på Audi S4/S6 av C4 karossen (92-97) passar. Men utbudet är skralt..

Bussningar t ex finns det "bara" till främre länkarmar, krängare, och ena diff fästet. Sen går de hitta subframebussningar i både PU och alu om man letar lite.

Coilovers finns det en i USA som gör, men det är den ende. Topplagringar är också svårt att hitta färdiga. Till V8 motorerna sen finns inte jättemycket heller, den V8 det finns "mest" till är väl den jag lyft i.

Viktmässigt hoppas jag kunna landa på runt 1700-1750 fulltankad med förare, men innan dess måste jag upp en bit över 2 ton för att kunna regga om jag inte kan få dispens för effekten Motorn levererar på pappret 420hk original. Med motoroptimering, bättre flöde till luftfiltret, lite öppnare avgassystem och en "carbon clean"brukar många få ut 440-450. Så det är väl förhoppningen.

Jag håller också tummarna för att 60/40 spliten i lådan ska göra åket lite extra kul att ratta runt Men detta är ett projekt som ligger lite halvt på is just nu. Kadetten måste få bli färdig först. Samtidigt är de inga jätte arbeten kvar för att denna ska vara körbar, väl där ska bromsar uppgraderas, dämpare + fjädrar bytas/byggas om till coilovers och bakaxel klumpen bytas (för att klassa in som ombyggt fordon). I samband med de bytet tänkte jag renovera bakvagnen med friska bussningar också. Framvagnen är redan igenomgången. Det jag har kvar att göra i framvagnen är att flytta fram krängarfästet en aning för att få fram hjulen lite i hjulhuset. Jag satte nämligen dit länkarmar från Audi S4 som är några mm längre än original, men då krängaren bildar ena benet i nedre länkarmsuppsättning hamnade hjulet hellre längre bak än original så det ska justeras till.

RS4 motorn, RS4 lådan, kardan, spakställ, elektronisk gaspedal, ECU'er är redan inkopplade. Ska byta rattstång till en justerbar (tilt och in/ut), gärna montera S4ans Recarro stolar i svart skinn, koppla ihop kylsystemet, bygga en filterbox och få ihop insugsröret (måste svetsa fast ett fäste för MAF'en). Byta bränslepump och i samband med det så småningom se över bränslesystemet och byta ut det som behövs för att allt ska vara E85 "säkert". Tanken är att köra på vanlig 95 oktan, men pumpen är E85 godkänd fullt ut så för att framtidssäkra nu när oljan ska vara slut om 8 år känns de klokt att göra allt E85 tåligt med en gång

Ang. bromsar råder lite delade meningar.. En del säger att HP2 bromsarna passar direkt (S4 och S6 t ex), andra menar att man måste byta nav i så fall också då original har större diameter än UFO benens. Sen finns ett tredje läger som säger att man måste byta hela benet..

Jag tar arbetet med att göra ok adaptrar istället. Måste jag leta fram nya nav så får de vara så, dom är inte särskilt svåra att få tag i, finns många C4or på skrotarna numer

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Cassius skrev:

Ang. bromsar råder lite delade meningar.. En del säger att HP2 bromsarna passar direkt (S4 och S6 t ex), andra menar att man måste byta nav i så fall också då original har större diameter än UFO benens. Sen finns ett tredje läger som säger att man måste byta hela benet..

Jag tar arbetet med att göra ok adaptrar istället. Måste jag leta fram nya nav så får de vara så, dom är inte särskilt svåra att få tag i, finns många C4or på skrotarna numer


Jag har bytt från UFO till HP2 på min gamla S4 C4. HP2 oken passar inte rakt av på UFO-ben tyvärr. Jag bytte ut hela benen tillsammans med fjädrar mot HP2-ben.

P.S.
Om det är till någon nytta har jag lite delar över: Nya främre gasdämpare till C4, HP2 bromsok + nya belägg från S4 B5 (321mm varianten), förstärkta växellådsfästen till B5-karossen

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Skönt med lite konkret info

Bromsgrejer får jag nog skaffa det jag nämnde tidigare, A8/S8 360mm skivor fram, Mercedes 330mm skivor bak, Q7/Cayenne/Touareg ok runt om. Dämparna, är de "vanliga" std gasdämpare? Ifall de är koni eller bilstein kan de vara intressant! För de är vad jag siktat in mig på, lutar mest åt koni för justerbarheten för tillfället men många påstår att koni är bekvämare oavsett inställning på koni dämparna så tiden får utvisa vilket håll jag drar åt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Detta med HP2 ok är lite krångligt. Det förekommer två versioner.

Tidiga versionen (med yttre belägg med ett hål som fixeras med skruv). Dessa passar bla.a. på 312mm och 321mm skivor och satt på S4 C4 93, 94 samt på S4 B5 99. Senare version har belägg som hålls fast med en fjäder och satt på bla.a. A8:or, S8:or osv. Jag antar att det är dessa du vill montera? Fina med HP2 är att man kan få på ganska små hjul om man vill. 312mm kan man t.o.m. ha 15-tummare på.
Gällande dämpare: japp, det är helt vanliga original gasdämpare.

Dessa motorfästen och växellådsfästen har jag över:

https://silverproject.eu/en/shop/audi-2/poduszki-silnika-audi-s4-b6-rs . . . .
https://store.034motorsport.com/transmission-mount-density-line-b5-c5- . . . .

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Tänkte bara skivorna från A/S8 (i 360mm version, det var nog någon form av HP2 ok på också kanske som du säger?). ken blir som sagt Q7/Touareg/Cayenne 6-kolvs brembo 18Z ok. Hade gärna satt på RS4ans bromsar men dom är några nivåer dyrare än dessa

Motor och låda sitter på plats redan, så jag tror eventuella uppgraderingar av kuddar etc får ligga på is några år. Först vill jag få igång den, sen kan jag ta lite uppgraderingar allt eftersom Annars blir de ett nytt Kadett projekt där jag vill göra "allt" direkt som drar ut på tiden i flera år frammåt vilket inte kommer fungera alls med hur mitt privatliv börjar arta sig.

Det är knepigt nog att övertala sambon om att jag behöver lägga 2v i sträck 2, helst 3ggr per år i garaget för att få Kadetten färdig (jag har ju garage och bilar hos föräldrarna utanför Skellefte 120 mil bort, och det är liten till ingen ide att flytta dom innan dom är körklara). Skulle jag komma och säga att jag behöver jobba på samma sätt kommande 4 år efter att Kadetten är klar med den här också hade jag nog blivit utsparkad med huvet först

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi V8 1991 - 4.2 BNS (RS4) - säljes i delar/komplett
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (13014 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande