Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15   >>
45 besök senaste veckan (152305 totalt)
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Borde det inte gå att Avesta bredda istället?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
AL skrev:
Borde det inte gå att Avesta bredda istället?

/AL


Plåten är lite knepigare på E36 mot E30, så de går inte att göra på exakt samma sätt som man gör på E30. Men på detta viset blir det ju i princip en Avesta breddning, och det går att dra ut plåten i underkant när man kapat bort det som är under plastbreddaren på bilden. Kan ta lite mer bilder sen så kommer du se varför det inte går

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Jag ligger lite efter med uppdateringar här ser jag. Lite trångt i garaget också så svårt att ta bra bilder dessvärre.

En anledning till stora ombyggnationer va ju för att jag vill köra 18" däck då de finns större utbud med dimensioner. I en optimal värld ville jag få plats med 270/65-18 fram och 300/65-18 bak, och det ser ut som att jag kan lyckas med det. Fick tag i 18x10" fälgar fram och 18x12" bak, levererat av BadAssParts.se, stort tack för den leveransen! Fram blev det ju riktigt lätt att få plats då jag kapat bort mer eller mindre allt framför, och inkluderat, torpeden. Bak blev det kapa bort allt som va kvar av gamla skärmen/hjulhuset i princip. Så nya skärmar behövdes som täcker lite mer och sväljer större hjul:




Bilen står i alla fall på egna hjul för första gången på ca 18 månader, bara de känns som ett steg i rätt riktning.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Blir riktigt grymt detta! thumbs up

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
AL skrev:
Borde det inte gå att Avesta bredda istället?

/AL





Detta är problemet som gör att det inte går att Avesta-bredda en E36. Man skulle i sånt fall behöva komma in där bakom och kapa plåten så den inte håller in "ytterplåten".

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Mattias A skrev:
Blir riktigt grymt detta! thumbs up


Tackar, hur går det själv med E36 projektet, har du kommit ut med den, eller skruvas det med annat?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Började för ett tag sen (läs, typ över ett år sen) att bygga fästen för en ny vinge. Sent om sido vart även det klart. Saknas bara lite färg, dock osäker vad som ska få bli vitt och vad som ska få vara svart.


Fästen bultade i rambenen med hylsor för att inte deformera dom.


Glasfiberkopia av GT3 vinge (som typ alla vingar är mer eller mindre) och en "ducktail" under för att hjälpa till med flow attachment.






Hela köret med fästen, vinge och baklucka väger 14kg. Vilket är ganska precis dubbelt så mycket som den lilla Supertouringvingen jag hade innan. De är några kilon mer än vad jag hade hoppats på, så då får man ta och kapa på andra ställen. 3kg per sida bort, då känns det bättre igen.



_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Då förstår jag!

Vad skall du köra med för spis?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
AL skrev:
Då förstår jag!

Vad skall du köra med för spis?

/AL







_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Helt rätt! Precis det jag hoppades på!

Blir det m60, s62 eller s65?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Står 2st M60B40 och 2st M62B44 i garaget. Tillsammans kan dom nog göra en bra motor, typ. S-motorer är utanför min budget, tyvärr inte riktigt konstnadseffektiva, finns alltid andra saker att lägga pengar på som gör mer tidsvinst per investerad krona. Men vill jag i framtiden byta mot en S62 så kommer det vara hyfsat smärtfritt, dom skiljer sig inte jättemycket.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Bra val!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41



Har nu sträckläst tråden från början. Tråkigt med olyckorna du varit med om, men riktigt skoj att se att du inte lägger ner pga det utan fortsätter utveckla bilen! Följes och hoppas få se den på någon bana framöver thumbs up

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Newberg skrev:
Mattias A skrev:
Blir riktigt grymt detta! thumbs up


Tackar, hur går det själv med E36 projektet, har du kommit ut med den, eller skruvas det med annat?


Nja, det står still för tillfället... mest småsaker kvar med inredning och lack. Men den ska bli klar till sommaren!
Håller på och renoverar tävlingsbilen just nu istället (Phantom S21 för SPVM Clubman), så den blir klar till premiären i början på Maj.

Blir din klar till våren?

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Mattias A skrev:
Newberg skrev:
Mattias A skrev:
Blir riktigt grymt detta! thumbs up


Tackar, hur går det själv med E36 projektet, har du kommit ut med den, eller skruvas det med annat?


Nja, det står still för tillfället... mest småsaker kvar med inredning och lack. Men den ska bli klar till sommaren!
Håller på och renoverar tävlingsbilen just nu istället (Phantom S21 för SPVM Clubman), så den blir klar till premiären i början på Maj.

Blir din klar till våren?


Låter kul Målet är att ha den körbar till sommaren, sen får vi se hur det går...

Lite mer bilder på hjulen, fälgarna är som sagt Rota GTR-D 18x10 fram och 18x12 bak, men de fanns bara i bultmönster 5x114.3 så konverteringsspacers behövdes. Det behövdes spaceras oavsett för att gå fritt från mina 4-kolvs bromsok så det var inga större problem.


Sticker ut en del.


För att få en uppfattning hur mycket man behöver kapa för att få plats med 650 höga 18" slicks på en E36. Blev rätt mycket mer kapande än vad som syns på bild innan breddarna kom på plats ändå.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Över till val av motor.

M52 är en skitbra motor, lätt och driftsäker, men kände att det fanns inte så mycket mer där att hämta. Tyvärr hann jag inte köra motorn i bänk innan jag råkade sätta bilen i räcket på Kinnekulle, men på 8000rpm och säkert en bit över 250hk så va potentialen till mer effekt rätt begränsat. Funderade på om man skulle stoppa i en M54 med turbo, men de är ju inte lika coolt som att åka V8. Dessutom finns ju M60 och M62 motorer i överflöd och riktigt billigt. Och 4.4 liter måste ju vara bättre än 3 liter? Att stoppa i något annat än en BMW motor var aldrig ett alternativ.

Däremot finns det ju ett problem med kombinationen M60 och E36, och det är tråget, eller rättare sagt brist på ett lämpligt tråg. Att ha motorn sitta långt fram ända framme vid stötfångaren rimmar dåligt med racebil, blir ju ungefär samma viktfördelning som en 911, fast tvärt om... För att inte behöva uppfinna hjulet igen så föll valet på ett X5 tråg. Det har visserligen ett hål för en drivaxel rakt genom tråget, men bulan och oljepickupen är i alla fall på rätt ställe, nästan i alla fall...

X5 tråg med bulan i mitten, istället för fram:


Ett annat problem med M60 motorer är bristen på manuella lådor, eftersom V8or oftast satt i autobahnkryssare med automatlådor. Jag ville gärna använda en adapter mellan låda och motor så jag kunde köra vanlig M52 ZF låda, istället för en M60 specifik låda. Fördelen med detta är att man inte behöver köpa en låda för 5-10k om den skulle råka gå sönder. Jag hittade ett företag som tillverkade adapter med tillhörande svänghjul:



Ett av bulthålen satt helt fel, men det går ju att åtgärda, i övrigt lirade det ju helt okey.


Det stora problemet blev däremot det specialgjorda svänghjulet, ett enkelmassehjul med rätt offset för att passa med den ökade längden från adaptern. Problemet här vad att jag blev lovad och har betalt för ett svänghjul som aldrig kom... detta är nu ett helt år sedan.

Men men, de är väl inget att sura över, finns fler företag som tillverkar adaptrar, t.ex PMC Motorsport i Tyskland:



Dyrt ja, men är nog bra grejer. Blev även en hög med fördelar mot andra adaptern, bland annat är det ett 240mm svänghjul istället för 228mm, det är utbytbar anläggningsyta och generellt bättre design.

Man bultar ena plattan på motorn...


... och andra på lådan ...


... och vipps så sitter dom ihop.


Vill man sen byta låda till exempel 6vxl diesellåda så behöver man bara köpa ena plattan mot lådan.


Om vi avslutningsvis återgår en sekund till de där X5 tråget, det som har bulan på rätt ställe, det är ju en sanning med modifikation. Med detta tråg så hamnar motorn ca 10cm in genom torpeden... Det grubblades en del fram och tillbaks om jag verkligen skulle kapa bort hela torpeden på min nyriktade kaross, men argumentet "det blir ju bättre viktfördelning på det här sättet" vann till slut.

Så nu står jag ungefär här, utan torped och med en motor halvvägs in i kupén:


Men rattstång, grenrör och pedalställ får plats, om än knappt. Och jag har den stora fördelen att hela motorn är bakom centrumlinjen av framhjulen! Måste ju betyda att jag har en mittmotor-bimmer?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Riktigt mäktigt! thumbs up

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Ricke W skrev:

Se bara till att det inte blir för många "jag ska bara"- förändringar så att den blir stående på pallbockar även nästa säsong.


Ser ut som du hade 100% rätt där, blev en hel del "Ska bara ändra lite här också när jag ändå håller på" Snart 3 år sen den va på banan sist...

Så jag konverterade brukisen till trackdaybil under tiden. E36 328 såklart med 330 bromsar, lamelldiff och KW coils. Gjorde en "shakedown" på Mittsverigebanan och körde sen med MX5 klubben på Gelleråsen. Gick faktiskt att köra 1.20.3 med den

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Det här blir ett coolt bygge

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Torped på plats, alla skarvar helsvetsades vilket kanske är lite overkill, men den är helt tät i alla fall med lite hjälp av Hagmans karosserikitt runt rören till fjädertorn och andra knepiga ställen. Saknas bara lite färg så det blir snyggt igen!



Stolen är bakflyttad 4cm och sänkt 2cm mot hur jag hade förut, det är absolut max vad som går innan huvudbåge sätter stopp. Både ratt och instrumentbräda är sänkt nästan 5cm jämfört med original position. Så nu sitter man lågt på riktigt, kan bli riktigt bra

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15   >>
45 besök senaste veckan (152305 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande