Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 24, 25, 26   >>
24 besök senaste veckan (198981 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Styrväxeln på plats i teorin, fick smalna av övre bärarmen ytterligare 20mm för att få bra frigång för styrväxeldamask och bultskallar etc.
Denna uppsättning ger mig nästintill 100% ackermann och perfekt placering med 10mm frigång mellan styrled och fälgbana.

Ska förstärka upp övre bärarmen mellan plåtarna som klär spindeln och det röret som är flyttat 20mm då det annars blir en naturlig brytpunkt.

Återstår även en 100% korrekt styrväxel med ingående axel, styrleder och nya inre styrleder som matchar längd(volvo 850 styrleder ligger bra till, borde med lätthet gå att använda och sedan tillverka en förlängning på dem bara)

Det jag klurar på är om man ska bry sig om att bredda styrväxeln eller inte, den behöver bli 112,8mm längre än vad den är original, och tanken var att bredda både hus och axel för att inte skapa längre hävarm utanför styrningarna. Men frågan är om det är nödvändigt att bredda styrväxelhuset, är rätt så brett ändå.



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Men, får du inte bumpsteer om längden inte stämmer. Det får du underkänt på om dom kollar. Ja om du har det vill säga.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Håkan Haver skrev:
Men, får du inte bumpsteer om längden inte stämmer. Det får du underkänt på om dom kollar. Ja om du har det vill säga.


Daniel pratar om själva huset, det påverkar inte geometrin. Min tanke är att om du förlänger kuggstången 60 mm per sida blir inte flexet överdrivet stort, det är inte så mycket tid man tillbringar med fullt styrutslag i alla fall. Om all förlängning blir på en sida blir det kanske lite mycket fri ände utan stöd.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Guson skrev:
Håkan Haver skrev:
Men, får du inte bumpsteer om längden inte stämmer. Det får du underkänt på om dom kollar. Ja om du har det vill säga.


Daniel pratar om själva huset, det påverkar inte geometrin. Min tanke är att om du förlänger kuggstången 60 mm per sida blir inte flexet överdrivet stort, det är inte så mycket tid man tillbringar med fullt styrutslag i alla fall. Om all förlängning blir på en sida blir det kanske lite mycket fri ände utan stöd.

Guson


Om jag förstått detta rätt (rätta mig gärna, annars blir det mycket fel i onödan) så skall styrleden ligga i linje med skärningslinjen mellan övre och undre bärarmarnas inre led. (Linje A)
Sedan skall yttre leden skära den yttre skärningslinjen mellan övre och undre bärarmarnas yttre spindelleder i samma %-sats av höjdskillnaden. (Linje B)
Placerar man styrväxeln direkt framför någon av bärarmarna så slipper man räkna % och ska dessutom slippa toe-förändringar vid justering av camber. (I teorin iaf...)

Här kommer vi till det jag hoppas jag uppfattat rätt; Styrleden skall helst inte ligga i yttre skärningslinjen, utan ska ut utanför denna för att skapa ackermann(kompensering för svängradie mellan inner/ytterhjul så att inte ena hjulet släpar).

Ackermann beräknas genom att titta på bilen uppifrån och rita en linje mellan styrled och spindelled, den skall skära mitt i bakaxeln för 100% ackermann.

Korrekt? Rätta mig gärna annars då detta är outforskade marker för mig.

Stal en bild från en äldre post av Ronny;


Ja, Guson. Lite så tänkte jag, förlänga lika mycket på båda sidor borde inte skapa så mycket brytning. Och hur ofta ligger man på fullt rattutslag som sagt Det är ju parkeringshastigheter isf.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Hej o hå, här händer inte så mycket tyvärr.
Vart hård drabbade av VABruari...

Men nu är man igång igen och håller på att tillverkar alla jiggar för bärarmarna.
Hoppas kunna börja loppa ihop bärarmarna inom ett par veckor thumbs up

Söker fortfarande efter en svarv, storleksordning bänksvarv: Blomqvist, emcos största, myford ml7 etc.
Har missat två tillfällen på blocket redan som var relativt nära hemmet

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Up and running igen.

Svarv hemma 👍
Tillbehör så innibombens.
Dock verkar stickstål saknas, så det behöver kompletteras.
Satans vad tung den är med bord...


_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Någon i Västmanland eller närliggande områden som har ett maskinpass man lite snällt skulle kunna få låna?
Behöver väga in och justera svarven så den står perfa.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Har du inte redan ett bra pass är väll det en vettig investering med ett nytt eget?
Ett libella typ eller motsvarande billigare modell behöver inte bli så rackarns dyrt. De kommer du ju nedåt 0.5mm/m med och så mycket tightare än så är väll knappt nödvändigt på en så pass liten maskin.


Har man ett eget man är rädd om kan man ha nytta av det många år

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
knotan skrev:
Har du inte redan ett bra pass är väll det en vettig investering med ett nytt eget?
Ett libella typ eller motsvarande billigare modell behöver inte bli så rackarns dyrt. De kommer du ju nedåt 0.5mm/m med och så mycket tightare än så är väll knappt nödvändigt på en så pass liten maskin.


Har man ett eget man är rädd om kan man ha nytta av det många år

Användningsområdet för ett sådant exakt pass är kraftigt begränsat tycker jag. Därav har jag valt att låna ett för att inte ytterligare belasta projektbudgeten. (Och hittat ett också)
Blir injustering av svarven under veckan och förhoppningsvis svarvar den finfint snart

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Har kommit igång o svarvat lite passdelar nu till jiggarna.
Inte så mycket kvar nu faktiskt innan jag kan vända fokus till att bygga bärarmarna.









_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Passdelar klara och monterade.
Nu är det äntligen dags att börja loppa ihop bärarmarna.







_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
4 av 6 bärarmar klara för tiggen, sånär som på en plåt för övre bärarmarna för att avlasta det korta röret.

Egentillverkad "insexskruv" för passning mot nedan hylsa







_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

SwedishGT40 skrev:
4 av 6 bärarmar klara för tiggen, sånär som på en plåt för övre bärarmarna för att avlasta det korta röret.

Egentillverkad "insexskruv" för passning mot nedan hylsa




Nu känner jag mig dum... var skulle den vara? Tittade på alla bilder på hela sidan men blev ändå

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182




jamen den står ju här......

_________________
Michael Thulesius
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Där ska den in och bulta fast spindelleden med mutter på andra sidan



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare



Ah! Så skallen får plats i röret.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Ah! Så skallen får plats i röret.


Exacto mundo thumbs up

Slutförde övre bärarmarna med förstärkningsplåten och snyggade till genomföringen för insexskruven.




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Ena bärarmen klar av den bakre nedre.
Vart inte exakt lika fint snittad som ritningen då det inte gick att få in sista röret då...



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Done 👍



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Fälgarna hemma 👍



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



SwedishGT40 skrev:
Fälgarna hemma 👍




Snygga!,

-vad är det för dimension?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 24, 25, 26   >>
24 besök senaste veckan (198981 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande