Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Får vi inte lägga upp på Youtube från race o banträffar?
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (8172 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Telefonsamtal inbokat med Jörgen nästa vecka. Bra! thumbs up

Hur gck telefonmötet? Man är ju lite nyfiken.


Han har inte hört av sig. Lät det ligga men jag får väl ta tag i det igen. Hmmm har vi ingen telefonsmiley här på Rejsa! Dåligt!


EDIT: imorrn ska vi snackas vid. Blir bra det thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag shabblade bort samtalet igår. Men blir nog idag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



?
Jag är en nyfiken jävel

_________________
Per Ferm
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vi har haft lite svårt att lyckas pricka en tid som passade båda Antingen har jag suttit lite dumt till i bilen eller så har det strulat till sig av andra anledningar. Skam den som ger sig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En bit framåt. Lite kvar att klura på. Vad som är "kommersiellt syfte" känns ett steg klarare. Men vad som gäller foton i själva G9texten undrar jag fortfarande Jag ska kolla lite till med Jörgen. Om G9 bara gäller ackrediterade fotografer vilket kan vara rimligt (den kan ju inte täcka gemene man, men den kan täcka gemene man som har SBF-licens!) så är det fritt fram att fota hursomhelst och lägga upp hursomhelst om man inte har valt att bli ackrediterad. För det kan ju knappast finnas något fotoförbud på tävlingarna för icke ackrediterade. Men det kan för SBF-medlemmar. SOm icke ackrediterad så får man inte samma tillgång till platser att fota ifrån men det är ju en annan femma. Eller har jag missförstått?


Här är frågorna jag mailade. Jörgen Ekwalls svar i fetstil.

#1
Vad är FIA Trophy, Cup och Challenge? Inget som berör svenska hobbyracingserier eller trackdays antar jag, vill bara dubbelkolla.
Nej inget som berör!
#2
Varför är "foto" med i delen om SBFs rättigheter men inte i delen om FIA?
Vi har valt att även innefatta den delen.
#3
Vad är det som skiljer vad det handlar om i de två styckena i G9 där det står snarlika texter:
- "Alla rättigheter till" . "i kommersiellt syfte" . "tillkommer uteslutande SBF"
- "Alla rättigheter till publicering" ... "i kommersiellt syfte" . "tillkommer även de uteslutande SBF"
Det är samma andemeningen mig veterligen.
#4
I SBF-delen så är "i kommersiellt syfte" den centrala gränsdragningen. När det då gäller video:
- Är det avhängigt hur snygg ("proffsig") produktionen är?
- Är det avhängigt om man betalat för att få produktionen gjord?
- Är det avhängigt hur många som tittar?
- Är det avhängigt hur mycket inkomster (sponsring) som det inbringar?
- Är det avhängigt i vilken form teamet drivs? Bolag, förening eller helt privat med några kompisar? Många kör ju teamet som bolag men som rent hobbyprojekt.
- Något annat?
Man kan säga att är produktion avsedd för att rapportera om en tävling, serie, klass eller liknande avses det som kommersiellt syfte, men är produktion avsedd endast för en förare så är den inte kommersiell i det syftet så länge man inte har stor vikt vid rapportera om en tävling, serie, klass eller liknande.
#5
För en obildad. om man tänker sig ett foto till exempel, vad menas egentligen med "Alla rättigheter . tillkommer . SBF"?
- Bestämma var den får och inte får publiceras?
- Vidareförsälja?
- Den som tar ett foto, har han ingen rätt till fotot ALLS längre?
- Något annat?
Texten om foto avser i första hand kopplingar till Media legitimationerna.
#6
När det gäller foton, "I kommersiellt syfte", vad är det som sätter gränsdragning i praktiken:
- Fotografen har kunder som kan tänkas betala för foton på deras bil/team? Dvs om han har kunder så tillfaller fotot SBF men om han inte har kunder så behåller han rättigheterna till fotot?
- Något annat?
Texten om foto avser i första hand kopplingar till Media legitimationerna.

#7
Alla videos, live och senare uppladdade, som är i kommersiellt syfte måste publiceras på av SBF anvisad webbsida. Men vad gäller för foton som ju omfattas av G9 också?
Samma sak här: Texten om foto avser i första hand kopplingar till Media legitimationerna.


#8
På Rejsa.nu, vad gäller när besökare laddar upp foton från tävlingar?
- Man har tagit foton bara för att det var kul
- Man kan köpa högupplösta versioner av fotona direkt av fotografen som ett litet bidrag för att han ska fortsätta göra detta
- Bilderna läggs upp av en proffsfotograf, dvs det är personens yrke.
Inga problem som jag ser det, det sker i andra grenar, serier med.

#9
Och det viktigaste för mig. Jag driver Rejsa.nu på ren hobbybasis. Jag pillar med det när jag orkar (är långtidssjukskriven) och har ingen lön. För att täcka kostnader för webserver, webtrafik osv så finns det betalande sponsorer som betalar för reklambanners. Dessa har under åren fakturerats från min fars AB som också tagit driftskostnaderna. Faller jag under "i kommersiellt syfte" om jag är på en trackday (eller tävling) som deltagare, med i ett team eller är förbi och träffar kompisar:
- Filmar inifrån min bil när jag är ute o kör?
- Filmar eller fotar några korta svep över vilka bilar som är på träffen och några drive-bys på rakan utanför bandepån?
- Filmar eller fotar lite folk jag känner?
- Är det avhängigt om jag klipper ihop några såna här snuttar så det blir lite snyggare ("proffsigare")?
Är produktion avsedd för att rapportera om en tävling, serie, klass eller liknande avses det som kommersiellt syfte så behöver vi ha en dialog om hur och vad du gör så hittar vi en lösning för det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag skrev:
Tack att du tar tid att reda ut!! Vad som är "kommersiellt syfte" känns ett steg klarare. Men vad som gäller foton i själva G9texten undrar jag fortfarande. Om G9 bara gäller ackrediterade fotografer vilket kan vara rimligt (den kan ju inte täcka gemene man (åskådare), men den kan å andra sidan täcka gemene man (besökare och folk i teamen) som har SBF-licens). Så är det, om man har valt att inte bli ackrediterad, fritt fram att fota hursomhelst och lägga upp hursomhelst?För det kan ju knappast finnas något fotoförbud på tävlingarna för icke ackrediterade? Men det kan ju teoretiskt finnas förbud för SBF-medlemmar.


Jag tror det blir väldigt bra det här, alla får lite hjälp på traven att tyda G9 :-)



Jörgen skrev:
Det låter bra. Vad det gäller foto så är det inga problem att fota och publicera så som görs hela tiden och jag tror att skriften finns för att understödja de villkor som gäller de som är medielegitimation så att säga.
Vi satsar vidare, trevlig vecka!

Hälsningar
Jörgen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Får vi inte lägga upp på Youtube från race o banträffar?
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (8172 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande