Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 149, 150, 151 ... 219, 220, 221 >> 124 besök senaste veckan (1114456 totalt) |
Kan intyga att min 9x20" låter ganska mycket, särskilt på lägre hastigheter. Lägsta hastigheten är strax över 100 rpm också, så det är ett äventyr att försöka slå en gänga. Den saknar gängklocka också... Min är nog en lite billigare kopia av Anders svarv, bädden ser ganska lik ut men det är lite skillnader på de rörliga delarna utöver växellådan. Jag har kvar det gamla verktygsfästet till min, det är ett sånt där fyrkantigt med plats för fyra stålhållare och indexerbart i fyra steg. Krävs ett hål för en fjädrande sprint i toppsliden för det, annars går det såklart att vrida det steglöst 360 grader. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Om det där var menat som en säljesannons, så är jag helt klart intresserad! PMa en bild så tar vi resten där. |
||||
Ah, snygg installation! Blir alldeles varm när jag ser sånt. Man skulle såklart lackat den nya panelen i samma kulörockså, men man kan ju inte få allt. |
||||
Haha!
Nä, det här får bli en manuell apparat. Man ska inte underskatta smidigheten av att kunna slänga upp något i svarven utan att lägga 1h i datorn först. |
||||
Bra tips! Du råkar inte ha kvar artikelnumren? Mitt kilrep är så slitet att man inte ser någon beteckning på det längre. |
||||
Det är bara och mäta. Gå till Sida 24 så hittar du nästan alla typer av remmar. Längden mäts nästan alltid längs med utsidan remmen så där funkar snöre bra. https://www.optibelt.com/fileadmin/c |
||||
Nja, tandremmen gick det bra läsa av och kilrepet fann jag uppgifter på via manualgoogling.
I mitt fall är det till en EMCO Compact 8 och på den sitter det: https://www.clasohlson.com/se/Kuggrem-170XL--/50-1154 https://www.clasohlson.com/se/Kilrem-5M690/50-1155 _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Tack för det! Ny kilrem är beställd
Ingen som råkar ha, eller veta var man får tag på, extra backar till en 80mm chuck? Dessa klämmer utanpå och jag är på jakt efter sådana som klämmer inuti (eller utanpå mindre grejer). Dvs den 'vanliga' modellen. 15.00mm är de egentligen, råkade sladda lite på skjutmåttet när jag tog bilden. |
||||
Nej det går inte. Gängorna på insidan är böjda för att fungera i den runda formen. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Det står produktnamn på chucken så kolla med återförsäljaren till dom.
https://www.google.se/search?client= |
||||
Den där svarven ser ut som en Emco Compact 8 ( http://www.lathes.co.uk/emco/page2.h Om det är till någon hjälp så köpte jag för några år sedan delar till min svarv från https://www.emcomachinetools.co.uk/ . Hittar två varianter på backar till 80 mm chuck på deras sida: https://www.emcomachinetools.co.uk/s https://www.emcomachinetools.co.uk/s _________________ Johan Lekås |
||||
Jag kollar för tillfället efter möjligheten att köpa en 4-backs chuck med individuella backar och har kommit fram till att hållaren har M39x4 gänga vilket verkar vara standard på äldre kinesiska svarvar (har 72 mm styrning för chucken).
Om du köper en ny chuck kan du gå upp till 100 mm istället... Här finns lite att kolla på: https://smaskin.se/svarvning/fastspa _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Jag lurar också lite på om jag ska köpa en större chuck istället. Kineschuckarna är rätt billiga (men man får väl vad man betalar för är jag rädd för).
Flaskhalsen är tid just nu - jag hade behövt räkna på så att en större chuck inte begränsar möjligt arbetsstycke eftersom dubbhöjden är... lite mindre än jag är van vid. I övrigt har det handlats nya klisterpuckar. Kuhmo V70 blev det. Känns bra med en massa mönster när man dessutom skall regbesiktiga. Två hjul har inga balanseringsvikter, ett hjul har 10 gram och det värsta har 25 gram. Antingen visste däckverkstaden vad de gjorde, eller så har de noll koll. Jag hoppas på det första. |
||||
Tror det finns någon prick (typ blå eller röd) på däcksidan som skall sättas 180 grader från hålet för ventilen vilket då ska göra att man inte behöver kludda dit så mycket balanseringsvikter. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 149, 150, 151 ... 219, 220, 221 >> 124 besök senaste veckan (1114456 totalt) |