Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1411 besök totalt |
Olika belägg fram och bak?
Bromsbeläggen på min Speedster börjar lida mot sina slut och jag har gjort en del efterforskningar för att hitta något lämpligt. Det normala för mig är att kontakta Stacke, få en prisuppgift och beställa. Nu har han bara lyckats få fram sportbelägg till framänden på bilen, RedDot och Carbotech Bobcat. Bakänden verkar svårare. Törs man montera sportbelägg fram och originaltyp bak? Jag har kört en Speedster med Red Stuff monterade och kan inte direkt påstå att det var en upplyftande upplevelse. De gav mest en ökad fartkänsla... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
Hmm med 40/60 viktfördeling(fram/bak) så ger väll det ca ca 50/50 i bromsförmåga så skull jag nog fördra samma belägg. Men jag kan ha fel.
I mitt fall med 60/40 och ca ca 80/20 i bromsförmåga så är bak bara ett medskick ![]() _________________ Johan Sjölinder |
Håller med Fuling i tankarna , på en normal bil , motor fram , drivning bak , så behöver man inte , tänka på beläggen så mycke ,men en snabbare chaffis kan behöve bättre , även bak
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
Beläggen är förstås olika fram och bak, men det är förhoppningsvis anpassat för viktbalansen, 39 resp. 61% ungefär.
Från början verkar framhjulen ha en tendens att trigga ABS:en, men man kanske borde kompensera både styr och bromsbalans med att montera bredare framdäck? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
Jag har kört med Pagid/PFC fram på följande bilar:
M3-E30 944S2 911-73 Högst, ovetenskapligt, men har aldrig upplevt några problem. Sen kan man kanske fundera på om PFC-97 alt Pagid gula är riktigt bra på gatbil, kan gnissla en aning. Nu har vi PFC runt om på M3an, bakbelägget är knappt slitna efter 2 säsonger. Under 2001 säsongen körde vi std bak, det enda problemet var att vi var tvungna att byta klossar 2 gångar. Nä, kör på. Mvh Anders |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1411 besök totalt |