Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Ställa toe upphissad bil | << 1, 2 2 besök senaste veckan (10585 totalt) |
Men att ha glidande ytor på lecablock eller annan upphöjd platå gör det mycket enklare. |
||||||
Senast jag använde domkraft på asfalt så rullade det ju inte superbra direkt... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Att fippla med bil på avlastade pallbockar är ju inget lämpligt oavsett... |
||||||
Om jag kört rally så skulle jag vilja utgå från ett absolut mått varje gång och inte lita på att bilen står som den gjorde vid förra inställningen. Inte bara rally även racing. Har märkt rätt ofta att det kan ändra sig om man gått över en kurb på utgång. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Normalt sett när man gör så i rally och rallycross så har man ställt in hjulvinklar i verkstan med maskin eller snören med bilen på marken. Sedan hissar man upp den och mäter och noterar camber och toe med det mätsätt man ska använda i fält.
Sedan i fält mäter man med bilen upphissad mot dom värden man fick med bilen upphissad i verkstan. Ofta har man några olika inställningar som är mätt fram i förväg. 5mm fel toe per sida ser man ju med ögat vid en visuell kontroll med vana av bilen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Ja har man koll på värden och förändringen så går det såklart vi gör ju såhär själva ute i fällt också.
Men där e inte mycket som förvånar mig om detta företaget längre. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Det kanske inte är proffsteam. Bara för att de har en stor trailer, stort tält och tar mycket betalt blir det inte automatiskt proffs Metoden i sig går nog att använda om man innan mätt med bilen i körhöjd. Men 5mm felaktig toe låter riktigt amatörmässigt. _________________ Roland Johansson |
||||||
För att inte tala om hur mycket det rör sig när man transporterar, om man inte kör dit. Håller med dig men jag tänkte om man har en setupdag där man kör två varv och ändrar, kör två och ändrar osv. då vet man ju om man dånar på en fet-curb eller ej. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Såg ett avsnitt av Wheeler dealers där han justerade framvagnen med moderna grejer som man hänger på hjulen. Har själv endast använt sådan utrustning på fyrpelar lyft som hjulen står på. Men på TV använde dom två pelar lyft, då hänger ju hjulen i luften. För att få det att funka så måste det ju finnas en kompensering i datorn som räknar ut hur det ska justeras i upplyft läge.
Har själv inte jobbat med sådan utrustning på många år, nöjer mig med snöre och stålskala nu för tiden, det är mer fältmässigt. _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||||
Racetech Ställa toe upphissad bil | << 1, 2 2 besök senaste veckan (10585 totalt) |