Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gelleråsen har fått ny ägare.
3 besök senaste veckan (4095 totalt)
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926


Trådstartare

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Från www.richardgoransson.com


Citat:
Richard Göransson, den mest framgångsrika STCC-föraren någonsin, har köpt verksamheten till den klassiska racingbanan Gelleråsen i Karlskoga.

- Jag är mäkta stolt att ta över verksamheten för Sveriges äldsta bana som har en enastående motorsporthistoria. Jag brinner starkt för att ta arenan till nästa nivå och ambitionen är tveklöst satt på att göra den till Sveriges bästa arena, inte bara för motortävlingar - även för evenemang, lanseringar, upplevelser, körskolor, konferenser och mycket mer, säger Richard Göransson.



Gelleråsen, även känd som Karlskoga Motorstadion, byggdes 1949 och har stått värd för inofficiella Formel 1-tävlingar med legendariska förare som Stirling Moss och Jim Clark. Svenske F1-stjärnan Ronnie Peterson har vunnit flertalet tävlingar på banan i såväl Formel 3 som sportvagnar.



- Det var här jag såg mina första tävlingar som barn och här såddes fröet hos mig att börja tävla. Jag vet inte hur många STCC-tävlingar jag har kört här, men jag kan varje millimeter av banan och det ska bli oerhört kul att utveckla banan, anläggningen och verksamheten vidare, säger Göransson, som vunnit åtta STCC-lopp på banan.



Göransson planerar att göra ett antal förbättringar med start redan den här veckan.

- Vi börjar resan direkt med att förädla och bygga nya faciliteter på området, däribland ett nytt kontor och restaurang, säger Göransson,



Richard Göransson tar över som ägare efter Mike Luff och Lennart Bohlin som drivit banan i över 25 år.

- Vi är väldigt glada att se Richard ta över stafettpinnen, han är en sann eldsjäl för motorsport och vi kan inte se någon bättre lämpad för det här jobbet. Vi önskar honom all lycka till för framtiden som tveklöst ser spännande ut, säger Mike Luff och Lennart Bohlin i ett gemensamt uttalande.



Under 2018 kommer Gelleråsen att stå värd för ett stort antal tävlingar som NM i Roadracing den 28-29 juli och STCC som körs den 18-19 augusti med klassiska tävlingen Kanonloppet, en tävling som körts sedan 1950.



Richard Göransson är den främste STCC-föraren genom tiderna. Den femte totalsegern i mästerskapet kom så sent som 2016, och han vann titeln även 2004, 2005, 2008 och 2010. Sammanlagt 43 heatsegrar gör honom även till den mest vinstrika föraren före Fredrik Ekblom och Jan "Flash" Nilsson. Göransson har även bland annat Europamästartitlar i ETCC och Formel Ford och en andraplats i Nürburgrings 24 timmars-lopp.



Richard genomför köpet tillsammans med ett starkt konsortium av investerare. Karlskoga Kommun har varit till god hjälp vid etableringen och genom ett nytt långsiktigt arrende med Gelleråsbanan AB och norrmannen Bård Bergsjö är framtiden säkrad. I köpet av verksamheten ingår även tillhörande gokartbana, restaurang och event- och utbildningsverksamhet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926


Trådstartare
Träningsdags dagarna ligger i år under en entreprenör. Vi med formelbil har inte fått träna på flera år !
Vi vill ha några tillfällen om året att testa , behöver inte bara vara formel bil men lätta snabba bilar går bra att blanda.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hoppas att förutsättningarna att hyra banan för såna som arrangerar trackdays, typ "märkesklubbar", förarutvecklingsevent och liknande, kommer att bli rimliga.
Man vill ju som hobby-trackday-åkare ha möjlighet att även fortsatt kunna åka på Gelleråsen.


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
RCM skrev:
Det här blir nog mycket bättre !



Nja. Det är ju knapt några träningsonsdagar i år.

Så jag kommer förmodligen köra för annan klubb i år.


Men det är ju en bunt kvällsträningar som vanligt, eller tänkte du på heldagar?


https://rejsa.nu/bankalender.asp?Bana=4

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Får hoppas att nya restaurangen blir några steg uppåt för hade bättre skolmat:p

Ska bli grymt spännande

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



köper de banan eller bara arrende och verksamheten/bilparken????

pris???

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



sx-pojken skrev:
köper de banan eller bara arrende och verksamheten/bilparken????

pris???

mvh

Har tagit allt som Luff och Bohlin hade har jag förstått det som.
pris? Är det viktigt eller nyfiken?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Magnus Bengtsson skrev:
sx-pojken skrev:
köper de banan eller bara arrende och verksamheten/bilparken????

pris???

mvh

Har tagit allt som Luff och Bohlin hade har jag förstått det som.
pris? Är det viktigt eller nyfiken?


Bara nyfiken...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Gelleråsen har fått ny ägare.
3 besök senaste veckan (4095 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande