Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16 >> 25 besök senaste veckan (110395 totalt) |
Ok. Jag trodde man fick en fyrkantssignal direkt från abs givaren... men man kanske måste ha något som "översätter"? _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Jag fick iaf inte det att lira med absgivaren direkt till MaxxecuRace boxen, men med relä't så funkar det kanon.
Bara att kalibrera signalen i mtune. Jag har även en gps puck kopplad till maxxecu't för skoj skull. Liknande denna: https://www.ebay.com/itm/GlowShift-G |
||
Testade bara lite enkelt att mäta men kunde inte få några vettiga värden på givaren. Blir nog till att testa med relä. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Har fått ihop det. Borrade å gängade oljepluggen så givaren kunde skruvas fast. Blev kanon. Ska jag bara få oljetrycksgivaren tät, eller rättare sagt adaptern till den 😎 _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Februari 2018
Efter tredje försöket så har jag "nog" fått det tätt vid adaptern till oljetrycksgivaren. Börja misstänka att det kan vara någon spricka där då det inte blev tätt ens med gängtejp OCH alubricka och hårt dragen. Nu blev det kopparbricka och flytande gängtätning. Fuktade lite efter provkörning, men hoppas det försvinner när den härdat till ordentligt. Annars går motorn riktigt fint med startmappen jag fick av MaxxEcu. Enda nu är att vattenpumpen inte riktigt vill dra runt kylarvätskan vid tomgång. Fick höja den från 850 till 950 rpm för att få den hålla ca 93 grader. vid 850 så stack den över 100-105 grader. Någon som vet om det finns effektivare vattenpumpar som passar rakt på? Hade helst velat slippa montera t.ex en elpump. Då allt är testat på motorn och tycks fungera som det ska, bortsett från en optimal vattenrotation så är det tillbaka till de sista svetsjobben innan karossen ska lyftas i. Lite ramverk runt växelföring och kupéfläkt. Upphängning till kupéfläkt och täckplåtar i alu. Även en avtagbar "låda" vid "kardantunneln" och genomföringshålet in i motorutrymmet. Blir även till att flytta ut påfyllningen till tanken lite då det kan blir trångt att tanka eftersom det hamnade rätt långt in. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Jag skulle byta till riktiga böjar på kylvattenrören så är du nog av med problemet.
I min Atom-replika med T4:a har jag minst lika långa rör O38x3 och mindre kylare men har aldrig haft några problem med att den gått upp i temp på tomgången. Är du säker på att du inte har luft i systemet? Har du den där lilla ledningen som ska gå från högsta punkten efter termostaten tillbaka till expansionskärlet? Utan att veta säkert (har formelsamlingen på jobbet) så har du säkert 5-10ggr så högt tryckfall i en ryssböj i ett steg jämfört med en långradieböj. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Den lilla tryckslangen är där. Helt säker kan jag väl inte vara att jag har luft. Men får ju vattnet att gå runt på lite varv och sen håller sig tempen vid 950 rpm. Så bör inte vara problemet. Men är det som du säger med "ryssböjar" så kan det vara det. Har dock inga 90 graders böjar, 45 graders och några mindre. Men visst, totalt är det 19 böjar jag fått göra till och från kylaren. Så är nog där problemet är. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Mars 2018
Börjat med "huset" runt kupéfläkten. Blir ett lock som fläkt kommer sitta på tillsammans med 2 små 200W elelement. mest för att kunna få bort ev. imma på rutan. Klart å färdigt. Är det bara locket kvar att pussla ihop lite vettigt. Fixade även en ram runt "kardantunneln" så jag har något att popnita fast aluplåten som ska sitta under i. Var ett tag sedan jag var i garaget nu. Hoppas kunna vara ute lite mer framöver. har några punkter jag vill göra innan jag lyfter på karossen. Bl.a en motordolly så jag kan få ut motorn lite smidigt neråt. Tills nästa gång. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Gjorde en vägning för ett tag sedan och då såg det ut så här. Har tillkommet lite plåt sedan dess. Kanske 1kg eller såannars där den ligger nu. Så hoppas och tro jag ska kunna hålla mig under 1000kg när den är klar. Och aluplåt inte uluplåt =) _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Mars 2018
Börjat passa in plåtarna på golvet runt växelspaken för att kunna göra en ram runt den. Nedre ramen nästan klar. Ska sedan byggas runt växelföringen fram över genomföringen till kylrören i torpedväggen. Då jag hade dåligt flöde på tomgång och jag fick tips på att det antagligen berodde på alla mina "ryssböjar" så har jag börjat bygga om mina rör. Började med det som hade kraftigast böjar. En 80 och en 70grades böj. Blev efter lite mer kärlek och en massa små "tårtbitar" riktigt bra. På 80 graders böjen är det nu 7 kapningar isf 1 Ha det gött tills nästa gång! _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Mars 2018
Arbetet med ramen runt växelföringen fortsätter Och klart. Ska det dit avtagbara aluplåtar vid sidorna och ovanpå. Och på något snyggt sätt en ram runt spaken med tillhörande växelspaksdamask. Blev hyfsat bra ändå. Och arbetet med att göra om rören till kylningen fortsätter. Gjort om 2 rör till och kommer bygga bort en rörbit med slang. Bara på den så är det 3 st "ryssböjar" som i stället blir en lång "slangböj". Och de två långa rören under ska göras om i ena änden för att få bort 3 böjar/rör och ersätta med en slang. Sedan hoppas jag att det ska bli lite bättre flöde på tomgång. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Tackar 😎 Jag har redan ansökt och fått godkänt för de 20kw/100kg som är det högsta man kan få på amatörbyggt. 15kw/100kg är standard. Så runt 270hk/1000kg har jag å leka med. Och vad jag har räknat på med vikten så hoppas jag kunna komma strax under 1000kg. Så klarar iaf original effekt på 239hk. Men när jag väl ska mappa den så är i stort sett hela bilen klar +/- några kg. Så då vet jag var jag kan lägga mig. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Mars 2018
Kände det behövdes provmontera alla detaljer i kupén för att se om allt passade. Som med motorrummet så var det även här trångt...väldigt trångt. Men har jag bestämt mig för att det ska vara två stolar i så har jag. Ett litet fäste för den hydrauliska handbromsen. Fick hamna framför växelspaken då det var för trångt mellan stolar och till vänster om förarstolen. Även lite fästen för bromsrörshållarna på plats. Den gamla tankpåfyllningen var inte optimal då karossen är på plats hade blivit svår att komma åt. Flyttade ut den ca 50mm. Nu är det inte allt för många timmar kvar innan chassit kan rensas och grundas. Sedan blir det att göra lite små justeringar på karossen innan den läggs på plats. Ha det tills nästa gång vi "ses"! _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Min tanke är att "kitta" de slarvar som behövs. Så blir några. Har en bild i huvudet hur jag ska göra med "sammanfogningen" av kaross och chassi för att Få det tätt. Få se om det funka i verkligheten oxå 😁😈 _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Tycker jag absolut du ska göra. Jag hojtar till när motorn ska provköras en sista gång innan lack av chassi. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16 >> 25 besök senaste veckan (110395 totalt) |