Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 329, 330, 331 ... 501, 502, 503   >>
66 besök idag (2495817 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Freddo skrev:
RallyQuattro skrev:
Ventilationsgaller...
Dubbelkolla att gallren du har tänkt använda är glasfiberarmerade. Är det enbart plast så kan det nog mycket väl hända att de inte klarar av värmen från motorrummet så bra och börjar deformeras.

Det som stökar ditt det så infernaliskt är att du inte är beredd att kapa, spackla och lacka Lancia.


Frågan är om det blir så varmt där i framkant på motorn? men nog inte dumt att test värma gallren innan montering, men vid 3d-print så kan man ju välja material som tål värme.

Angående "beredd att spackla och lacka"
Håller på med gelcoat skador på arbetstid nu på en båt så är trött på att spackla och våt slipa, sen väger ju spackel också
Sen tar det massa tid att spackla och lämna iväg på lack + att hela bilens skulle då behöva ny lack och det finns det verkligen inte tid för nu, kanske en annan vinter.

Och grejen är ju att jag inte vet om denna ventilation kommer att behövas så dessa galler har låg prioritet och kommer bara i så fall monteras om det blir tid över.. så jag kanske skiter i detta nu och testar utan galler i sommar för att se hur varmt det blir.

För om ni tror att detta är det enda jag hållit på med senaste tiden så tror ni helt fel håller på för fullt med att kapa, borra, gänga, svarva och svetsa andra saker så det som är gjort med gallret jag visat (slipa, aceton, eld, spray) är under tiden aluminium delarna svalnat som jag svetsat.
Men det jag håller på med nu är inget ni kan hjälpa till med över internet så det kommer upp här senare när det är klart, utan det jag vill ha nu är smakråd och tips på galler som går lätt att montera dit, alltså bara kapa hål, putsa kanten och sedan limma dit gallren.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Någon som är bra på Photoshop som skulle kunna rita två snygga galler?

Dom ska vara typ i denna storlek och placering som dom blå rutorna och passa med dom gallren på sidorna.








_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Tog och hänge på luftburk och kåpa för att se vad som blev kvar av utrymmet ovanför motorn.








sido gallren sitter ju fritt bredvid motorn.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Angående ventilation så har jag ju haft lite öppningar i innerskärmen för att ventilera ut IC luften, tror dock inte det är så mycket från IC utan kanske istället motor luft som åker ut här.

vänster sida


För vid branden så brann höger innerskärm och blev ersatt med en ny som jag hoppade över att göra hål i så har testkört 1 år för att se skillnad mellan höger och vänster IC

höger sida



För kollar jag gammal logg innan branden så låg tempen högre på höger IC:
2015 maj




som den även gjorde nu 2017 nedan.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Provade även på Gotland att tejpa igen hålet neråt bakom höger IC alltså samma som saknar hål i innerskärmen.




Men upptäckte ingen temp skillnad ?
Så körde in till depån och upptäckte att det var sånt luft tryck i detta hål så tejpen slitits loss och hänge som en hoprullad boll bakom hålet.
Så dessa hål gör nog nytta thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Sätt en slang under huven och koppla den till en manometer och kör en testrepa.
Kan ju vara intressant och se om du har ett över eller undertryck under huven.

Har du ett övertryck strömmar ju inte luften genom kylet på ett effektivt sätt.


Sen går ju höger turbo varmare än vänster så det kanske inte är så konstigt att allt är lite varmare på den sidan.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kanske tar en mapp sensor så jag kan logga och flytta runt för att se hur det är med trycket på olika ställen.

Får bli någon gång i sommar när tid finns.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nu över till något helt annat..

Något jag pysslat med senaste tiden som vi pratade om i januari.

Fick tag på detta 31 januari.

Polyuretan stång 20mm inv och 40mm utv.
Hård "plast" stav 22mm utv.
Aluminium rör 40mm utv och 34 mm inv.






Hmm vad ska det bli av detta ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Bussningar till motor/vxl låde upphängning?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Cassius skrev:
Bussningar till motor/vxl låde upphängning?


Nu har jag inget pris att dela ut men o andra sidan var det ju ingen tävling för då hade det blivit svårare, då hade jag inte skrivit ut allt och kanske bara lagt ut denna bilden

Vad ska detta bli?


Eller någon ännu svårare bild.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Tyvärr kunde jag inte börja bygget då i januari för jag saknade en viktigt detalj nämligen en U eller fyrkants balk.

Jag hade denna, men för kort bit så hade bara räckt till ett fäste.




Men 25 februari hade en garage kompis hittat perfekta bitar åt mig.




Trodde aldrig jag skulle komma över polyuretan och alu röret så snabbt i perfekt dimension och istället få leta efter lämplig U balk i en månad?
Tur jag har så mycket annat att pyssla med under tiden..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så kvällen den 25 februari kunde jag börja och svarva lite bussningar och rör.





Allt ska självklart pressas in så därför röret är längre än svarvade bussningarna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sedan kapa av yttre bitarna på min växellåds balk.




Sen massa tvingar för att hålla rör bitarna raka åt alla håll..
Och elda på som fan så aluminiumet flöt ihop som vatten.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Huvva..

Ja du anammar idén.
Men de där svetsarna, litar du på dem?

De ser inte så bra ut anser jag.

Om man värmer för mycket på aluminium blir det mjukt och spricker otroligt lätt senare.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så det är bättre med yt svets än genom bränning

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Tror det funkar bra, dock hade gjort dem i stål.

Testa, pajar det så rymmer ju inte motorn direkt.

MVH

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



RallyQuattro skrev:
Så det är bättre med yt svets än genom bränning


Det skrev jag inte.
Jag skrev att man kan värma sönder aluminiumgodset om man värmer för länge.
Jag skulle kört med mer ampere så man slapp värma så länge innan man tillsätter tillsats(tillsammans med noggrann fogberedning), sen matat på och åkt snabbt över skarven.
Sen lagt ett A-mått på ca 4-6mm max.

Mer såhär bör det sett ut.


Jag skulle inte ens testa, om motorn vickar bakåt nedåt så blir det skapliga ändingar i vinkel på knutkorsen, med all fara det innebär med mycket fläsk i motorn.[/img]

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Kan nog hålla, är ju väellådsbalken det handlar om. Blir det bra egenskaper på kudden med de materialen? Det svåra brukar vara att fixa en kudde som både dämpar vibrationer men är tillräckligt styv för att motorn inte ska röra sig.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag är en sådan tycker det "känns" bättre med mycke gods = svetsar även många gånger på varandra med MIG istället för 1 fog, gick nu åt 1m alu tillsats material per sida då jag matade in material i smältan så det fylldes upp rejält och blev en tjock fog.
Funderade även på att svetsa stående plattjärn ovanpå och inåt till dom stående bitarna som sitter där, men tyckte sedan att det nog blir overkill.

Så det blir test i sommar så ni bakom får se upp om ett motorpaket kommer farandes så får jag bygga nya fästen i 5mm tjockt stål nästa vinter


Hårdhet återstår att se i sommar, men hård hockey puck har ju fungerat okej, men nu blir det gummi åt alla håll och ingen risk för att M10 bulten kan vibrera mot stål som jag hade lite problem med innan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Ja jag jobbar ju bara på ABB's plåtverkstad,, vafan vet jag?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kadett4wd skrev:
Ja jag jobbar ju bara på ABB's plåtverkstad,, vafan vet jag?


Ja har hört stearinljus svetsning is the shit

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 329, 330, 331 ... 501, 502, 503   >>
66 besök idag (2495817 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande