Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
är en volvo s40 t4 nått att bygga på ?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (30326 totalt)
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
PIE skrev:
www.kbtsafety.se

KBT Safety AB, dom tillverkade alla bur/båge till JTCC bilarna (S40).
Jag själv har skruvat i en sån och mycket fin kvalitet.

MVH
PIE


tack för tipset ska maila dom thumbs up

_________________
erik stenmark
Citera
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
[quote="Magnus Thomé"]
ghost_boy83 skrev:
diffspärr samma som diff broms


På en Jeep och andra offroadare så är väl diffspärr att man låser det 100%?

Men ordvalen används ju ganska slarvigt överallt, väldigt vanligt att folk säger "den är diffad" när de menar att den har diffbroms. Alla bilar har ju diff, blir svårt att svänga annars :-) Så att någon säger "den har diffspärr" kan ju betyda lite vadsomhelst.

Sen när det gäller diffbroms, en grej som är vanligt på billigare framhjulsdrivna är att de har diffbroms som heter något tjusigt men bara består av elektronik som lägger an broms på det hjul som börjar spinna. Funkar i teorin och i vardagsbruk till viss del men.... personligen är jag inte imponerad och en riktig quaife eller lammelldiff är nåt helt annat på bana thumbs up[/quote

tack för att du benade ut begreppen tydligen ska de finnas diffspärr på s40 vet dock ej vilken årsmod eller hur pass bra den funkar

_________________
erik stenmark
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Har tyvärr ingen bra bild på buren men googla på S40 Challenge så hittar du säkert. Men den är säkert inte billig eftersom det är ett enhetsreglemente, dvs de kan begära nästan vilket pris som helst...

Du borde kunna komma ner till typ 1050 kg låter det som, kanske ytterligare 30 kg med plastrutor. Vår bil väger ca 980 kg men då har vi lättat mer men buren väger förstås.
Vi har 550 lbs/in (ca 100 N/mm) framfjädrar och 700 bak (ca 130 N/mm). Detta tillsammans med en rejäl justerbar krängare på 35 mm ger mkt bra balans (efter en hel del jobb med hjulvinklarna).

Känner inte till någon S40 modell med diffbroms, däremot finns en till 850R samt den torsenbroms som Quaife säljer.
Någon diffspärr finns inte och ska inte heller användas om man vill kunna svänga.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
TPR skrev:
Har tyvärr ingen bra bild på buren men googla på S40 Challenge så hittar du säkert. Men den är säkert inte billig eftersom det är ett enhetsreglemente, dvs de kan begära nästan vilket pris som helst...

Du borde kunna komma ner till typ 1050 kg låter det som, kanske ytterligare 30 kg med plastrutor. Vår bil väger ca 980 kg men då har vi lättat mer men buren väger förstås.
Vi har 550 lbs/in (ca 100 N/mm) framfjädrar och 700 bak (ca 130 N/mm). Detta tillsammans med en rejäl justerbar krängare på 35 mm ger mkt bra balans (efter en hel del jobb med hjulvinklarna).

Känner inte till någon S40 modell med diffbroms, däremot finns en till 850R samt den torsenbroms som Quaife säljer.
Någon diffspärr finns inte och ska inte heller användas om man vill kunna svänga.


du som jobbat me dessa bilar vad skulle du ge mig för råd som nybörjare, när det gäller fjädrar dämpare mm eftersom det är där jag kommer lägga mest krut på,har du någon tråd eller bilder där man kan se hur ni byggde eran s40?

_________________
erik stenmark
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Två frågor som är lite offtopic, men båda berör påståenden i denna tråd.
Erik, hoppas du inte störs för mycket av detta i din tråd? Isåfall, säg till så tar jag bort inlägget.
Svårt att starta en egen tråd med citat från en annan tråd...

TPR skrev:

...
Någon diffspärr finns inte och ska inte heller användas om man vill kunna svänga.


Grabben har en teori, som han numera praktiserar med utmärkt resultat i mindre skala, om att låst framaxel borde funka bra i fram- och fyrhjulsdrivna bilar om man anpassar körsättet en smula.
Kan det stämma?

Magnus Thomé skrev:

...
Sen när det gäller diffbroms, en grej som är vanligt på billigare framhjulsdrivna är att de har diffbroms som heter något tjusigt men bara består av elektronik som lägger an broms på det hjul som börjar spinna. Funkar i teorin och i vardagsbruk till viss del men.... personligen är jag inte imponerad och en riktig quaife eller lammelldiff är nåt helt annat på bana thumbs up


Är det så? Det som finns nu är kanske inte så anpassat till racing, men skulle inte en programmerbar abs-styrning kunna bli mycket bättre än allt mekaniskt?
På samma sätt som en programmerbar Ecu har förändrat motorstyrningarna?
Öppna diffar, tiltsensorer, g-mätare och möjligheten att bromsa in valfria hjul borde kunna balansera bilen till det yttersta?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



SRyLul skrev:
Två frågor som är lite offtopic, men båda berör påståenden i denna tråd.
Erik, hoppas du inte störs för mycket av detta i din tråd? Isåfall, säg till så tar jag bort inlägget.
Svårt att starta en egen tråd med citat från en annan tråd...

TPR skrev:

...
Någon diffspärr finns inte och ska inte heller användas om man vill kunna svänga.


Grabben har en teori, som han numera praktiserar med utmärkt resultat i mindre skala, om att låst framaxel borde funka bra i fram- och fyrhjulsdrivna bilar om man anpassar körsättet en smula.
Kan det stämma?

Magnus Thomé skrev:

...
Sen när det gäller diffbroms, en grej som är vanligt på billigare framhjulsdrivna är att de har diffbroms som heter något tjusigt men bara består av elektronik som lägger an broms på det hjul som börjar spinna. Funkar i teorin och i vardagsbruk till viss del men.... personligen är jag inte imponerad och en riktig quaife eller lammelldiff är nåt helt annat på bana thumbs up


Är det så? Det som finns nu är kanske inte så anpassat till racing, men skulle inte en programmerbar abs-styrning kunna bli mycket bättre än allt mekaniskt?
På samma sätt som en programmerbar Ecu har förändrat motorstyrningarna?
Öppna diffar, tiltsensorer, g-mätare och möjligheten att bromsa in valfria hjul borde kunna balansera bilen till det yttersta?



Innerhjulet kommer alltid snurra snabbare i en kurva, med låst framaxel så kommer ytterhjulet släppa vilket ger sämre grepp och mindre hastighet

ABS-styrda "diffbromsar" hade säkert funkat fint om om inte legat och överhettat bromsarna.

_________________
Mattias Broberg
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



ghost_boy83 skrev:
du som jobbat me dessa bilar vad skulle du ge mig för råd som nybörjare, när det gäller fjädrar dämpare mm eftersom det är där jag kommer lägga mest krut på,har du någon tråd eller bilder där man kan se hur ni byggde eran s40?


Rådet skulle vara att köpa en färdig bil, det blir betydligt billigare och enklare (och det säger jag inte bara för att jag har en bil till salu).
Bara stötdämparna på vår bil kostar lika mycket som din budget för modifieringar.
Men då krävs det ju även ett släp (ca 15 000 kr) för transport till banan och det förstår jag naturligtvis att inte alla har möjlighet till.

Det finns en gammal tråd här på Rejsa om hur vi funderade när vårt chassi skulle byggas om:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25075&highlight=volvo+s40+c . . . .

Kolla runt på de olika stötdämpartillverkarnas hemsidor för att se om någon gör fjäderben till S40:n.
Tycker att det borde gå att få för runt 10 000 kr utan att ha kollat upp det.
Utöver detta behövs kränghämmare bak (hemmabygge funkar utmärkt, se tråden ovan) och fälgar med R-däck.
Justerbara topplagringar är bra för att kunna få optimal camber och caster, påverkar traction väldigt mycket så att man kan undvika hjulspinn.
15" fälgar passar över T4:ans bromsar och ger fler valmöjligheter för däck = billigare driftkostnad.
Säkerheten är viktig: stol, bälte och gärna bur/båge.
Bromsarna klarar sig med nya bra belägg, bromsvätska och bromskylning om bilen är lättad så mycket som går.

Angående lättning så tror jag att plastrutor ger mer än plasthuvar, dessa går att lätta ganska mycket med vinkelslip. Vår bil har plåt kvar överallt men det är mest för att klara eventuell kontakt bättre, dvs inga onödiga depåstopp...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Patricc
Tumba
Här sen Mar 2018
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej jag är ny på forumet läst på den här tråden angående T4 och evo. Jag har funderat kan man bygga om Volvo s/V40 T4 Bulit on chassi och drivlina för fyr hjulsdrift men behålla kvar Volvo motor? Kanske en galen fråga men jag har haft dom tankarna nu ett par år

_________________
Patric Paassilt
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Finns en kille i Östersund som byggt just det du funderar på.
Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Patricc skrev:
Hej jag är ny på forumet läst på den här tråden angående T4 och evo. Jag har funderat kan man bygga om Volvo s/V40 T4 Bulit on chassi och drivlina för fyr hjulsdrift men behålla kvar Volvo motor? Kanske en galen fråga men jag har haft dom tankarna nu ett par år


Volvo finns ju med haldex så lådor bör gå hitta. Om nu bakändan är så lik Evon's så är den bit ganska lätt med. Sen gäller det bara att ha koll på slutväxlarna så dom är samma och få in en mellanaxel!

Mao behöver de inte vara så avancerat

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
är en volvo s40 t4 nått att bygga på ?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (30326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande