Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 22, 23, 24 >> 13 besök idag (245439 totalt) |
Idag fick jag äntligen en liten godislåda med alla delarna för att fixa extern generator/extern vevaxetrigger för att slippa begränsningen av originalgeneratorn som vållat lite driftstörningar. Skall provmontera och lägga upp bilder så snart det hinns med.
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Snacka om att man skulle behöva bygga ut garaget, men idag fick jag i alla fall färg på mittbiten av karossen - dom andra delarna skall lackas senare i veckan/helgen.
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Länge sedan jag uppdaterade tråden. Karossen har numera fått ett varv av vit färg som får sätta sig i väntan på att jag får mer tid att polera bort rinningar och göra fler modifieringar innan formarna skall göras i höst/vinter.
Har även hunnit med lite tester på bana sedan senaste uppdateringen - mer om detta senare. Lite provmontering av plattan för extern drivning/extern trigger: _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Så sant. Men o andra sidan kan man göra dom förändringarna som gör den ännu bättre vad det gäller infästningspunkter etc (förutom aerodynamiken som redan är utprovad och bra) o i mitt fall lite förändringar för mer luftgenomströmning vid avgassystem etc. Såklart påverkas aerodynamiken också av förändringar, men alla bilar är ju kompromisser och en "gatbil" har ju som bekant en hel del sådana. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Testet gick helt OK - dock framkom ett väldigt mystiskt fenomen som ej framkom någongång tidigare:
Jag byggde ju om till extern generator/extern vevaxeltrigger, testade med en riktigt gammal generator och allt fungerade perfekt - bra laddning trots alla extra elfläktar etc. Beställde en fabriksny/fabriksrenoverad Hella generator. Satte dit den inför provkörningen, stod och gasade hemma - inga problem. Men vid provkörningen visade sig att så fort jag växlade från 2:an till 3:an så dog motorn. Kollade loggen och den visade "missing sync" på triggern...hmm...hem, bytte givare till en annan som liksom den första också var helt ny - samma fel. Visade sig efter mycket felsökning att den nye generatorn störde givaren - funkade klockrent med den gamla Bosch generatorn. Har skaffat en annan som skall sitta där nu istället - skönt att hitta vad det var. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Inte den mest idealiska dagen när det är 32 grader ute, men vi kom iväg och körde en heldag i Ljungbyhed 24/7 för att prova ut lite småsaker. Hade ej byggt kylaren till Laminova Intercoolern så insugstempen stack iväg dock - som väntat. Körde det mesta av dagen utan laddtryck för att prova ut paddleshift etc, men 2 rundor blev det med lite tryck från "puffran" - det var fränt!!!
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Så - då vart fästet till kylaren för Laminova Intercoolern också tillverkad samt kylaren monterad - nu kan man hålla insugstempen i schack också. Vid mappningen hade jag en provisorisk - mycket mindre kylare - det funkade också, men med tanke på hur varmt det varit den här sommaren känns det som det inte är fel med en som är lite större..
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Skulle väl vilja uttrycka mig som så: jag har byggt den här mest på skoj hemma i ett litet villagarage och jag är dessutom absolut ingen "pilot" av rang så att säga vad det gäller det körtekniska heller för den delen, så det helt fel att göra den jämförelsen med en fabriksbyggd bil avsedd för bankörning. En duktig förare i en halvdan bil kan göra underverk på bana - tvärtom är betydligt svårare... _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Har gjort ett par mindre pluggar för att göra en avgjutning på den delen som strålkastarna skall sitta i. Bygger sedan upp dessa lyktpottor/sargar/infällningar etc på en avgjuten del ifall jag inte blir nöjd innan jag plastar in dessa i frontdelen av karossen.
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Radicalen är inte direkt f1. Och dem jobbar med reglemente.
Givetvis slår man inte ihop en väl utprovad bil på första försöket. Men nära inpå lika snabb kan både du och bilen bli. Men det lär ta några år _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Håller på att göra lite nya plenumfästen och dona med elbacken - bilder kommer.
Även om det är ett litet tag tills det är dax med SFRO2 så håller jag även på att plasta/spackla upp formen till det som skall bli runt strålkastarna som skall plastas in i fronten: _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||
Våra race- och banåkarbilar Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 22, 23, 24 >> 13 besök idag (245439 totalt) |