Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 22, 23, 24   >>
13 besök idag (245439 totalt)
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Idag fick jag äntligen en liten godislåda med alla delarna för att fixa extern generator/extern vevaxetrigger för att slippa begränsningen av originalgeneratorn som vållat lite driftstörningar. Skall provmontera och lägga upp bilder så snart det hinns med.



_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Delarna inte hopmonterade därför sitter givaren ej mitt för triggerhjulet på bilden.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Snacka om att man skulle behöva bygga ut garaget, men idag fick jag i alla fall färg på mittbiten av karossen - dom andra delarna skall lackas senare i veckan/helgen.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Länge sedan jag uppdaterade tråden. Karossen har numera fått ett varv av vit färg som får sätta sig i väntan på att jag får mer tid att polera bort rinningar och göra fler modifieringar innan formarna skall göras i höst/vinter.
Har även hunnit med lite tester på bana sedan senaste uppdateringen - mer om detta senare.

Lite provmontering av plattan för extern drivning/extern trigger:





_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Solenoiden för växlingen skall också få plats - det blir millimeterpassning till golvplåten i bilen dock..






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Bil/släp lastat för lite fler tester för ett par veckor sedan av paddle shift systemet så det lirar ihop med MaxxECU styrningen.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Fjonkalicious
Skåne
Här sen Sep 2012
Inlägg: 27



Spännande att se var detta landar, har följt tråden noga. Synd att karossen var så kass, då det verkar vara en bra grund för en snabb bil.

_________________
Filip Svensson
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Fjonkalicious skrev:
Spännande att se var detta landar, har följt tråden noga. Synd att karossen var så kass, då det verkar vara en bra grund för en snabb bil.


Så sant.
Men o andra sidan kan man göra dom förändringarna som gör den ännu bättre vad det gäller infästningspunkter etc (förutom aerodynamiken som redan är utprovad och bra) o i mitt fall lite förändringar för mer luftgenomströmning vid avgassystem etc. Såklart påverkas aerodynamiken också av förändringar, men alla bilar är ju kompromisser och en "gatbil" har ju som bekant en hel del sådana.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Testet gick helt OK - dock framkom ett väldigt mystiskt fenomen som ej framkom någongång tidigare:
Jag byggde ju om till extern generator/extern vevaxeltrigger, testade med en riktigt gammal generator och allt fungerade perfekt - bra laddning trots alla extra elfläktar etc. Beställde en fabriksny/fabriksrenoverad Hella generator. Satte dit den inför provkörningen, stod och gasade hemma - inga problem. Men vid provkörningen visade sig att så fort jag växlade från 2:an till 3:an så dog motorn. Kollade loggen och den visade "missing sync" på triggern...hmm...hem, bytte givare till en annan som liksom den första också var helt ny - samma fel. Visade sig efter mycket felsökning att den nye generatorn störde givaren - funkade klockrent med den gamla Bosch generatorn. Har skaffat en annan som skall sitta där nu istället - skönt att hitta vad det var.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Inte den mest idealiska dagen när det är 32 grader ute, men vi kom iväg och körde en heldag i Ljungbyhed 24/7 för att prova ut lite småsaker. Hade ej byggt kylaren till Laminova Intercoolern så insugstempen stack iväg dock - som väntat. Körde det mesta av dagen utan laddtryck för att prova ut paddleshift etc, men 2 rundor blev det med lite tryck från "puffran" - det var fränt!!!


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Så - då vart fästet till kylaren för Laminova Intercoolern också tillverkad samt kylaren monterad - nu kan man hålla insugstempen i schack också. Vid mappningen hade jag en provisorisk - mycket mindre kylare - det funkade också, men med tanke på hur varmt det varit den här sommaren känns det som det inte är fel med en som är lite större..




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106



Tumme upp, gilla och följ tråd - check.

Kul att se detaljerna i det du gör.

Micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
mitche skrev:
Tumme upp, gilla och följ tråd - check.

Kul att se detaljerna i det du gör.

Micke


Tack - roligt att höra thumbs up

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Vad gissar du att speeden på denna kommer att ligga på i jämförelse mot en Radical?

_________________
Magnus Falk
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
stilldouble skrev:
Vad gissar du att speeden på denna kommer att ligga på i jämförelse mot en Radical?


Skulle väl vilja uttrycka mig som så: jag har byggt den här mest på skoj hemma i ett litet villagarage och jag är dessutom absolut ingen "pilot" av rang så att säga vad det gäller det körtekniska heller för den delen, så det helt fel att göra den jämförelsen med en fabriksbyggd bil avsedd för bankörning. En duktig förare i en halvdan bil kan göra underverk på bana - tvärtom är betydligt svårare...

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har gjort ett par mindre pluggar för att göra en avgjutning på den delen som strålkastarna skall sitta i. Bygger sedan upp dessa lyktpottor/sargar/infällningar etc på en avgjuten del ifall jag inte blir nöjd innan jag plastar in dessa i frontdelen av karossen.






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Radicalen är inte direkt f1. Och dem jobbar med reglemente.

Givetvis slår man inte ihop en väl utprovad bil på första försöket. Men nära inpå lika snabb kan både du och bilen bli. Men det lär ta några år

thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Det härdade kvickt i värmen:



Nu kan man göra en avgjutning så man kan börja "yxa" lite friare.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Så här blev det efter avgjutningen sent i gårkväll:




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Håller på att göra lite nya plenumfästen och dona med elbacken - bilder kommer.

Även om det är ett litet tag tills det är dax med SFRO2 så håller jag även på att plasta/spackla upp formen till det som skall bli runt strålkastarna som skall plastas in i fronten:


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 22, 23, 24   >>
13 besök idag (245439 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande