Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort... | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 43, 44, 45 >> 16 besök idag (217134 totalt) |
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Nu i veckan kommer blocket tillbaka och de nya fälgarna lackerade, det skall bli sjukt kul att sätta ihop det och göra dom första provkörningarna. Jag kommer att köra lågt laddtryck till börja med och sedan öka upp allt eftersom.
- Nya packningar -levererade, Check - Nya kolvar och borrat block, snart levererade, Check - Genomgång av topp - Check - Motorutrymme - lackerat, Check - Värmefilm i motorutrymme, väntar men inköpt - Nav till tänd och remskiva , Check (Tack Ola) - Rost vidgjord i tröskel - vidgjord och lackerad, Check - BBS E88 fälgar - anpassade & renoverade, Check - Cup2 inhandlade - Växellådan - blästras och epoxilackas, Check - Nytt BMC luftfilter inhandlat, Check. Råkade rulla över det gamla - Styrenhet till turbon flyttad - Check - Fixa handbromsen, väntar. - Och en hel del annat småpill som att sätta ihop motorn - väntar - Göra hjulinställning och vikta upp den, väntar Köra med den och sätta en hygglig tid på Ljungbyhed, väntar med spänning Fortsättning följer... _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Så här kul såg dom gamla kolvarna ut efter 100mil, sjukt kul faktiskt, längesedan jag skrattade så mycket (det gjorde jag faktiskt)
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Såg alla ungefär likadana ut? _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||
Ungefär, fast denna hade förstaplatsen och i fjärde cylindern _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
I all bedrövlighet så får jag ändå tacka dig för din uppriktighet, vilket är ovanligt idag då man helst skall göra allt tillrättalagt så att allt är perfekt och en miljon likes innan dagen är slut.
Kan tycka att du krånglat till det lite onödigt mycket utan att ha hela bakgrunden. Du har en ruskigt påkostad bil rent okulärt och även många fina delar. Om inte jag minns fel så har bilen och tidigare förare ej levererat några direkta toppresultat men det får du ta som hörsägen. Om jag gjort samma resa som du ny har gjort så hade jag nog istället byggt en 250 hk 944 turbo S motor utan en massa extra dyra komponenter och låtit det vara kring 250-270 driftsäkra hästar. Speciallösningar blir snabbt dyrt och framförallt tycker jag det blir stökigt när något går sönder. Vidare så blir man snabbt i knät på motorbyggare och annat, vilket inte är önskvärt då det är svårt att ha koll på processen och tyvärr är bilsportbranschen full av folk som lovar mycket och håller tunt. Kämpa på nu så har du ett riktigt vasst trackday vapen till mitten av säsongen 2018! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Har ni rett ut orsaken till varför det blev såhär illa efter 100mil? Jag hoppas jag får ihop mitt skrälle under sommaren eller nästa säsong, så hoppas jag vi ses i Ljungbyhed!! _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Själv sitter jag och tänker att du är en ganska bra typ... ...för när du är klar med den här bilen och utsorterad så överväger du förhoppningsvis att sälja den. Och då kan jag nog tänka mig att stå där med lädret och köpa en färdig fungerande bil, som komplement till pallbocksräsern. Kämpa på! Det blir bra till slut |
||||||
Tack John!
Visst har jag gjort det onödigt svårt för mig, men jag har såklart lärt mig mycket under resans gång vilket givetvis är tacksamt men inte alltid så produktivt för körningen på banan. Jag älskar att köra och tycker om lite äldre bilar som ger lite, i mitt tycke, bättre känsla. Skall man vara snabbast och tillbringa mest tid på banan så är det förmodligen inget bra alternativ. Ett bra alternativ hade förmodligen varit att stoppa ner en 968 motor och se till att den hade tillgång till bra välkyld olja. Det bästa alternativet rent motormässigt hade varit att pryla ner en Volvo femma. En torrsump hade säkert fixat en del problem men det är egentligen inte det som har varit det stora problemet. Nåväl allt det som är gjort kan man inte göra något åt, det kändes bra just då och det är en bra lärdom att ta med sig när man ger sig in i ett sådant här projekt. Framtiden kan man dock göra något åt och jag är inte den som ger upp. Bilen går underbart bra motormässigt (när den går) och chassimässigt. I stort sett så har inget av de fysiska motorproblemen i texten har uppstått lokalt utan mer regionalt. Möjligtvis undantaget beslutet att påbörja projektet. Transparansen har dock ett pris och det är inte allt för sällan en negativ syn på det i text, speciellt om man skall göra projektet i expressfart och redovisa det som det kommer. Helt riktigt som du säger så ger det inte alltid flest likes. Men nu kommer jag inte titta i backspegeln förutom lärdomsmässigt. Jag kommer heller inte att forcera fram att det skall vara färdigt till en viss tidpunkt bara för att jag skall köra en viss trackday. 2018 har börjat bra med karossarbeten och nu väntar jag "bara" på motorn. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Det finns inga spikmärken på kolvarna som skvallrar om just det, den har inte gått varm mer än vad som är normalt. Det enda jag/vi kan komma fram till är att cylinderloppen på något sätt blivit för trånga och det kan ha flera orsaker; - Cylinderloppen har blivit ovala när toppen spänts på - Det har varit för litet spel mellan kolvar och cylindervägg - Att aluminiumkolvarna expanderar fortare än stålcylindern Krysshoningen är fältvis helt borta i cylinderväggarna, det är nageldjupa repor i kolv och cylinder. Problemen började dag ett och det var först de sista milen som triggerhjulet lämnade in. Man kan spekulera i en massa orsaker, men nej inget klart. Det borde i alla fall inte skett efter 100 mil. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Tack Anders! Det tar tid innan det sker. Innan jag säljer bilen har du lockat över mig till "the dark side"
Vi får hoppas det, för jag har lovat dig en åktur _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Man kan torrgasa på pallbockarna också om vi inte blir klara. Du är välkommen över när som att göra samma sak
|
||||||
Har också torrgasat i ett par år nu...
Inte särskilt kuligt Men skam den som ger sig _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||||
Jo precis, den som vill ge upp kommit till fel ställe. Även om det känns rätt irriterande ibland. Var förresten förbi ditt SKRUVgarage idag. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Titta en motor! I retur efter bara 4 månader.
Nu jäklar skall det kontrollmätas och avsynas Sen blir det _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Det här tempot tycker jag inte om. Stressa inte, det är lätt att göra misstag då. Glöm inte kaffepauser, surfa-rejsa-paus osv. Det är fortfarande kallt ute, så du kan jobba på i lugn och ro! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort... | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 43, 44, 45 >> 16 besök idag (217134 totalt) |