Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Mest pang för pengarna? | 2016 besök totalt |
Hej!
Börjar bli dags för nya däck till min gaträser. Har tidigare åkt "sport"däck och Semi-r på bana, aldrig provat R-däck - vilket kanske betyder att det är dags. Men då banåkakontot är begränsat lutar det ändå mer åt Semi-R än det andra. Är t.ex. ett Toyo R888R så mycket bättre än ett Federal 595 RS-R att det är värt mellanskillnaden? Vilket däck ger mest valuta för pengarna anser ni? Åker idag 225/45 på 17x8. Har en uppsättning 15x7 också men vad jag läst mig till så blir det för smalt för åtminstone 225or R-däck? Och hur är skillnaden mellan ett 205 R-däck och ett 225 Semi-r? Går det att generalisera lite och säga att ett 2xx R-däck är ungefär som ett 2xx semi-r? _________________ Peter Bergman |
||||||||
Med riktigt feta bilar så kan ju rdäck vara bra för att det ska tåla lite längre banåka pga vikt och massa effekt. Men din bil är ju hyffsat lätt så du kommer ju lite längre då med "nästan-rdäck".
Personligen så tycker jag att antalet banträffar du tänker köra på ett år och hur mycket du kör bilen på gatan (om du kör samma däck hela sommarsäsongen) skulle avgöra. Men om du har en separat uppsättning banåkahjul så blir ju fråga lite annorlunda. - Har du problem att du inte kan köra så långa pass du vill för att däcken går varma? - Vad är viktigt för dig förutom hyffsat pris? Varvtider, styrprecision/styrkänsla, hjulens vikt, livslängd/tålighet vid lite lättare överkörning på bana? Jag har inte hundra koll på hur listan på däcksmodeller (rdäck+nästanrdäck) hamnar om man sorterar dem i prisordning. Det varierar ju dessutom från år till år. Har du koll, har du en lista på de du funderar på? _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Jag förespråkar två uppsättningar hjul. Det går fort att byta till R-däck när det är dags för bankörning! En annan aspekt är ju hjulvinklar. Om man kör med en massa negativ camber och toeout så sliter det ganska mycket på de dyra R-däcken om man skall köra några mil till jobbet varje dag. Men kör man med orginalvinklar så sliter det ju betydligt mindre...
Mvh /Claes 1100kg 240hk RWD 255:or fram, 285:or bak _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
Ska nog ta och skaffa mig en uppsättning transportdäck. Siktar på 4-5 träffar med 4x10-15min körning per gång.
Vid 15 min börjar det väl närma sig men inget problem direkt. I ordningen: livlängd, varvtider, vikt, styrprecision skulle jag då säga.
De jag tittat mest på är i storleken 225/45-17 Federal 595 RS-R 1040:- Nankang NS2R 1065:- Nankang AR-1 1795:- Michelin PSC2 1895:- Toyo R888R 2295:- _________________ Peter Bergman |
||||||||
Vi åkte Nankang NS2R 205/50-15 på min BMW E36 långloppsbil på Mantorp i våras, mkt imponerad av grepp och slitage för den billiga pengen. Efter 6 timmar långloppsrace där vi roterade fram och bakdäcken med varandra för jämnare slitage var det säkert 4 timmar kvar i däcken efter slutfört race. De har mycket mönster så är säkert inte lika högljudda som R888R eller AR-1 på gata, vet dock inte hur greppet är i blött då vi aldrig hann testa. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Istället för att starta ytterligare en tråd med samma fråga så skriver jag här..
Framhjulsdriven bil med dubbla uppsättningar hjul, en för bana och en för transport. Väger in på ca 1350kg med förare och har runt 270-280hk, vilka däck är mest pang för pengarna? Fälgarna som de ska sitta på är 8x18 och jag får plats med upp till 245or. _________________ Emil W |
||||||||
Däck för banåka Mest pang för pengarna? | 2016 besök totalt |