Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (8890 totalt) |
Mazda 323F av denna modell var ju riktigt snabb när den kom, om jag minns rätt gjorde den 0-100 på 8.1 sekunder! Jag försökte rejsa mot en sådan när jag var typ 18 år med min då 116hk starka Volvo 240. Det gick inte så bra om vi säger så (240:n gjorde typ 0-100 på 13-14 sekunder)och jag förlorade stort gång på gång.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||||
Re:
Ja de va förvisso pigga på den tiden med sina 131hk dohc och min vill jag minnas vägde 1050 eller 1150 från början. Dock hade denna bara en 1.6l på 90 hk men tack vare vikten så åkte man ifrån bmw 325 på små kurviga vägar. Det var där nån stans bygget gick från motorbyte till 1.8 men det blev aldrig så riktigt. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Sprinkler installerat, jag hoppas att det aldrig kommer användas men om så händelsen är framme så bör skadorna vara betydligt mildare.
Sen är det inte helt optimalt att dra alurör i en fullt monterad bil. Sånt här ska vara på plats innan inredning och maskinpaket är monterat för att få det snyggt. 6 huvud monterat, 1 på var sida förare /passagerare och 4 i motorytrymmet. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Re:
Det är inga pengar att prata om längre anser jag. Detta är rrs egna kitt för 1995:- där allt ingår. Rören är lite väl i kortaste laget och inga skarvar får finnas utöver sprinkler skarvarna. De ska spraya i 90g vinkel och jag hade önskat fler punkter för att täcka upp ordentligt. Men det är kanske så att det räcker? Innehållet är afff och ska tåla alkohol baserade bränslen. ![]() _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Re:
Skarven ser ut som en vanlig luftkoppling koppling https://a-store.se/10/verktyg--maski _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Stämmer bra, kan tycka att en skärkoppling hade varit bättre men snabbkopplingar är vad som levereras. Kan naturligtvis montera egna men av instruktion och FIA så får man inte det. Inte för att jag kör i någon klass utan mer för jag ville testa att montera utan skarvar. Har dessutom en drös ligger men de smälter ganska tidigt då mina är i plast rakt igenom. Dessa är i metall med plast för att "släppa" på låsning. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Re:
Ja det blir ju i det närmaste självklart att sätta in då. Men det är nog många många som ändå inte gjort det (ännu) på sina hobbyracingbilar är jag rädd för. _________________ ![]() |
||||||
Re:
I detta fall får man nog kalla det som ett aktivt val, oavsett hobby eller ren racing. Sen finns det säkert bättre alt än vad jag köpt. I bil hobbyn får man faktiskt vad man betalar för. Och med min tur så kommer väl inget ur flaskan när man väl drar i wiren ![]() Utöver sprinkler blev det även en "R" klibba och snabbfästen monterat. Får man tacka dig för Magnus som skicka ut en batch. ![]() _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Re:
Tuff bil och intressant med släcksystemet, sånt får jag nog införskaffa. Såg att RRS hade två olika kit, ett kit för bensinbilar (1995:-) och ett kit för E85-bilar (2295:-). Olika typer av AFFF skum, tydligen. _________________ Johan H |
||||||
Re:
Jag har köpt detta i förtroende från rallyshop.se så när du nämner det så ska jag ta en extra kik på flaskan innan man hoppar högt. Vore tämligen tråkigt om branden inte slocknar ![]() Men frågan ställde jag med krav på alkohol bränsle i mitt fall. Ska kolla det direkt imorgon men reagerade när jag läste i instruktion att kittet inte är för e85. Dock inte lagt möda att kolla ![]() _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Re:
Jag hittade infon här, https://www.racegear.cc/se/rrs-sprin *) Systemet finns med två varianter av AFFF-skum i: AFFF (standard) - Filmbildande skum som är mycket effektivt mot brand i fasta material och främst bipolära vätskor som ex.vis bensin, diesel, olja. Verksamt även mot brand i polära vätskor som ex.vis alkohol, etanol, E85 men skumfilmen löses relativt snabbt upp med ökad risk för ev. återtändning. AR-AFFF (alkoholresistent) - Filmbildande skum med hög beständighet mot polära vätskor som ex.vis etanol och rekommenderas därför om du har E85 som drivmedel. Har givetvis också alla goda släckegenskaper som ett "standard AFFF-skum" har. _________________ Johan H |
||||||
Re:
Precis, gjorde en googling gällande afff och där framgick att vad jag ska ha är ar - afff så jag kommer ringa så snart som möjligt och förklara läget. Om det är afff så kommer det inte släcka något vid brand. Dock handlade jag av race gear från början, men leveranstiden var allt för dryg så jag valde byta leverantör efter 2 mån väntan. Men det ska kollas upp och se vad som händer. ![]() _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Fel åtgärdat provisoriskt. Busenkelt fel men delarna är lite svårare att hitta.
Bränslet var inte orsaken och vid närmare koll så är det skönt med mer avancerade sprut med knacksensor som retarderar tändningen och med 30% lambda reglering så kan man köra med lite ojämn kvalité utan problem. Så nu blir det bokning av förarträning och samtidigt testa bilen igen På sveistad. ![]() _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Nyfiken på hur 4wd installationen gick till.
Bilder på detta skulle vara skoj att se, älskar att se folks uppfiningsrikhet ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Re:
Du får bita ihop. Kanske gör en Flash back historia nån gång ![]() Vill mena att det finns bilder kvar på datorn, iaf en del. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Licens rapport
![]() Lite uppvärmningsvarv, spårvals genomgång och lite lätt teori. Efter det var det bara att köra och öva. Motorn gick bra men misstände några gånger, känslan av chassit var endå hyfsat och lätt överstyrd vilket underlättade kurvtagningen några gånger. Hade ett skönt Flow! Körde sedan in för andra gruppen. När de väl var klara dundrade jag in igen. Körde lite uppvärmning för att sedan ge på, nu svarade rovan som den skulle. Jävlar att det går undan. Men, det är ju alltid ett men. Avkylningsvarvet blev "äsch" ett till full attack vilket resulterade i en avåkning i crosskurvan. Full gass ut från "s" et och ut mot torpan. Och där kom 4hjulssläppet rätt ut. Jaja, bromsarna dog, kofångaren slaktades samt oljekyl till växellådan. Lärdom, mindre gas för det finns otäckt mycket effekt. Bromsslangarna bak måste dras om då drivaxeln klippte slangen vid full infjädring. Och sen bör jag lära mig laga glasfiber ![]() Men, frugans 330d touring fick agera träningsbil resten av dagen. Den gick att hålla stumt genom hela banan i princip. Väldigt bra bil men registret i motorn hinner man somna av. Tror dock att den gör bättre varvtider faktiskt ![]() ![]() ![]() _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Då är alla pryttlar hemma så man kan laga upp liket. Se om mantorp på tisdag är möjligt eller om man kan slappa lite och ta nästa chans.
Har lite att göra på vardagsbilen med bromsbyte etc. Ny men beg hastighetsgivare så launch etc ska fungera igen, detta var anledningen till att bilen inte alls gick speciellt bra. Launch slog i vid 4000 vid varje tillfälle och det visade sig va ett stift som gått av. Lätt löst, svårt att hitta kontaktstycket. Tyvärr va oljekylet fraktskadat men får provtrycka utan att bli blåst på returen. Slang till bromskretsen har jag liggandes och presshylsor. ![]() ![]() _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Lite bilder från sista träffen, innan jag rasera bilen haha. Hyffsat blank och fin efter alla år i garaget sen jag lackade allt i verkstan under en semester. Finns gott om skavanker men ger endå ett bra intryck sålänge man inte kollar med lup. Visionen var att ha en bil i top notch skick vilket den var i steg 1, dvs FWD och liten snurra. Blev en enkel 2-stegspolering inför detta år.
Ganska mycket testande kvar, ska ställa knivarna på mjukaste läget. Laga mina skador och hjulinställning lär göras då ena hjulet vikt sig en aning. Tänkt köra mantorp imorgon men hinner inte riktigt med allt. ![]() ![]() _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (8890 totalt) |