Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 24, 25, 26 >> 32 besök senaste veckan (199075 totalt) |
Styrväxeln på plats i teorin, fick smalna av övre bärarmen ytterligare 20mm för att få bra frigång för styrväxeldamask och bultskallar etc.
Denna uppsättning ger mig nästintill 100% ackermann och perfekt placering med 10mm frigång mellan styrled och fälgbana. Ska förstärka upp övre bärarmen mellan plåtarna som klär spindeln och det röret som är flyttat 20mm då det annars blir en naturlig brytpunkt. Återstår även en 100% korrekt styrväxel med ingående axel, styrleder och nya inre styrleder som matchar längd(volvo 850 styrleder ligger bra till, borde med lätthet gå att använda och sedan tillverka en förlängning på dem bara) Det jag klurar på är om man ska bry sig om att bredda styrväxeln eller inte, den behöver bli 112,8mm längre än vad den är original, och tanken var att bredda både hus och axel för att inte skapa längre hävarm utanför styrningarna. Men frågan är om det är nödvändigt att bredda styrväxelhuset, är rätt så brett ändå. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Men, får du inte bumpsteer om längden inte stämmer. Det får du underkänt på om dom kollar. Ja om du har det vill säga.
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Daniel pratar om själva huset, det påverkar inte geometrin. Min tanke är att om du förlänger kuggstången 60 mm per sida blir inte flexet överdrivet stort, det är inte så mycket tid man tillbringar med fullt styrutslag i alla fall. Om all förlängning blir på en sida blir det kanske lite mycket fri ände utan stöd. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Om jag förstått detta rätt (rätta mig gärna, annars blir det mycket fel i onödan) så skall styrleden ligga i linje med skärningslinjen mellan övre och undre bärarmarnas inre led. (Linje A) Sedan skall yttre leden skära den yttre skärningslinjen mellan övre och undre bärarmarnas yttre spindelleder i samma %-sats av höjdskillnaden. (Linje B) Placerar man styrväxeln direkt framför någon av bärarmarna så slipper man räkna % och ska dessutom slippa toe-förändringar vid justering av camber. (I teorin iaf...) Här kommer vi till det jag hoppas jag uppfattat rätt; Styrleden skall helst inte ligga i yttre skärningslinjen, utan ska ut utanför denna för att skapa ackermann(kompensering för svängradie mellan inner/ytterhjul så att inte ena hjulet släpar). Ackermann beräknas genom att titta på bilen uppifrån och rita en linje mellan styrled och spindelled, den skall skära mitt i bakaxeln för 100% ackermann. Korrekt? Rätta mig gärna annars då detta är outforskade marker för mig. Stal en bild från en äldre post av Ronny; Ja, Guson. Lite så tänkte jag, förlänga lika mycket på båda sidor borde inte skapa så mycket brytning. Och hur ofta ligger man på fullt rattutslag som sagt Det är ju parkeringshastigheter isf. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Hej o hå, här händer inte så mycket tyvärr.
Vart hård drabbade av VABruari... Men nu är man igång igen och håller på att tillverkar alla jiggar för bärarmarna. Hoppas kunna börja loppa ihop bärarmarna inom ett par veckor Söker fortfarande efter en svarv, storleksordning bänksvarv: Blomqvist, emcos största, myford ml7 etc. Har missat två tillfällen på blocket redan som var relativt nära hemmet _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Up and running igen.
Svarv hemma 👍 Tillbehör så innibombens. Dock verkar stickstål saknas, så det behöver kompletteras. Satans vad tung den är med bord... _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Någon i Västmanland eller närliggande områden som har ett maskinpass man lite snällt skulle kunna få låna?
Behöver väga in och justera svarven så den står perfa. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Har du inte redan ett bra pass är väll det en vettig investering med ett nytt eget?
Ett libella typ eller motsvarande billigare modell behöver inte bli så rackarns dyrt. De kommer du ju nedåt 0.5mm/m med och så mycket tightare än så är väll knappt nödvändigt på en så pass liten maskin. Har man ett eget man är rädd om kan man ha nytta av det många år _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Användningsområdet för ett sådant exakt pass är kraftigt begränsat tycker jag. Därav har jag valt att låna ett för att inte ytterligare belasta projektbudgeten. (Och hittat ett också) Blir injustering av svarven under veckan och förhoppningsvis svarvar den finfint snart _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Har kommit igång o svarvat lite passdelar nu till jiggarna.
Inte så mycket kvar nu faktiskt innan jag kan vända fokus till att bygga bärarmarna. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
4 av 6 bärarmar klara för tiggen, sånär som på en plåt för övre bärarmarna för att avlasta det korta röret.
Egentillverkad "insexskruv" för passning mot nedan hylsa _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Nu känner jag mig dum... var skulle den vara? Tittade på alla bilder på hela sidan men blev ändå _________________ Magnus Thomé |
||||
Exacto mundo Slutförde övre bärarmarna med förstärkningsplåten och snyggade till genomföringen för insexskruven. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 24, 25, 26 >> 32 besök senaste veckan (199075 totalt) |