Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En till leverantör av motortävlingsförsäkringar - Nitroz
<<   1, 2, 3   >>
6536 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:

dom tar 995 för en förarlicens.... och jag tar 550.... så jo jag vet att det hade blivit billigare....

Fast nu jämför du äpplen och päron forfarande.

Du framstår tydligt som ett försäkringsbolag, till och med högst upp på din hemsida.

Nitroz är ett förbund som har hela paketet, gemensam kalender för alla evenemang, system för arrangörer/klubbar för att hantera anmälan - inkl betalning osv och som jobbar mer profilerat med lobbying för motorsport osv.

och oavsett skillnaden , hade det ändå inte vart bättre om vi samarbetat på grunden med försäkringarna och gjort den delen billigare?

och kunnat låta alla nitroz förare att även få en SMA licens ingå?....

dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:

och oavsett skillnaden , hade det ändå inte vart bättre om vi samarbetat på grunden med försäkringarna och gjort den delen billigare?

Med det resonemanget så hade det varit bäst om alla använt SBF's försäkring.

Personligen gillar jag fri konkurrens med många aktörer framför monopol.

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

therealpinto skrev:

Min reflektion är att det skulle vara snyggt om de här organisationerna kunde acceptera varandras förarlicenser/försäkringar under vissa förutsättningar. Jag som arrangör (med SMA som jag haft hittills) skulle personligen inte ha några problem att låta förare med SBF eller annan fungerande förarförsäkring köra på mina event.

Men det kräver nog ett relativt moget samarbete mellan relativt mogna organisationer, med mogen kommunikation - och där skiljer det nog en del mellan dessa idag, tyvärr.

Gustaf

Golfklubbarna gör ju ngt liknande (fast för spel, inte på licensnivå).

Ska du spela hos en annan klubb så får du betala för dig, samtidigt som vissa klubbar samarbetar och låter sina medlemmar spela fritt (eller mot reducerad avgift) hos sina allierade.

Ska det fungera så behöver SBF sluta krama sitt monopol.

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Med det resonemanget så hade det varit bäst om alla använt SBF's försäkring.

Personligen gillar jag fri konkurrens med många aktörer framför monopol.

fast där är det ju en fundanmental skillnad.....

jag med SMA öppnade upp möjligheterna för alla...... Nitroz handlar bara om ekonomi och sämre sådan än om vi samarbetat för alla.... varken mer eller mindre.....

men var och en är ju fri att göra som dom vill... vill folk betala mer för samma sak så är det ju deras val.....

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
....vill folk betala mer för samma sak så är det ju deras val.....

Tyvärr är det ju så numera att man blir rånad av många, förr var det bara SBF som rånade en...

Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Nitroz handlar bara om ekonomi och sämre sådan än om vi samarbetat för alla.... varken mer eller mindre.....

Det var då ett tjatande om att Nitroz gör det för egen vinning. Försöker du påstå att du jobbar ideellt?

Det ser rätt illa ut när det kommer från dig, som har bättre avkastning på verksamheten än Nitroz.

https://www.allabolag.se/5564763604/slc-racing-ab
https://www.allabolag.se/5565185971/nitroz-aktiebolag

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Nitroz handlar bara om ekonomi och sämre sådan än om vi samarbetat för alla.... varken mer eller mindre.....

Det var då ett tjatande om att Nitroz gör det för egen vinning. Försöker du påstå att du jobbar ideellt?

Det ser rätt illa ut när det kommer från dig, som har bättre avkastning på verksamheten än Nitroz.

https://www.allabolag.se/5564763604/slc-racing-ab
https://www.allabolag.se/5565185971/nitroz-aktiebolag

nu är det iofs inte bara försäkringar i mitt bolag... så vet inte vad du försöker få fram....

jag har inte sagt nånting om ideellt .... utan att det är dumt att inte samarbeta och få fram lägre kostnader för alla istället för snuttifiera oss i många olika småförbund.... när nitroz ändå lika gärna kunde samarbeta och göra exakt samma sak och få lägre kostnader....

du försöker ju bara vara dum mest nu verkar det som... lycka till då.... jag inser att skillnaden mellan 995 och 550 för dig är skitsamma.... bara jag som tycker det är onödigt när vi istället kunde kanske fått ner kostnaden ytterligare lite genom bli större mot försäkringsbolaget i grunden....

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

när man använder samma bolag som SMA och Stecc väll gör? så blir det lite löjligt

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Babbe skrev:
när man använder samma bolag som SMA och Stecc väll gör? så blir det lite löjligt

jag vet inte vilka nitroz och stec använder ... stec använde IF som ju jag använder förra året.. men dom blev utslängda därifrån och tydligen har något annan variant i botten kanske?? ... men inte IF iaf ....

nitroz har ju inte meddelat utåt så jag vet vad dom använder än iaf... men kanske nån annan vet?

jag har iaf IF och det har jag varit öppen med hela tiden vilka som ligger bakom mina försäkringar...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
STEC har ju släppt att deras motortävlingsförsäkring kommer från Folksam

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

Fredrik - SLC skrev:
när nitroz ändå lika gärna kunde samarbeta och göra exakt samma sak och få lägre kostnader....

Det lär väl bara bli billigare för Nitroz om kostnadssänkningen pga samarbete (ökad volym) blir större än SMA:s pålägg?
Vilket jag är tveksam till att det skulle bli?

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Babbe skrev:

jag vet inte vilka nitroz och stec använder ... stec använde IF som ju jag använder förra året.. men dom blev utslängda därifrån och tydligen har något annan variant i botten kanske?? ... men inte IF iaf ....

nitroz har ju inte meddelat utåt så jag vet vad dom använder än iaf... men kanske nån annan vet?

jag har iaf IF och det har jag varit öppen med hela tiden vilka som ligger bakom mina försäkringar...

thumbs up

Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:

du försöker ju bara vara dum mest nu verkar det som... lycka till då.... jag inser att skillnaden mellan 995 och 550 för dig är skitsamma.... bara jag som tycker det är onödigt när vi istället kunde kanske fått ner kostnaden ytterligare lite genom bli större mot försäkringsbolaget i grunden....

Du fortsätter jämföra er som att ni har samma produkt - vilket ni inte har i mina ögon. Ser inte du skillnaderna?

Det som börjar ske nu är att det skapas en konkurrensutsatt marknad för motortävlingsförsäkringar. Dvs, om ett par år så kanske dom säljs direkt till arrangörerna utan "förbund" som mellanhänder.

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:

För Speed Week?

Appropå Speed Week så slog nog det evenemanget ett rekord i år.

200 platser á 7800:- sålde slut på en eftermiddag (14.00 - 18.00).

Finns det något annat som kommer i närheten?

Älska varje varv!
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Re:

dstr skrev:

Det som börjar ske nu är att det skapas en konkurrensutsatt marknad för motortävlingsförsäkringar. Dvs, om ett par år så kanske dom säljs direkt till arrangörerna utan "förbund" som mellanhänder.

Problemet är ju att dom är beroende av ett försäkringsbolag och alla vet ju att ju fler försäkringar du har desto bättre pris kan du få..
Så enda sättet är då att försäkringsbolaget ska starta en egen motortävlingsförsäkring och då sälja direkt till arrangörerna om det ska kunna bli billigare, för som det är nu så blir det ju dyrare med flera aktörer..
Alltså SBF och SMA kan ju tappa medlemmar om flera bolag startas och då till slut så kanske försäkringsbolaget höjer priserna för SBF och SMA.

Eller tänk nu om flera olyckor händer för Nitroz i år som försäkringsbolaget måste betala ut då riskerar ju premien att höjas ännu mer nästa år för Nitroz, men hade dom delat detta med SMA eller SBF som är stora så hade inte dessa olyckor blivit lika kostsamma för försäkringsbolaget mot intäkterna och då kan dom få fortsätta med samma premie.

Och vad jag läst i tråden så hade det ju blivit billigare för alla deltagare om Nitroz samarbetat med SMA istället för att gå sin egen väg och detta drabbar ju nu alla deltagare som får betala extra för att Nitroz nu vill in på marknaden.

Låter faktiskt på allt som du skriver att du är kompis med Lelle eller involverad i denna Nitroz försäkring?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Vad tror du händer med marknadspriset på en produkt om det finns 2 eller 600 kunder?

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Min relation till Lelle? För 10-20 år sen jobbade jag en del med hans tidtagning, främst kring Blackrace. Sen dess träffas vi någon gång om året. Vi hörs knappt av kvartalsvis.

Jag beundrar hans tålamod och allt han gör för sporten, både som arrangör och lobbymässigt. Förutom hans egna webb-tv motorsoffan så har han även figurerat i de riktiga morgon-tv-sofforna.

Just därför tycker jag det är fel att Skoghag får skandera fritt här med felaktigjeter, helt oemotsagd.

Älska varje varv!
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Problemet är ju att dom aldrig kommer att samarbeta med varandra så det blir ju ändå dyrare för oss deltagare ju fler motorsportförsäkrings bolag det dyker upp.

Tänk så här:
Om du är en aktiv förare och vill köra allt så måste du då ha försäkring hos alla olika.

Säg att alla i framtiden skulle ta 500kr per år om dom konkurrerade ner priset som du tror.

Du vill köra på trackday på Mantorp = 500kr för SBF
Du vill köra Time-attack osv. = 500kr för SMA
Du vill köra speedweek = 500kr för Nitroz
Du vill köra Bavariaracing = 500kr för STEC

Slutsats du måste betala 2000kr per år

Om Nitroz och STEC gått ihop med SMA så hade du fått kört alla deras evenemang för 1 försäkring = 500kr

Finns ju heller ingen anledning för Nitroz att sänka priset trots flera konkurrenter då dom kräver deras försäkring på deras evenemang, samma sak med STEC osv.
Alltså vad spelar det för roll om det finns 600 försäkringar om det ändå krävs en speciell för varje evenemang.

Det blir ju tillslut att du får betala dyr en gångs licens för varje grej du vill delta på istället för ett års medlemskap som täcker allt på 4 hjul.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
Vad tror du händer med marknadspriset på en produkt om det finns 2 eller 600 kunder?

Det är lite mer komplicerat än så......

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
Min relation till Lelle? För 10-20 år sen jobbade jag en del med hans tidtagning, främst kring Blackrace. Sen dess träffas vi någon gång om året. Vi hörs knappt av kvartalsvis.

Jag beundrar hans tålamod och allt han gör för sporten, både som arrangör och lobbymässigt. Förutom hans egna webb-tv motorsoffan så har han även figurerat i de riktiga morgon-tv-sofforna.

Just därför tycker jag det är fel att Skoghag får skandera fritt här med felaktigjeter, helt oemotsagd.

vilka felaktigheter ??

jag har sagt fakta.... nitroz tar 995... SMA tar 550..... SMA är betydligt större än Nitroz och har säkerligen betydligt bättre priser med försäkringsbolaget och med Nitroz så hade jag kunnat sprida ut kostnaden på ändå fler... och sänkt priserna.... och vi fått nitroz licens att gälla på alla evenemang... och han hade ändå kunnat ta ut en medlemsavgift för Nitroz för sitt "förbundsmedlemskap" så som andra "förbund" gör som använder SMA...

nu är det snuttifierat med fler aktörer och försvagar alla utanför SBF.....

vad i det är rent faktabaserat felaktigt?

dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:

jag har sagt fakta.... nitroz tar 995... SMA tar 550.....

Det är tydligt att du inte vill se skillnaden på era verksamheter.

Min Fiat 500 kostar 2500/mån - inkl försäkring.

Försäkringen på min fyrhjuling kostar runt hundralappen i månaden.

I ena alternativet ingår service, leasing av bil samt försäkring. Det andra är bara en försäkring.

Om du gör en egen analys, varför tror du att arrangörer väljer Nitroz istället för SMA? Uppenbarligen är "halva priset" inte en så viktig faktor.

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
En till leverantör av motortävlingsförsäkringar - Nitroz
<<   1, 2, 3   >>
6536 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande