Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Juniorer på trackday....
1, 2   >>
4694 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
tycker ni att det är ok med en 11åring som kör trackday? bland andra bilar på riktig racebana?

det hände tydligen förra veckan ..... enligt uppgift jag fick ikväll ...

Om det stämmer, är det inte att gå över alla gränser på riktigt?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Låter ju riktigt illa, kan det vara den arrangören som jag tror

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Fredrik - SLC skrev:
tycker ni att det är ok med en 11åring som kör trackday? bland andra bilar på riktig racebana?

det hände tydligen förra veckan ..... enligt uppgift jag fick ikväll ...

Om det stämmer, är det inte att gå över alla gränser på riktigt?


Bra, så länge 11 åringen gått en kurs och fått lära sig hur han eller hon ska bete sig på bana etc.

bankörning eller gokart vad är egentliga skillnaden? Ett fordon som man kan vurpa rejält med om man gör fel i båda fallen.

För det är väl inte smutskastning av andra organisatörerer eller försäkringsgivare hoppas jag.

_________________
Roland Johansson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Fredrik - SLC skrev:
tycker ni att det är ok med en 11åring som kör trackday? bland andra bilar på riktig racebana?

det hände tydligen förra veckan ..... enligt uppgift jag fick ikväll ...

Om det stämmer, är det inte att gå över alla gränser på riktigt?


Bra, så länge 11 åringen gått en kurs och fått lära sig hur han eller hon ska bete sig på bana etc.

bankörning eller gokart vad är egentliga skillnaden? Ett fordon som man kan vurpa rejält med om man gör fel i båda fallen.

För det är väl inte smutskastning av andra organisatörerer eller försäkringsgivare hoppas jag.


tycker väl iofs att en 11åring generellt inte är tillräckligt mogen köra stor bil på allmän trackday tillsammans med alla andra .... oavsett...

konsekvenserna är potentiellt klart större i bil än gokart... men en 11åring får inte köra dom större gokartarna heller för den delen utan det är Mini som gäller då....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Med arrangörshatt på;

Det är svårt att vara kategorisk men jag skulle ha svårt att släppa ut en så ung förare.

När vi haft juniorer så har vi följt samma nivåer som SBF kör på, från det år man fyller 15. Men alla som varit unga har jag krävt "övningskörning" med först så att jag som arrangör kan bedöma dem. Häruppe i skogen finns det ungar som kört isbana sedan de var under 10 år...

För min del handlar det inte bara om mognad i att hantera själva bilen utan också i att hantera andra situationer som kan uppstå. Hur reagerar en junior som råkar ut för en olycka eller incident? Som är först fram till någon annans problem?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag skulle absolut verkligen inte vilja själv vara ute på ett gatbilspass och att det samtidigt mig ovetande är en 11- eller 15-åring som SBF godkänner ute. Jag skulle vara VÄLDIGT upprörd om det hände.

Däremot har jag inga problem med det som deltagare om jag blir tydligt informerad och att alla vet vilken bil det gäller, helst att den har någon stor tydlig markering på sig.

Jag skulle som arrangör aldrig släppa ut en så ung förare själv i bilen. Om personen under några pass visar sig ha ypperligt omdöme och hela tiden kör med ordentligt lämpliga marginaler och i några trängda situationer inte tappar humöret alls så kanske jag släppt ut personen själv. Kanske. Men tveksamt.

Och sista och viktigaste punkten. Jag förutsätter att försäkringsvillkoren inte sätts ur spel utifrån åldern.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Magnus Thomé skrev:
Jag skulle absolut verkligen inte vilja själv vara ute på ett gatbilspass och att det samtidigt mig ovetande är en 11- eller 15-åring som SBF godkänner ute. Jag skulle vara VÄLDIGT upprörd om det hände.

Däremot har jag inga problem med det som deltagare om jag blir tydligt informerad och att alla vet vilken bil det gäller, helst att den har någon stor tydlig markering på sig.

Jag skulle som arrangör aldrig släppa ut en så ung förare själv i bilen. Om personen under några pass visar sig ha ypperligt omdöme och hela tiden kör med ordentligt lämpliga marginaler och i några trängda situationer inte tappar humöret alls så kanske jag släppt ut personen själv. Kanske.

Och sista och viktigaste punkten. Jag förutsätter att försäkringsvillkoren inte sätts ur spel utifrån åldern.


Det finns ju med marginal vuxna som inte har korrekt omdöme att köra bandag (som gör det till en direkt tävling mot alla...) men som får köra tills de gjort för fel och fått för många tillåtelser. Hur stoppa dessa från att göra dumheter från början?

Och hur många vuxna agerar korrekt om en olycka händer?

Tycker inte ålder är en parameter som direkt kan avgöra om personen kör lämpligt och 'moget' mot sig själv och andra aktörer på banan. Men likväl kanske som tidigare Renault junior cup och liknande bilar är lämpliga bilar i några år för att lära sig, men det gäller ju för vuxna också. En sevenkopia med hayabusa turbomotor kanske inte är perfekt att börja köra bana med oavsett ålder, kan vara bättre att börja med motorsvagare bilar och lära sig körning och sedan gå upp om behovet kvarstår för snabbare bil.

_________________
Roland Johansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



På en trackday med gatbilar förutsätter jag att alla har ett giltigt körkort!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



På trackday med gatbilar borde väll körkort gälla?
Är det övning /träning med vagnsboksbilar eller motsvarande borde det väll få vara upp till arrangören (jag har inte koll på försäkring som någon tidigare sa)

11år låter ju ungt, men dispens under 18 borde fungera tycker jag.
Åldern är inte avgörande utan mognaden.

Ha kanske som krav att vuxen handläggare åka med i bilen. Och någon typ av testavarv första lugna pass med instruktör typ.
Och defenetivt bör bilen vara uppmärkt och andra deltagare ska vara uppmärksamade om detta.

Då tror jag det kan fungera under rätt omständigheter.

Skulle säga att dem bästa förarna i världen lär ha vart mogna att köra bil i den åldern. Sen är det skillnad på tävling och testkörning.

Jag vill inte ens köra tävling nu i vuxen ålder av många anledningar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



safe skrev:
På en trackday med gatbilar förutsätter jag att alla har ett giltigt körkort!


+1

_________________
Per Englund
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Magnus Thomé skrev:

Och sista och viktigaste punkten. Jag förutsätter att försäkringsvillkoren inte sätts ur spel utifrån åldern.


Hos SBF och Nitroz så gäller den för olika fordon från 8 års ålder.

Iofs med lite snällare fordon, men från 12 år så har dom prestanda som en A45 AMG eller gammal Porsche GT3.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:

Och sista och viktigaste punkten. Jag förutsätter att försäkringsvillkoren inte sätts ur spel utifrån åldern.


Hos SBF och Nitroz så gäller den för olika fordon från 8 års ålder.

Iofs med lite snällare fordon, men från 12 år så har dom prestanda som en A45 AMG eller gammal Porsche GT3.


Fel på SBF iaf... det finns ingen försäkringsgräns på 8år..... nitroz har jag ingen aning om...

Men det är ointressant och inte frågeställningen.... utan frågan var om man skulle släppa ut en junior i normal bil för vuxna tillsammans med vuxna deltagare på en normal trackday på bana ?

ingen juniorklass och inget specifikt juniorfordon.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Ponera att du själv orsakar något som skulle invalidisera/skada ett barn på banan?

Körkort, besiktad/skattad/försäkrad bil och lite erfarenhet av trafiksituationer är inte för mycket begärt.

_________________
Per Englund
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



shadow skrev:
safe skrev:
På en trackday med gatbilar förutsätter jag att alla har ett giltigt körkort!


+1


+1

inget som jag har tänkt på innan, men jag har faktiskt aldrig visat körkort för en trackday. Nästan bara antagit att
körkort gäller.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



shadow skrev:
Ponera att du själv orsakar något som skulle invalidisera/skada ett barn på banan?

Körkort, besiktad/skattad/försäkrad bil och lite erfarenhet av trafiksituationer är inte för mycket begärt.


Då kan vi ju direkt stryka 18 år, och sätta gränsen högre. Hur mycket erfarenhet behövs?

Räknas erfarenheten från antalet körda mil? Hur många mil är ok, 2000 mil? Är 2000 mil i norrlands inland lika mycket värda som 2000 mil i storstad?

Ska vi sätta 30 som lägsta ålder så alla förhoppningsvis har hunnit skaffa sig lite erfarenhet? Bankörning har ju i princip inga likheter mot trafikkörning förutom att likadana fordon kan användas....

_________________
Roland Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag har blivit frånkörd av 16åringar i långlopp, ser inget problem om man följer 15 års gränsen om de har licens/utbildning. Körkort ger väldigt lite information om hur nån beter sig på en räserbana...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Ojojoj! Känsligt ämne!

_________________
Per Englund
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Fredrik - SLC skrev:

Fel på SBF iaf... det finns ingen försäkringsgräns på 8år..... nitroz har jag ingen aning om...


Karting och JR-drag är från 8 år.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Eftersom jag tycker att återväxten är väldigt viktig så tycker jag inte att det är självklart med körkortskrav på trackday med gatbilar.

Däremot, som Magnus är inne på, bör man informera vid förarmötet om att man har junior på banan. Vi har också märkt ut våra juniorer med övningskörningsskylt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Fel på SBF iaf... det finns ingen försäkringsgräns på 8år..... nitroz har jag ingen aning om...


Karting och JR-drag är från 8 år.


fel, Cadetti är från 7år... sen är det inte "tävling" men ändå så får dom köra från 7 vilket innebär att försäkringsskyddet inte har någon 8års gräns.....som du sa... men visst har dom 8år för att TÄVLA... men det är en helt annan sak...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



...och pratar vi vanlig bil på räserbana så är väl 14 lägsta som SBF har.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
Juniorer på trackday....
1, 2   >>
4694 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande