Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Juniorer på trackday.... | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (4700 totalt) |
tycker ni att det är ok med en 11åring som kör trackday? bland andra bilar på riktig racebana?
det hände tydligen förra veckan ..... enligt uppgift jag fick ikväll ... Om det stämmer, är det inte att gå över alla gränser på riktigt? |
||||
Bra, så länge 11 åringen gått en kurs och fått lära sig hur han eller hon ska bete sig på bana etc. bankörning eller gokart vad är egentliga skillnaden? Ett fordon som man kan vurpa rejält med om man gör fel i båda fallen. För det är väl inte smutskastning av andra organisatörerer eller försäkringsgivare hoppas jag. _________________ Roland Johansson |
||||
tycker väl iofs att en 11åring generellt inte är tillräckligt mogen köra stor bil på allmän trackday tillsammans med alla andra .... oavsett... konsekvenserna är potentiellt klart större i bil än gokart... men en 11åring får inte köra dom större gokartarna heller för den delen utan det är Mini som gäller då.... |
||||
Med arrangörshatt på;
Det är svårt att vara kategorisk men jag skulle ha svårt att släppa ut en så ung förare. När vi haft juniorer så har vi följt samma nivåer som SBF kör på, från det år man fyller 15. Men alla som varit unga har jag krävt "övningskörning" med först så att jag som arrangör kan bedöma dem. Häruppe i skogen finns det ungar som kört isbana sedan de var under 10 år... För min del handlar det inte bara om mognad i att hantera själva bilen utan också i att hantera andra situationer som kan uppstå. Hur reagerar en junior som råkar ut för en olycka eller incident? Som är först fram till någon annans problem? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag skulle absolut verkligen inte vilja själv vara ute på ett gatbilspass och att det samtidigt mig ovetande är en 11- eller 15-åring som SBF godkänner ute. Jag skulle vara VÄLDIGT upprörd om det hände.
Däremot har jag inga problem med det som deltagare om jag blir tydligt informerad och att alla vet vilken bil det gäller, helst att den har någon stor tydlig markering på sig. Jag skulle som arrangör aldrig släppa ut en så ung förare själv i bilen. Om personen under några pass visar sig ha ypperligt omdöme och hela tiden kör med ordentligt lämpliga marginaler och i några trängda situationer inte tappar humöret alls så kanske jag släppt ut personen själv. Kanske. Men tveksamt. Och sista och viktigaste punkten. Jag förutsätter att försäkringsvillkoren inte sätts ur spel utifrån åldern. _________________ Magnus Thomé |
||||
Det finns ju med marginal vuxna som inte har korrekt omdöme att köra bandag (som gör det till en direkt tävling mot alla...) men som får köra tills de gjort för fel och fått för många tillåtelser. Hur stoppa dessa från att göra dumheter från början? Och hur många vuxna agerar korrekt om en olycka händer? Tycker inte ålder är en parameter som direkt kan avgöra om personen kör lämpligt och 'moget' mot sig själv och andra aktörer på banan. Men likväl kanske som tidigare Renault junior cup och liknande bilar är lämpliga bilar i några år för att lära sig, men det gäller ju för vuxna också. En sevenkopia med hayabusa turbomotor kanske inte är perfekt att börja köra bana med oavsett ålder, kan vara bättre att börja med motorsvagare bilar och lära sig körning och sedan gå upp om behovet kvarstår för snabbare bil. _________________ Roland Johansson |
||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
På trackday med gatbilar borde väll körkort gälla?
Är det övning /träning med vagnsboksbilar eller motsvarande borde det väll få vara upp till arrangören (jag har inte koll på försäkring som någon tidigare sa) 11år låter ju ungt, men dispens under 18 borde fungera tycker jag. Åldern är inte avgörande utan mognaden. Ha kanske som krav att vuxen handläggare åka med i bilen. Och någon typ av testavarv första lugna pass med instruktör typ. Och defenetivt bör bilen vara uppmärkt och andra deltagare ska vara uppmärksamade om detta. Då tror jag det kan fungera under rätt omständigheter. Skulle säga att dem bästa förarna i världen lär ha vart mogna att köra bil i den åldern. Sen är det skillnad på tävling och testkörning. Jag vill inte ens köra tävling nu i vuxen ålder av många anledningar _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hos SBF och Nitroz så gäller den för olika fordon från 8 års ålder. Iofs med lite snällare fordon, men från 12 år så har dom prestanda som en A45 AMG eller gammal Porsche GT3. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Fel på SBF iaf... det finns ingen försäkringsgräns på 8år..... nitroz har jag ingen aning om... Men det är ointressant och inte frågeställningen.... utan frågan var om man skulle släppa ut en junior i normal bil för vuxna tillsammans med vuxna deltagare på en normal trackday på bana ? ingen juniorklass och inget specifikt juniorfordon....... |
||||
+1 inget som jag har tänkt på innan, men jag har faktiskt aldrig visat körkort för en trackday. Nästan bara antagit att körkort gäller. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Då kan vi ju direkt stryka 18 år, och sätta gränsen högre. Hur mycket erfarenhet behövs? Räknas erfarenheten från antalet körda mil? Hur många mil är ok, 2000 mil? Är 2000 mil i norrlands inland lika mycket värda som 2000 mil i storstad? Ska vi sätta 30 som lägsta ålder så alla förhoppningsvis har hunnit skaffa sig lite erfarenhet? Bankörning har ju i princip inga likheter mot trafikkörning förutom att likadana fordon kan användas.... _________________ Roland Johansson |
||||
Eftersom jag tycker att återväxten är väldigt viktig så tycker jag inte att det är självklart med körkortskrav på trackday med gatbilar.
Däremot, som Magnus är inne på, bör man informera vid förarmötet om att man har junior på banan. Vi har också märkt ut våra juniorer med övningskörningsskylt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
fel, Cadetti är från 7år... sen är det inte "tävling" men ändå så får dom köra från 7 vilket innebär att försäkringsskyddet inte har någon 8års gräns.....som du sa... men visst har dom 8år för att TÄVLA... men det är en helt annan sak... |
||||
Allmänt banåkaforum Juniorer på trackday.... | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (4700 totalt) |