Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Borra eller inte borra cylindrar, de är frågan
7 besök senaste veckan (2336 totalt)
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Köpte mig en ej257 med vad jag trodde var ringland failure, men vid demontering visade det sig att det var 2st vevlager som var obefintliga och 2 som gått ner sig, veven kommer köpas en ny.
Ska ju i med smida kolvar och stakar och motorn är en låg milad maskin typ max 1500mil honingen syns fortfarande från fabrik.
Motorn kommer bara gå som racing maskin på max 450hk, men gör jag klockt i att borra efter nya överdimensionerade kolvar, för att få det perfekt, eller är det bortkastat?
Har ju (standard) märken efter kolvarna på boxern, men även en liten oförklarlig fläck i ett lopp?
Alldrig set de tidigare, men någon har säkert varit med om det här för
Ingenting av vare sig släp märken eller fläck, går att käna med nagel.







_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Bättre bild


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Testa att hena först för du bör gå upp lite med smidd kolv iaf. Med lite tur räcker det.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72



Fricke.w skrev:
Köpte mig en ej257 med vad jag trodde var ringland failure, men vid demontering visade det sig att det var 2st vevlager som var obefintliga och 2 som gått ner sig, veven kommer köpas en ny.
Ska ju i med smida kolvar och stakar och motorn är en låg milad maskin typ max 1500mil honingen syns fortfarande från fabrik.
Motorn kommer bara gå som racing maskin på max 450hk, men gör jag klockt i att borra efter nya överdimensionerade kolvar, för att få det perfekt, eller är det bortkastat?

.......


Bortkastat???
Tvärt om, det är den bästa investering du kan göra.
En förutsättning att få en riktigt tät motor!. Kanske fungerar skapligt bra ändå, utan borrning. Men varför chansa? Du vill väl få nytta av dina fina kolvar?

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Som nån tidigare skrev, hena borde räcka, kör du smidda kolvar brukar dom vilja ha lite mer kolvspel än standard borr

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Borra behövs bara om loppen inte är runda. Hena annars!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Ja borra efter nya över dim är nog bäst, ville bara ha lite synpunkter
Men efter som Fuji heavy industries gör sig mödan att matcha kolvar till borr, så är det väl igentligen ganska logiskt att göra det även nu.
I orginal blocket var det 3st B kolvar märkt 2, B size 99.495 - 99.505.
Och ett stycke A märkt 1, 99.505 - 99.515.

Ska ringa och höra om lite priser på borrning i morgon.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Mange K skrev:
Som nån tidigare skrev, hena borde räcka, kör du smidda kolvar brukar dom vilja ha lite mer kolvspel än standard borr


I princip alla tillverkarna av kolvar brukar lösa problemet med lämpligt kolvspel att om du borrar nominellt typ 88.000mm så blir spelet korrekt då kolvarna är underdimension. Om man tänkt ha annat användningsområde än vad kolven är tillverkad för kan man behöva öka spelet ännu mer och då blir det borra tex 88.0500 för att få korrekt spel.

_________________
Roland Johansson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Du vill helst ha lite mer spel nu om motorn bara ska gå bana.
Det är ju lite andra temperaturer då.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Nikel skrev:
Du vill helst ha lite mer spel nu om motorn bara ska gå bana.
Det är ju lite andra temperaturer då.


NJJAAAAA, beror lite på hur man gör när man kör bana. Låter man motorn varmköras lite innan det trampas fullt så brukar faktiskt mindre spel fungera utmärkt, gentemot en vanlig åka till jobbet bil som kanske får full gas direkt och hög belastning direkt efter kallstart vid -32 grader.....

En banmotor som varmkörts växer även cylindern.

_________________
Roland Johansson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Är det nikasilcylindrar?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Är det nikasilcylindrar?


Tror inte de?
Nikasil går vel inte att borra utan att belägga om eller?
En EJ257 maskin har 99,5mm i borr och går att borra upp till 100mm.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Det var därför jag frågade

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Rolle Scirocco skrev:
Nikel skrev:
Du vill helst ha lite mer spel nu om motorn bara ska gå bana.
Det är ju lite andra temperaturer då.


NJJAAAAA, beror lite på hur man gör när man kör bana. Låter man motorn varmköras lite innan det trampas fullt så brukar faktiskt mindre spel fungera utmärkt, gentemot en vanlig åka till jobbet bil som kanske får full gas direkt och hög belastning direkt efter kallstart vid -32 grader.....

En banmotor som varmkörts växer även cylindern.


Jo det vet ju jag med men det är ju lite skillnad på temperaturer på allt när man kör 30 min fullgas än att pendla till jobbet .

Vi som kör trimmade 2 taktare har ju gärna större spel när vi kör på tex sandbana än när vi puttrar runt i skogen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Nikel skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Nikel skrev:
Du vill helst ha lite mer spel nu om motorn bara ska gå bana.
Det är ju lite andra temperaturer då.


NJJAAAAA, beror lite på hur man gör när man kör bana. Låter man motorn varmköras lite innan det trampas fullt så brukar faktiskt mindre spel fungera utmärkt, gentemot en vanlig åka till jobbet bil som kanske får full gas direkt och hög belastning direkt efter kallstart vid -32 grader.....

En banmotor som varmkörts växer även cylindern.


Jo det vet ju jag med men det är ju lite skillnad på temperaturer på allt när man kör 30 min fullgas än att pendla till jobbet .

Vi som kör trimmade 2 taktare har ju gärna större spel när vi kör på tex sandbana än när vi puttrar runt i skogen.


Nja, jag kör bana med förhållandevis tight spel för tvåtaktare. Men då har jag koll på grundbestyckning och avgastemperatur etc och känner motorn. lång stund med fullgas behöver inte något större spel om motorn varmkörs. Däremot en dragracingmotor med tex lustgas behöver större spel då det under så få sekunder kan bli för stor värmeutveckling på kolven innan cylindern hinner med.

När de körde Isle of Man TT sent sjuttiotal och åttiotal med Yamaha Tz350 var det många bra team som var nere på 0.03mm kolvspel, där kan vi prata fullgas i långa långa stunder på bana (landsväg). Enligt fabrikens handbok ska spelet vara 0.55-0.65

Men då det är varmkörda motorer så blir cylindern i princip lika mycket större som kolven = inget problem.

Puttra runt i skogen på dellast skulle jag inte våga med tight spel.

_________________
Roland Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



jag skulle säga att om du dopar fingertoppen i den motoroljan du skall köra på och placerar fingret på området
där du har "skadan" å sen tittar bort och funderar på om du känner några kanter eller ojämnheter när du rör fingertoppen lätt mot ytan upp å ner i kolvens rikting på olika platse, först då bör du borra.
Annars räcker det med en Honing av cylindern, men mest troligt är det bara att köra å glämma skönhetsdefekten tills du får blow-by.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Skruva banåkabil
Borra eller inte borra cylindrar, de är frågan
7 besök senaste veckan (2336 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande