Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Borra eller inte borra cylindrar, de är frågan | 7 besök senaste veckan (2336 totalt) |
Köpte mig en ej257 med vad jag trodde var ringland failure, men vid demontering visade det sig att det var 2st vevlager som var obefintliga och 2 som gått ner sig, veven kommer köpas en ny.
Ska ju i med smida kolvar och stakar och motorn är en låg milad maskin typ max 1500mil honingen syns fortfarande från fabrik. Motorn kommer bara gå som racing maskin på max 450hk, men gör jag klockt i att borra efter nya överdimensionerade kolvar, för att få det perfekt, eller är det bortkastat? Har ju (standard) märken efter kolvarna på boxern, men även en liten oförklarlig fläck i ett lopp? Alldrig set de tidigare, men någon har säkert varit med om det här för Ingenting av vare sig släp märken eller fläck, går att käna med nagel. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
Bortkastat??? Tvärt om, det är den bästa investering du kan göra. En förutsättning att få en riktigt tät motor!. Kanske fungerar skapligt bra ändå, utan borrning. Men varför chansa? Du vill väl få nytta av dina fina kolvar? Mats _________________ Mats Lind |
||||||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||||
Ja borra efter nya över dim är nog bäst, ville bara ha lite synpunkter
Men efter som Fuji heavy industries gör sig mödan att matcha kolvar till borr, så är det väl igentligen ganska logiskt att göra det även nu. I orginal blocket var det 3st B kolvar märkt 2, B size 99.495 - 99.505. Och ett stycke A märkt 1, 99.505 - 99.515. Ska ringa och höra om lite priser på borrning i morgon. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
I princip alla tillverkarna av kolvar brukar lösa problemet med lämpligt kolvspel att om du borrar nominellt typ 88.000mm så blir spelet korrekt då kolvarna är underdimension. Om man tänkt ha annat användningsområde än vad kolven är tillverkad för kan man behöva öka spelet ännu mer och då blir det borra tex 88.0500 för att få korrekt spel. _________________ Roland Johansson |
||||||
Du vill helst ha lite mer spel nu om motorn bara ska gå bana.
Det är ju lite andra temperaturer då. |
||||||
NJJAAAAA, beror lite på hur man gör när man kör bana. Låter man motorn varmköras lite innan det trampas fullt så brukar faktiskt mindre spel fungera utmärkt, gentemot en vanlig åka till jobbet bil som kanske får full gas direkt och hög belastning direkt efter kallstart vid -32 grader..... En banmotor som varmkörts växer även cylindern. _________________ Roland Johansson |
||||||
Tror inte de? Nikasil går vel inte att borra utan att belägga om eller? En EJ257 maskin har 99,5mm i borr och går att borra upp till 100mm. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
Jo det vet ju jag med men det är ju lite skillnad på temperaturer på allt när man kör 30 min fullgas än att pendla till jobbet . Vi som kör trimmade 2 taktare har ju gärna större spel när vi kör på tex sandbana än när vi puttrar runt i skogen. |
||||||
Nja, jag kör bana med förhållandevis tight spel för tvåtaktare. Men då har jag koll på grundbestyckning och avgastemperatur etc och känner motorn. lång stund med fullgas behöver inte något större spel om motorn varmkörs. Däremot en dragracingmotor med tex lustgas behöver större spel då det under så få sekunder kan bli för stor värmeutveckling på kolven innan cylindern hinner med. När de körde Isle of Man TT sent sjuttiotal och åttiotal med Yamaha Tz350 var det många bra team som var nere på 0.03mm kolvspel, där kan vi prata fullgas i långa långa stunder på bana (landsväg). Enligt fabrikens handbok ska spelet vara 0.55-0.65 Men då det är varmkörda motorer så blir cylindern i princip lika mycket större som kolven = inget problem. Puttra runt i skogen på dellast skulle jag inte våga med tight spel. _________________ Roland Johansson |
||||||
jag skulle säga att om du dopar fingertoppen i den motoroljan du skall köra på och placerar fingret på området
där du har "skadan" å sen tittar bort och funderar på om du känner några kanter eller ojämnheter när du rör fingertoppen lätt mot ytan upp å ner i kolvens rikting på olika platse, först då bör du borra. Annars räcker det med en Honing av cylindern, men mest troligt är det bara att köra å glämma skönhetsdefekten tills du får blow-by. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Skruva banåkabil Borra eller inte borra cylindrar, de är frågan | 7 besök senaste veckan (2336 totalt) |