Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Kylare i bagaget | 3 besök senaste veckan (829 totalt) |
Jag håller på med en eskort mk2 som har en Volvo B230. Jag håller på att bygga kylaren som ska sitta i bagaget och tänkte försöka göra rätt direkt direkt. Någon som kan beskriva schematiskt hur det hela ska kopplas med slangar och expansionskärl? Är det rätt tänkt att låta fläkten gå hela tiden? Termostaten i motorn styr ju om kylvätskan ska passera kylaren eller inte. Vilken höjdplacering ska expansionskärlet ha?
Jag har byggt hållare för kylare och en låda för spalfläkten som jag är nöjd med. _________________ Magnus Andersson 912 -66 911S -69 MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson) Lola 290-Porsche 996/986 hotrod. |
I övrigt är det väll inget konstigt. Som vanligt påfyllning högst upp pump matar in kallt vatten i motorn. Varma returen till ovankant kylare. Luftning högsta punkter till exp kärl.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Du kommer troligen få två högsta punkter (eller fler), se till att du kan lufta dem. Det behöver ju inte vara så komplicerat. Audi har tex en enkel lösning på sina värmepaket. Ett borrat hål (3-4mm) i ingående rör till värmepaketet, hålet täcks av slangen. Lossa slangklammern, dra ut slangen en bit så att luften kan komma ur hålet, när luften är borta trycks slangen tillbaka igen. En enkel lösning som funkar skapligt.
/Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
Tack alla för svaren. Jag har tänkt använda mekanisk pump, men vi får se vart jag hamnar. Nu vet jag lite grovt hur jag ska placera de olika delarna.
_________________ Magnus Andersson 912 -66 911S -69 MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson) Lola 290-Porsche 996/986 hotrod. |
Skruva banåkabil Kylare i bagaget | 3 besök senaste veckan (829 totalt) |