Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Åsikter om vevstakslager | 1 besök senaste veckan (1047 totalt) |
Go kväll alla glada bilmekare!
Motorn har ca 2000mil på nacken sen helrenovering, Vi hade lite kontakt mellan kolv & en ventil Vid 9100rpm på test dagen vid Hockenheim ring... Så vad säger panelhönorna om vevstakslagret status på cylindern som fick kontakt? Skruva ihop som de é eller byta till nya? (Övriga lager ser likadana ut) _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
Jag gissar på att det är en Mercedes 2,3 eller 2,5 16V?
Jag vet inte hur lagren är konstruerade men det ser ut som att det finns ett urtag för styrklack i vevstaken och överfallet, men på lagren ser jag bara en antydan till nåt som kunde ha varit en klack? Bortslipade klackar på originallager eller är det lager från nån annan motor/tillverkare? Och bara för att klargöra, lagren kläms fast mellan stake och överfall. Klackarna är inte till för att hålla lagren på plats i vevstaken, de är till för att det ska vara lätt att montera på löpande bandet i Stuttgart. Rejält krokig ventil där, hur mår styrningarna i toppen? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Helt rätt att det är en 2.5-16v som bygger på vebomeck som funkar sen 2006.
Jo, lager skall ha styrklack, men finns inget (som det aldrig gjör till MB så mixar man ihop ngt ist. som funkar ) I detta fall lager från en tredje biltillverkare, stakar från en annan och kolvar från egen tanke tillsammans blir det TOP! Som bilderna berättar så rör sig inte lagren öht. inom staken, även att klacken saknas, men om man lägger 20min per stake för att centrera två halvor istf 5sek i fabrik. Same-same but diffrent ventilstyrning och säte måste bearbetas såklart. Frågan är om slitaget, bra eller anus? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
Helt med på tänket med att plocka delar från olika ställen för att få ihop sin motor som man vill ha den.
Jag skulle nog ändå byta lagren, de ser lite tråkiga ut särskilt den halvan som sitter i staken. Det finns många standardmotorer som inte har styrklackar, gissar att man använder nån jigg vid monteringen. Mycket som monteras av robotar sen ganska långt tillbaka, tid är pengar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Jag har byggt ett par motorer med lager som var förskjutna från varandra, bägge gick utan problem
Hur lång är leveranstid och hur högt är priset på nya lager. Har du råd att vänta på nya lager så tycker jag du ska göra det. Behöver du ha igång maskinen, så kommer dessa lager fungera en stund tills lager har kommit hem _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Det blir väldigt dyrt att bara byta allt för att det ändå är öppet.
Jag gillar att det går att bedömma och tar gärna del av vad andra kan se så man själv kan ha nytta av det. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
Oljefilmen har uppenbarligen inte orkat hålla spelet korrekt, dags för utsortering?.
Sen har ni en del skit inbäddat i babbiten(prickarna) Sugmotor? För tidig tändning?, det ska inte nöta nämnvärt i stakens lager med så lite cylindertryck som såna ger. Det brukar nöta hårdare i överfallens lager på sugmotorer. Överladdade motorer nöter ofta mer i stakens lager pga höga cylindertryck. Byt lager är min inrådan, liten utgift i sammanhanget. Många motorer har inte oljesystem avsedda att varva mer än stdmaskinen kan göra. Synnerhet inte längre stunder. Modifiera veven samt öppna upp oljekanaler. Porta till pumpen och andra oljepassager så oljan flödar bättre. Grövre pickuprör för att inte strypa på sugsidan på höga varv. Montera Windage tray om det inte finns. Öka oljevolymen i tråget(för att minska risken att pumpen suger skum) _________________ Patrick Wetterskog |
Skruva banåkabil Åsikter om vevstakslager | 1 besök senaste veckan (1047 totalt) |