Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
BMW 1M - Nybörjare
6480 besök totalt
Marre666
Göteborg
Här sen Dec 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej

Har skaffat mig en original BMW 1M och undrar lite om någon vet vad för grund modifikationer som behövs? Har än så länge bara skaffat ett bättre insatsfilter.

_________________
Martin Karlsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Kolla bromsvätskan sen är det bara att titta och köra

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Grattis till en riktigt riktigt kul bil!!


Håller med Babbe! Motul RBF600 till exempel. Om du blir biten att köra mer så är tåligare bromsbelägg nästa. Det är de enda "måsten" för att ha kul med en 1M på bana.

Vill du gå vidare efter det så tycker jag att nästa steg så småningom kan vara en uppsättning hjul med rdäck. Du kan köra längre banpass utan att däcken blir hala och lite extra fart tack vare fäste är ju aldrig fel Men det är bara bra att köra ett antal banträffar på gatdäck först. Oberoende om du kör på gatdäck eller rdäck så kör på kända märken och modeller. Skräpdäck kan vara lynninga och det är inte kul på bana.

Nu har du blivit riktigt varm i kläderna, vad härnäst? En del tycker att en sittastillstol är ett redigt lyft. Jag personligen tycker inte det behövs men det är många som känner att de har betydligt bättre kontroll över körningen när man sitter fast ordentligt. Och helt klart är det enklare att ha ett lätt och bestämt handlag med ratten när man inte behöver hålla på att kämpa för att hålla emot gkrafterna i en vanlig stol. Dessutom sitter man ganska högt i 1Ms originalstolar (om man är lång som jag ) så där finns ju även en del att hämta med "riktig stol".

Nu har du kört många många banträffar. Då kanske ett uppgraderat chassi kan vara kul.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marre666
Göteborg
Här sen Dec 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för snabba svar

Har continental contisportcontact 5 på nu, funkar dessa på bana?

Vet ni vilket ban-arrangemang man skall åka på som nybörjare utan licenser och alla grejer ?

Räcker det med en hjälm ?

_________________
Martin Karlsson
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Marre666 skrev:
Tack för snabba svar

Har continental contisportcontact 5 på nu, funkar dessa på bana?

Vet ni vilket ban-arrangemang man skall åka på som nybörjare utan licenser och alla grejer ?

Räcker det med en hjälm ?

Conti SportContact 5 funkar utmärkt för några snabba varv på bana innan kylvarv. Börja med dem, blir du helt galet biten, ta steget till R-däck, så kan du köra längre pass utan att däcken överhettar.

Många klubbar har prova-på-försäkring via SMA, dyker upp i kalendern och i "Inför Träffar"-delen. Där specificeras allt som oftast licenskraven. Hjälm och heltäckande bomullskläder brukar vara grundkrav.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
kribba2000
Stockholm
Här sen Jan 2018
Inlägg: 9



Grattis till 1M, min vill ha bil oxå, tycker den är snyggare än M2 thumbs up

_________________
christian bergqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

kribba2000 skrev:
Grattis till 1M, min vill ha bil oxå, tycker den är snyggare än M2 thumbs up









(gissa vad jag kör, hehe)

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Marre666 skrev:
Tack för snabba svar

Har continental contisportcontact 5 på nu, funkar dessa på bana?

Vet ni vilket ban-arrangemang man skall åka på som nybörjare utan licenser och alla grejer ?

Räcker det med en hjälm ?


Börja köra på dom däck du har, det funkar fint. När det är dags att byta kan du ju fundera på om du vill ha något mellanting som ändå tål lite bana (typ Michelin Super Sport) eller om du vill ha en bandäck så funkar på gata (typ Michelin CUP 2) eller om du vill ha ddikerade banåkarfälgar med banåkardäck (där gillar jag Kumho V70).

Kom och testa att köra med oss i Bavaria Racing, vi kör på Kinnekulle nästa helg (5e maj). Vi kan hjälpa dig igång med instruktör m.m. så det är en bra start, sen kan man utvecklas framåt.

Du behöver hjälm, handskar och heltäckande bomullsklädsel.


_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
BMW 1M - Nybörjare
6480 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande