Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 111, 112, 113 >> 248 besök senaste veckan (463249 totalt) |
Njaoo, du har definitivt en poäng!! M2'an har lite av "oändligt" med grepp fram, det ska till våld för att det ska släppa där. Men planen (den där som ändrar sig hela tiden) är likadana fälgar runt om så att jag utifrån däcksköp kör square eller staggered. Dvs planen (ja, just den där ja) är 10" runt om. Sen var det hiskeligt mycket pengar för de där. Även om jag vet att det är det det kostar för shyssta grejor. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Håller med dig Magnus, M2 har ett fantastiskt grepp fram och man ska verkligen åka stenhårt för att få fram understyrningen. Bilen är tyngre fram än bak och ser därför ingen anledning till att åka smalare fram. BMW åker själva Square på M4 GT4 & 18" Jag återkommer efter helgen med rapport och jämförelse förhoppningsvis! _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Jösses va folk vänder sig om och ser arga ut! När jag bromsar de sista metrarna inför rödljus inne i stan. Stucken gris? You bet! En jävligt stor stucken gris. Beläggen var ju tysta hela förra säsongen och vintern. Illskriket kom efter jag var på Mantorp.
I desperation så plockade jag igår ur beläggen, filade 45-grader på beläggen och smackade på lite kopparpasta mellan kolv o belägg, lite sådär jagtestaralltliteiblindo. Det skrek lika mycket när jag körde iväg när jag var klar Men när jag kört ett tag så kanske kanske kanske det började bli bättre. Får se idag. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Missade din kommentar. Jo, stämmer. En lång radda är det. Det är en lugn lunk efter andra bilar i 70 från Grisslinge till Djurö. Eller 60. Eller 50. Finns så konstiga människor Den långa rundan norröver är till majoriteten 70-skyltad. Och det är svårt att komma upp i 70 på stora delar _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Hoppla! Så var det till slut dags!
Idag var första gången jag satte snabbare varvtider med M2an än CSLen. Det kommer loggar, håller på att ladda upp video just nu. Jättetrevlig kväll på LMS öppna banträffar på Sviestad! Både kul på banan och en hel bunt trevligt folk att snacka skit med mellan passen Helt galet att man kan dra iväg på eftermiddagen, köra racerbana ett tag och sen rulla hem. Och att det är öppet för absolut alla som vill! Fantastiskt! _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Hmmmmm, det gick snabbare men jösses, vilken sloppy körning!
EDIT: det är fel i kurvan över hastigheten med M2an. Så vad som är fel pga hastighetslogg och vad som är pga föraren är inte helt solklart. Bra bortförklaring om det kniper dessutom Helt klart är jag ängslig att dra loss rumpan med det ökade bottenvridet just tidigt tidigt ut ur kurvor, inte vackert. Jag utnyttjar inte heller sidogreppet alls lika mycket eller lika mjukt med M2an (kan jag skylla på att g-kraftsmätningen är kassare i mobilen än Vlogicboxen? ) _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Det är nog lagg i hastighetsloggningen, det ser helfel ut i videon
EDIT: Misstänker att den tagit hastighet från OBD2 istället för GPS. Ska kolla! EDIT2: Näää, det står att det är GPS-hastighet, fan va konstigt. EDIT3: Jag får fråga Rachrono vad det är. Jag kollade videon och det är precis 1.02 när jag tar slutet på depåarmcon som hållpunkt (körde även slo-mo x8 för att få 8 ggr högre upplösning på klockan) _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Brukar alltid köra de första varven med "Traction", dvs halvläge på för att känna på grejorna. Och sen slår jag av. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Den har god kontakt med satelliter (väl?) men update rate droppar från 10Hz till 9Hz där det är som mest fel. Det är suspekt drop i hastighet med påföljande orimlig hög acc på några till ställen (om man kollar på longitud acc) utan synlig drop i update rate.
Det verkar som om telefonen eller något inte hinner med och därefter rättar till felet för att komma ikapp och rätt igen. Men timestamps på gpsposition borde ju vara från gpsen och inte när telefonen behandlar datat. Jag postade frågan på Racechronos forum så får vi se. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
På en gammal logg med mätfel då den satt på instrumentbrädan har jag 6-10 satelliter och vid mät felen låg det på 6-7st
Förra året med den på taket låg det mellan 10-13 satelitter och inget mät fel. Detta på Gotland På Sviestad låg jag på 10-14 satelliter. På snabbaste varvet var det 12-14 st. Alla visar 10Hz Allt kollat via loggarna i mobilen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Jo jag känner till området väl norr (nordost kanske mer) om Arlanda där. Brukar vara nån motorcykelgubbe som går åt då och då tyvärr, är ju rätt smalt och stökigt på sina ställen. Men kul! _________________ Fredrik Olsson |
||||||||
Oj va lång text det blev. Undrar hur många av er som plöjer allt
---- När sommardäcken (Michelin PSS) kom på på bilen i slutet av förra säsongen så tyckte jag att bilen blev så mycket trevligare att umgås med på gatan. Jag har ju inte kört sommardäck egentligen sen 2001 mer än någon kort grej så jag har ju egentligen inga problem med rdäckens baksidor. Eller har jag det? Så nu när trippelåttorna skulle tillbaka på bilen igår så undrade jag lite om jag skulle tappa lite av den enorma glädje det är att köra bilen på gatan. Och initialt på väg ut ur stan och på väg ner till Sviestad så tyckte jag det. Det bullrade inte direkt mer men helt annorlunda. Jobbigare var att det grova mönstret generade konstanta vibrationer i ratten och hela bilen. Och det som sänkte den normalt smootha gatframfärden, bilen blev flera snäpp stirrigare, visserligen små rörelser, men än hit och än dit beroende på små ändringar i asfalten. Ni som kört Direzza 2 vet vad jag pratar om. Nu var det inte fullt så tokstirrigt som det var i M3 E36an med Direzzorna, där behövdes det ju i princip två händer på ratten hela tiden. Men.... i Nyköping så tänkte jag att jag tar ner trycket ordentligt för att ligga på någon sorts ingångsnivå för banan sen. Så jag sänker en faslig massa till 2,1 runt om. Aha! Stirrigheten är nästan helt borta. Det bullrar aningens mindre, och ännu bättre, vibrationerna i ratten från däcksmönstret känns lägre. Och det ser ut som att bensinförbrukningen går upp över en deciliter milen Ute på banan så är det kul att känna vad som skiljer mot gatdäcken som ju var det jag körde på senast, på Mantorp. Den stora skillnaden är broms. Som jag tror jag skrev i eftersnackstråden, det bromsar varv efter varv tryggt, bestämt och pålitligt med en jajamen-känsla istället för en hurgårdetdettavarvet-känsla. Eller... ja det bromsar precis så så länge hjulen är i backen ordentligt. För J Ö S S E S vad det är ojämnt och guppigt i inbromsningszonen efter rakan. Bilen studsar både hit och dit men trots det så känns inbromsningen mycket stabil, det går utmärkt att hantera bilen även om den lever om. Men jag rekommenderar att ha god marginal till banans kanter! Jag brukar ju säga att M2an har "oändligt" med fäste fram. (jag vet inte varför jag sätter citattecken om det ). Och bilen svänger in otroligt bra i alla svängar, det finns i alla lägen grepp till att finjustera, tajta in om det behövs. Men ut ur rondellen, ut i Sviestakurvan så får jag till början inte till det. Det går att styra in mer men det känns inte hundra, det känns att jag liksom utnyttjar däcken mer än vad jag borde. Ni vet, känslan av att nu går det åt gummi på ytterskuldran Backar jag av det lilla i attack för att känna att vänster fram inte skavs av för fort så får jag taskig långsam utgång. Jag inser att det inte är ett problem med bilen, att det nog inte är en sur understyrd bil. Utan att jag måste hitta spåret där jag inte ligger över på vänster fram lika mycket utan får bilen att sätta sig mer bakåt lite tidigare. Och jag hittar till slut ett spår där jag går lite på högercurbsen (är det kerbs eller curbs?) precis i början av dem och det går mycket bättre att både komma in dit och att gå på gas tidigare. Najs. Framdäcken hade en hel del slitage på både inner- och ytterskuldror redan innan jag började köra så lite orolig var jag för hur de skulle se ut efter dagens pass. Men det såg jättefint ut. Lite till bortslitet förstås men ingenstans där det började släppa bitar eller så på skuldrorna. Najs igen. Öhlins Road & Track stod kvar på 5 klick fram och 10 bak. Hmmm... jag måste dubbelkolla bak, jag har bara vridit på framrattarna för att stämma av. Hur kändes det på resten av banan då? Esset, bromsa lite sent så att jag tvingas trailbrakea in mot vänster apex, lite som ett gena-in-lite-för-tidigt-spår. Trots det så var det busenkelt att hålla precis lagom vänster efter apex för att sen byta från vänster till höger. I höger ligger det en ganska lång kerbs (curbs?) där jag ibland kom in tidigt till den och slickade den genom kurvan. Och ibland blev det att jag tog aningens höjd och snarare närmade mig högersidan succesivt längs kerbsen för att ligga tajt mot den först en bit in. Crosskurvan, inget att orda om. Pellen i mattan. Men sen, inbromsningen i kurvan ner mot torparn, den är lite läbbig att hålla fullt hela vägen "all-in" så att säga. Så där släppte jag av lite onödigt tidigt alla varv. Släppa lite på gasen en liten bit i kurvan och sen bromsa ut mot vänsterkanten. Inga problem sen att gå ut ur böjen, faktiskt på tvåan (flappypaddle ger vissa fördelar ) där det bara spinner lite grann utan att rumpan driver i väg mer än en liten bit, lätthanterligt (ja förutom att graferna visar att jag absolut borde kunna gå på mera tidigare ) Ja o så var det bergodalbanan sen vid inbromsningen. Rondellen är kul som alltid. Man måste vara lite mjuk med M2an, det är lätt att vara lite för snabb i någon rattrörelse så att rumpan gärna tar ett vidare spår. Men det är kul, man bestämmer själv, bara att vara mjuk så håller sig baken precis lagom nästan-i-spår. Ni som kollade på videon här ovanför märkte att det är ett lite väl djupt hål precis innan vänster kerbs, där ska man inte köra för då låter det "AJ!". Så slutrapport: - blåmärke på nyckelben (efter åtdraget bälte) och knä (mot dörrsidan) - check - svettig - check - bilen intakt - check - soppan slut - check - däck kvar för Kinnekulle 4 Maj - check! - lycklig och nöjd- check Det är det här det handlar om. Vansinnigt kul hobby. Inget annat. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Tycker inte jag haft såna här problem med mottagning förr så jag tyckte det var lite lattjo. Men du verkar ha helt rätt för aol på Racechrono håller med dig helt:
Jag har en extern GPS-antenn med lång sladd som jag hade till Driftboxen. Men det finns ingen antenningång på BT-Q818XT. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Jag har inte fått den o lira med Cup2, två uppsättningar Cup2 gick åt i förtid pga skulderslitage Men trippelåttor blir det inte igen! Även om de är kul o trevliga i sin karaktär på banan. TrofeoR står högst på önskelistan. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 111, 112, 113 >> 248 besök senaste veckan (463249 totalt) |