Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 51, 52, 53   >>
33 besök senaste veckan (278314 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Inget hål???



Borra, borra, borra, gänga, gänga.

Så nu sitter det en AN10 anslutning där.

Och en nyinköpt liten slanganslutning




Katastrof...



Nåja, det går att fixa.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Wärhner skrev:
RHD konvertera istället ;-)



Nä, det är lite drastiskt.

Men jag har funderat på Birgeson-knutar med en extra led så att man kan få ut styrstaget lite. Men det får bli sista utvägen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Men för att olja skall komma ut ur turbon måste det komma olja till den.

De här två ställena kan det komma olja ur:


Med torrsumpspump på plats, inte gott om plats...


Här tänkte jag mig en banjo, men det kommer inte att fungera.


Fast den som är neråtvänd kanske man kan få på en banjo på, i värsta fall slipa lite i fästet till pumpen.



Fast med kreativa lösningar...
Skulle jag inte kunna ta olja från den slang som går till motorn (AN10) genom ett T-stycke och sedan förgreningar till oljetrycksvarning, oljetrycksmätare samt turbo?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Kan du inte börja med ett rör.. I vilket styraxlen löper sen anslut en stående plåt eller 2på bägge sidor av röret..fast det är kanske svårt att fatta detta.. Styraxeln är väl ganska så still dvs rör sig lite upp och ner så ett ganska så tight färste borde gå att göra.fast det var väl något med turbon förståss..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Michael Th skrev:
Kan du inte börja med ett rör.. I vilket styraxlen löper sen anslut en stående plåt eller 2på bägge sidor av röret..fast det är kanske svårt att fatta detta.. Styraxeln är väl ganska så still dvs rör sig lite upp och ner så ett ganska så tight färste borde gå att göra.fast det var väl något med turbon förståss..


Nu fattade jag vad du menar... det tog ett tag. Får skylla på att jag varit sjuk på sistone.
Det var en intressant tanke.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Snart kanske bilen iaf är körklar, hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag gjort helt annorlunda.

Här ära iaf pedalstället med cylindrar och hur rör kommer att dras. Slangar hade varit bättre, men jag snålar in på det.


Pedalstoppet som skall hindra pedalen att gå tillbaka för långt var gjort av det vekaste materialet man kan tänka sig, det böjdes direkt (nedan har jag ändå rätat ut den). Nåja, efter någon minuts jobb så finns det en starkare.


Det enda jag saknar nu är en AN3-AN4 adapter för att få ihop kopplingen, resten skall finnas.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Det enda jag saknar nu är en AN3-AN4 adapter för att få ihop kopplingen, resten skall finnas.



Det saknade jag inte, men det var vad jag införskaffade... det var heeeeellllllt andra mått på det jag behövde.

Så här blev fästet för gasvajern till slut, det var enda sättet jag kunde komma på för att få det att fungera.


Så här ser det ut om man tittar in under instrumentpanelen.

Hål är borrat för att kunna dra gasvajer på rätt ställe, kabelstammarna under instrumentbrädan skall sättas fast bättre/högre upp och det skall göras en kabelstump till bromsljuset. det som blir riktigt intressant är hur mycket som fötter höjs uppåt, och hur mycket extra Tiltoncylindrarna bygger på höjden jämfört med andra cylindrar.
Det jag inte ser fram emot är luftning...

Men allt funkar naturligtvis inte, att gasvajern är för kort visste jag så jjag köpte den längsta bromswiren till cyklar som Biltema har.

Det fattas 40cm....

Tutan slutade fungera någon gång i tiden, för att klara besiktningen förra året så...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Gör nåt då och då iaf...

Det är svårt att ligga under bilen och samtidigt sitta i och hålla emot när man skall skruva dit pedalstället, så det fick jag göra när det fanns hjälp att få. thumbs up
Upptäckte dock att jag glömt muttern till bromsvågsjusteringskabeln hemma, hoppas det går smidigt att få dit.
När jag ändå var där ("-ja, jag kommer strax..." och efter ett tag ringde det "-Var i h**** är du? Vi är hungriga!!!") så började jag göra några rör klara, inte snyggt men förhoppningsvis funktionellt.



Matningen till cylindrarna hade jag tänkt dra ihop koppling och bakbroms, så blev det inte pga att jag inte tänkte utan bara satte ihop kopplingscylindern med något...

Gasvajer är klar i bilen, jag tror jag är hyfsat rätt för att det skall bli både tomgång och fullgas som det är.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Igår skulle jag bara var i verkstan en liten stund, när jag tittade på klockan så hade det inte varit en lite stund...


Nu är iaf rör dragna för broms och koppling, rör/slangar till bromsvätskebehållare typ klara (bromsvätskebehållarna sitter "provisoriskt"...) och gasvajer dragen.

Bra saker
Jag kunde inte hålla mig utan fyllde vätskebehållaren till bakbromsarna med vätska och försökte se om det kom igenom något. De är inte luftade, men det flödade iaf igenom allt utan att läcka någonstans.


Dåliga saker
Gasvajern hänger sig...
Jag köpte bromsvajer till cykel med hölje (Shimano), vajern är säkert 2m från gaspedal till gasspjäll (jag kan kapa ~0,5m). Trycker jag gaspedalen i botten och sedan släpper så stannar vajern/gasspjället 1/3 öppen. Trycker jag till vajern vid pedalen så åker den tillbaka enkelt.

Till en början så var vajern väldigt böjd, men även om jag lägger den så rakt som möjligt med så mjuka böjar som möjligt så stannar den på tillbakavägen. Det är inga konstiga vinklar vid gaspedal eller spjället som verkar göra att det blir konstig friktion.
Jag vet inte riktigt hur jag löser det, men just nu funderar på att kapa vajern så mycket jag kan eller sätta på en extra fjäder på spjällhuset.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag är inget jättefan av att ena bromscylindern delar "matning" av bromsvätska med kopplingen på det viset.

Kollar man på en produktionsbil med motsvarande lösning så har alla jag sett uttaget till kopplingen högre i behållare, så att kopplingen ska bli tom först. Man ska kanske inte måla f-n på väggen i onödan men jag ser en risk med den lösningen.

Annars har du säkert lärt dig redan att pedalställ är svårt, även med gasen ;-) Jag lyckas aldrig första gången och mer returfjäder verkar alltid behövas.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
therealpinto skrev:
pedalställ är svårt



Det är alltså ditt fel!!! Du jinxade allt!!! Det måste vara så eftersom du skrev det innan jag åkte till verkstan!!!

Nåja, jag kan nog inte skylla det som hände på dig.

Igår gick det ju så bra, och bakbromsen höll tätt. Så varför inte ta en snabbis i garaget och bara skvätta i bromsvätska för koppling och frambromsar? Det gick ju jävligt bra... NOT!

Jag fyllde bromsvätskebehållaren och vätskan behagade lämna bromssystemet via den nippel som satt jävligast till.

Nåja, på något sätt har det blivit gängpaj och skiten höll inte tätt. Så här ser det ut nu:


Det metallrena var grått innan, det röda var grått innan...
Dessutom var det lättare att skruva med T-korset när allt var utanför bilen.

Nästa gång får jag dra nytt.

Inte var jag hemma när jag lovat heller....

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Nytt rekord, fem dagar i rad i verkstan! Fast då räknar jag med att åka dit och titta på en sak samt bruksbilsmeck.

Bromsarna är genomkörda med bromsvätska, vill gärna ha ner den på backen för att se hur det funkar.

Kopplingen funkar inte alls... Det finns ett stopp för pedalen på pedalstället som eventuellt tar i, jag får laborera med det nästa gång. Nu är det skruvat i botten men jag vet inte om jag få tillräcklig rörelse i pedalen ändå (cylindern bottnar iaf inte).

Provade att starta motorn, det gick inte och efter en stund var batteriet slut så det fick vara medans jag kopplade in en batteriladdare.

Hittade rost på passagerarsidans golv, på precis samma ställe som på förarsidan där jag fixade det förra året. Inget allvarligt och långt ifrån genomrostat. Nu blev det lite roterande stålborste och etsande grundfärg så ser det trevligare ut tills jag fixar det på riktigt.
När jag ändå var där så såg jag ECU'n till motorn, jag antar att motorn inte startade för att den inte var inkopplad.... rolleyes:

Med ECU'n inkopplad startade den direkt, dessutom fungerade gasvajern som det skulle nu. thumbs up

En orsak till att starta motorn och varmköra var för att testa kylaren, eventuellt har jag råkat knäcka den.
Men det var inget läckage när den var varmkörd, jag får fortsätta kolla på den.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Nu behöver jag hjälp att tänka och förstå...

Kopplingen får jag inte till och det är såhär jag har resonerat:
Slvavcylinder: Någon Saab-historia
Huvudcylinder är 1", jupp jag vet att det skall vara mindre men den fanns på hyllan (0.75" original). Jag räknade med att det skulle bli kort slag och högre pedalkrafter.

Som det är nu så har jag lååååångt och lätt slag på pedalen innan kopplingen tar, huvudcylindern trycks nästan i botten innan det blir hårt motstånd och kopplingen kopplar ur (lite av/på känsla). Det jag hade räknat med var att kopplingspedalen skulle ta nästan på direkt, pga stor cylinder och mycket vätska som transporteras. Nu är det inte bara mycket vätska, det är fantastisk stor mängd vätska som trasporteras om allt stämmer. Men stämmer allt?

En liten oro jag har haft med cylindrar (Tilton 74-series) är det snedställda montaget och hur de klarar luftningen, och hur mycket luft det kanske kan vara "kvar" i plastpluppen när den inte är riktad rakt uppåt.

Kan det vara så att luft är kvar i plastpluppen, när pedalen trycks ner sugs en del ner i cylinder, där komprimeras luften tills den inte kan komprimeras mer, och först då tar cylindern?


Vad kan det annars bero på att 1" cylindern får så långt slag? I min värld så borde kopplingen ta väldigt tidigt på pedal istället, eftersom en större cylinder flyttar mer vätska?

Eller skall jag köpa en annan cylinder och byta ut Tilton-cylindern?

Jag är inte ute efter att lösa pedalkraften eller av/på-känslan, det förstår jag att jag försakade med stor cylinder.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Ja, jag snålar... frambroms blir ny Girling, koppling blir en OBP som låg på hyllan. Här cylinderna för kopplingen:


10 sekunder senare


20 sekunder senare


och en ihopsatt:


Naturligvis så är det en av de tryckstänger som inte blev så bra när jag kapade, så den passar så där i pedalstället. Jag får inte tryckstången att ta gäng... Nåja, jag har ju mer jag kan kapa i...

Jag gick för mig att jag tog bilder inifrån bilen, men tydligen inte. Iaf så passar bromsrören bra när jag måttar dit dem, och idag har jag handlat det sista (Yeah right...) för att yxa ihop det.
Men bruksbilsmeck idag gjorde att det inte blev någon tid lagd på denna.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Först av allt, tack till de 37 som har läst tråden idag. Jag vet inte om det stämmer att så många har hittat en gammal tråd, men det säger så iaf.

Sedan sist så har Hamburg besökts, 38 graders värme gjorde att längtan efter dricka var stor. Men iaf så förärades AUTOMUSEUM PROTOTYP med ett besök, lite kul men jag hade nog för stora förhoppningar. När vi var där var en våning med bilar och källarvåningen med bilder och kuriosa. Inget jag skulle åka enkom till Hamburg för, men är man där så.

Iaf främst kul att se detaljer på gamla bilar på nära håll och hur de har gjort saker.


"-En huv? Ingen problem, vi böjer lite plexi och slipar lite..." thumbs up





Detaljer på en gammal 500cc racer


Vid första anblicken funderade jag på varför i helsicke den hade öppningar, men som den var byggd verkade det kunna bli rejält övertryck i bakdelen.



Silverpilar


Bilder på de två F1 bilarna i bakgrunden? Nä, det blev det inga. De bleknade i jämförelse med resten.
Iofs var det kul att se Toyota TF110 i naken kolfiber.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Men säg den lycka som är oändlig, det står ju en bil i verkstan med...

Nu sitter det bromscylindrar på plats, frambromsen är luftad med "tryckluftsgrej" från Biltema men skall nog försöka göra på det gamla hederliga sättet också.
Kopplingen ger jag mig inte på förrens det är någon annan där, det är ett två timmars jobb att göra själv och ett fem minuters om man är två.

Allt verkar hålla tätt, nu iaf. Tydligen läckte en av anslutningarna för matningen så en stor pöl av bromsvätska på golvet gör att det behövs målas om.. igen... tror det blir fjärde gången i år...

---------------------------------------

Nåja, men det på plats så var det dags att titta på nästa fel. När jag kom till garaget vara det fuktigt under min bil (och på ett ställe till på golvet i garaget). Det jag inte tror jag skrev tidigare var att jag klantade mig när jag höll på med cylindrarna och luftningen av dem, då försökte jag ställa bilen i olika vinklar:


Iaf så innan jag fick på hjulen så provade jag att sänka bilen i framkant, med domkraften under framvagnsbryggan. Någon kanske anar vart detta är på väg... domkraften är lite sisådär när det gäller att få stopp på den vilket ledde till att innan jag fick stopp på den så hade den sänkt sig så långt ner så att domkraften tog i plåten under kylaren, som tryckte upp kylaren... Så jag har en kylare som körts 8km som har lätt bananform uppåt i mitten nu (~3mm).

Det här hände för ett tag sedan och jag har varit i verkstan några gånger utan tecken på läckage, där hade jag tur men iaf något att håll koll på framöver var min tanke. Och idag var det fuktigt under bilen...

Det som kan skilja sig är att sist så startades bilen och blev ordentligt genomvarm.

Men jag hittar inte vart det läcker, nu har jag iofs inte startat bilen utan jag ryckte loss kylaren istället och det fanns massor av vatten kvar i den.

Jag ser inga sprickor, men det säger iofs inget eftersom det är svårt att se. Det läcktest jag har gjort är att fylla den med vatten och se om det läcker, det gjorde det inte men det kan ju vara något när det är varmt. Så jag tog hem kylaren, la den plant och fyllde sedan upp den med kokande vatten (så högt det gick i stosarna). men det läckte inte... Förslag på läcktester tas gärna emot!!!

Så här står den just nu.



Eller är bilen bara inkontinent och jag får leva med det?
Först läckte det från värmekranen, typfel men iaf.
Sen började kylaren läcka, så det blev ny kylare.
Någonstans där så började även en kylarslang att läcka helt plötsligt.
[/img]

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Provtryck kylaren i vattenbad. Ingen värme, då sväller metallen och små sprickor kan tryckas ihop.

För ett par år sedan monterade jag en termokontakt för kylarfläkt i min mässingkylare, lödde fast en gängad stos med nån sorts lod jag fick av en kylarfirma här i stan.
När jag hade lött fast stosen lät jag killen på firman provtrycka kylaren eftersom jag inte kunde få ner hela kylaren i vattenbadet på jobbet.
Döm om bådas förvåning när det inte läckte vid min lödning utan vid en av slanganslutningarna på kylaren.
Lite mer lod så var det tätt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Jag googlade lite snabbt vilket tryck det skall vara när man provtrycker, och det verkade inte vara högt alls. Så varför inte prova själv...

Det jag har gjort hittills utan att den läckt är:
* Fyllt den med kallvatten
* Fyllt den med kokande vatten
* Låtit den ligga i ett vattenbad i ett dygn för att se om det läcker in vatten (läs det som att jag la den i vattenbadet och sen inte orkade mer... )


Och det senaste är budget-provtryckning:


Låta kylaren ligga kvar i vattenbadet med vatten upp till strax under stosarna, täta de öppna stosarna genom att sätta händer på och sedan provtrycka genom att blåsa i slangen utav bara helvete och försöka hålla det en stund. Ingen läcka...

Kan man testa så?

Funderar på att åka till bilen, kolla över slangarna, verkar allt OK så monterar jag tillbaka den, sätter ett större kärl under bilen och sedan låter bilen bli genomvarm igen. Borde visa sig snabbt om det läcker... Sist gick det 1,5 vecka mellan gångerna i verkstan.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jag vet inte vad du har för lungkapacitet, men jag tror inte den räcker för att fylla kylarens volym och hålla tillräckligt tryck.

Dra en slang mellan de två grova stosarna så det blir tätt där, sen kan man dra på mindre slangstumpar med nån lämplig plugg i de små stosarna.
Provtryck med tryckluft, men inte för högt tryck. Det räcker med lite över 1 bar, de flesta kylarlock brukar öppna vid 1,1-1,3 bar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Anders Karlsson skrev:

Dra en slang mellan de två grova stosarna så det blir tätt där, sen kan man dra på mindre slangstumpar med nån lämplig plugg i de små stosarna.

Däckventil från ett lastbilsdäck ingängad i lämplig plugg.
thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Köp en innerslang till moped, klippa av, sätt en ände på varje stos, fyll på med valfritt tryck via ventilen på slangen thumbs up

edit: 2:a på pucken

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 51, 52, 53   >>
33 besök senaste veckan (278314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande