Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ge feedback på ny design av banlayoutsida
1 besök senaste veckan (7111 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har suttit o filat på några banor för att uppdatera spårvalsguiderna. Man kan se betydligt mer detaljer, som var kerbsen är, med färg och klart högre upplösning än vad som fanns tillgängligt för hundra år sen när jag gjorde de första.

Till exempel så kommer Tracklife som arrangerar på Gelleråsen och Gröndal skriva ut en bunt som de delar ut på träffarna till de som vill ha. Bra för nybörjare att få överblick och för alla att kunna stå i depån och peka på layouten när man diskuterar olika partier. Typ. Det blir en bild över hela banan som den nedan och sen sidor över banpartier med text tillagd.


Så till min hjärnkollaps.

1 - Det blir ju inge bra med bara kartan och sen de här stora tomma vita partierna på sidan. Här finns ju plats för text eller nåt. Det behövs lite tillpiffning grafiskt. Hur tusan ska sidan designas? Hjäääääääälp!

2 - Är det någon som vet vad för färg på text och det markerade spåret som blir bäst för att man ska se allt så bra som möjligt. Alltså när man trycker ut det på papper. Eventuellt inplastat, eventuellt på vanligt extrabra papper. Eventuellt på fotopapper. Jag har testat lite med en enkel bläckstråleskrivare och på fotopapper funkar alla möjliga färger för det blir bra vilket som. Men på olika papper så funkar det skitkasst med vissa färger och jag blir inte riktigt klok på det hele...



EDIT: Scrolla ner en bit så har jag kommit lite längre med sidorna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012



Inget svar på frågorna men en grej att tänka på.
Det finns en del som lider av färgblindhet så tänk efter vilka färger du använder.
Röd/grön färgblindhet är väl vanligast om jag minns rätt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Defekt_f%C3%A4rgseende

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Underskatta inte svartvitt och sen möjligen färg på den text som skall belysa nåt.

Olika grön/gul ton på gräset bär ju ingen nödvändig info, vi är ju inte intresserade av vart de har olika jordmån eller gödningsmedel

Visst är naturliga foton trevligt men gamla vägatlas i pappersform var betydligt mer lättlästa när vägarna inte var skalenligt breda. Dvs det kan stärka informationen att gå ifrån exaktheten en del.

Det är ju ingen som kör med helikopterperspektiv, inte ens radiostyrt, så även det är ju en projektion

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Nillet skrev:
Inget svar på frågorna men en grej att tänka på.
Det finns en del som lider av färgblindhet så tänk efter vilka färger du använder.
Röd/grön färgblindhet är väl vanligast om jag minns rätt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Defekt_f%C3%A4rgseende


Mycket viktigt!!
Lägger till att linjerna skall vara ordentligt feta också. Såna där 1-pixel-bred-i-Excel-diagram är helt värdelöst om man är lite förgblind.
Extremt bra om det blir förståeligt vid sv/v utskrift också så håll koll på färgmättnaden så kontrasten blir tillräckligt stor. thumbs up

De vita partierna kan du lägga förklaring till de punkterna som finns i bilden och vilken sida de finns att läsa om.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Du kan ju skriva namnet på banan högst upp

Nedanför kan du ju skriva banlängd, höjdskillnad, vervrekord, typiska varvtider för gatbilar etc.

Markera depåinfart och depåutfart kan vara bra. Samt vart posteringarna är. Även om de inte är bemanadde har jag för mig att det finns släckare i dem t.ex.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Andreas Millbro skrev:
Du kan ju skriva namnet på banan högst upp

Nedanför kan du ju skriva banlängd, höjdskillnad, vervrekord, typiska varvtider för gatbilar etc.

Markera depåinfart och depåutfart kan vara bra. Samt vart posteringarna är. Även om de inte är bemanadde har jag för mig att det finns släckare i dem t.ex.


+1

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Digital form av papper är mycket trevligt, typ en mobiltelefon, då kan man zooma in och ha hur högupplöst som helst, kanske olika teman på färgvalen och realtidsdata om varvtider osv...

Så en mobilanpassad webbsida kanske?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Du kan ju skriva namnet på banan högst upp

Nedanför kan du ju skriva banlängd, höjdskillnad, vervrekord, typiska varvtider för gatbilar etc.

Markera depåinfart och depåutfart kan vara bra. Samt vart posteringarna är. Även om de inte är bemanadde har jag för mig att det finns släckare i dem t.ex.


Namnet på banan... såklart!

Kanontips det övriga också. Tack för alla andras tips också!

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Tobias Bollmark skrev:
Digital form av papper är mycket trevligt, typ en mobiltelefon, då kan man zooma in och ha hur högupplöst som helst, kanske olika teman på färgvalen och realtidsdata om varvtider osv...

Så en mobilanpassad webbsida kanske?


Fast det är oslagbart med papper och penna på banan, kommentarer och egna notiser osv.
Svårt på en telefon.

Sen är det nog några tiopotenser i skillnad på arbetsinsats också...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Snyggt!

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är alltså tänkt som ett utskrivet inplastat A4 med text för nybörjare på baksidan och banlayouten på framsidan. När det är klart så ska jag uppdatera här på Rejsa osv.

Så här blev det:









_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ge feedback på ny design av banlayoutsida
1 besök senaste veckan (7111 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande