Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 339, 340, 341 ... 501, 502, 503   >>
1312 besök senaste veckan (2500237 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
super7 skrev:

Visste du vad måttet var på höjden på tryckplattan var när du beställde svänghjulet?

När jag lät en firma tillverka ett svänghjul till mig så skickade jag original svänghjulet med tryckplatta,
och den fina AP tryckplattan till firman som skulle göra det. Sen hade dom fria händer på utformandet på svänghjulet, var bara ett mått som skulle vara lika anläggningshöjden där urtrampnings lagret är skall vara samma på bägge tryckplattorna!
//Nisse


Gick att få fram på Sachs sida men gör man svänghjulet i rätt höjd så passar det ju och jag visste inte vilken höjd svänghjulet skulle bli.

Gick det inte att räkna ut vilken vilka mått som var kritiska då?


Jag vet inte om du menar att jag borde räknat ut det? jag har aldrig byggt med fler skivig koppling tidigare så visste inte om detta problem,
men DLI borde kunnat räkna fram allt och dom hade mitt svänghjul samt fått dom mått dom ville ha och han kunde få fler mått om han behövde det.
dom har ju dessutom en massa olika färdiga svänghjul för Audi 01E lådor med både 2 & 3 skivigt så väldigt konstigt att jag är den första som råkade ut för detta fel?

Jag får det dock till att 3-skivig 2,6mm lameller totalt blir tunnare än 2-skivigt med tjocka 7,8mm lameller som mina organiska.

Dock påstod han sen att det nog skiljer i djup mellan olika 01E lådor och att jag kanske hade en låda med lågt djup.
Jag har dock mätt på flera lådor och fått samma djup på dessa och även frågat på Audi FB sida och alla säger att det är samma djup.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Här ser man tydligt hur mycket högre tryckplattan hamnar på nya mot gamla.
så verkar som han utgått från att måttet till urtrampningslagret även är djupet på lådan för tryckplattan?




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag har Väldigt svårt att tro att det skiljer något i djup på lådorna. Det vore ut produktionssynpunkt ganska dumt att göra en massa olika special lådor till alla modeller, och det vore väldigt olikt hur VAG jobbar i övrigt om det skulle vara sant.

Vissa VAG modeller har ju däremot haft distansringar mellan block och låda av olika anledningar. Inte för att de ska spela någon roll, någon i deras kedja har ju uppenbarligen gjort fel. De får dom ju ta på sig och göra om/göra rätt..


Eller har du snappat upp att det skulle finnas mer än 2 olika utseenden på flänsarna mot blocket? Du har ju dels den "vanliga" sen en som bara hittas på ett fåtal av högprestanda motorerna, t ex din RS6 motor, RS4 B7 och V10an har jag för mig?

RS4an har en distansring i och för sig, men tycker ändå det låter konstigt att det inte går in. De kan väl inte vara första RS6an dom gör en sån här setup till eller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
nä precis, dom har ju 4 olika svänghjul för RS6 och även 4 olika för S8 och ytterligare för A8 osv. osv.

Men ingen av dessa stämde med min så därför dom fick ett svänghjul att bygga efter.


Men att jag skulle vara den första som fick en för hög koppling hade jag inte räknat med

Och jag var ju övertygad om att dom visste djupet på en 01E låda då det inte heller efterfrågades vad jag har för djup.


Sen om någon tycker att jag borde mätt och räknat på allt, så kan jag säga att jag köpte ett komplett kitt som skulle vara bult-on, alltså jag köpt ALLT av DLI och betalade över 20.000kr
så det var inte så att jag köpte delar här och där för att spara pengar och sätta ihop det själv utan allt inkl. distansring för urtrampningslagret och svänghjulsbultar för att det skulle passa och jag inte skulle behöva göra något själv utöver att ge dom de mått dom behövde.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Tyvärr var det ju bara måttet in till lagret dom behövde och inte djupet på lådan och här ser man ju att lagret går mycket längre in:




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



RallyQuattro skrev:
dom fick ett svänghjul att bygga efter.

Varför skickade du inte med en tryckplatta också?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
dom fick ett svänghjul att bygga efter.

Varför skickade du inte med en tryckplatta också?


Dom säljer ju den jag kört med och har egna sådana på lager om dom nu skulle behövt det måttet och vilken jag har kört med vet han från mail konversation 8 februari
http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&a . . . .


Men det enda han frågade om var antingen mått på hur jag ville ha svänghjulet eller låna ett svänghjul vilket dom fick redan i januari,
men det är ju ändå inte den gamla tryckplattan jag nu skulle köra med utan en RCS200 från dom som har helt andra mått, så mina gamla tryckplatta hade ju inte hjälpt?
alltså gamla tryckplattan säger ju inget om vad djupet på lådan är, mer än att den fick plats men sen hur mycket högre som går in måste ju då mätas fram på en 01E låda.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



har det löst sig då eller?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
DLI hade utgått från splinsen på axeln när han räknade fram höjd på koppling och hade det funnits plats så hade det ju hamnat bra = ska in ytterligare 1.5mm än på bilden, men nu tar den ju emot huset.

Så med distans eller lägre svänghjul så hamnar lite av ena lamellens splins utanför och kommer fortsätta utåt när den slits ner.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Det var helgen 14-15 april jag tänkte montera men upptäckte felen, så 16-17 mailade vi för fullt om problemen och en lösning.

DLI sa att höjden inte är något "fel" antar han menade att tillverkaren i England inte har gjort fel som dom gjorde med startkrans och triggern utan höjden är enligt ritningen som DLI gjorde, så för att tillverka ett nytt svänghjul så hamnar det i vanliga kön = tar minst 2 månader ytterligare tid innan jag kan montera allt..

Så för att lösa problemet så snabbt som möjligt så funderade vi ut en annan lösning..

Nämligen att montera den lägre tryckplattan, då blir det dock tunna sinter pad istället för tjocka organiska lameller som jag ville ha

Men tanken har hela tiden varit att bilen skulle vara klar till nu kommande helg 19-20 maj då jag kommer vara på Gotland Ring, så för att försöka hinna klart till dess så skickade jag tillbaka svänghjul omgående för modifiering av trigger kransen och DLI beställde sinter pad med Audi nav.

DLI skickade svänghjulet till England så dom fräste och balanserade om det.

Dock gick det inte så snabbt som jag hoppats på utan först nu 5 maj hade jag fått allt och kunde prova igen.

Och som ni ser sinter denna gång, så därför jag blir lite orolig när några här kommenterade att sinter hugger som bara den på rcs200, så får se om någon månad om min fungerar bra eller ej.
Blir ju 20.000kr till om jag ska beställa nytt i höst med ett lägre svänghjul och organiska lameller om detta inte fungerar bra.


Tyvärr blev det nu alldeles för kort tid att få ihop allt och även hinna mappa in bilen, så denna bil får tyvärr stanna hemma medans jag själv åker till Gotland i morgon.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Du fick med andra ord byta lamellerna, inte bara köpa nya?

RS4 B7 har som sagt en distansring mellan låda och block. Den borde fungera för dig, även om de blir lite justering på motorfästena.. Kommer tyvärr inte ihåg hur tjock den är :/

Om inte annat ska de ju inte vara så stora justeringar för att få dit annan valfri spacer. T ex: https://www.ebay.co.uk/itm/2005-AUDI-A4-B7-2-0TDI-GEARBOX-SPACER-SHIM- . . . .

Ganska billig i alla fall..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ja inget är ju använt och inget var mitt fel, så bytte både lameller och tryckplattan samt distansringen.
Och då slapp även DLI ha ett felgjort svänghjul på hyllan som dom inte skulle blivit av med..


Som du ser på inlägget innan idag så hade splinsen hamnat utanför med distans.
Och dessa du länkar till är typ 7-10mm tjocka = mycket splins som hamnar utanför + att allt annat måste byggas om som jag skrev om i tidigare inlägg på förra sidan.
Så max 3mm kunde gått men även då bygga om saker för att få dit det.

Så enda alternativet är detta nu eller ett lägre svänghjul som skulle tagit över 2 månader att få thumbs down

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



RallyQuattro skrev:
Blir ju 20.000kr till om jag ska beställa nytt i höst med ett lägre svänghjul och organiska lameller om detta inte fungerar bra.

Det var lite väl dyrt svänghjul... eller är det för en ny tryckplatta också?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Blir ju 20.000kr till om jag ska beställa nytt i höst med ett lägre svänghjul och organiska lameller om detta inte fungerar bra.

Det var lite väl dyrt svänghjul... eller är det för en ny tryckplatta också?


Ha ha, Nä för allt..
För allt måste ju bytas igen om jag vill ha organiskt.

Svänghjul 5855 kr
RCS200 ca 13800kr
Distansring 1300kr
+ bultar + frakt
Över 21.000kr

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Justerbackventil 200:- och/eller justering på kopplingspedal gör säkert susen

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Nya tryckplattan med sinter pad är ju 1 cm lägre än den jag hade först för organiska lameller.

Så nu är den ju istället lägre än original thumbs up istället för högre som den var innan. thumbs down




så nu blir det gott om plats i växellådan thumbs up
Och med samma svänghjul så hamnar splinsen bra på axeln, kunde dock hamnat ännu bättre längre in på axeln om man gjort ett högre svänghjul för denna koppling.
Men man får väl inte begära för mycket för 21000kr

Men nu har man ju o andra sidan en koppling som tål 1650 Nm

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Ett av dom viktigaste måtten speciellt med flerskiviga kopplingar är ju var splinesen hamnar.

Tyvärr går det nog inte med nått annat i denna låda för med lägre svänghjul så hamnar ju första lamellen nästan utanför splinesen på axeln.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Går alltid att labba med A och B lameller. Vissa rek ex A, B, A då centrum förskjuts med man kan även åka A, B, B som ex. Jag har inte 100%anläggning på mina splines då axeln är för kort. Men genom att byta lamell så får man mer än tillräckligt ingrepp. Dessutom så lär inte splinsen ryka innan lådan säckar ihop. kör stil sätter nog spår mest. Och att ha en överspecad koppling kan jag bara se positivt när den slits istället för att ligga på gränsen. 👍

Välkommen till sinter världen 😂

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
På den inre i lådan är det 15mm långa splines.
På den yttre är det 12mm och med 3mm lägre svänghjul så skulle typ 2mm av splinsen sticka utanför så du har ju ändå ca 10mm splines kvar.
Sen gissar jag att organiska lameller sliter mindre på splinsen då det inte hugger lika mycket.

EDIT dessa mått var nog för dom nya tunna sinter jag har nu, tror organiska kanske hade ännu längre splines.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Några gram lättare också, men svårt att se hur mycket på en badrums våg



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Nu blir paus på kopplings snack osv. över helgen för nu blir det Gotland ring bilder på nästa sida.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 339, 340, 341 ... 501, 502, 503   >>
1312 besök senaste veckan (2500237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande