Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 339, 340, 341 ... 501, 502, 503 >> 53 besök idag (2500696 totalt) |
Jag vet inte om du menar att jag borde räknat ut det? jag har aldrig byggt med fler skivig koppling tidigare så visste inte om detta problem, men DLI borde kunnat räkna fram allt och dom hade mitt svänghjul samt fått dom mått dom ville ha och han kunde få fler mått om han behövde det. dom har ju dessutom en massa olika färdiga svänghjul för Audi 01E lådor med både 2 & 3 skivigt så väldigt konstigt att jag är den första som råkade ut för detta fel? Jag får det dock till att 3-skivig 2,6mm lameller totalt blir tunnare än 2-skivigt med tjocka 7,8mm lameller som mina organiska. Dock påstod han sen att det nog skiljer i djup mellan olika 01E lådor och att jag kanske hade en låda med lågt djup. Jag har dock mätt på flera lådor och fått samma djup på dessa och även frågat på Audi FB sida och alla säger att det är samma djup. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Här ser man tydligt hur mycket högre tryckplattan hamnar på nya mot gamla.
så verkar som han utgått från att måttet till urtrampningslagret även är djupet på lådan för tryckplattan? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Jag har Väldigt svårt att tro att det skiljer något i djup på lådorna. Det vore ut produktionssynpunkt ganska dumt att göra en massa olika special lådor till alla modeller, och det vore väldigt olikt hur VAG jobbar i övrigt om det skulle vara sant.
Vissa VAG modeller har ju däremot haft distansringar mellan block och låda av olika anledningar. Inte för att de ska spela någon roll, någon i deras kedja har ju uppenbarligen gjort fel. De får dom ju ta på sig och göra om/göra rätt.. Eller har du snappat upp att det skulle finnas mer än 2 olika utseenden på flänsarna mot blocket? Du har ju dels den "vanliga" sen en som bara hittas på ett fåtal av högprestanda motorerna, t ex din RS6 motor, RS4 B7 och V10an har jag för mig? RS4an har en distansring i och för sig, men tycker ändå det låter konstigt att det inte går in. De kan väl inte vara första RS6an dom gör en sån här setup till eller? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
nä precis, dom har ju 4 olika svänghjul för RS6 och även 4 olika för S8 och ytterligare för A8 osv. osv.
Men ingen av dessa stämde med min så därför dom fick ett svänghjul att bygga efter. Men att jag skulle vara den första som fick en för hög koppling hade jag inte räknat med Och jag var ju övertygad om att dom visste djupet på en 01E låda då det inte heller efterfrågades vad jag har för djup. Sen om någon tycker att jag borde mätt och räknat på allt, så kan jag säga att jag köpte ett komplett kitt som skulle vara bult-on, alltså jag köpt ALLT av DLI och betalade över 20.000kr så det var inte så att jag köpte delar här och där för att spara pengar och sätta ihop det själv utan allt inkl. distansring för urtrampningslagret och svänghjulsbultar för att det skulle passa och jag inte skulle behöva göra något själv utöver att ge dom de mått dom behövde. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Dom säljer ju den jag kört med och har egna sådana på lager om dom nu skulle behövt det måttet och vilken jag har kört med vet han från mail konversation 8 februari http://www.dli-teknik.se/index.php?s Men det enda han frågade om var antingen mått på hur jag ville ha svänghjulet eller låna ett svänghjul vilket dom fick redan i januari, men det är ju ändå inte den gamla tryckplattan jag nu skulle köra med utan en RCS200 från dom som har helt andra mått, så mina gamla tryckplatta hade ju inte hjälpt? alltså gamla tryckplattan säger ju inget om vad djupet på lådan är, mer än att den fick plats men sen hur mycket högre som går in måste ju då mätas fram på en 01E låda. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
DLI hade utgått från splinsen på axeln när han räknade fram höjd på koppling och hade det funnits plats så hade det ju hamnat bra = ska in ytterligare 1.5mm än på bilden, men nu tar den ju emot huset.
Så med distans eller lägre svänghjul så hamnar lite av ena lamellens splins utanför och kommer fortsätta utåt när den slits ner. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Det var helgen 14-15 april jag tänkte montera men upptäckte felen, så 16-17 mailade vi för fullt om problemen och en lösning.
DLI sa att höjden inte är något "fel" antar han menade att tillverkaren i England inte har gjort fel som dom gjorde med startkrans och triggern utan höjden är enligt ritningen som DLI gjorde, så för att tillverka ett nytt svänghjul så hamnar det i vanliga kön = tar minst 2 månader ytterligare tid innan jag kan montera allt.. Så för att lösa problemet så snabbt som möjligt så funderade vi ut en annan lösning.. Nämligen att montera den lägre tryckplattan, då blir det dock tunna sinter pad istället för tjocka organiska lameller som jag ville ha Men tanken har hela tiden varit att bilen skulle vara klar till nu kommande helg 19-20 maj då jag kommer vara på Gotland Ring, så för att försöka hinna klart till dess så skickade jag tillbaka svänghjul omgående för modifiering av trigger kransen och DLI beställde sinter pad med Audi nav. DLI skickade svänghjulet till England så dom fräste och balanserade om det. Dock gick det inte så snabbt som jag hoppats på utan först nu 5 maj hade jag fått allt och kunde prova igen. Och som ni ser sinter denna gång, så därför jag blir lite orolig när några här kommenterade att sinter hugger som bara den på rcs200, så får se om någon månad om min fungerar bra eller ej. Blir ju 20.000kr till om jag ska beställa nytt i höst med ett lägre svänghjul och organiska lameller om detta inte fungerar bra. Tyvärr blev det nu alldeles för kort tid att få ihop allt och även hinna mappa in bilen, så denna bil får tyvärr stanna hemma medans jag själv åker till Gotland i morgon. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Du fick med andra ord byta lamellerna, inte bara köpa nya?
RS4 B7 har som sagt en distansring mellan låda och block. Den borde fungera för dig, även om de blir lite justering på motorfästena.. Kommer tyvärr inte ihåg hur tjock den är :/ Om inte annat ska de ju inte vara så stora justeringar för att få dit annan valfri spacer. T ex: https://www.ebay.co.uk/itm/2005-AUDI Ganska billig i alla fall.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Ja inget är ju använt och inget var mitt fel, så bytte både lameller och tryckplattan samt distansringen.
Och då slapp även DLI ha ett felgjort svänghjul på hyllan som dom inte skulle blivit av med.. Som du ser på inlägget innan idag så hade splinsen hamnat utanför med distans. Och dessa du länkar till är typ 7-10mm tjocka = mycket splins som hamnar utanför + att allt annat måste byggas om som jag skrev om i tidigare inlägg på förra sidan. Så max 3mm kunde gått men även då bygga om saker för att få dit det. Så enda alternativet är detta nu eller ett lägre svänghjul som skulle tagit över 2 månader att få _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Det var lite väl dyrt svänghjul... eller är det för en ny tryckplatta också? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Ha ha, Nä för allt.. För allt måste ju bytas igen om jag vill ha organiskt. Svänghjul 5855 kr RCS200 ca 13800kr Distansring 1300kr + bultar + frakt Över 21.000kr _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Nya tryckplattan med sinter pad är ju 1 cm lägre än den jag hade först för organiska lameller.
Så nu är den ju istället lägre än original istället för högre som den var innan. så nu blir det gott om plats i växellådan Och med samma svänghjul så hamnar splinsen bra på axeln, kunde dock hamnat ännu bättre längre in på axeln om man gjort ett högre svänghjul för denna koppling. Men man får väl inte begära för mycket för 21000kr Men nu har man ju o andra sidan en koppling som tål 1650 Nm _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ett av dom viktigaste måtten speciellt med flerskiviga kopplingar är ju var splinesen hamnar.
Tyvärr går det nog inte med nått annat i denna låda för med lägre svänghjul så hamnar ju första lamellen nästan utanför splinesen på axeln. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Går alltid att labba med A och B lameller. Vissa rek ex A, B, A då centrum förskjuts med man kan även åka A, B, B som ex. Jag har inte 100%anläggning på mina splines då axeln är för kort. Men genom att byta lamell så får man mer än tillräckligt ingrepp. Dessutom så lär inte splinsen ryka innan lådan säckar ihop. kör stil sätter nog spår mest. Och att ha en överspecad koppling kan jag bara se positivt när den slits istället för att ligga på gränsen. 👍
Välkommen till sinter världen 😂 _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
På den inre i lådan är det 15mm långa splines.
På den yttre är det 12mm och med 3mm lägre svänghjul så skulle typ 2mm av splinsen sticka utanför så du har ju ändå ca 10mm splines kvar. Sen gissar jag att organiska lameller sliter mindre på splinsen då det inte hugger lika mycket. EDIT dessa mått var nog för dom nya tunna sinter jag har nu, tror organiska kanske hade ännu längre splines. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 339, 340, 341 ... 501, 502, 503 >> 53 besök idag (2500696 totalt) |