Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 36, 37, 38   >>
24 besök senaste veckan (218554 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Pontus Fyhr skrev:
Mats Karlsson skrev:
Har Braid nåt som kan passa?


Absolut, tyvärr är det halvdyrt och väldigt tungt, eller svindyrt.
Med reservation för ett år gamla siffror


Maxlight 8x15"             8.2 Kg       2230  kr
Fullrace A TCT 9x16"       10.7 Kg      4350  kr
Forged I 8x15"             5.4 Kg       9850  kr
Forged I 9x16              7.1 Kg       10100 kr


Simon Bjerkborn skrev:
bild

Dessa ligger närmst hjärtat just nu, om det går att lösa offsets. I rätt bredder borde det bli 11000 totalt.
Vikten är oviss.


Compomotive MO är tunga fälgar, har sådana själv och på långloppsbilen har vi braid. MO väger ungefär som Braid fälgarna ovan dvs runt 8kg, nog hållbara dock. Känns dumt att sätta dessa på en Elise.

Blir nog väldigt svårt att hitta 15*8 fälgar med 4*98. Är svårt även med den vanligare 4*100 bultcirkeln som jag har. Team Dynamics Pro Race 1.2 finns i 4*98 bultcirkeln i 15*7 men inte i 15*8, finns dock i 15*8 4*100 så de borde kunna bearbeta dem med 4*98 också om man pratar med dem. Detta är en lättare och billigare fälg än Braid och Compomotive, inte lika lätt som de aldra lättaste men helt okej.

Finns Team Dynamics Pro Race 1.2 i 8" 4*98 om man går upp till 17" men då blir däcken dyrare.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



[quote="Pontus Fyhr"]
DJ skrev:





Tänkte föreslå att du borrar om org-naven, men det ser lite svårt ut.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:


Compomotive MO är tunga fälgar, har sådana själv och på långloppsbilen har vi braid. MO väger ungefär som Braid fälgarna ovan dvs runt 8kg, nog hållbara dock. Känns dumt att sätta dessa på en Elise.

Blir nog väldigt svårt att hitta 15*8 fälgar med 4*98. Är svårt även med den vanligare 4*100 bultcirkeln som jag har. Team Dynamics Pro Race 1.2 finns i 4*98 bultcirkeln i 15*7 men inte i 15*8, finns dock i 15*8 4*100 så de borde kunna bearbeta dem med 4*98 också om man pratar med dem. Detta är en lättare och billigare fälg än Braid och Compomotive, inte lika lätt som de aldra lättaste men helt okej.

Finns Team Dynamics Pro Race 1.2 i 8" 4*98 om man går upp till 17" men då blir däcken dyrare.


Sist jag pratade med Team Dynamics/Rimstock kunde de tillverka med 95.25, men bristen är som du påtalat deras bredd i 16" som är max 7". 15+17 eller 16+17 går, men det är åt fel håll.

I 4x100 hade det lockat att bygga om toe-link fästet i stål för att få på 15" bak med. 205+225 15" på 6UL i 8+9" hade resulterat i låg vikt och låg driftkostnad. Men fan vet när det finns tid för en dylik operation.
Om någon har en uppsättning beg S1 hubbar så är jag spekulant

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:

Tänkte föreslå att du borrar om org-naven, men det ser lite svårt ut.


Missade ditt inlägg, det du ser där är bara bellen som håller bromsskivan, navet bakom ser ut såhär:




Har för mig jag skissade upp hur 4x100 skulle se ut där och det var obekvämt lite material kvar, kanske 1-2 mm. Men jag borde mäta igen och se. En kollega föreslog att svarva ner en hub och krympa på ny ring.

Det finns custom att köpa, men inte så billigt, ~610 GBP+vat.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Det är svårt att lösa detta problem.

Image-wheels kunde göra 3 delade split-billets för ungefär 20kkr, de tvådelade gick inte få att passa över oken.
Eliseparts har likadana 6.5"/8" Rota som jag kört på, de fungerar bra, för ~10kkr inkl frakt.

Rota själva verkar ha svårt att få "andra" modeller att passa över oken, även med spacers. Dessutom är de motvilliga då Eliseparts har "köpt rättigheter för Rota till Elise", något som ekar bekant i dämpardiskussionen kring Quantum från ett par år tillbaks.

Samtidigt finns de tunga Braid-arna på banan än. ~14kkr.

Jag kanske är allt för liberal-idealistisk här, men att skapa sig artificiella marknadsinlåsningar på detta vis gör mig lite upprörd.

Hur hade ni gjort? Bara fram med stora kortet och slanta, eller krypa till monopol-korset och lägga pengarna på annat?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Pontus Fyhr skrev:
Det är svårt att lösa detta problem.

Image-wheels kunde göra 3 delade split-billets för ungefär 20kkr, de tvådelade gick inte få att passa över oken.
Eliseparts har likadana 6.5"/8" Rota som jag kört på, de fungerar bra, för ~10kkr inkl frakt.

Rota själva verkar ha svårt att få "andra" modeller att passa över oken, även med spacers. Dessutom är de motvilliga då Eliseparts har "köpt rättigheter för Rota till Elise", något som ekar bekant i dämpardiskussionen kring Quantum från ett par år tillbaks.

Samtidigt finns de tunga Braid-arna på banan än. ~14kkr.

Jag kanske är allt för liberal-idealistisk här, men att skapa sig artificiella marknadsinlåsningar på detta vis gör mig lite upprörd.

Hur hade ni gjort? Bara fram med stora kortet och slanta, eller krypa till monopol-korset och lägga pengarna på annat?


10 kkr för en uppsättning mycket bra fälgar är inte jättedyrt. Helt klart det vettigaste alternativet.
Allt annat blir dyrare, även om det är skoj att inte köra samma som "alla andra".

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Pontus Fyhr skrev:
Gustav_H78 skrev:

Tänkte föreslå att du borrar om org-naven, men det ser lite svårt ut.


Missade ditt inlägg, det du ser där är bara bellen som håller bromsskivan, navet bakom ser ut såhär:


Helt omöjligt är det inte att borra om, även om man har för lite gods.
Jag gjorde så här:



http://www.propontiac.com/hjulnav/

Nu är det visserligen centrumaxeln som bär last,, men jag kan inte se problemet med att det skulle vara gängorna. Ytterringen har en rygg på baksidan som hindrar den från att glida över.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Har hört att säsongen är igång

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



har inte sett den här tråden förut.
men såg ni diskuterat nav förut.

Jag borrade om mina nav på kadetten jag hade förut från 4x100 till 4x108mm

Då blev det också lite kasst med matrial kvar utanför gängan.
Så jag helt sonika svetsade på matrial, bara på 4 ställen på navet.
Svetsade dit typ 5mm högt och 25mm brett(ur minnet), lika tjockt som naven var.

Hade inga som helst bekymmer med det.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Tack Anders och Patrick, ska köpa mig en uppsättning extra nav!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har gjort likadant vid andra liknande tillfällen (inte hjulnav men motsvarande laster)

Men då har de vart i "sista minuten lösning" . Har man lite mer planering så, ordnar man ju typ vattenskurna/svarvade ringar i rätt tjocklek och svarvar/svetsar ihop då det gärna påverkar hårdhet i material och eventuellt deformation när man svetsar om man inte är van

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Kan rapportera från läktarhåll att MSCC KM1 gick över förväntan! Fjärde plats på kvalet, en sjukt hedervärd tredjeplats bakom Magne (2:a) och Andreas (1:a), och till råga på allt ny personbästa för Knutan på 1:10.227!

Glada miner vid prisutdelningen:


Hemfärden till Lund gick i kolonn, dock kom vi bort från Lotusen efter en tid. Väl framme vid Pontus garage fick vi ett nödanrop via WhatsApp, Lotusen hade stannat några hundra meter från garaget med julgransblink på instrumentpanelen. Finns det något som är mer Roadsport än att köra bilen till banan, köra ett race, och sen knuffa den sista biten hem?

Pontus kommentar på mina bilder var "välj gärna en där jag inte visar så mycket r*v". Det fanns ingen bild från tillfället som passar in på detta, så Rejsa får nöja sig med en kraftigt censurerad version.


De som absolut vill kan givetvis PM:a mig för mer explicita bilder.

Nå, bilen inknuffad i garaget, batteriet satt på laddning, också får vi gräva mer i vad som kan vara fel en annan dag.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Jag vill bara påpeka att MIN Citroën minsann överlevde hela vägen tillbaka till Lund!


Och grattis till tredjeplatsen!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Rapport kommer, tills vidare får ni nöja er med:


Särskilt 11min45sek ungefär är extra spännande.
Samt


Ursäkta bristen på hybrid-clips.

I övrigt inga kommentarer på ovanstående.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Snyggt kört 👍
Har du testat och köra mer på 3an?
Tänker på nästan alla ställen du kör på 2an, utom idioten, och håller fullt på gasen!?
//💪🇯🇵

_________________
Rikard Niva
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Rikard Niva skrev:
Snyggt kört 👍
Har du testat och köra mer på 3an?
Tänker på nästan alla ställen du kör på 2an, utom idioten, och håller fullt på gasen!?
//💪🇯🇵


Ja på baksidan efter idioten behövs 3an någonstans pga varvstopp, annars är 2an bra, mer moment

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Riktigt kul att se dig på pallen stort grattis

Det såg allt lite svettigt ut över NGK men det redde du ut fint thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Pontus Fyhr skrev:

Särskilt 11min45sek ungefär är extra spännande.


Grattis till bra resultat och snyggt rattat! Såg både spännande och bekant ut!

Vet inte om Eliserna är likadana, men i min mk1 MR2:a är bästa lösningen på det där är att snabbt kasta sig på gasen igen så fort det börjar släppa så sätter den sig direkt, men det tog mig lång tid att acceptera och väntar man bara nån halvsekund för länge blir det ett väldigt rattande.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Riktigt kul att se dig på pallen stort grattis

Det såg allt lite svettigt ut över NGK men det redde du ut fint thumbs up


xtimmyx skrev:

Grattis till bra resultat och snyggt rattat! Såg både spännande och bekant ut!

Vet inte om Eliserna är likadana, men i min mk1 MR2:a är bästa lösningen på det där är att snabbt kasta sig på gasen igen så fort det börjar släppa så sätter den sig direkt, men det tog mig lång tid att acceptera och väntar man bara nån halvsekund för länge blir det ett väldigt rattande.


Tackar tackar! Jo fysiken i en Elise och MR2 är snarlik, det gäller alla bilar men märks extra tydligt i våra baktunga saker. Jag behöver vänja in den reflexen ytterligare lite, just där har jag inte vart med om det innan så jag reagerade lite långsamt, tur det gick vägen

Lite av en rapport då: Jag tänkte börja kval ett lite lugnt, vilket tidsmässigt stämde men inte riktigt körmässigt. Jag skrattade så gott åt att Tor sladdade loss rakt ur depån, sen gjorde jag samma sak själv! Annars kändes bilen väldigt bekant och jag vågade som synes utmana den lite, vilket gav ytterligare förtroende för kval 2. Till det hade jag justerat ner trycket lite, som hade hamnat på 2.1 fram och 2.2 bak, 2 runt om varmt brukar vara bra. Jag lite mer sansat, vilket gav en halv sekund och nytt PB! Men depågrannen Magne hade klämt till med 10.3, och Kullman var tillbaks i sin vanliga form på den nya däcken på 2a plats. Andreas ohotad på pole då Oskar tyvärr inte kör MSCC i år.

Före racet diskuterade jag och Kullman hur man bäst startar en framtung miata med utväxling som en elektrisk skruvdragare, jag gav honom givetvis så dåliga och förvirrande råd som möjligt, kanske man skulle starta på 3an rentav? Sedan gick jag och psykade Mads och Tor med att Kullman skulle få motorstopp och det skulle bli totalstopp i högerledet, de psykade tillbaks med att min bakkofångare eller vad man nu kan kalla det var allt för blank, sprickfri och fin. God stämning som vanligt i MSCC depån

När starten väl gick hade jag min dragrace-starka baktunga bil att tacka för en 0-100 tid på ~7.5 i starten, tar mig förbi Kullman och kör sedan ruggigt defensivt spår! Någonstans gjorde han en liten miss och föll tillbaks, sen gjorde jag en miss och han var rakt upp i kofångaren igen, ungefär så höll det sig, mitt avstånd till Magne var snarlikt, han drog ifrån lite, gjorde någon miss och jag var ikapp. Jag lyckades dock inte skapa mig några tillfällen att utmana riktigt, en mycket välförtjänt andraplats till honom och en tid under 1.10! Nu är det "bara" en dryg sekund kvar tills de riktigt snabba tiderna är inom räckhåll.

Vad jag ska ta till för knep till nästa tävling för att hålla de två röda bilarna i schack får vi se. Ytterligare två miator hotar i leden, och Leif börjar få upp farten i sin nya kärra! Det blir en hård säsong.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Softa fjädrar alltså


Ett antal grymma bilder från Ronny att fundera kring:




Bilen rör sig väldigt mycket, vilket jag generellt tror är mycket bra, snälla fina loadtransfers. Men ner i Liton är det mycket last, ingen rubbing som hörs dock, men det går nog inte sänka något värst?

Balansen är rätt bra generellt tycker jag, vill inte gärna störa den, kränghämmaren är i mitten av tre lägen. Möjligen skulle man prova hårdaste? Tankar?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 36, 37, 38   >>
24 besök senaste veckan (218554 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande