Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 36, 37, 38 >> 24 besök senaste veckan (218554 totalt) |
Compomotive MO är tunga fälgar, har sådana själv och på långloppsbilen har vi braid. MO väger ungefär som Braid fälgarna ovan dvs runt 8kg, nog hållbara dock. Känns dumt att sätta dessa på en Elise. Blir nog väldigt svårt att hitta 15*8 fälgar med 4*98. Är svårt även med den vanligare 4*100 bultcirkeln som jag har. Team Dynamics Pro Race 1.2 finns i 4*98 bultcirkeln i 15*7 men inte i 15*8, finns dock i 15*8 4*100 så de borde kunna bearbeta dem med 4*98 också om man pratar med dem. Detta är en lättare och billigare fälg än Braid och Compomotive, inte lika lätt som de aldra lättaste men helt okej. Finns Team Dynamics Pro Race 1.2 i 8" 4*98 om man går upp till 17" men då blir däcken dyrare. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
[quote="Pontus Fyhr"]
Tänkte föreslå att du borrar om org-naven, men det ser lite svårt ut. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Sist jag pratade med Team Dynamics/Rimstock kunde de tillverka med 95.25, men bristen är som du påtalat deras bredd i 16" som är max 7". 15+17 eller 16+17 går, men det är åt fel håll. I 4x100 hade det lockat att bygga om toe-link fästet i stål för att få på 15" bak med. 205+225 15" på 6UL i 8+9" hade resulterat i låg vikt och låg driftkostnad. Men fan vet när det finns tid för en dylik operation. Om någon har en uppsättning beg S1 hubbar så är jag spekulant _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Missade ditt inlägg, det du ser där är bara bellen som håller bromsskivan, navet bakom ser ut såhär: Har för mig jag skissade upp hur 4x100 skulle se ut där och det var obekvämt lite material kvar, kanske 1-2 mm. Men jag borde mäta igen och se. En kollega föreslog att svarva ner en hub och krympa på ny ring. Det finns custom att köpa, men inte så billigt, ~610 GBP+vat. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Det är svårt att lösa detta problem.
Image-wheels kunde göra 3 delade split-billets för ungefär 20kkr, de tvådelade gick inte få att passa över oken. Eliseparts har likadana 6.5"/8" Rota som jag kört på, de fungerar bra, för ~10kkr inkl frakt. Rota själva verkar ha svårt att få "andra" modeller att passa över oken, även med spacers. Dessutom är de motvilliga då Eliseparts har "köpt rättigheter för Rota till Elise", något som ekar bekant i dämpardiskussionen kring Quantum från ett par år tillbaks. Samtidigt finns de tunga Braid-arna på banan än. ~14kkr. Jag kanske är allt för liberal-idealistisk här, men att skapa sig artificiella marknadsinlåsningar på detta vis gör mig lite upprörd. Hur hade ni gjort? Bara fram med stora kortet och slanta, eller krypa till monopol-korset och lägga pengarna på annat? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
10 kkr för en uppsättning mycket bra fälgar är inte jättedyrt. Helt klart det vettigaste alternativet. Allt annat blir dyrare, även om det är skoj att inte köra samma som "alla andra". _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||
Helt omöjligt är det inte att borra om, även om man har för lite gods. Jag gjorde så här: http://www.propontiac.com/hjulnav/ Nu är det visserligen centrumaxeln som bär last,, men jag kan inte se problemet med att det skulle vara gängorna. Ytterringen har en rygg på baksidan som hindrar den från att glida över. |
||||||||
har inte sett den här tråden förut.
men såg ni diskuterat nav förut. Jag borrade om mina nav på kadetten jag hade förut från 4x100 till 4x108mm Då blev det också lite kasst med matrial kvar utanför gängan. Så jag helt sonika svetsade på matrial, bara på 4 ställen på navet. Svetsade dit typ 5mm högt och 25mm brett(ur minnet), lika tjockt som naven var. Hade inga som helst bekymmer med det. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
Jag har gjort likadant vid andra liknande tillfällen (inte hjulnav men motsvarande laster)
Men då har de vart i "sista minuten lösning" . Har man lite mer planering så, ordnar man ju typ vattenskurna/svarvade ringar i rätt tjocklek och svarvar/svetsar ihop då det gärna påverkar hårdhet i material och eventuellt deformation när man svetsar om man inte är van _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Kan rapportera från läktarhåll att MSCC KM1 gick över förväntan! Fjärde plats på kvalet, en sjukt hedervärd tredjeplats bakom Magne (2:a) och Andreas (1:a), och till råga på allt ny personbästa för Knutan på 1:10.227!
Glada miner vid prisutdelningen: Hemfärden till Lund gick i kolonn, dock kom vi bort från Lotusen efter en tid. Väl framme vid Pontus garage fick vi ett nödanrop via WhatsApp, Lotusen hade stannat några hundra meter från garaget med julgransblink på instrumentpanelen. Finns det något som är mer Roadsport än att köra bilen till banan, köra ett race, och sen knuffa den sista biten hem? Pontus kommentar på mina bilder var "välj gärna en där jag inte visar så mycket r*v". Det fanns ingen bild från tillfället som passar in på detta, så Rejsa får nöja sig med en kraftigt censurerad version. De som absolut vill kan givetvis PM:a mig för mer explicita bilder. Nå, bilen inknuffad i garaget, batteriet satt på laddning, också får vi gräva mer i vad som kan vara fel en annan dag. _________________ Simon Bjerkborn Pendlarbil: 1990 NA Miata |
||||||||
Jag vill bara påpeka att MIN Citroën minsann överlevde hela vägen tillbaka till Lund!
Och grattis till tredjeplatsen! _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Ja på baksidan efter idioten behövs 3an någonstans pga varvstopp, annars är 2an bra, mer moment _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Riktigt kul att se dig på pallen stort grattis
Det såg allt lite svettigt ut över NGK men det redde du ut fint _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Grattis till bra resultat och snyggt rattat! Såg både spännande och bekant ut! Vet inte om Eliserna är likadana, men i min mk1 MR2:a är bästa lösningen på det där är att snabbt kasta sig på gasen igen så fort det börjar släppa så sätter den sig direkt, men det tog mig lång tid att acceptera och väntar man bara nån halvsekund för länge blir det ett väldigt rattande. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
Tackar tackar! Jo fysiken i en Elise och MR2 är snarlik, det gäller alla bilar men märks extra tydligt i våra baktunga saker. Jag behöver vänja in den reflexen ytterligare lite, just där har jag inte vart med om det innan så jag reagerade lite långsamt, tur det gick vägen Lite av en rapport då: Jag tänkte börja kval ett lite lugnt, vilket tidsmässigt stämde men inte riktigt körmässigt. Jag skrattade så gott åt att Tor sladdade loss rakt ur depån, sen gjorde jag samma sak själv! Annars kändes bilen väldigt bekant och jag vågade som synes utmana den lite, vilket gav ytterligare förtroende för kval 2. Till det hade jag justerat ner trycket lite, som hade hamnat på 2.1 fram och 2.2 bak, 2 runt om varmt brukar vara bra. Jag lite mer sansat, vilket gav en halv sekund och nytt PB! Men depågrannen Magne hade klämt till med 10.3, och Kullman var tillbaks i sin vanliga form på den nya däcken på 2a plats. Andreas ohotad på pole då Oskar tyvärr inte kör MSCC i år. Före racet diskuterade jag och Kullman hur man bäst startar en framtung miata med utväxling som en elektrisk skruvdragare, jag gav honom givetvis så dåliga och förvirrande råd som möjligt, kanske man skulle starta på 3an rentav? Sedan gick jag och psykade Mads och Tor med att Kullman skulle få motorstopp och det skulle bli totalstopp i högerledet, de psykade tillbaks med att min bakkofångare eller vad man nu kan kalla det var allt för blank, sprickfri och fin. God stämning som vanligt i MSCC depån När starten väl gick hade jag min dragrace-starka baktunga bil att tacka för en 0-100 tid på ~7.5 i starten, tar mig förbi Kullman och kör sedan ruggigt defensivt spår! Någonstans gjorde han en liten miss och föll tillbaks, sen gjorde jag en miss och han var rakt upp i kofångaren igen, ungefär så höll det sig, mitt avstånd till Magne var snarlikt, han drog ifrån lite, gjorde någon miss och jag var ikapp. Jag lyckades dock inte skapa mig några tillfällen att utmana riktigt, en mycket välförtjänt andraplats till honom och en tid under 1.10! Nu är det "bara" en dryg sekund kvar tills de riktigt snabba tiderna är inom räckhåll. Vad jag ska ta till för knep till nästa tävling för att hålla de två röda bilarna i schack får vi se. Ytterligare två miator hotar i leden, och Leif börjar få upp farten i sin nya kärra! Det blir en hård säsong. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Softa fjädrar alltså
Ett antal grymma bilder från Ronny att fundera kring: Bilen rör sig väldigt mycket, vilket jag generellt tror är mycket bra, snälla fina loadtransfers. Men ner i Liton är det mycket last, ingen rubbing som hörs dock, men det går nog inte sänka något värst? Balansen är rätt bra generellt tycker jag, vill inte gärna störa den, kränghämmaren är i mitten av tre lägen. Möjligen skulle man prova hårdaste? Tankar? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 36, 37, 38 >> 24 besök senaste veckan (218554 totalt) |