Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS] | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 17, 18, 19 >> 6 besök senaste veckan (120456 totalt) |
Mer snygga bilder från Knutan, denna gång av Fredrik Figge Lövgren, fler bilder i här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Fantastisk fartkänsla i bilderna _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Racerapport rond2 Kinnekulle 8-10 juni:
Kom ned i god tid torsdagkväll så hann med besiktning inför fredagens trackday innan det bar av till Morsan i Skara som jag alltid bor hos ism körning på Kullen. Hade åter igen bokat 3 pass coachning av Robin Antonsson för att kunna förbättra mitt gamla pers på 58.1. jag hade skickat gamla logg-filer, film och vi satt upp ett mål på låg 57sek tid och drömmål på mitten 56:a. Hjälpte själv till en hel del med nybörjargruppen för visa dem runt banan, prata spårval mm i både deras och min bil. Jag och Robin åkte två pass på förmiddagen och ett sent på eftermiddagen där vi diskuterade framförallt två olika områden att förbättra, jag tappar mycket tid i kvarnkurvan. Bästa tid utan att pressa på 100% blev för dagen 58.25. Fredagskvällen hjälpes jag och Fredrik i sekretariatet om att fixa grillkväll med hamburgare till funkisarna & förare som bokat mat, alltid trevlig gemenskap tillsammans. Lördagen spenderades helt och hållet till att hjälpa till nybörjare, vilket jag tycker är väldigt kul. Fick möjlighet att köra flera trevliga bilar som stått på önskelistan länge, bla Corvette Z06, nya Focus RS, BMW E30M3 evo3 Raceday söndag Jag hade haft möjlighet att reflektera efter fredagens körning och på söndagen gick jag ut och körde ett par attackvarv på uppvärmningen och kapade direkt en tiondel på mitt pers. I Q1 kapade jag ytterligare 3,5 tiondel, nytt pers på 57,7. I Q2 hade jag ett riktigt kanonvarv på g med 6 tiondelar bättre tid ändra fram till efter TV-krönet där jag kom ikapp Ville i sin GT-R som inte såg mig och låg dessvärre i vägen så jag blev tvungen att passera på hö sida innan kurvan ut på start och mål, tyvärr hade däcken blivit så varma att följande varv gick saktare och jag överkörde nog i all frustration. Kvalade som 7:a, sjukt tight med 5 bilar inom 4 tiondelar plats 5-9 i klassen Finalen blev spännande, redan innan visste vi att några skulle köra endast 1 uppvärmningsvarv pga hettan och några 2, det blev lite kö ut på första varvet men det ordnade till sig faktiskt och alla fick fria varv. Tyvärr satte Roos sin Z06:a i sanden i vänstern inför TV-krönet så det blev gulflagg och sedan rödflagg på mitt första attackvarv, in i depå och funktionärerna jobbade blixtsnabbt och hade fått bort Roos innan jag hann stanna i depån, full attack igen men tror redan framdäcken blivit för varma i combo med att jag överladdade, det gick på 4hjulställ i både kvarnkurvan, mohlins och TV-böjen. Klockan stannade på 57,84 som bäst och slutade 7:a, hade siktet inställt på 4-5plats men det var ett riktigt ormbo plats 5-9 med mkt jämna tider. Alla resultat, tider mm finner ni här: http://timeattacknu.se/resultat/ Ligger trots detta 5.a i klassen och laddar nu om inför Mantorp 29-30 Juni, där är målet att förbättra mitt nuvarande pers på 1.24.8, skall även coacha min storasyster som skall köra trackday på fredagen, skall bli kul. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Igår var jag på sjysst motorträff med ett par gamla kollegor, grymt skön blandning fordon med allt från mopeder, hojar och klassiska bilar.
Dottern var en smula trött på vägen hem.... Har fått tag på en efterlängtad komfortdetalj, farthållarspak som jag länge saknat till bilen då jag kör till och från banorna, skall försöka få dit den inom kort och programmera. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Igår kväll fick jag gjort en del i garaget.
* Farthållarspak på plats inkopplad och klar för programmering, skall kolla om jag får tag på någon som kan hjälpa till med aktivering i veckan. * Allmän översyn av bromsar och fjädring * Sanering hjulhus mm från däckrester och grus som samlas. * Roterade hjulen för jämnare slitage hö/vä * Koll oljenivå i framdiffen, den har fortfarande tendens till att vilja spotta ur sig lite olja ur avluftningen men inga stora mängder då nivån fortfarande är ok, blir nog att montera slang för att flytta upp avluftningen i vinter. Har börjat få begynnande sprickor runt hålen i bakskivorna så jag har beställt en uppsättning slitsade för att ha redo då sprickorna blir för stora. Passade på att tvätta rent hjulen, in och utsida då dem ändå var loss. Bilen är därmed klar inför Mantorp i helgen _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Yes! centrumbulten kom i samband med 997 MKII eller som man ibland säger 997.2 997.2 turbo, Turbo S, GTS, GT3 & GT2RS fick centrumbult (turbo som option och de andra som standard). Nackdel är smalare utbud på fälgar och att man inte kan använda spacer, plus vettefaen _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Plus: Ser rejsigt ut! Jobbigt med det 4m långa skaftet man behöver för att lossa och dra dom dock |
||||
Jo visst är det lite rejsigt Nått 4m skaft behövs ej, jag har ett enmetersskaft som jag förlänger med en bit burrör. Åtdragningsmomentet ligger någonstans runt 600Nm, jag har inte hittat något vettigt momenskaft ännu då är det bra att väga drygt 60Kg och ha 1m skaft _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Yes, vet att Backlund har en AMpro från Swedol i smidig väska också. Dock tycker jag nära 6K (5987kr inkl moms) är i svettigaste laget för en momentnyckel. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
||||
3K är ju överkomligt, någon koll på kvaliteten? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
Det där känns kraftigt överdrivet där Porsche tagit till både hängslen och livrem. Nu körs ju min bil kanske 20-25mil på bana 8-10dagar/år så det blir kanske runt 200-250banmil/år skulle jag tro, vet flera som kört sina GT3:or 3000-4000 rena banmil utan att bytt något av ovanstående. Min bil har i dagsläget rullat ca 9700mil iofs 6000mil av dessa ren landsväg mellan Monaco och Holland av föregående ägare och framhjulslagren är bytta framtill en gång. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jo, håller med om intervallet är tilltaget med marginal. Jag har sträckt det med ca. 50%. Vissa partier på nordslingan frestar extremt som kompen innan SX och i FX tex. Det är kraftiga kompressioner i 250+ så jag har bytt proaktivt för min egen sinnesfrid för att slippa sitta och tänka på det när man kör där. Det händer även om det är sällsynt. _________________ Mvh David Ek lu nd BTG 7,16.9 TD |
||||
Ikväll bär det av mot Mantorp, Trackday imorgon som jag skall coacha min storasyster några pass samt träna lite själv inför lördagens deltävling nr 3 i TAnu.
Tidsschema för de som är intresserade av lördagens tävling: Jag kör grupp1 Pro street :-) _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS] | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 17, 18, 19 >> 6 besök senaste veckan (120456 totalt) |