Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar JSR MkI "Ataxia" -20XX | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14 >> 8 besök senaste veckan (118500 totalt) |
Formarna är nu färdigslipade, och behandlade enligt konstens alla regler. Slipade ner till 1500-papper och sen behandlade med sealer och släppmedel.
För er som undrar använder jag Marbocote sealer (hp2002) och släppmedel (227cee). Har alltid funkat och det går snabbt att behandla formarna utan massa krångel Har därmed påbörjat jobbet med att klura ut hur man skall skära till kolfibret för att få det att ligga bra i formarna Första försöket med att dela upp den i 4 bitar blev inget vidare som ni ser. Svårt att lyckas drapera fibern så att man behåller fibervinklarna. Så har delat upp fälgen i 6 bitar nu, och det blev mycket bättre, så ska bara snygga till min skärfil så att bitarna passar snyggt ihop. Sen är det bara att börja lägga en jäkla massa pusselbitar Har även fått hem ett ebay-köp, ett par fina ventiler Ska nog passa bra mot kolet _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Två banor är klara och redo för att åka in i autoklaven, bara innerbanan kvar innan jag kan börja trimma och testmontera ihop en fälg med mitt 3D-printade nav.
_________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Körde innerbanan idag, så nu är alla banor färdiga för ett första test
Ska dels försöka montera ett däck och se om jag kan få det hela tätt, men även ytfinish. Dessa banorna är gjorda i en pregg som är rätt dålig hållf-mässigt, och väven är rätt otät. När man då kör på en honform så får man ju den kassa ytan som synlig. Min förhoppning är att man kan slipa till den ytan och lägga en klarlack och ändå få en helt ok yta. Gjorde en testbit med rätt pregg och ska se hur den blir, har slipat och polerat den, och nu har den även fått nått lager klarlack, men får se hur ytan blir när lacken torkat. Kan ev bli att man får våtslipa den och lägga en ny omgång lack för att få den porfri och shysst. Provade att "montera" framfälgen, vikten är inget att klaga på iaf Bakfälgen kommer väga runt 150 gram mer. Blir ju dock lite teoretisk dock, då jag inte är helt färdig med designen på centrumet, men det ska ju inte skilja så mycket ändå. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Yes, komplett främre fälg, dvs främre yttre bana och innerbanan tillsammans med whub och alla skruv som behövs. 8g tillkommer för däcksventilen, och sen lär man få täta halvorna med nått silikonliknande, så blir väl lite tyngre i körbart skick, men 2.6 kg borde man klara Bjuder på en bild av bakfälgen när den är monterad. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Wow! Vem hade trott det här var möjligt att göra själv över huvud taget för några år sen.
PS: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||||
Tack så mycket
Nu gör jag ju livet klart lättare för mig själv genom att enbart tillverka banorna. Hela fälgar är ju fortfarande någon nivå svårare då det kräver klart mer beräkningar för att säkerhetsställa att man får rätt fibervinklar och godstjocklekar. Det intressanta gällande vikten som du länkade till är att jag från början hade tänkt köpa fälgar från force racing i england. Då väger enbart fälgen 3.9 kg, så totalt bara där är man 5,2 kg lättare Sen ska man ju ha något att fästa lager och bromskiva i, så det kanske blir närmare 8 kg totalt som jag sparar på denna lösningen! _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Snyggt! Imponerande!
Vilken däckverkstad lämnar du in de där för att få nya rullor påkrängda då? Blir fint när de slänger upp dem i krängningsmaskinen och chucken greppar fälgen på insidan. |
||||||
Har du någon plan för att testa hållfasthet eller du nöjer dig med provbitar och FEM? Var är de färgglada bilderna förresten? När börjar du ta emot custom beställningar? Jag känner en som skulle kunna behöva en uppsättning i 16" _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Nu lär du väl inte ändra dig ändå men.. I Karlstad kör vi whub och vi hade problem med att få det tätt mellan banorna då hälften av skruvarna inte används när "fälgen" inte sitter på bilen (kan även vara handhavandefel (Jag är inte inblandad i hjulen )).
Dessutom är det för oss 6st skruvar per hjul att lossa vid snabba däckbyten (ex vid regn under endurance) men det är väl ganska irrelevant för dig Snyggt bygge i övrigt! _________________ Med vänliga hälsningar Jim Andersson |
||||||
Det där är en av de faktorerna som gjort att fälgbanan är tvådelad, eftersom det gör att jag kan kränga däcken själv. Hoppas kunna montera de så pass bra att jag slipper balansera dem, men det får tiden utvisa sen när man väl börjar köra.
Har faktiskt inte gjort någon FEM på dessa Har bara gjort enklare beräkningar, samt att jag har tittat mycket på dimensioner på aluminiumfälgar och vissa kolfiberfälgar som finns till Formula Student bilar. Sen hjälper det ju att veta hur Koenigsegg gör Ge mig lite mer info så kan jag börja räkna på vad en uppsättning skulle kosta
Tack så mycket Jo, det är ju en av anledningarna till att jag kör 10 skruv istället för de 6 ni använder. Får väl se om det går att få tätt. Annars får man ju helt enkelt bara laminera ihop halvorna i efterhand om allt skiter sig Jag är ju inte riktigt i behov av sjukt snabba hjulbyten, men det går ju att göra rätt snabba hjulbyten med flera muttrar ändå. Det är ju bara att titta på Nascar och hur de gör. Sen är det jäkligt najs att slippa ha med sig en sjukt stor och dyr momentnyckel som krävs om man hade kört centrummutter _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Jag har aldrig balanserat hjulen på min formelbil och har aldrig upplevt någon obalans. Är nog lite bättre precision på både däck Och dina fälgar än seriepeoducerat i Asien. Och dessutom betydligt mindre vikt som kan bli fel
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
En av sakerna som jag inte var nöjd med gällande fälgarna var ytfinishen samt tiden för att lägga upp alla kolfiberbitar. Ytterbanorna består av 42 bitar som skall pusslas ihop skarv mot skarv, och innerbanan består av det dubbla
Så jag har beslutat att göra nya verktyg, som då blir hanformar. Detta gör att bara förstalagret behöver läggas skarv mot skarv, och resterande lager kan överlappa. Nackdelen är då att däcksprofilen måste bearbetas fram efter tillverkningen. En sak som jag lärde mig är att det är väldigt fint att kunna förforma bitarna, speciellt om de ska läggas i honformar, så kommer att 3D-printa ett uppläggningsverktyg där jag kan förforma bitarna och skära till dem, vilket också sparar tid då jag inte behöver få skärfilerna helt perfekta, utan man fixar det bit för bit istället. Har även efter lite info kring Koenigseggs fälgar även valt att förstärka upp yttre "flänsen" i fall man skulle råka hitta någon aggressiv curb eller potthål. Här har de hjälpt att jag hittade ritningar på BBS motorsportfälgar, som jag kunde hämta godstjocklekar & profiler ifrån. Kommer även limma ihop halvorna för att enklare få dem täta, och kommer då få kränga på dem hos en däckverkstad, istället för att kunna montera själv. Men här hjälper det att jag har samma mått som "vanliga" fälgar, så det ska inte vara några problem. Sen under beräkningarna så fick jag lite knepiga resultat då Whubben inte var symmetrisk, 3 infästningspunkter för bromsskivan samt 10 ekrar gjorde att man fick räkna på olika rotationer av whubben, så i samband med att jag ritade om banorna så ändrade jag även på whubben. Borta är materialet mellan ekrarna, för bättre kylning av bromsskivan så att man slipper problem med epoxin Å så fick den 12 ekrar med lite fina uttag för att uppnå en I-balk. "Tyvärr" lägger detta på lite material, men hellre det än att prylarna går sönder. Men vi pratar dock om väldigt lätta prylar fortfarande, då framfälgen väger runt 3,1 kg med den nya designen. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
_________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Vi får väl vänta ett par år och se om kolfiber kommer kännas utdaterat nån gång Jo, när man behöll material mellan ekrarna så gav det ju ett rätt säreget utseende. Men tanken med det var ju att egentligen inte ha några hål för att bygga styvhet mellan ekrarna, men då är ju frågan hur det blir med värme inne i fälgen Så därför kör jag med "vanliga" ekrar utan material mellan dem, då man kan få en ventilering genom fälgen. Sen kan man ju gå in på aero och hur det påverkar i oändligt många olika scenario... _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
_________________ Pet ter Uhlin |
||||||
Turbo fan har varit på tapeten, men hur stor nytta gör dem?
Finns så mycket att ta hänsyn till, wake från däcket, hur påverkar vingen flödet, skärmskydden mm. Så känner att det är mycket tid för något som säkerligen inte behövs med dagens lösning. Skulle jag få problem med bromsvärme så bygger jag ett bromsscoop istället. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||||
Bilens låga vikt, och det faktum att toppfarten inte kan mäta sig med The Millenium Falcon, borde väl tala för att värmeutvecklingen i bromsarna inte borde bli något problem?
Det är ju blytunga slädar, som skall bromsa från warp-speed och stanna på en femöring som har mest problem med överhettning i bromsarna. _________________ Magnus Falk |
||||||
Våra race- och banåkarbilar JSR MkI "Ataxia" -20XX | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14 >> 8 besök senaste veckan (118500 totalt) |