Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 111, 112, 113 >> 11 besök idag (462881 totalt) |
Mycket intressant! Frågan är om man skulle försöka hitta/cada någon universalvariant, det är en bra grej att sätta på alla möjliga bilar _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Startade en egen tråd kring bromskyl, det lär ju finnas fler än mig som behöver
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Jag skulle verkligen verkligen vilja ha logg från någon som kör Kinnekulle på minuten blankt eller snabbare med Miata! Vore ju sjukt spännande att se hela baksidan av banan!
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Fick logg av Håkan Backlund i en GT3RS att kolla på! Det är den rakaste delta-tidkurva jag någonsin sett Nyckelordet i loggen verkar vara "sejfa". Hur man nu stavar till det. Så okej, jag kan kanske sakta ner inför bron lite senare, stämmer nog att jag har lite sejfande transportsträcka sista biten till apex, känns tryggt så. Håkan går dessutom på full gas tidigare medan jag sejfar tills jag har bedömt att asfalten räcker till Vänstern efter "tillbaka under bron" samma sak, sejfar en liten bit innan jag går på full gas. Sen över Mohlins kan det eventuellt spöka i hastighetsgrafen om vi kör lite olika långa spår. Det ser lite förskjutet var krönet är om man bara ser på hastighetskurvorna, min högsta fart kommer långt senare än Håkans. Hur som helst så har jag lite lägre fart nerför backen efter Mohlins. Allmänt så accar Håkan ifrån mig precis överallt En sista observation är att jag har ett uppehåll i bromsandet precsi över tvkrönet vilket gör att jag måste göra en dutt på bromsen nerför backen efter krönet för att komma in till höger apex. Håkan har aningens lägre fart precis precis efter krönet och släpper istället sakta bromsen. Sidokraftskurvorna ser förvånansvärt likadana ut. Inte mycket rakt fram utan sidokrafter på Kinnekulle!!!! Men som sagt, det var en makalös rak tidsdeltakurva! _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Jag splittade ut soppatorskproblemet till en egen tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Eller att GT3RS har liite starkare motor, liite bättre bromsar samt liite mera sidogrepp _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
58 sek med Boxster S. Lite mindre mos men lättare bil. Ingen broms under bron. Tight linje i efterföljande kurva dvs inga ballongspår eller triangelspår. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Vad betyder "ingen broms under bron"? Menar du att du med Boxstern håller fullt från högern ut på start/mål ända till inbromsningen i kvarnkurvan? _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||||
Varierar lite ibland släpper jag gasen lite men ibland också stumt under bron. Det är dock precis på gränsen att det går utan att bilen går ut över asfaltskanten på höger sida. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Min loggfil från Harrys är kass. Tiden är dock från Amigoo och transponder så tämligen exakt. Jag håller tight spår överallt. I princip gör jag det på alla banor. Helt enkelt min körstil. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Och effekt kurva _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Oj! Jag bromsar ju bort säkert 30kmh. Går säkert att ha ett högre Vmin än vad jag har men det känns obekvämt . Vet du vad du har för Vmin där? _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Minns inte om jag berättat det men man bytte ut de grovt missfärgade främre bromsoken på garantin. Lite meningslöst om de inte bytt till en tåligare målarfärg. Hursomhelst så ska jag få till någon förbättrad kylning nu så de kanske kanske inte missfärgas igen (jag är skeptisk)
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Sådärja! Nu är TrofeoR på bilen inför besöket på Emmaboda Superstage på söndag. Anders på Rallyshop.se som även har hand om Pirellis motorsport- och r-däck i Sverige har fixat fram ett bra pris på en uppsättning för en ordentlig uttestning av undertecknad. Det ska bli spännande att testa och se hur de beter sig på olika parametrar som grepp, styrkänsla, livslängd och typ av slitage osv. Först ut blir Superstage som sagt och sen på vanlig bana förstås!!
Det sägs ju lite här och där på nätet att Pirellis TrofeoR är bredare än andra däck med samma angivna däcksbredd. Så jag var lite fundersam om det skulle få plats bak. Jag känner till andra M2ägare som kör originalfälgar med 295-däck av andra fabrikat men hur skulle det gå med TrofeoR? Så jag mätte på däcken redan innan de var på fälg för att se hur det verkade. Och fick en chock, omonterat så var ytterkant till ytterkant 325mm. Inte en chans att de fick plats i hjulhuset, vad ska jag göra nu? Men Anders sa, trots att jag tyckte det såg mörkt ut, att vi ändå skulle montera ett däck och kolla. Och jomen, väl påmonterat på M2ans 10-tumsfälg så var däcket ca 297mm brett ytterkant till ytterkant! Maken till att dra ihop sig på bredden, hade jag aldrig trott! Så jodå, även TrofeoR i 295 får plats på en M2! Bara man inte sänkt den så mycket och har ordentligt med camber. 265 fram på original 9-tumsfälgar var lite bulligt men det är ändå en kombo av däck- och fälgbredd jag kört tidigare en massa på CSL'en så det ska nog fungera. Men jag upptäckte att det behövs 10mm spacer fram, kommer imorgon. Tyvärr tog jag inte fotona i exakt samma vinkel 90 grader så det ena visar lite för mycket och det andra fotot lite för lite men som sagt ca 325mm omonterat mot 297mm monterat Om bilen är mer sänkt så kan det nog bli problem men det här verkar än så länge inte ta i ens med hyffsad ordentlig infjädring _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 111, 112, 113 >> 11 besök idag (462881 totalt) |