Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16 >> 23 besök idag (66844 totalt) |
Intressant, ABS tål ju inte lika mycket värme som ASA så det är ju lovande. Jag kan tyvärr inte ge dig nå tips angående själva printingen, det är brorsan som får en .STL av mig sen printar han. Dock kommer jag ihåg att han sagt att plattan håller 80 grader och att hans skrivare klarar av 380 grader i munstycket, tror inte han kör på så hög hastighet heller för det försämrar ju utskriften. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Det gör han säkert, vet att han kör med 1,75 mm tråd om det spelar någon roll. Fick en idé om att köra med låg fyllnadsgrad och inte så många yttre lager för att sedan pensla på ett lager polyester (glasfiber), snabbare utskrifter men duger till en rejsbil utseendemässigt och blir väldigt hårt av polyestret. Kanske kan vara värt ett försök? Det var ett bra tips! Ska säga det till brorsan. Läste att Nylon inte mjuknar vid hög värme utan det går från fast till flytande väldigt fort istället i närheten av smältpunkten. Verkar helt klart som att det är det mest prisvärda filamentet sett till hållbarhet/pris. Intressant tråd: http://forum.seemecnc.com/viewtopic.php?t=7306#p58514 "Know that the melt temp for nylon is higher than 200°C, which matches to your customer's needs . Don't worry about moisture, it's only an issue while injecting, printing, or extruding nylon... Once the part is done, it takes bake moisture naturally a few hours after, around 0,02% and its changes nothing to its quality. Actually, this is the opposite, the best impact strengh (mecanical resistance) for nylon is when fully moistured. In plastics, injection molding (this is my work), sometimes, we put fresh made nylon parts into boiling water to get a faster moisture recovery, before sending them to customers. So, we are sure that parts are as strong as they should be. Furthermore, you can still increase the heat resistance of nylon by including 20 or 30% of glassfiber inside... This is exactly the reason, when you look into your automotive engine, most of plastic parts are nylon-glassfiber-reinforced... And polyamide parts in an engine, are used for inlet manifold (oil steams...), cooling water transfert (which is hot...), as you see, it's what you need..." _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Det kan säkert funka finemang, om nu inte polyestern reagerar med plasten. 1.75 är det vanligaste idag. Men tidsåtgång är egentligen inget bekymmer. Du trycker start och så hittar man på något annat. Ja nylon är ju hårt men ändå väldigt flexibelt. Fukt problemet är ju som dom skriver endast vid printning. Det som händer är att vattnet kokar och då blir det inga linjer utan bara" Sprängd" plast som spottas ut. Det enda som är en nackdel är att det kan warpa sig rätt ordentligt om man inte förbereder plattan rätt. Jag använder Byggmax Inne lim (PVA-c) på glasplatta. |
||||
Det är värt att testa på en testbit, skulle kunna vara ett komplement i vissa situationer. Det har du ju rätt i, det sköter sig själv och sen stänger maskinen av sig själv när den är klar. Brorsan använder sig av "3Dlac - 400 ml Adhesion agent for 3D-printing" på bottenplattan, han kanske har nåt annat också som jag inte vet om. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Absolut. Hojta till om det fungerar. Kan vara bra att veta till framtiden. Ahha. Typ hårspray i annan förpackning. Olika material behöver olika bindemedel. Utom PETG, där behöver man något som agerar släppmedel. Det binder sig så hårt med glas att folk slitit av stycken ur glaset. Men men. Blir kanske lite väl OT nu |
||||
Brorsan printade ut nya tester på trattarna till bromsskölden och fronten i PLA, väldigt nära storleksmässigt jämfört med ritningen. Problemet var bara att första testmodellen som printades (den vita) i en Mankati med ABS hade blivit större än den ursprungliga ritningen och det var den jag utgick från när jag tog mått och designade om, så det blir att designa om lite igen, med mått tagna efter den nya utskriften, för att det ska bli riktigt bra. Aja, nu kan jag det här utantill.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Nu har det härdat lite men inte helt än, hade nog i lite för lite härdare. Kan konstatera att polyestret inte smälter ABS, det blev definitivt hårdare men framförallt tror jag lagren inte släpper lika lätt (repar sig). Sen om man vill ha det ännu hårdare går det alltid att tillsätta glasfiber. Ska prova på ASA och PLA också vid senare tillfälle. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
För ett par år sedan 3D printade jag formen till min luftbox på racebilen. Pga av ljudet kan jag inte köra med bara skumfilter utanpå trattarna och det finns inget som passar så som jag vill ha det.
I formen penslade jag bara släppmedel. Inget slipande, polerande eller vax. Ville se om det fungerade. Svartpigmenterad polyester och glasfibermatta. Sista bilden är rakt ur formen utan någon efterbearbetning. Lite slip och lack sedan blev den riktigt bra. |
||||
Fan va ballt! Öppnar upp en massa möjligheter att göra roliga lösningar på idéer man har.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Bara som ett tips; försök inte skala måtten på CAD-detaljen. Använd verkliga mått där. De flesta 3D-printprogram har en skalningsfunktion eftersom plasten ofta krymper lite. Detta är ganska linjärt. För att få reda på hur mycket den krymper kan man tex skriva ut en 30x30 kub och mäta hur stor den blev i verkligheten. Sen lägger man tex på 2% och skriver ut igen tills den håller måtten. När man sen vet hur mycket materialet krymper, är det lätt att alltid lägga på några procent på alla utskriver man gör. Det blir mycket enklare än att försöka kompensera för det i CADen när man ritar. |
||||
Det skrivs ut på 3-4 olika 3D-printers sen används olika material och är kalibrerade efter dem o.s.v., men ska skriva nån typ av lista så man kan hålla koll på hur mycket de krymper. Jag gör modellerna efter hur de exakta måtten ska vara, sen kan man skala STL-modellen i % beroende på vilket material det printas i. Det kanske var så du menade? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Det var så jag menade.
Fick intrycket av att du pillade med måtten i CADen och försökte räkna omskalningen där. Känns osmidigt. Jag har ingen tillgång till 3D-printer längre. Saknar det inser jag, även om jag för stunden inte behöver något utskrivet... |
||||
Att jag har ritat om den 3 gånger är för att jag inte var 100% nöjd med passformen. Skalningen sköter jag efteråt när jag vet hur mycket den krymper. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Har börjat med dekoren, höftar lite. På originalbilen är inte alla ränder raka utan följer linjerna på bilen men det är väldigt mycket jobb redan som det är eftersom jag lägger 1 rand/färg i taget så jag kör med raka linjer rakt igenom men med olika tjocklekar. Det får duga. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Snyggt! Spännande att få se det på hela, för jag antar att hela bilen ska täckas?
Tack för provåkningen förra torsdagen ;-) Är inte i hamn med köpet dock, då det var lite för mycket fel, i förhållande till hans pris. _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16 >> 23 besök idag (66844 totalt) |