Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Bra spårval är kanske inte så svårt egentligen
6033 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag antar att ni alla noterat det. Ute på landsvägar, i förorter, på små och större vägar. De vita vägmarkeringarna är alltid extra slitna just där det är ett bra apex. Med god marginal så utnyttjar bevisligen väldigt många "banbredden" på motorvägspåfarter, rondeller och vanliga kurviga vägar. Helt utan att tänka på det eller ens vara speciellt medveten om att de gör det.

Det är lite kul att våra hjärnor är så superskarpa på att räkna ut allt från en badbolls flygbana till det optimala sättet att ta en sväng. Jag har testat en grej själv och kan rekommendera det, speciellt om man är lite ny på bankörning, sluta tänk på spåret och låtsas du kör en vanlig landsväg som råkar vara enkelriktad. Om man i början väljer att bara hålla en hurtig landsvägsfart och inte mer så kommer de allra flesta utan att tänka på det pricka lämpliga turn in och apex. Sen när man börjar tänka på var man ska placera bilen och vill öka tempot så kan det till och med bli sämre.

Väldigt kul att bra spårval ligger nedärvt i nästan alla . Och fascinerande vad hjärnan är duktig på att applicera det också, om man lämnar den ifred

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8012



Så om man sätter farthållaren på lämplig fart (beroende på bana) och försöker styra sig runt utan att nudda varken gas eller broms....då borde man hamna rätt?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Så om man sätter farthållaren på lämplig fart (beroende på bana) och försöker styra sig runt utan att nudda varken gas eller broms....då borde man hamna rätt?


Been there done that Mycket intressant att göra thumbs up Fast det blir en lite annan känsla än just "köra landsväg" som jag tänkte på nu, speciellt när man närmar sig hårnålar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:
Så om man sätter farthållaren på lämplig fart (beroende på bana) och försöker styra sig runt utan att nudda varken gas eller broms....då borde man hamna rätt?


Been there done that Mycket intressant att göra thumbs up Fast det blir en lite annan känsla än just "köra landsväg" som jag tänkte på nu, speciellt när man närmar sig hårnålar...


Med hyrkart kan man ofta köra fullgas hela varvet om man bara ställer upp den rätt.

Jag tror att många av de vita linjerna suddas av tung trafik och förare som har vett med riktiga spårval.

_________________
Anders Hansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:
Så om man sätter farthållaren på lämplig fart (beroende på bana) och försöker styra sig runt utan att nudda varken gas eller broms....då borde man hamna rätt?


Been there done that Mycket intressant att göra thumbs up Fast det blir en lite annan känsla än just "köra landsväg" som jag tänkte på nu, speciellt när man närmar sig hårnålar...


Blir ju lite skillnad när man börjar maxbromsa innan sväng iof...
Men kul övning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Bra spårval är kanske inte så svårt egentligen
6033 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande