Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Clio 172, nytta med bredare däck på originalfälg?
6123 besök totalt
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Jag har kört ett gäng hundra varv på bana med min Clio nu och VILKEN rolig bil! :-)

Allt stämmer skapligt och jag funderar på att gå vidare. Just nu är topplagringar och hårdare fjädrar i mina Bilstein Coilovers inköpt och ska snarast monteras. Efter det skall jag göra en 4-hjulsinställning/mätning för första gången på bilen. Hittills har jag bara justerat den för hand.

Jag har sett att däcken har tendensen att överhetta efter några entusiastiska varv på banan, varmast på utsidan ytterdäcket men hela däcket ligger kring 80C när jag mäter med IR-temp (kanske varmare i kärnan). Kan man helt enkelt köpa bredare däck till original 15" nästa gäng och lösa detta? Sitter redan spacers både bak och fram (tror det är 17mm fram och 20mm bak). Nåt rejält steg uppåt är väl att rekommendera, undra om 225/15" skulle fungera på fälgarna, vad tror ni? Tror det sitter 185 original och idag har jag 195 Yokohama A048R.

Tack för tips på förhand!

MVH
Magnus

_________________
Magnus Wedmark
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



overclocked skrev:
Jag har kört ett gäng hundra varv på bana med min Clio nu och VILKEN rolig bil! :-)

Allt stämmer skapligt och jag funderar på att gå vidare. Just nu är topplagringar och hårdare fjädrar i mina Bilstein Coilovers inköpt och ska snarast monteras. Efter det skall jag göra en 4-hjulsinställning/mätning för första gången på bilen. Hittills har jag bara justerat den för hand.

Jag har sett att däcken har tendensen att överhetta efter några entusiastiska varv på banan, varmast på utsidan ytterdäcket men hela däcket ligger kring 80C när jag mäter med IR-temp (kanske varmare i kärnan). Kan man helt enkelt köpa bredare däck till original 15" nästa gäng och lösa detta? Sitter redan spacers både bak och fram (tror det är 17mm fram och 20mm bak). Nåt rejält steg uppåt är väl att rekommendera, undra om 225/15" skulle fungera på fälgarna, vad tror ni? Tror det sitter 185 original och idag har jag 195 Yokohama A048R.

Tack för tips på förhand!


MVH
Magnus

Tror inte du hittar några 225 med låg profil, ser att många går upp på 17" för att få ner profilen på däcken. du skulle ju lätt kunna köra 205/50-15" iaf

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Om jag inte minns fel är Clio 172 fälgarna ganska smala. Om jag minns rätt är det 6.5" fälg som dessutom väger en hel del. Jag hade inte gått upp på bredare däck än 205 på de fälgarna, tror inte du vinner något på bredare än 205 utan får bara dyrare däck.

Men vill du köpa 8" breda fälgar så finns Kuhmo R888R och R888 och snart Nankang AR-1 i 225/45-15. Dvs samma diameter som du har idag. Sedan tidigare finns Kuhmo V70A i 225/50-15 men då går du upp i både diameter och bredd vilket kan vara svårt att få plats med.

Alternativ är att gå Mårtens väg med 205/40 R17. Jag hade nog prioriterat diffbroms innan det men det ger möjlighet till större bromsar.

Tror en bra setup med ordentligt med negativ camber kommer att göra gott för greppet i framvagnen och slitaget. Men 195 är förlite däck fram. Har kört 205 fram och 195 bak och inte upplevt någon nackdel mot 205 runt om, förutom att man inte kan rotera däcken lika fritt. Men på sikt vill jag gå till 225 fram och 205 bak.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Lyfter min egen tråd.

Clion är till salu men jag kör ju fortfarande och vill ha snabbare varvtider. Däcken börjar bli lite slitna.. så funderar fortfarande på Däck/Fälg.

Här är en möjlig fälg jag funderar på.
https://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/61-1921.html

Säger som jag sa när jag köpte Badminton-racket:
- Vad behöver du för racket?
- Inga stora krav, bara ett racket som gör att jag vinner mot kollegorna!

Dvs. jag behöver bara en lösning som gör Clion snabbare på framför allt mindre banor utan långa raksträckor.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
RenaultSport
Clio 172, nytta med bredare däck på originalfälg?
6123 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande