Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 11 besök idag (67095 totalt) |
Nu har ni fått lida er förbi ett plastbygge mad Alfamaskin, blev en rätt hård racer.
Ingen gubbbil (många b:n) direkt. Kanske nån yngre förmåga bör ärva den i framtiden. Och själv har man blivit lite äldre. Så då tar jag mig friheten att fritt och vilt utnyttja era insikter i motorer och hjulupphängningar för ett gubbbygge. Kan det vara okej? Bakgrund, jag älskar verkligen P1800:ans design, klassisk och behaglig att se på. Men jag vill förstås åka modernt så då hittade jag en eminent man som säkert redan har alla dom här svaren men det är alltid kul med fler. En P18 skulle jag vilja bygga på ett så enkelt sätt som det går och rätt snabbt i förhållande till senaste projet- ALTSÅ inte en ren racer och jag vet att det kanske inte egentligen är rätt forum men det finns mycket kunskap här och får man nyp på lite av den så tror jag det förenklar. Troligtvis målad plastkaross, utsida mer eller mindre original. Nervevbara sidorutor. Komplett framvagn och bakvagn helst ifrån en bil. Gärna 220 kusar. Men måhända automat. Herrn med karossformarna är inne på BMW och det tror jag är rätt. Men maskin då. Treliters Volvo sexa (lagom 215 mappade kusar). Kan man hitta lämplig fyra som gör samma sak? Eller kanske en elbil Hur ser ditt recept ut och har du några tips, kom med dom för att underlätta övervägandet av detta stolletyg. Biffar 2 snodda bilder, och visst vill man ha lite modernare "stance" men inte extremt. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Volvo rak 6:a B6294 S2 låter bra och är snäll mot plånboken.
Annars har jag några Maranello tillverkade V8:or om du vinner på triss Med vänlig hälsning Thomas (Herrn som har formarna) _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Kommer upp/bort nån dag och spanar och snor lite info. :-) Vi hörs, Vore cool att bygga nått, P1800 är supernajs. Hörs / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Miata hjulupphängningar och motorval enligt vad du föredrar :-)
https://grassrootsmotorsports.com/fo Måtten verkar stämma rätt bra på de bitarna. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Om du ändå vill göra det enkelt så gör det enkelt. Volvo femma med turbo kopplad till någon BMW låda - väl beprövat så det finns väl det mesta att köpa "över disk" för att pilla ihop motor och låda
|
||||||
https://grassrootsmotorsports.com/fo
Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Ja, Miata är säkert storleksmässigt rätt och rätt stuk på. Vet inte hur lätt det är att få tag i. Men dom smaschar väl sånt med.
Bmw verkar också rätt drivlinemässigt. Vore cool om man kunde ta allt ifrån en bil tex Miata eller BMW. Så kommer man åt sånt runtikring om man köper en hel bil och strippar. Gissar att BMW är lättast att hitta. Motor kanske ska vara en Volvo i ett sånt bygge. Kan inget om dom men jag antar att dom är bra. 5:a eller 6:a, kan det vara så att vissa sexor satt på längden. Kan man inte hitta en volvolåda som passar rakt på? Och den motorn du talar om Thomas. Vad satt den i? Hittar inte beteckningen på nätet direkt. (Volvo rak 6:a B6294 S2) Eller är det vanliga std sexan på 180hk? _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Är ganska populärt att stoppa ner en Jaguar V6 i Mazda Miata. Kanske fel i ett sånt bygge men man får ju faktiskt välja det man själv vill när man bygger själv. Så jag hade nog valt miata fram/bakvagn med Jagga motor ihop med Miata växellådan.
Finns säkert en uppsjö med lämpliga Bmw och Volvodonatorer också _________________ Tomas Lundberg |
||||||
Sista generationen av volvo 960/V90 hade vitsexa på längden å fanns med manuell låda Sexan å femman är lika mot växellådan _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Janne Ström |
||||||
960 3.0 hade 204 hkr och 267 Nm med automat eller 180 hkr och 260 Nm med M90 manuell. S80 hade 204 eller 196 hkr men den senare hade 280 Nm i stället för 267 Nm. Den lägre effekten finns bara inom felmarginalen. B6294 S2 (RN) fanns i S80 2.9 från sent 2001 fram till 2006. Den har en del uppdateringar till det bättre. Om motorn ska sitta över framvagnsbalken passar oljetråget från 960, är motorn bakom framaxeln funkar det med S80 tråget. Alla 2.9 eller 3.0 sexor har 2922cc. Den senare S80-II (Ford) SI6 3.2L blir det mycket meck med om den ska sitta fram i en bakhjulsdriven bil. M90 växellådan från 960 passar. Den är samma M90 (3-axlad) som till 940 men växellådshuset skiljer. Nackdelen är att det finns inga reservdelar, pajar den får man köpa en byteslåda från Volvo om det finns några kvar. Tremec (Borg & Warner) T5 är en starkare och smalare (2-axlad) låda, finns miljontals av den och gott om reservdelar. Den bästa fanns i Sierra Cosworth 2WD och diverse TVR. Den passar med en adapterplatta mot en lös 960 svänghjulskåpa. Oavsett låda, används ett tidigt, solitt 850 svänghjul. Jag rekommenderar BMW hjulupphängningar av flera skäl. Kvalitet, ekonomi och tillgänglighet. Jag kan visa hur det hänger ihop när du kommer förbi. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Vilken BMW pratar ni om.
Jag kan inte komma på någon bakvagn som inte har nackdelar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
BMW har massor av bra grejer (där jag med "bra" menar bra kompromiss mellan funktion, tillgänglighet osv) men ska det rymmas i en P1800 som är rätt smal kan det bli en utmaning.
Kolla en, eller två, eller tre gånger på Miatans prylar, det är riktigt trevliga delar. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Multilänkbakvagnarna bör hållas på den markfrigång dom är gjorda för. e39 är as-bred. Kanske e90 istället. Men dom är inte smala dom heller. Miata har fått bra kritik. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jo jag har hållit på en del med Miata i USA fram till 2005. P1800 väger 100-150 kg mer. Inga problem, BMW grejerna får plats, de är inte så breda Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Vill du utveckla kring vilka modifieringar som rekommenderas? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
För P1800 som har spårvidd 1315 mm fram och bak. Karossen är ca 2 cm smalare bak mitt för hjulen så en liten breddning bak blir svårt att undvika. Minska spårvidden med Z3 drivaxlar som är kortare än E39. Minska bredd på ramen som håller diff och länkar. Alternativt egentillverkade nedre bärarmar och ram som håller diff och länkar. Kortare fjäderben, coilovers från E46. Jag har mätt om det skulle gå att använda bakvagn från E36/46 men det är för smalt mellan trösklarnas insidor för de framåtriktade bärarmarna. En E36 compact eller Z3 bakvagn får plats om man nöjer sig med enklare. Leif (Caresto) använde en E34 bakvagn som var kapad på bredden och V50 fram på sitt P1800 ES V8 bygge. Fram passar E46 med E36 länkarmar som är 25 mm kortare per sida och balken kortas ca 50 mm. E46 fjäderben fram kläms fast i spindlarna så det går att justera höjden och ändå ha bra fjädringsväg. E36 fjäderben är skruvade från insidan med 3 bultar. E90 & E89 Z4 fram är riktigt nice men man får tillverka en egen framvagnsbalk. Summan av det hela blir rimlig spårvidd, 5-bultade hjul, servostyrning och bättre bromsar. E39 bakvagn med kortare drivaxlar och ET41 ca 1425 mm spårvidd. Samma mått för Z3 bakvagn. E46 framvagn med E36 länkarmar, kortad balk och ET41 ca 1370 mm spårvidd. E46 framvagn med E46 länkarmar, kortad balk och ET41 ca 1420 mm spårvidd. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 11 besök idag (67095 totalt) |