Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | << 1, 2, 3, ... 13, 14, 15 >> 29 besök senaste veckan (67850 totalt) |
Eller ta random bakaxel från en skrot och bygg en bakvagn runt den _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
Miata har erkänt bra väghållning så det kan ju vara en bra väg att gå chassimässigt. Öhlins har tagit fram fina fjäderpaket till dem också. Bakaxeln är väl inte den starkaste men klumpen går ju att byta mot något annat. Tycker också att du ska gå på en Volvomotor. Den satt rakmonterad i 960, som Thomas skrev. Så växellåda är enkelt även om den inte anses som den bästa... Den fanns även i en 2,5-liters variant, men den roligaste var ju T6 med 272 hk i S80. Jag har för mig att den hade dubbelturbo. Den motorn går bra! Jag har kört en S80 som Volvo hade som lite experimentbil och vi fick aldrig veta hur många hästar den hade men den gick grymt bra. Drog fortfarande för fullt med 270 km/h på mätaren!!! Varför inte gå lite längre med ett sånt motorpaket mittmonterat bakom stolarna. Du har ju kunnandet! Mycket imponerad av ditt tidigare bygge så det här ses fram emot! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||||
Ha, ja det var ju ett ämne som väckte en del tankar.
Och "OM" man nu skulle palla att ta på sig ett sånt här proj måste det vara 1 miljon gånger enklare än förra så alla avancerade lösningar kommer att strykas direkt. Respekten inför att man ofta siktar för högt är numera djupt rotad i mig. Så bandet skall backas lite, en lätt bil (vilket man kan bygga) går fasiken så bra med 220 hk tex Och bekvämlighet kommer med åldern fast iofs kunskap med. Skulle vara cool med en turbofyra för dom är lättare och mindre än en sexa men då kommer det en massa luftkylare och mer värme. Så en femma/sexa låter bra. Bmw verkar vara "da shit" eller Miata men Thomas har ju mätt allt redan kan jag läsa så vid ett möte lär jag mig säkert allt. Det som vore coolast vore ju att kunna köpa en hel bil och ta både fram och bak på men prylar hittar man säkert. Thomas verkar veta vart. Och du hade ju tom tips på någon "skolmotor". Det jag nog ligger närmast är att "plarra" upp en kaross i varje fall. Så har man att glo på- Och jag vill inte ha 2 proj så då måste nuvarande iväg inna det dyker upp prylar här och där. Elbil lockar men batterierna är fortfarande en begränsning tycker jag. Det går ju att konvertera till det i framtiden. Miatorna finns ju faktiskt en hel del av till rimliga priser kompletta. Men jag gissar att en och annan BMW står och skrotar med. Syns Thomas om ett tag. Och tack för input gubbs. P18 är en bil som det svallar känslor runt. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||||
Finns en skum amerikan som byggt/bygger en p18 efter en del renderingar som snurrar på nätet. Tror han sitter i finkan just nu dock.. sen finns de en till som håller på. Kanske blir för avancerat men snygg uppdatering av P1800ans former i alla fall
Den som inte sitter i fängelse: https://www.diyauto.com/manufacturer En motor jag personligen hade gillat i ett sånt här bygge är VAG's W8. D3n har planvev och därmed rätt skönsång _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Ferrarin i filmen Tower Heist med Ben Stiller och Eddie Murphy är en P1800 som byggts om till en 250 GT Lusso. Den är värd sin vikt i guld (i filmen)
S80 T6, vi fixade till en sån, taxi. 580 Nm Den spann loss i 200 km/t Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||
På bilden verkar hjulbasen vara någon decimeter längre. Fronten, nja... resten ser bra ut. Finns många bilder på nätet. Min favorit av dem. Rutorna är nog dyra att få till som bilden. Stötfångarna är Corvette C2 Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||
Motorhuvens längd inspirerar till en rak 6a, åldern på stilspråket tycker inte jag känns som effektiv turbomotor (eller el).
B30 med individuella spjäll låter väldans rätt, och lär hålla effekten nere (och vikten uppe) Sen gäller det att hålla hjulställen lite enkla så det inte måste optimeras för 285or runt om. Breddade 5,5or plåtisar? Men jag är väl skadad av barndomens moddade Amazoner... |
||||||||
Håller med en rak 6a hade suttit som en smäck i denna! _________________ Max larsson |
||||||||
En liten fundering bara till B30:i gänget.
Vad väger en sån? Typ 300 kg eller? Nej, modernt med insprut och ett spjäll är lagom. Som sagt, lätt att få fart på, Det är melodin. Inga utsvävningar i ett av mig framtida startat bygge. Tycker nog en 200hk Volvosexa som grund låter skitbra, man kan säkert få ut 230-40 ur en sån utan trollstav. / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||||
För de som förespråkar rak sexa och italiensk maskin så kan jag ju fresta med att det finns/fanns en rak Alfasexa på 2,6 liter. Man kan säga att det är en Nordfyra med två extra cylindrar på ungefär samma sätt som B30 vs B20. Det är dock en ovanlig och gammal maskin som fanns på sextiotalet med dubbla eller trippla solex: https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_2600 Så jag tycker du ska sikta på nåt modernare och jag gillar idén med att hålla sig inom samma tillverkare som karossen när det gäller motorn. Jag kan egentligen för lite om Volvos sortiment genom tiderna men vore det inte trevligt med en 5:a som ju är väldigt förknippat med Volvo och finns i många konfigurationer!? _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||
jaguar 3,6l 6a med polerad kåpa och polerade separata spjäll, 220hk å snygg motor, fanns en med 7tusen mil för bara 5000 på bildelsbasen, jag fundera lite, hur hårt tror du kan köra den/ kommer köra den? en e36 tex kan man köra jädrit hårt med mycket enkla medel, varför gå till ytterligheter, en bil med den kapaciteten ska man nog avslå som att den har för mycket brister (??) billigt, snabbt, tillgängligt, jag ska montera helt chassie med bottenplatta från e36 i min taunus coupe med 3l maskin med mål sub 10 tider på ringen, det tycker jag går fort och är kul å överkomligt
just my egna tankar _________________ janne pettersson |
||||||||
Kul med många förslag.
Jag måste dock dela med mig av en del egen erfarenhet. Om det inte är en racebil så ÄR det en gatbil. Det är nog bättre att ha en racebil och en cool soft gatbil att vila ut i efteråt. Så man skall inte cykla iväg för långt, det blir asbra med lite lagom (svennemannamässigt). Och det viktigaste, tid och tålamod. Alla avancerade grejer och alla avancerade motorer går i mitt fall fetbort. Volvo är ju numera moderna maskiner, Och bilen är en Volvo så det känns nästan självklart. Menar att jag inte som detta forum egentligen förmedlar bygga en rejsbil. Den jag har är en ren rejser. Passar nästan bättre på bana skulle jag tro. Utan tänket är såhär. Man vaknar en härlig lördag, vädret är ok, Man tar en tur. När man går ut ser man siluetten av en oändrad P1800 och det är ju tamefan fantastiskt, Lite lägre "stance" och lite fetare bredda. Typ modernt. Man hoppar in i sin lätta bil och gör det utan travers. Glider ner i en skön stol och pyser iväg. Vill man ligga i 130-140 så skall bilen spinna på mysigt och AC skall jobba. Kommer man till dom kurviga partierna och då kanske runt 90-100 så skall bilen svara som en modern BMW eller en Miata. Det tror jag är en bil man tom vill och orkar åka och handla i. I bakluckan får man med sig sovsäckk och pilsner, tom en liten grill. Besökar körar bil. Så är mitt tänk. Och max två år till bes och funktionsfärdig. Sista "duddandet" kan man hålla på med som gubbstrutt. Då kan jag åka och kolla när ni kör era trattförsedda 800 hk monster och dra när jag är mätt påt. Så javistt. Det är fel forum men ett roligt och kunnigt forum. Och som sagt. säg att man masserar ut 230-340 hk ur den eller en femma. Då går det rätt bra ändå. Racebil kan nån bygga av Mazzarinin ha ha ha. / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||||
Gjutjärnssexan har med förgasare 130 hkr & 206 Nm och med D-jetronic 160 hkr & 231 Nm B30 väger 192 kg komplett enligt verkstadshandboken (20 cm längre än B20) B20 väger 155 kg komplett enl vsm Aluminium komplett 6:a 24v utan turbo 180 kg 5:a 20v utan turbo 173 kg 5:a 20v med turbo 190 kg Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||
Om du ska sätta dit fram- och bakvagn från en BMW och är sugen på en relativt modern rak sexa med runt 220 hästar så vore det väl på sin plats att helt enkelt gå och köpa sig en E39 530i eller E46 330i och ta alltihop därifrån?
Eller om du går på Miataspåret så finns det gott om ombyggda Miator med exempelvis Jaguars V6:a från tidigt -00-tal. Att inte så många har konverterat till någon rak sexa har ganska säkert mest att göra med att det inte går att få plats med under Miatans originalhuv. Miatans drivpaket med växellåda, bakaxel, drivaxlar osv. klarar lätt och ledigt 300 hk och 350 Nm om du tar grejer från en 1,8:a. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Det är trångt mellan innerskärmarna i P1800. De flesta V- eller inlinemotorer som lutar mycket åt sidan får inte plats. En liten V-motor utan överliggande kammar går att få ner men blir tight. BMW rak 6:a lutar 30 grader. Volvo rak 6:a lutar 12 grader. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||
Har bekant som på 90-talet provade med Jaguar 4,2 i 1800 men den är för stor på höjden och inte en chans att kunna stänga huven, tror aldrig det kom till ens försök att hänga på insug och grenrör. Fin maskin med toppen designad av Weslake annars om jag minns rätt? Ska bli kul att följa bygget...
_________________ Jonas Töreskog, Göteborg |
||||||||
Följdfråga på det, vilka varvtal jobbar en Miata på? Typ i 120-130? _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||||
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | << 1, 2, 3, ... 13, 14, 15 >> 29 besök senaste veckan (67850 totalt) |