Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
30 besök senaste veckan (66904 totalt)
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



C311 skrev:
Kolja skrev:
C311 skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vilken BMW pratar ni om.

Jag kan inte komma på någon bakvagn som inte har nackdelar.


Modifierad E39

Med vänlig hälsning
Thomas


Vill du utveckla kring vilka modifieringar som rekommenderas?


För P1800 som har spårvidd 1315 mm fram och bak. Karossen är ca 2 cm smalare bak mitt för hjulen så en liten breddning bak blir svårt att undvika.

Minska spårvidden med Z3 drivaxlar som är kortare än E39. Minska bredd på ramen som håller diff och länkar. Alternativt egentillverkade nedre bärarmar och ram som håller diff och länkar. Kortare fjäderben, coilovers från E46. Jag har mätt om det skulle gå att använda bakvagn från E36/46 men det är för smalt mellan trösklarnas insidor för de framåtriktade bärarmarna. En E36 compact eller Z3 bakvagn får plats om man nöjer sig med enklare. Leif (Caresto) använde en E34 bakvagn som var kapad på bredden och V50 fram på sitt P1800 ES V8 bygge. Fram passar E46 med E36 länkarmar som är 25 mm kortare per sida och balken kortas ca 50 mm. E46 fjäderben fram kläms fast i spindlarna så det går att justera höjden och ändå ha bra fjädringsväg. E36 fjäderben är skruvade från insidan med 3 bultar. E90 & E89 Z4 fram är riktigt nice men man får tillverka en egen framvagnsbalk. Summan av det hela blir rimlig spårvidd, 5-bultade hjul, servostyrning och bättre bromsar.

E39 bakvagn med kortare drivaxlar och ET41 ca 1425 mm spårvidd. Samma mått för Z3 bakvagn.
E46 framvagn med E36 länkarmar, kortad balk och ET41 ca 1370 mm spårvidd.
E46 framvagn med E46 länkarmar, kortad balk och ET41 ca 1420 mm spårvidd.

Med vänlig hälsning
Thomas


Eller ta random bakaxel från en skrot och bygg en bakvagn runt den

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Håkan Haver skrev:
Ja, Miata är säkert storleksmässigt rätt och rätt stuk på. Vet inte hur lätt det är att få tag i. Men dom smaschar väl sånt med.
Bmw verkar också rätt drivlinemässigt.
Vore cool om man kunde ta allt ifrån en bil tex Miata eller BMW. Så kommer man åt sånt runtikring om man köper en hel bil och strippar. Gissar att BMW är lättast att hitta.

Motor kanske ska vara en Volvo i ett sånt bygge. Kan inget om dom men jag antar att dom är bra.
5:a eller 6:a, kan det vara så att vissa sexor satt på längden. Kan man inte hitta en volvolåda som passar rakt på?
Och den motorn du talar om Thomas. Vad satt den i? Hittar inte beteckningen på nätet direkt.
(Volvo rak 6:a B6294 S2)
Eller är det vanliga std sexan på 180hk?


Miata har erkänt bra väghållning så det kan ju vara en bra väg att gå chassimässigt. Öhlins har tagit fram fina fjäderpaket till dem också. Bakaxeln är väl inte den starkaste men klumpen går ju att byta mot något annat.

Tycker också att du ska gå på en Volvomotor. Den satt rakmonterad i 960, som Thomas skrev. Så växellåda är enkelt även om den inte anses som den bästa... Den fanns även i en 2,5-liters variant, men den roligaste var ju T6 med 272 hk i S80. Jag har för mig att den hade dubbelturbo. Den motorn går bra! Jag har kört en S80 som Volvo hade som lite experimentbil och vi fick aldrig veta hur många hästar den hade men den gick grymt bra. Drog fortfarande för fullt med 270 km/h på mätaren!!!

Varför inte gå lite längre med ett sånt motorpaket mittmonterat bakom stolarna. Du har ju kunnandet!

Mycket imponerad av ditt tidigare bygge så det här ses fram emot!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Ha, ja det var ju ett ämne som väckte en del tankar.
Och "OM" man nu skulle palla att ta på sig ett sånt här proj måste det vara 1 miljon gånger enklare än förra så alla avancerade lösningar kommer att strykas direkt.
Respekten inför att man ofta siktar för högt är numera djupt rotad i mig.

Så bandet skall backas lite, en lätt bil (vilket man kan bygga) går fasiken så bra med 220 hk tex
Och bekvämlighet kommer med åldern fast iofs kunskap med.

Skulle vara cool med en turbofyra för dom är lättare och mindre än en sexa men då kommer det en massa luftkylare och mer värme.
Så en femma/sexa låter bra.
Bmw verkar vara "da shit" eller Miata men Thomas har ju mätt allt redan kan jag läsa så vid ett möte lär jag mig säkert allt. Det som vore coolast vore ju att kunna köpa en hel bil och ta både fram och bak på men prylar hittar man säkert. Thomas verkar veta vart. Och du hade ju tom tips på någon "skolmotor".

Det jag nog ligger närmast är att "plarra" upp en kaross i varje fall. Så har man att glo på-

Och jag vill inte ha 2 proj så då måste nuvarande iväg inna det dyker upp prylar här och där.

Elbil lockar men batterierna är fortfarande en begränsning tycker jag. Det går ju att konvertera till det i framtiden. Miatorna finns ju faktiskt en hel del av till rimliga priser kompletta. Men jag gissar att en och annan BMW står och skrotar med.

Syns Thomas om ett tag.

Och tack för input gubbs. P18 är en bil som det svallar känslor runt.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Finns en skum amerikan som byggt/bygger en p18 efter en del renderingar som snurrar på nätet. Tror han sitter i finkan just nu dock.. sen finns de en till som håller på. Kanske blir för avancerat men snygg uppdatering av P1800ans former i alla fall



Den som inte sitter i fängelse: https://www.diyauto.com/manufacturers/volvo/generations/p1800/builds/1 . . . .

En motor jag personligen hade gillat i ett sånt här bygge är VAG's W8. D3n har planvev och därmed rätt skönsång

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Ferrarin i filmen Tower Heist med Ben Stiller och Eddie Murphy är en P1800 som byggts om till en 250 GT Lusso. Den är värd sin vikt i guld (i filmen)

S80 T6, vi fixade till en sån, taxi. 580 Nm Den spann loss i 200 km/t

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Cassius skrev:
Finns en skum amerikan som byggt/bygger en p18 efter en del renderingar som snurrar på nätet. Tror han sitter i finkan just nu dock.. sen finns de en till som håller på. Kanske blir för avancerat men snygg uppdatering av P1800ans former i alla fall

Den som inte sitter i fängelse: https://www.diyauto.com/manufacturers/volvo/generations/p1800/builds/1 . . . .


På bilden verkar hjulbasen vara någon decimeter längre. Fronten, nja... resten ser bra ut. Finns många bilder på nätet. Min favorit av dem. Rutorna är nog dyra att få till som bilden. Stötfångarna är Corvette C2



Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Motorhuvens längd inspirerar till en rak 6a, åldern på stilspråket tycker inte jag känns som effektiv turbomotor (eller el).

B30 med individuella spjäll låter väldans rätt, och lär hålla effekten nere (och vikten uppe)
Sen gäller det att hålla hjulställen lite enkla så det inte måste optimeras för 285or runt om. Breddade 5,5or plåtisar?

Men jag är väl skadad av barndomens moddade Amazoner...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Maxi016
Eskilstuna
Här sen Apr 2009
Inlägg: 33



Niklas Falk skrev:
Motorhuvens längd inspirerar till en rak 6a, åldern på stilspråket tycker inte jag känns som effektiv turbomotor (eller el).

B30 med individuella spjäll låter väldans rätt, och lär hålla effekten nere (och vikten uppe)
Sen gäller det att hålla hjulställen lite enkla så det inte måste optimeras för 285or runt om. Breddade 5,5or plåtisar?

Men jag är väl skadad av barndomens moddade Amazoner...


Håller med en rak 6a hade suttit som en smäck i denna!

_________________
Max larsson
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



B30 med trippla weber i all ära, men vad sägs om en gammal alfa 6:a eller varför inte en åtta ur en maserati?

Jag verkar ha fastnat på Italiensk motor.. det skulle ju passa karossen sååå braa

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
En liten fundering bara till B30:i gänget.
Vad väger en sån? Typ 300 kg eller?

Nej, modernt med insprut och ett spjäll är lagom.
Som sagt, lätt att få fart på, Det är melodin.

Inga utsvävningar i ett av mig framtida startat bygge.
Tycker nog en 200hk Volvosexa som grund låter skitbra, man kan säkert få ut 230-40 ur en sån utan trollstav.


/ H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Håkan Haver skrev:
En liten fundering bara till B30:i gänget.
Vad väger en sån? Typ 300 kg eller?

Nej, modernt med insprut och ett spjäll är lagom.
Som sagt, lätt att få fart på, Det är melodin.

Inga utsvävningar i ett av mig framtida startat bygge.
Tycker nog en 200hk Volvosexa som grund låter skitbra, man kan säkert få ut 230-40 ur en sån utan trollstav.


/ H
Imponerande (eller kanske lite skrämmande...) att du redan börjar fundera på nästa stora projekt Håkan!

För de som förespråkar rak sexa och italiensk maskin så kan jag ju fresta med att det finns/fanns en rak Alfasexa på 2,6 liter. Man kan säga att det är en Nordfyra med två extra cylindrar på ungefär samma sätt som B30 vs B20. Det är dock en ovanlig och gammal maskin som fanns på sextiotalet med dubbla eller trippla solex: https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_2600

Så jag tycker du ska sikta på nåt modernare och jag gillar idén med att hålla sig inom samma tillverkare som karossen när det gäller motorn. Jag kan egentligen för lite om Volvos sortiment genom tiderna men vore det inte trevligt med en 5:a som ju är väldigt förknippat med Volvo och finns i många konfigurationer!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



jaguar 3,6l 6a med polerad kåpa och polerade separata spjäll, 220hk å snygg motor, fanns en med 7tusen mil för bara 5000 på bildelsbasen, jag fundera lite, hur hårt tror du kan köra den/ kommer köra den? en e36 tex kan man köra jädrit hårt med mycket enkla medel, varför gå till ytterligheter, en bil med den kapaciteten ska man nog avslå som att den har för mycket brister (??) billigt, snabbt, tillgängligt, jag ska montera helt chassie med bottenplatta från e36 i min taunus coupe med 3l maskin med mål sub 10 tider på ringen, det tycker jag går fort och är kul å överkomligt

just my egna tankar

_________________
janne pettersson
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Jagga-sexa är ju inte fy skam heller... jag är, som ni kanske märker, inne på spåret vacker kaross-vacker motor och en jaggasexa med tre högglanspolerade SU är vacker...

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Kul med många förslag.

Jag måste dock dela med mig av en del egen erfarenhet.

Om det inte är en racebil så ÄR det en gatbil. Det är nog bättre att ha en racebil och en cool soft gatbil att vila ut i efteråt.
Så man skall inte cykla iväg för långt, det blir asbra med lite lagom (svennemannamässigt).

Och det viktigaste, tid och tålamod. Alla avancerade grejer och alla avancerade motorer går i mitt fall fetbort.
Volvo är ju numera moderna maskiner, Och bilen är en Volvo så det känns nästan självklart.

Menar att jag inte som detta forum egentligen förmedlar bygga en rejsbil. Den jag har är en ren rejser. Passar nästan bättre på bana skulle jag tro. Utan tänket är såhär.

Man vaknar en härlig lördag, vädret är ok, Man tar en tur. När man går ut ser man siluetten av en oändrad P1800 och det är ju tamefan fantastiskt, Lite lägre "stance" och lite fetare bredda. Typ modernt. Man hoppar in i sin lätta bil och gör det utan travers. Glider ner i en skön stol och pyser iväg. Vill man ligga i 130-140 så skall bilen spinna på mysigt och AC skall jobba. Kommer man till dom kurviga partierna och då kanske runt 90-100 så skall bilen svara som en modern BMW eller en Miata.

Det tror jag är en bil man tom vill och orkar åka och handla i. I bakluckan får man med sig sovsäckk och pilsner, tom en liten grill.

Besökar körar bil. Så är mitt tänk.
Och max två år till bes och funktionsfärdig. Sista "duddandet" kan man hålla på med som gubbstrutt.

Då kan jag åka och kolla när ni kör era trattförsedda 800 hk monster och dra när jag är mätt påt. Så javistt. Det är fel forum men ett roligt och kunnigt forum.

Och som sagt. säg att man masserar ut 230-340 hk ur den eller en femma. Då går det rätt bra ändå.

Racebil kan nån bygga av Mazzarinin ha ha ha. / H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



p1800 med miata-upphängning och modern volvosexa låter som ett bra 'recept' thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Håkan Haver skrev:
En liten fundering bara till B30:i gänget.
Vad väger en sån? Typ 300 kg eller?

/ H


Runt 250 kg med låda väger en B30.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Håkan Haver skrev:
En liten fundering bara till B30:i gänget.
Vad väger en sån? Typ 300 kg eller?

/ H


Gjutjärnssexan har med förgasare 130 hkr & 206 Nm och med D-jetronic 160 hkr & 231 Nm
B30 väger 192 kg komplett enligt verkstadshandboken (20 cm längre än B20)
B20 väger 155 kg komplett enl vsm
Aluminium komplett
6:a 24v utan turbo 180 kg
5:a 20v utan turbo 173 kg
5:a 20v med turbo 190 kg

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Om du ska sätta dit fram- och bakvagn från en BMW och är sugen på en relativt modern rak sexa med runt 220 hästar så vore det väl på sin plats att helt enkelt gå och köpa sig en E39 530i eller E46 330i och ta alltihop därifrån?

Eller om du går på Miataspåret så finns det gott om ombyggda Miator med exempelvis Jaguars V6:a från tidigt -00-tal. Att inte så många har konverterat till någon rak sexa har ganska säkert mest att göra med att det inte går att få plats med under Miatans originalhuv. Miatans drivpaket med växellåda, bakaxel, drivaxlar osv. klarar lätt och ledigt 300 hk och 350 Nm om du tar grejer från en 1,8:a. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Claes Haglund skrev:
Om du ska sätta dit fram- och bakvagn från en BMW och är sugen på en relativt modern rak sexa med runt 220 hästar så vore det väl på sin plats att helt enkelt gå och köpa sig en E39 530i eller E46 330i och ta alltihop därifrån?

Eller om du går på Miataspåret så finns det gott om ombyggda Miator med exempelvis Jaguars V6:a från tidigt -00-tal. Att inte så många har konverterat till någon rak sexa har ganska säkert mest att göra med att det inte går att få plats med under Miatans originalhuv. Miatans drivpaket med växellåda, bakaxel, drivaxlar osv. klarar lätt och ledigt 300 hk och 350 Nm om du tar grejer från en 1,8:a. thumbs up


Det är trångt mellan innerskärmarna i P1800. De flesta V- eller inlinemotorer som lutar mycket åt sidan får inte plats. En liten V-motor utan överliggande kammar går att få ner men blir tight. BMW rak 6:a lutar 30 grader. Volvo rak 6:a lutar 12 grader.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38



Har bekant som på 90-talet provade med Jaguar 4,2 i 1800 men den är för stor på höjden och inte en chans att kunna stänga huven, tror aldrig det kom till ens försök att hänga på insug och grenrör. Fin maskin med toppen designad av Weslake annars om jag minns rätt? Ska bli kul att följa bygget...

_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Om du ska sätta dit fram- och bakvagn från en BMW och är sugen på en relativt modern rak sexa med runt 220 hästar så vore det väl på sin plats att helt enkelt gå och köpa sig en E39 530i eller E46 330i och ta alltihop därifrån?

Eller om du går på Miataspåret så finns det gott om ombyggda Miator med exempelvis Jaguars V6:a från tidigt -00-tal. Att inte så många har konverterat till någon rak sexa har ganska säkert mest att göra med att det inte går att få plats med under Miatans originalhuv. Miatans drivpaket med växellåda, bakaxel, drivaxlar osv. klarar lätt och ledigt 300 hk och 350 Nm om du tar grejer från en 1,8:a. thumbs up


Följdfråga på det, vilka varvtal jobbar en Miata på? Typ i 120-130?

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
30 besök senaste veckan (66904 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande